VAT - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie wody w gospodarstwie rolnym. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.515.2022.1.LK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.515.2022.1.LK

Temat interpretacji

VAT - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie wody w gospodarstwie rolnym.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 27 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur  dokumentujących nabycie wody w gospodarstwie rolnym. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT, który składa deklaracje miesięczne. Pana gospodarstwo pobiera wodę z wodociągu głównego. Nabyta woda służy Panu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz czynności niepodlegających podatkowi VAT. Początkowo Urząd Gminy w (…) zakładał dwa liczniki: główny i na oborę. Urząd Gminy odmówił Panu założenia drugiego licznika – Pana zdaniem powodem była zbyt duża liczba faktur, którą by musiano pisać. Z własnej inicjatywy założył Pan licznik na oborę i tak Pan rozliczał wodę na potrzeby gospodarstwa. Ostatnimi czasami licznik ten zaczął szwankować. Pracownik, który spisuje liczniki za wodę, sam wchodzi do piwnicy i spisuje tylko licznik główny – który wskazuje wodę zużytą na oborę i budynek mieszkalny (z tego wystawiana jest faktura) i czasami nie ma możliwości, żeby go przypilnować i spisać licznik, który odpowiada za zużytą wodę w oborze. W tym wypadku nie ma możliwości w sposób obiektywny przypisać zużycie wody jedynie do czynności opodatkowanych. Za miesiąc czerwiec 2022 faktura opiewała na 331 m3. Rozliczył je Pan (sam Pan rozlicza podatek VAT) w następujący sposób: 300 m3 na potrzeby gospodarstwa rolnego, 31 m3 na dom. Stan Pana gospodarstwa: - I obora 45 szt. krów dorosłych, poidła na wodę;  II obora 12 szt. krów dorosłych, poidła na wodę, wiata, 17 szt. opasów, poidła na wodę, 10 szt. cielęta pojone wiadrami. Zboża, które Pan sieje: żyto, pszenżyto, owies, kukurydza i trawy. Posiada Pan swój opryskiwacz, więc wykonuje Pan zabiegi pielęgnacyjne na poszczególne zboża i kukurydzę (tyle ile trzeba). Używa Pan beczkowozu i rozrzutnika obornika; po zakończonych pracach myje Pan urządzenia, sprzęt do sianokiszonek (3-4 pokosy trawy), po ścięciu trawy myje Pan urządzenia; dojarka przewodowa, 5 aparatów udojowych, zbiornik 1800l; odbiór mleka odbywa się co 2 dni przez SM (…), mycie tych urządzeń pobiera znaczne ilości wody; dom – 4 osoby dorosłe, 2 małych dzieci, 2 łazienki, 2 kuchnie.

Pytanie

Czy może Pan odliczać 80% ilości zużytej wody do rozliczenia podatku VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że rozliczenie wody w stosunku 80 do 20 – gdzie 80% ilości zużytej wody jest wykorzystywane do czynności opodatkowanych jest jak najbardziej zasadne w sytuacji, gdy nie można w sposób obiektywny przypisać zużycia wody do tychże czynności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 tej ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z  art. 15 ust. 2 ustawy,

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT, który składa deklaracje miesięczne. Nabyta woda służy Panu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz czynności niepodlegających podatkowi VAT. Część wody zużywa Pan na potrzeby działalności gospodarczej, a część na potrzeby gospodarstwa domowego. Początkowo Urząd Gminy w (…) zakładał dwa liczniki: główny i na oborę. Urząd Gminy odmówił Panu założenia drugiego licznika.  Z własnej inicjatywy założył Pan licznik na oborę i tak Pan rozliczał wodę na potrzeby gospodarstwa lecz ostatnimi czasami licznik ten zaczął szwankować. Za miesiąc czerwiec 2022 faktura opiewała na 331 m3. Rozliczył je Pan  w następujący sposób: 300 m3 na potrzeby gospodarstwa rolnego, 31 m3 na dom. Szacuje Pan, że 80% ilości zużytej wody jest wykorzystywana w opodatkowanej działalności gospodarczej.

W rozpatrywanej sprawie Pana wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur za zużytą wodę.

Jak wskazano na wstępie, odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami wykorzystywanymi do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Obowiązkiem podatnika jest w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju czynności, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności opodatkowanych i czynności niegenerujących podatku należnego. Zatem ciężar rzetelnego rozdziału wydatków dotyczących wykorzystania wody dla potrzeb produkcji rolniczej i części wykorzystanej dla potrzeb gospodarstwa domowego (potrzeby osobiste) spoczywa zawsze na podatniku. Jeżeli więc poniesione wydatki na zużycie wody zostają udokumentowane jedną fakturą dotyczącą zarówno prowadzonej przez Pana działalności, jak i jej prywatnym celom, to prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje/będzie przysługiwało w części, która dotyczy prowadzonej działalności gospodarczej (tylko ta część może pomniejszać podatek należny).

O ile zatem wysokość procentowego odliczenia wskazana przez Pana we wniosku odpowiada rzeczywistemu zużyciu wody dla celów prowadzonego gospodarstwa, to możliwe jest odliczenie podatku naliczonego w wydzielonej części, która jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy, należy zatem stwierdzić, że o ile przyporządkowanie odpowiednich części wydatków związanych ze zużyciem wody dla celów wykonywanej działalności w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego, jak i dla celów osobistych jest miarodajne, to przysługuje Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w takiej części, która jest związana z realizowaną sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, (tj. w zakresie, w jakim towary i usługi są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego). Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie wody wyłącznie w tej części w jakiej woda jest wykorzystywana przez Pana do prowadzenia działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem VAT. Natomiast w tej części w jakiej zużywa Pan wodę w ramach prowadzonego przez siebie gospodarstwa domowego - prawo do odliczenia nie przysługuje.

Końcowo podkreśla się, iż prawidłowe określenie wysokości procentowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zużycie wody, związanego z realizowanymi czynnościami należy do podatnika, natomiast ocena prawidłowości przyjętych przez Pana rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ podatkowy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).   

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).