Brak możliwości zastosowania stawki 0% dla usługi międzynarodowego transportu towarów. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.236.2022.2.AKS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.236.2022.2.AKS

Temat interpretacji

Brak możliwości zastosowania stawki 0% dla usługi międzynarodowego transportu towarów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 26 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania stawki 0% dla usługi międzynarodowego transportu towarów. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem – brak daty (wpływ 25 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 2007 r. prowadzi Pan, jako osoba fizyczna, działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności są usługi transportowe.

Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a także do wewnątrzwspólnotowych dostaw i nabyć.

Chciałby Pan w przyszłości wykonywać transport towaru z Wielkiej Brytanii do Polski na rzecz polskiego kontrahenta. Towar ma być dostarczany do magazynu w Polsce, a następnie polski kontrahent dokonuje odprawy celnej.

Do podstawy opodatkowania w urzędzie celnym transportowanego towaru kontrahent będzie wykazywał Pana fakturę za usługę transportową plus swoją marżę. Przyszły odbiorca chce, aby dokonując transportu towaru z Wielkiej Brytanii do Polski na rzecz polskiego kontrahenta zastosował Pan stawkę 0%.

Dokumenty jakie uzyska Pan w celu potwierdzenia tego transportu to dokument CMR transportowanego towaru, poświadczone zgłoszenie celne ZC299 oraz oświadczenie od polskiego kontrahenta, iż Pana faktura za usługę transportową będzie włączona do podstawy opodatkowania towaru.

W uzupełnieniu wniosku (wpływ 25 lipca 2022 r.) wskazał Pan, że:

1.Będzie Pan posiadał dokumenty z których będzie wynikać przekroczenie granicy z państwem trzecim (dokument CMR podpisany przez firmę angielska i polską oraz dokument celny ZC299 z którego wynika miejsce nadania towaru do miejsca przeznaczenia).

2.Będzie Pan posiadał dokument celny ZC299, ale nie wynika z niego jednoznacznie, że wartość świadczonych usług transportowych została włączona do podstawy opodatkowania importowanych towarów.

3.Transport towarów z Wielkiej Brytanii do Polski będzie odbywał się na rzecz podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Pytanie

Czy dokumenty CMR, poświadczone zgłoszenie celne ZC299 i oświadczenie od kontrahenta o włączeniu do podstawy opodatkowania towaru Pana faktury za transport są wystarczającymi dokumentami do zastosowania stawki 0% za usługę transportową z Wielkiej Brytanii do Polski?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana opinii są to dokumenty wystarczające do stwierdzenia, iż faktura za transport towaru z Wielkiej Brytanii do Polski została włączona do podstawy opodatkowania.

Z dokumentów celnych i CMR można jednoznacznie stwierdzić, że towar będzie transportowała Pana firma oraz oświadczenie kontrahenta o włączeniu Pana faktury do podstawy opodatkowania pozwala na zastosowanie stawki 0%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Przy tym, na mocy art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy:

Przez państwo członkowskie rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).

Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy:

 Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: imporcie towarów – rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W oparciu o art. 8 pkt 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Dla określenia sposobu opodatkowania świadczonych usług, niezbędne jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od niego uzależnione jest miejsce ich opodatkowania.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Art. 28b ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy:

Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

1)posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;

2)posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Jak wynika z okoliczności sprawy, od 2007 r. prowadzi Pan, jako osoba fizyczna, działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności są usługi transportowe. Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a także do wewnątrzwspólnotowych dostaw i nabyć. Chciałby Pan w przyszłości wykonywać transport towaru z Wielkiej Brytanii do Polski na rzecz polskiego kontrahenta.

Wobec powyższego, w pierwszej kolejności należy wskazać, że w okolicznościach niniejszej sprawy, miejscem świadczonych usług transportu towarów na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, będzie – stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy – terytorium kraju.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy:

Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy:

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy:

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1)towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2)towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3)towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;

4)osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z opisu sprawy wynika, że zamierza Pan w przyszłości wykonywać transport towaru z Wielkiej Brytanii do Polski na rzecz polskiego kontrahenta. Towar ma być dostarczany do magazynu w Polsce, a następnie polski kontrahent dokonuje odprawy celnej. Do podstawy opodatkowania w urzędzie celnym transportowanego towaru kontrahent będzie wykazywał Pana fakturę za usługę transportową plus swoją marżę. Przyszły odbiorca chce, aby dokonując transportu towaru z Wielkiej Brytanii do Polski na rzecz polskiego kontrahenta zastosował Pan stawkę 0%. Dokumenty jakie uzyska Pan w celu potwierdzenia tego transportu to dokument CMR transportowanego towaru, poświadczone zgłoszenie celne ZC299, oraz oświadczenie od polskiego kontrahenta, iż Pana faktura za usługę transportową będzie włączona do podstawy opodatkowania towaru. Będzie Pan posiadał dokumenty z których będzie wynikać przekroczenie granicy z państwem trzecim (dokument CMR podpisany przez firmę angielską i polską oraz dokument celny ZC299 z którego wynika miejsce nadania towaru do miejsca przeznaczenia). Będzie Pan posiadał dokument celny ZC299, ale nie wynika z niego jednoznacznie, że wartość świadczonych usług transportowych została włączona do podstawy opodatkowania importowanych towarów. Transport towarów z Wielkiej Brytanii do Polski będzie odbywał się na rzecz podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest kwestia czy posiadane przez pana dokumenty są wystarczającymi do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla usługi transportowej z Wielkiej Brytanii do Polski.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przedstawiony stan prawny w pierwszej kolejności wskazać należy, że w przypadku świadczonych usług transportu towarów na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego będą świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadających na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, miejscem świadczenia i opodatkowania ww. usług jest – zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy – terytorium Polski.

Świadczone przez Pana usługi transportu towarów z poza terytorium Unii Europejskiej na terytorium Polski – stanowić będą usługę transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy.

Odnosząc się z kolei do możliwości zastosowania przez Pana do ww. świadczonych usług stawki podatku w wysokości 0% należy wskazać, że warunkiem do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% – jak wyżej wskazano – jest posiadanie dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy.

Zatem wskazać należy, że prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0% dla świadczonych usług transportowych ma wyłącznie podmiot, posiadający dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy oraz potwierdzony przez urząd celno-skarbowy dokument, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (pkt 2 ww. przepisu).

Jak wynika z treści wniosku, będzie Pan posiadał dokumenty z których będzie wynikać przekroczenie granicy z państwem trzecim:

-dokument CMR podpisany przez firmę angielską i polską, oraz

-dokument celny ZC299 z którego wynika miejsce nadania towaru do miejsca przeznaczenia.

Natomiast z posiadanego przez Pana dokumentu celnego ZC299 nie wynika jednoznacznie, że wartość świadczonych usług transportowych została włączona do podstawy opodatkowania importowanych towarów. Będzie Pan posiadał oświadczenie od polskiego kontrahenta, iż Pana faktura za usługę transportową będzie włączona do podstawy opodatkowania, niemniej jednak taki dokument nie jest poświadczony przez urząd celno-skarbowy, a więc nie spełnia wymogów zawartych w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w związku z brakiem przez Pana dokumentu celno-skarbowego, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, do przedmiotowej usługi nie będzie miała zastosowania stawka 0%.

Zatem stwierdzić należy, że dokumenty CMR, poświadczone zgłoszenie celne ZC299, z którego nie wynika jednoznacznie, że wartość świadczonych usług transportowych została wliczona do postawy opodatkowania importowanych towarów i oświadczenie od kontrahenta o włączeniu do podstawy opodatkowania towaru Pana faktury za transport nie są wystarczającymi dokumentami do zastosowania stawki 0% za usługę transportowa z Wielkiej Brytanii do Polski.

Tym samym Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).