Brak opodatkowania podatkiem VAT darowizny niezabudowanych działek Skarbu Państwa na rzecz Gminy. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.573.2022.1.MWJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.573.2022.1.MWJ

Temat interpretacji

Brak opodatkowania podatkiem VAT darowizny niezabudowanych działek Skarbu Państwa na rzecz Gminy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem VAT darowizny niezabudowanych działek Skarbu Państwa na rzecz Gminy. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, co określa art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920 ze zmianami, dalej zwana jako u.s.p.) oraz realizuje zadania określone w ww. ustawie oraz innych aktach prawnych.

Powiat (…) jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako podatnik VAT. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r.,poz. 1899 ze zmianami, dalej zwana jako u.g.n.) Starosta (…) reprezentuje Skarb Państwa w zakresie gospodarki nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa położonymi na terenie Powiatu (…). W zakresie czynności dokonywanych w myśl przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami w imieniu Skarbu Państwa przez starostę, podatnikiem podatku VAT obowiązanym do ewidencji i ujmowania w deklaracjach VAT czynności dotyczących własności Skarbu Państwa jest Powiat, co potwierdza interpretacja indywidualna z dnia 7 stycznia 2014 r. wydana przez Izbę Skarbową w ..., znak IPTPP1/443-757/13-5/MW. Zadania związane z gospodarką nieruchomościami Starosta (…) wykonuje przy pomocy Starostwa Powiatowego w (…), tj. jednostki budżetowej Powiatu.

Skarb Państwa jest właścicielem nieruchomości położonych w (…):

1)przy ul. (…), oznaczonej w ewidencji gruntów obrębu ... jako działki numer od (…) do (…) o łącznej pow. 14,4479 ha, uregulowane w prowadzonej przez Sąd Rejonowy w (…) V Wydział Ksiąg Wieczystych księdze wieczystej nr (…),

2)przy ul. (…), oznaczonej w ewidencji gruntów obrębu ... jako działki numer od (…) do (…) o łącznej pow. 2,2442 ha, uregulowane w prowadzonej przez Sąd Rejonowy w (…) V Wydział Ksiąg Wieczystych księdze wieczystej nr (…),

3)przy ul. (…), oznaczonej w ewidencji gruntów obrębu ... jako działka numer (…)o pow. 4,5059 ha, uregulowana w prowadzonej przez Sąd Rejonowy V Wydział Ksiąg Wieczystych księdze wieczystej nr (…).

Nieruchomości te znajdują się na terenie objętym obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla terenów przemysłowych położonych w rejonie ulicy (…) zatwierdzonym Uchwałą Rady Miasta (…) Nr (…) z dnia (…)2022 r. (Dz. U. Woj. (…) z dnia 22 marca 2022 r. poz. (…)).

Działki położone w (…) przy ul. (…), oznaczone w ... obrębie Miasta (…) o nr ewidencyjnych:

(…) położone są w jednostce oznaczonej w tym planie symbolem 1O - tereny infrastruktury technicznej - gospodarowanie odpadami na terenach rekultywacji;

(…) położone są w jednostce oznaczonej w tym planie symbolem 1O - tereny infrastruktury technicznej - gospodarowanie odpadami na terenach rekultywacji oraz częściowo w jednostce 1KD-D - droga publiczna klasy dojazdowej.

Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków ww. działki ewidencyjne są niezabudowane. Na obszarze wskazanych nieruchomości znajdują się składowiska odpadów przemysłowych, pozostawione przez użytkownika wieczystego terenu tj. (…) sp. z o.o. oraz Zakłady .... „(…)”, które były przedsiębiorstwem państwowym.

Działki położone w (…) przy ul. (…) , oznaczone w ... obrębie Miasta (…) o nr ewidencyjnych: (…) położone są w jednostce oznaczonej symbolem 1O - tereny infrastruktury technicznej - gospodarowanie odpadami na terenach rekultywacji. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków ww. działki ewidencyjne są niezabudowane.

Działka położona w (…) przy ul. (…), oznaczona w ... obrębie Miasta (…), nr ewidencyjnym (…) położona jest w jednostkach oznaczonych w tym planie 1Z - tereny zieleni oraz częściowo w jednostce 1KD-G - tereny dróg publicznych klasy głównej. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków ww. działka ewidencyjna jest niezabudowana.

Przedmiotowe nieruchomości były przez kilkadziesiąt lat wykorzystywane przez Zakłady ... „(…)”. Tereny te wykorzystywane były jako składowiska odpadów poprodukcyjnych, popiołów oraz innych odpadów. Wnioskodawca nie zna dokładnej liczby zgromadzonych odpadów, nie jest również dokładnie określić rodzajów zgromadzonych odpadów. Ostatnim użytkownikiem wskazanych terenów była spółka (…) sp. z o.o. w likwidacji, która była użytkownikiem wieczystym przedmiotowej nieruchomości. Na mocy wyroku zaocznego Sądu Okręgowego w (…) z dnia (…) 2021 r., syg. akt (…), nastąpiło rozwiązanie prawa użytkowania wieczystego. Wyrok jest prawomocny od dnia (…) 2021 r. Obecnie nieruchomości nie są obciążone żadnymi prawami osób trzecich, w tym hipotekami, a dotychczas prowadzone postępowania egzekucyjne z prawa użytkowania wieczystego zostały umorzone na podstawie art. 1008 zd. 3 kodeksu postępowania cywilnego.

Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę (…) nie dokonywał żadnych nakładów na nieruchomościach, w szczególności nie wznosił na nich budynków lub innych obiektów ani nie prowadził tam działalności gospodarczej, ani nie dokonywał żadnych modyfikacji nieruchomości.

Jedyną czynnością związaną z utrzymaniem przedmiotowych nieruchomości jest zawarcie umowy ze spółką „Wodociągi i Kanalizacja – (…)” sp. z o.o. z siedzibą w (…), na mocy której spółka odbiera odcieki ze składowisk odpadów znajdujących się na nieruchomościach. Umowa ta jest obciążona podatkiem od towarów i usług.

Wszelkie czynności prawne i faktyczne dokonywane w stosunku do przedmiotowych nieruchomości przed dniem uprawomocnienia się wyroku Sądu Okręgowego w (…) (tj. dniem (…) 2021 r.) dokonywane były przez przedsiębiorstwo państwowe Zakłady ... (…) oraz przez spółkę (…) sp. z o.o. Do tego czasu nieruchomości te były wykorzystywane na cele działania przedsiębiorstw prowadzonych przez wskazane podmioty.

Prawo własności przedmiotowych nieruchomości było nabywane przez Zakłady .... (…) i Skarb Państwa w okresie od 1921 r. do 1988 r. zarówno na umów sprzedaży, wywłaszczenia oraz z mocy prawa, przez zasiedzenie. Nieruchomości nabyte przez Zakłady ... (…) przed 1947 r. zostały wywłaszczone na rzecz Skarbu Państwa na podstawie orzeczenia nr ... Ministra ... z dnia ... 1947 r. o przejęciu przedsiębiorstw na własność Państwa (M.P. z 1947 r., nr. ..., poz. ...) wydanego na podstawie art. 3 ust. 1 i 5 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 3 stycznia 1946 r. o przejęciu na własność Państwa podstawowych gałęzi gospodarki narodowej. Skarb Państwa zamierza zbyć nieruchomości w drodze darowizny na rzecz Gminy Miasto (…) z przeznaczeniem na cele związane z ochroną środowiska, co polegać będzie na właściwym zagospodarowaniu nieokreślonej ilości odpadów i dokonaniu rekultywacji składowiska.

Na dokonanie darowizny zgodę wyraził Wojewoda (…), wydając zarządzenie nr (…) z dnia (…) 2021 r. w sprawie darowizny nieruchomości Skarbu Państwa oraz Rada Miasta (…) poprzez uchwałę nr (…) z dnia (…) 2022 r. w sprawie kierunków działania Prezydenta Miasta (…) w zakresie przyjęcia darowizny prawa własności nieruchomości gruntowych, położonych w (…) przy ul. (…), ul. (…) i ul. (…) z przeznaczeniem na realizację zadań związanych z ochroną środowiska.

Pytanie

Czy w związku z zawarciem z Gminą Miasto (…) umowy darowizny nieruchomości opisanych powyżej - Powiat (…), jako podatnik podatku od towarów i usług, będzie zobowiązany do uiszczenia podatku VAT od wartości przedmiotowej nieruchomości?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwaną dalej ustawą lub ustawą VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Co do zasady, opodatkowaniu podlega dostawa towarów, która ma charakter odpłatny. Jednakże w ściśle określonych sytuacjach również nieodpłatne zbycie towarów może być przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Powyższe oznacza, że darowiznę uznaje się za odpłatna dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem, importem lub wytworzeniem.

W konsekwencji niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) - w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2. bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wskazano wyżej przedmiotowe nieruchomości zostały nabyte przez Skarb Państwa na podstawie wielu tytułów prawnych, mających charakter zarówno administracyjny jak i cywilnoprawny. Jednakże wszystkie wskazane czynności miały miejsce najpóźniej w 1988 r. Ostatnią podstawą nabycia prawa własności jest postanowienie Sądu Rejonowego w (…) z dnia (…) 2000 r., syg. akt (…), które stwierdza nabycie części przedmiotowych działek przez Skarb Państwa z dniem 31 grudnia 1988 r.

W okresie nabywania przez Skarb Państwa prawa własności przedmiotowych nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem - gdyż nie obowiązywała ustawa o podatku od towarów i usług, dająca prawo do odliczenia tego podatku.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że Skarb Państwa jest zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane czynności w sferze aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, darowizny.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania Nieruchomościami jest Starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Jednakże z uwagi na fakt, iż Starosta nie jest podmiotem samodzielnie prowadzącym działalność gospodarczą, to Powiat posiada status podatnika od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności nałożonych na Starostę w zakresie gospodarowania nieruchomościami będącymi własnością Skarbu Państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zawarcia umowy darowizny nieruchomości gruntowej, w formie aktu notarialnego transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl. art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nieruchomość objęta wnioskiem jest więc towarem w rozumieniu przepisów ustawy od towarów i usług. Przepis art. 7 ust. 1 wyżej powołanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami. jak właściciel.

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizna, jako czynność nieodpłatna, może być jednak w świetle ww. przepisów traktowana, jako podlegająca opodatkowaniu VAT tylko na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

W opisanej przez Wnioskodawcę sprawie, żadna przesłanka wskazanego wyżej przepisu nie ma miejsca. Podatnikowi, którym jest Powiat (…) - jednostka samorządu terytorialnego, nie przysługiwało w całości ani w części prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, stąd według Wnioskodawcy Powiat (…) nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku VAT. W ocenie Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy mówić o darowiźnie nieruchomości wraz z jej częściami składowymi w postaci odpadów na niej zgromadzonych.

Zgodnie z art. 47 par. 1-3 ustawy Kodeks cywilny, cześć składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Mając na uwadze fakt, iż odpady zgromadzone na ww. nieruchomościach są zasypane warstwami ziemi i nie mogą być przeniesione bez istotnej zmiany powierzchni nieruchomości.

Przytoczony przepis łączy się z art. 191 k.c. wyrażającym klasyczną zasadę superficies solo cedit (własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową).

Wobec powyższego należy uznać, iż dokonując darowizny nieruchomości Skarbu Państwa rolę podatnika będzie pełnił Powiat (…). Jednakże czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie spełnia przesłanek do uznania jej za dostawę towaru, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, ze względu na fakt, iż Skarbowi Państwa nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, przy nabyciu przedmiotowych gruntów, a także Skarb Państwa nie dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych naniesień na ww. działkach.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy że w przypadku zawarcia umowy darowizny przedmiotowej nieruchomości w formie aktu notarialnego, dokonanej przez Skarb Państwa, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego dostawa jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Przez pojęcie „dostawy towarów”, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując zawarty w ww. artykule zwrot „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” należy podkreślić, że jest to czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Uznaje się przy tym, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawo własności”. Istotny jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie prawny transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel. Akcent sformułowanej definicji położony został głównie na podkreślenie przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte –   w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2)wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Natomiast zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazanie), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Omawiany przepis jest odpowiednikiem art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, poz. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Za dostawę towarów uznaje się wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy :

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem zadanego pytania wskazać należy, że zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny Dz. U. z 2022 r. poz. 1360):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jak wynika z powyższego darowizna jest umową cywilnoprawną, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.

Stosownie do art. 47 § 1, § 2 i §3 Kodeks cywilny:

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Stosownie do art. 48 ustawy Kodeks cywilny:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Przytoczony art. 48 kodeksu cywilnego łączy się z art. 191 Kodeksu cywilnego, wyrażającym klasyczną zasadę superficies solocedit („własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową”).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że darowizna na rzecz Gminy wskazanych w opisie sprawy działek wraz z jej częściami składowymi w postaci odpadów na nich zgromadzonych, będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), stąd też dla zamierzonej czynności będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy, wskazać należy, że planowana czynność darowizny przedmiotowych działek będących własnością Skarbu Państwa na rzecz Gminy co do zasady mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że czynność ta jest czynnością cywilnoprawną, która za przedmiot będzie miała – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – towar i w wyniku której nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania nieruchomością jak właściciel. Jednakże z opisu sprawy wynika, że nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowych działek. Działki zostały nabyte przez Państwa najpóźniej w 1988 r., a więc przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w analizowanej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, dające podstawę do uznania nieodpłatnego przekazania towaru (działek) za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów.

Podsumowując, darowizna niezabudowanych działek, wskazanych w opisie sprawy, nie będzie stanowiła dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Państwo jako podatnik podatku od towarów i usług, nie będziecie zobowiązani do uiszczenia podatku VAT od wartości przedmiotowych nieruchomości.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję ponadto, że aktualny publikator ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym to: Dz. U. z 2022 r. poz. 528 ze zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).