Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wszystkich elementów przedsięwzięcia wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania z zakres... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.498.2022.1.AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.498.2022.1.AW

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wszystkich elementów przedsięwzięcia wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania z zakresu budowy studni głębinowych oraz przebudowy SUW.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wszystkich elementów przedsięwzięcia wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania z zakresu budowy (...) szt. studni głębinowych oraz przebudowy SUW.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sporządzają Państwo deklaracje VAT. Wykonują Państwo zadania nałożone na samorządy terytorialne odrębnymi ustawami oraz na podstawie umów cywilnoprawnych.

Złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie projektu w ramach PROW na lata 2014-2020 na operację typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „(…)”. Tytuł operacji „(…)”.

We wniosku o dofinansowanie zawarli Państwo Oświadczenie o kwalifikowalności wskazujące, że nie mają Państwo możliwości odzyskania VAT od zakupów związanych z powyższą inwestycją, ponieważ powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do sprzedaży opodatkowanej.

Przedsięwzięcie dotyczy budowy (...) szt. ujęć wód podziemnych składających się z pojedynczych studni głębinowych z przeznaczeniem na cele socjalno-bytowe indywidualnego gospodarstwa domowego. Studnie zostaną wybudowane na działkach będących własnością osób fizycznych użyczonych dla Państwa na mocy Porozumień. Przedsięwzięcie obejmuje również wykonanie przebudowy stacji uzdatniania wody, położonej na działkach nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4, stanowiących własność Państwa. Stacja Uzdatniania wody. Planowany koszt realizacji zadania wraz z kosztami ogólnymi wynosi brutto (...) zł. W tym VAT (...) zł. Podatek VAT został uznany we wniosku jako koszt kwalifikowalny. Wnioskowana kwota pomocy wynosi (...) zł.

Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących zadania związanego z realizacją zadania jako nabywca widnieć będą Państwo. Po wybudowaniu (...) ujęć wód podziemnych (studni głębinowych) oraz przebudowie SUW, urządzenia pozostaną własnością Państwa i będą ujęte w ewidencji środków trwałych Państwa. Inwestycja będzie realizowana przez Państwo ze środków własnych i PROW. Beneficjentem środków będą również Państwo.

W celu budowy (...) szt. ujęć wód podziemnych oraz przebudowy SUW, będą Państwo dokonywać zakupów usług inwestycyjnych od podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego typu pracami budowlanymi. Podmioty te będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nabycie od nich usług zostanie udokumentowane fakturami, z których będzie wynikał podatek VAT w stawce 23%. Po zakończeniu inwestycji właścicielem (...) szt. ujęć wód podziemnych (studni głębinowych) oraz stacji uzdatniania wody będą w dalszym ciągu Państwo.

Są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie zamierzają Państwo wykorzystywać inwestycji objętej zakresem pytania do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Postulowane przedsięwzięcie jest realizacją działań statutowych Państwa.

W chwili obecnej złożą Państwo wniosek o dofinansowanie przedmiotowego zadania z PROW na lata 2014-2020. Po zakończeniu realizacji zadania, wybudowane elementy przedsięwzięcia, takie jak: (...) szt. ujęć wód podziemnych składających się z pojedynczych studni głębinowych przekażą Państwo, na podstawie nieodpłatnej umowy, osobom fizycznym do użytkowania oraz przebudowane elementy przedsięwzięcia, tj. stacja uzdatniania wody wraz ze studnią głębinową przekażą Państwo, na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia, własnej spółce komunalnej (100% udział Państwa) – tj. Sp. z o.o.

W związku z powyższym, wybudowane elementy przedsięwzięcia, wykorzystają Państwo do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług.

Projekt ten będzie realizowany przez Państwo w celu wykonania nałożonych na gminę obowiązków zadań publicznych (zadań własnych) określonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.).

Pytanie

Czy będą mieli Państwo możliwość odliczenia kwot podatku od towarów i usług od wszystkich elementów przedsięwzięcia wynikających z faktur wystawionych na Państwa, dokumentujących realizację zadania z zakresu budowy (...) szt. studni głębinowych dla indywidualnych gospodarstw domowych oraz przebudowy SUW?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Państwa, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją, polegającą na budowie (...) szt. ujęć wód podziemnych oraz przebudowie stacji uzdatniania wody (SUW), gdyż wymieniona inwestycja nie będzie wykorzystywana bezpośrednio do celów zarobkowych przez Państwa i nie jest związana z działalnością gospodarczą Państwa, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy tego odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług , ale towary i usługi nabyte w celu realizacji zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ani czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ani czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w tym przypadku nie będą Państwo działali w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z tym istotne dla odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług jest spełnienie dwóch następujących warunków: posiadanie statusu podatnika VAT i wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Państwa, w przypadku realizacji inwestycji polegającej na budowie (...) szt. ujęć wody i nowej stacji uzdalnia wody (SUW) jeden z warunków dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, tj. nabyte towary i usługi nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W tym ujęciu nie mogą być Państwo uznani za podatnika, gdyż realizują Państwo w tym zakresie zadania własne, służące zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Prawo zaś do odliczenia podatku VAT powstaje w momencie ponoszenia wydatków udokumentowanych otrzymanymi fakturami z wykazanym na nich podatkiem, tj. wówczas gdy podatek, który podlega odliczeniu staje się wymagalny. Zatem w momencie nabywania usług budowy ujęć wody i przebudowy stacji uzdatniania wody (SUW), nie będą Państwo podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem inwestycja jest realizowana przez Państwo w ramach władztwa publicznego zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, nabywane usługi dotyczące inwestycji nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłani warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową (...) szt. ujęć wody oraz stacji uzdatniania wody, składającej się ze studni głębinowej i stacji uzdatniania wody, będących przedmiotem zadania o dofinansowanie którego Gmina wnioskuje, w ramach środków PROW na lata 2014-2020, co oznacza, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż podatek VAT zawarty w fakturach zakupu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją, ponieważ nie będzie ona wykorzystywana bezpośrednio do celów zarobkowych przez Państwa i nie jest związana z działalnością gospodarczą Państwa, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisami prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje wówczas gdy tego odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale towary i usługi nabyte w celu realizacji zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ani czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ani czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w tym przypadku Państwo nie będą działali w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia podatku, ponieważ wybudowana infrastruktura, (...) szt. ujęć wody (studni głębinowych) oraz stacja uzdatniania wody wraz ze studnią głębinową, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po wybudowaniu przekażą Państwo przebudowaną stację uzdatniania wody wraz ze studnią głębinową, na podstawie umowy użyczenia spółce (której Państwo są 100% udziałowcem), natomiast (...) szt. studni głębinowych przekażą Państwo w nieodpłatne używanie dla indywidualnych mieszkańców na podstawie umów użyczenia.

Od momentu rozpoczęcia budowy stacji uzdatniania wody wraz ze studnią głębinową do czasu formalnego przekazania spółce na podstawie umowy użyczenia nie będzie ona wykorzystywana przez Państwa w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W tej sytuacji nabywając towary i usługi celem wybudowania inwestycji nie będą one nabywane do jej własnej działalności, lecz do wykonywania działań własnych Państwa, których realizatorem będzie spółka, która ma zawarte umowy z odbiorcami wody z przebudowanej stacji wraz ze studnią głębinową.

(...) szt. studni głębinowych zostanie wybudowane w ramach realizacji zadania własnego Państwa, tj. zabezpieczenie dostawy wody dla mieszkańców. Z uwagi na wysoki koszt budowy sieci wodociągowej celem podłączenia tych odbiorców, znacznie przekraczający środki finansowe potrzebne do budowy studni głębinowej, Państwo wypełniając swoje cele statutowe zaopatrzenia w wodę wszystkich mieszkańców oraz działając w sposób ekonomiczny, podjęli decyzję o budowie studni.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. zadań własnych nałożonych na gminę, na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie projektu w ramach PROW na lata 2014-2020 pn. „(…)”.

Przedsięwzięcie dotyczy budowy (...) szt. ujęć wód podziemnych składających się z pojedynczych studni głębinowych z przeznaczeniem na cele socjalno-bytowe indywidualnego gospodarstwa domowego. Przedsięwzięcie obejmuje również wykonanie przebudowy stacji uzdatniania wody.

Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących zadania związanego z realizacją zadania jako nabywca widnieć będą Państwo. Po wybudowaniu (...) ujęć wód podziemnych (studni głębinowych) oraz przebudowie SUW, urządzenia pozostaną własnością Państwa i będą ujęte w Państwa ewidencji środków trwałych.

Nie zamierzają Państwo wykorzystywać inwestycji objętej zakresem pytania do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Postulowane przedsięwzięcie jest realizacją działań statutowych Państwa.

Po zakończeniu realizacji zadania, wybudowane elementy przedsięwzięcia – (...) studni głębinowych przekażą Państwo, na podstawie nieodpłatnej umowy, osobom fizycznym do użytkowania, a stacje uzdatniania wody wraz ze studnią głębinową przekażą Państwo, na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia, własnej spółce komunalnej.

W związku z powyższym, wybudowane elementy przedsięwzięcia, wykorzystają Państwo do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Projekt ten będzie realizowany przez Państwo w celu wykonania nałożonych na gminę obowiązków zadań publicznych określonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Na tle powyższego opisu sprawy powzięli Państwo wątpliwości w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wszystkich elementów przedsięwzięcia wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania z zakresu budowy (...) szt. studni głębinowych oraz przebudowy SUW.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – zrealizowane przedsięwzięcie będzie udostępniane nieodpłatnie i będzie przez Państwo wykorzystane do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Realizując ww. projekt wykonywali Państwo zadania własne zdefiniowane w ustawie o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wszystkich elementów przedsięwzięcia wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania z zakresu budowy (...) szt. studni głębinowych oraz przebudowy SUW.

W konsekwencji stanowisko Państwa uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).