Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu grantowego. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.349.2022.2.AM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.349.2022.2.AM

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu grantowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu grantowego pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 lipca 2022 r. (wpływ 29 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenie przyszłego

Gmina (…) jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Gmina (dalej: Wnioskodawca) złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach regionalnego Programu Województwa (…) na lata 2014-2020. Projekt będzie polegał na udzieleniu mieszkańcom Gminy  przez Wnioskodawcę grantów na dostawę i montaż mikroinstalacji OZE (35 mikroinstalacji fotowoltaicznych i 10 mikroinstalacji kolektorów słonecznych) na potrzeby zasilania ich budynków mieszkalnych (dalej: Projekt). Mieszkańcy, aby wziąć udział w Projekcie będą musieli złożyć wniosek o grant, zrealizować inwestycję, a następnie złożyć wniosek o rozliczenie grantu. To grantobiorcy (mieszkańcy) będą wybierać na własny rachunek wykonawców mikroinstalacji OZE i ponosić wydatki z tym związane. Dopiero w dalszej kolejności Gmina  będzie udzielać grantów, które będą stanowiły dofinansowanie poniesionych przez mieszkańców kosztów. Gmina występuje wyłącznie jako Grantobiorca, czyli odpowiada wyłącznie za przekazanie finansowania na rzecz Beneficjentów zgodnie z warunkami Projektu.

Gmina nie będzie wykonywała dostawy towarów oraz świadczenia usług na rzecz mieszkańców Gminy w związku z realizacją Projektu grantowego (oprócz usługi inspektora nadzoru, z którym Gmina zawarła umowę, a jego zadaniem jest sprawdzenie poprawności wykonania mikroinstalacji przez firmy, którym mieszkańcy zlecili dostawę i montaż mikroinstalacji). Dostawę towarów oraz świadczenie usług na rzecz mieszkańców będą wykonywać niezależnie od Gminy podmioty, które zostaną wybrane do realizacji Projektu samodzielnie przez samych mieszkańców.

Gmina nie będzie nabywać towarów i usług w ramach realizacji Projektu (oprócz inspektora nadzoru, który sprawdzi tylko prace wykonanych robót), a w konsekwencji nie będzie ich wykorzystywać do czynności opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizacja Projektu należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Realizacja Projektu obejmuje sprawy związane z ochroną środowiska oraz zaopatrzeniem w energię, na co wskazuje odpowiednio art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Instytucja Zarządzająca wskazała, że przed podpisaniem umowy o realizację Projektu lub na etapie rozliczania wydatków, należy dostarczyć indywidualną interpretację podatkową potwierdzającą, że (VAT) nie będzie podlegał refundacji.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1.Mieszkańcy Gminy (Grantobiorcy) nie będą zobowiązani do jakichkolwiek wpłat na rzecz Gminy z tytułu realizacji Projektu.

2.Mieszkańcy Gminy (Grantobiorcy ) nie będą zobowiązani do dokonania wpłat na rzecz Gminyza usługi inspektora nadzoru. Gmina nie będzie dokumentować wykonania u Grantobiorców usług inspektora nadzoru fakturami lub innymi dokumentami. Jedynym dokumentem jest Protokół odbioru instalacji - dokument niezbędny do wypłacenia grantu Mieszkańcowi i jednocześnie do rozliczenia projektu w Instytucji Zarządzającej, tj. Urzędzie Marszałkowskim Województwa.

3.W ramach projektu nr (…), pn.: „(…)” (tego projektu dotyczy niniejszy Wniosek o interpretację indywidualną z dn. 8 czerwca 2022 r.), Gminapoza usługą inspektora nadzoru nie nabywa żadnych innych towarów i usług. Usługa nadzoru inwestorskiego w ramach realizacji Projektu jest niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Wnioskodawca, w związku z realizacją Projektu będzie mógł odzyskać naliczony podatek od towarów i usług (VAT)?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki.

Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowym stanie faktycznym, to mieszkańcy będą ponosić na własny rachunek wydatki związane z budową mikroinstalacji OZE. Dopiero po ich poniesieniu, Wnioskodawca będzie udzielał grantów mieszkańcom, które będą stanowiły dofinansowanie kosztów, Gmina poniesie tylko koszty inspektora nadzoru, który stwierdzi prawidłowość wykonanych instalacji. W takim modelu, wydatki ponoszone przez Mieszkańców nie służą czynnościom opodatkowanym VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją Projektu nie będzie mógł on odzyskać naliczonego podatku od towarów i usług (VAT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.  2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. 

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3  ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:

1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie Projektu pn. „(...) ”, który będzie polegał na udzieleniu mieszkańcom Gminy grantów na dostawę i montaż mikroinstalacji OZE (35 mikroinstalacji fotowoltaicznych i 10 mikroinstalacji kolektorów słonecznych) na potrzeby zasilania ich budynków mieszkalnych. Mieszkańcy, aby wziąć udział w Projekcie będą musieli złożyć wniosek o grant, zrealizować inwestycję, a następnie złożyć wniosek o rozliczenie grantu. To Grantobiorcy (Mieszkańcy) będą wybierać na własny rachunek wykonawców mikroinstalacji OZE i ponosić wydatki z tym związane.

Mieszkańcy Gminy (Grantobiorcy) nie będą zobowiązani do jakichkolwiek wpłat na rzecz Państwa z tytułu realizacji Projektu.

Państwo będą udzielać grantów, które będą stanowiły dofinansowanie poniesionych przez Mieszkańców kosztów. Gmina odpowiada wyłącznie za przekazanie finansowania na rzecz beneficjentów zgodnie z warunkami Projektu.

Poza usługą inspektora nadzoru nie nabywają Państwo żadnych innych towarów i usług do realizacji Projektu. Usługa nadzoru inwestorskiego nabywana w celu realizacji Projektu nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie spełniony, ponieważ w ramach ww. Projektu nie nabywają Państwo towarów i usług, które mogłyby służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, przy realizacji opisanego Projektu pn.: „(…)”, w ramach którego nabywają Państwo usługi związane z nadzorem inwestorskim, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. W analizowanej sprawie brak jest związku nabyć związanych z realizacją ww. Projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem nie będą mieli Państwo również prawa do otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).