Brak prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu: (). - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.700.2020.1.MSO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.10.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.700.2020.1.MSO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu: ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm. ), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 września 2020 r. (data wpływu 7 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 22 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.) oraz pismem z 24 września 2020 r. (data wpływu 24 września 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu pn.: () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 22 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.) oraz pismem z dnia 24 września 2020 r. (data wpływu 24 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu pn.: ().

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

() spółka z ograniczoną odpowiedzialnością utworzona została przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie art. 9 i 12 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) oraz art. 12 pkt 8 lit. i) i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.). Na podstawie Uchwały () () sp. z o.o. w dniu () 2003 roku utworzyła zakład opieki zdrowotnej (). W zakładzie głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Sprzedaż zwolniona w 2018 roku stanowiła 97,87%, w roku 2019 stanowi 98,09%. Dodatkowym dochodem jest dzierżawa gabinetów lekarskich (stanowi to 0,29% ogółu sprzedaży netto), sprzedaż ciepła z kotłowni 1,62% (2019 r.). Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej. W momencie sporządzenia wniosku tj. na dzień 11 maja 2020 roku sprzedaż zwolniona stanowiła 98,09% (dane z 2019 roku). W związku z powyższym zakład świadczył i świadczy usługi medyczne według symbolu PKWiU 85.1, które zgodnie z art. 43 pkt 1 ustawy o podatku VAT są zwolnione od podatku wymienione w załączniku nr 4 do Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (stan prawny na dzień 01 października 2013 r. z uwzględnieniem zmian na 01 stycznia 2014 roku). Dnia () 2020 roku Spółka podpisała umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego () 2014-2020 Osi priorytetowej 9 Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych, Działanie 9.1 Infrastruktura ochrony zdrowia, Poddziałanie 9.1.1 Rozwój specjalistycznych usług medycznych (). Projekt obejmuje wyposażenie szpitala w niezbędny sprzęt i aparaturę medyczną oraz środki ochrony osobistej personelu w czasie pandemii wirusa COVID-19. Celem nadrzędnym podejmowanych działań jest przeciwdziałanie zagrożeniu epidemiologicznemu wywołanym koronawirusem SARS-VoV-2 na terenie Powiatu (), zgodnie z aktualnym poziomem wiedzy medycznej i na odpowiednim poziomie jakościowym. Obowiązek ten wynika m.in. z praw pacjenta zawartych w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej (art. 19 ustawy). Celem projektu jest zapewnienie placówki w wydzielonych strefach w odpowiedni sprzęt medyczny, ograniczenie zakażeń koronowirusem poprzez lecznictwo szpitalne, zapewnienie dostępu do skutecznej oraz wysokiej jakości opieki medycznej, ograniczenie dysproporcji w infrastrukturze służby zdrowia w stosunku do większych ośrodków. Poprawienie efektywności energetycznej i ekologicznej. Zapewnienie sprzętu wykorzystującego nowoczesne techniki komunikacyjne ().

Wartość projektu () zł, dofinansowanie w wysokości () zł. Spółka wykazała, iż poniesione wydatki na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są kosztami kwalifikowalnymi w wartości brutto ponieważ zrealizowany projekt dotyczy wyłącznie sprzedaży nieopodatkowanej tj. zwolnionej na podstawie art. 43 pkt 1 ustawy o podatku VAT. Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej. W związku z tym, iż zakład nie ma możliwości odliczenia podatku VAT Spółka uznała w ww. projekcie podatek VAT jako koszt kwalifikowalny projektu.

Pismem z 22 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.) skorygowanym pismem z 24 września 2020 r. (data wpływu 24 września 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony we wniosku opis sprawy w następującym zakresie:

  • Spółka jest podatnikiem podatku VAT,
  • towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn.: () nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, podatkiem VAT, gdyż są związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18,
  • wszystkie faktury są wystawione na Spółkę.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu () sp. z o.o. ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków kwalifikowanych projektu pn.: ()?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że z uwagi na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu, ponieważ nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wydatki jakie są poniesione na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są kosztami kwalifikowalnymi w wartości brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że () spółka z ograniczoną odpowiedzialnością realizuje projekt pt.: (). Towary i usługi związane z wydatkami na realizację ww. projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż są związane wyłącznie z działalnością zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Faktury są wystawione na Spółkę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż są związane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy czynności (działalność) Wnioskodawcy, z którymi związane są nabycia w ramach realizowanego projektu, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenie to przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowanego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygnięcia wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej