Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - budowa sali gimnastycznej. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.310.2022.1.MJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.310.2022.1.MJ

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - budowa sali gimnastycznej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo w pismem z 1 sierpnia 2022 r. (data wpływu 1 sierpnia 2022 r.) oraz pismem z 8 sierpnia 2022 r. (data wpływu 8 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat … (dalej: Powiat lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej również: VAT), zarejestrowanym jako podatnik czynny.

Powiat realizuje zadania własne, określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528).

Powiat … planuje realizację projektu „…” w ramach Programu „…” przy Zespole Szkół … w … w ramach środków z Programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

Realizacja ww. inwestycji obejmuje budowę budynku sali gimnastycznej z zapleczem i dwiema salami dydaktycznymi, z których jedna jest pracownią ćwiczeń siłowych z miejscem do ćwiczeń sztuk walki, natomiast druga salą taktyki wojskowej i jako pomieszczenie niezwiązane z funkcją sportową obiektu stanowi koszt niekwalifikowany zadania.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje także wyposażenie:

-sali gimnastycznej,

-zaplecza socjalnego,

-pracowni ćwiczeń siłowych,

-sali taktyki wojskowej stanowiące koszt niekwalifikowany.

Zadanie dotyczy rozbudowy budynku zespołu szkół, w skład którego wchodzą technikum kolejowe, gastronomiczne i hotelarskie oraz liceum o profilu wojskowym. Szkoła stanowi miejsce nauki dla 420 uczniów. Liczba jest stabilna z tendencją wzrostową.

Placówka dzisiaj nie ma żadnej sali gimnastycznej, a jedynym pomieszczeniem związanym ze sportem jest mała siłownia.

W ramach rozbudowy obiektu powstanie budynek Sali gimnastycznej wraz z zapleczem oraz dwiema salami dydaktycznymi o powierzchni użytkowej 1 335,10 m2 i kubaturze 8 427,50 m3.

Nowo projektowany obiekt formą i kolorystyką nawiązuje do budynku rozbudowanej szkoły, z którą zostanie połączony istniejącym łącznikiem.

Projektowane wymiary obiektu:

-wymiary sali gimnastycznej, tj. boiska sportowego wewnątrz: projektowana długość 36 m, projektowana szerokość 19,70 m, projektowana wysokość nad polem do gry 8,09 m,

-powierzchnia zabudowy: 1 383,98 m2

-powierzchnia użytkowa: 1 355,10 m2

-kubatura budynku: 8 427,50 m3

-wysokość sali gimnastycznej w kalenicy: 11,15 m

-wysokość budynku zaplecza socjalnego: 5,82 m

-wysokość attyki zaplecza socjalnego: 6,45 m.

Sala gimnastyczna będzie zawierać pełnowymiarowe boiska główne do: koszykówki (oraz dwa poprzeczne boiska treningowe), siatkówki (oraz dwa poprzeczne boiska treningowe), tenisa ziemnego, badmintona, piłki ręcznej, piłki nożnej halowej.

Sala będzie miała szatnie i natryski oraz toalety zlokalizowane wzdłuż krótszego boku. Łącznie część, przeznaczona na zaplecze socjalne składać się będzie z: szatni, natrysków i WC dla dziewcząt, szatni, natrysków i WC dla chłopców, pokoju trenera wraz z węzłem sanitarnym i zapleczem oraz WC dla chłopców, pokoju trenera wraz z węzłem sanitarnym i zapleczem oraz WC dla osób z niepełnosprawnościami.

Sala dydaktyczna będąca pracownią ćwiczeń siłowych z miejscem do ćwiczeń sztuk walki ma 95m2, natomiast sala taktyki wojskowej ma 97,78 m2 (koszty związane z budową tej Sali zostały proporcjonalnie uznane za niekwalifikowalne w ramach niniejszego projektu).

Budynek Sali będzie wyposażony w podłogę sportową drewnianą na legarach.

Nawierzchnia - panel o grubości 20mm z zastrzeżeniem grubości warstwy wykończeniowej 5,5 mm.

Rodzaj wyposażenia sportowego:

W ramach zadania w budowanej Sali zamontowane zostanie wyposażenie stałe oraz ruchome. W skład wyposażenia wchodzą m.in. konstrukcje do koszykówki podwieszane z napędem elektrycznym oraz uchylne składane w bok na ścianę, słupki, siatki i stanowisko sędziowskie do siatkówki i tenisa ziemnego, stojak przejezdny i siatka do badmintona, drabinki gimnastyczne, drążek gimnastyczny, tablica wyników, bramki do piłki ręcznej, bramki do piłki nożnej halowej, szyna jezdna do zawieszania lin, drążków itp., kotara grodząca, piłkochwyty, siatki ochronne na okna.

W ramach projektu oprócz wyposażenia Sali gimnastycznej zakupione zostanie ruchome wyposażenie do pracowni ćwiczeń siłowych: materace do ćwiczeń, urządzenia do ćwiczeń: bieżnię, steper, wioślarz, rower spiningowy, ławeczkę do ćwiczeń, gryf z obciążeniem, atlas, kettlebell’e, zestawy obciążeniowe, zestawy hantli.

Sala gimnastyczna wyposażona będzie w:

1.pełne zabezpieczenie przeciwpożarowe (czujniki gaz, dwutlenek węgla),

2.oświetlenie z możliwością regulacji natężenia światła w pełni zabezpieczone przed uderzeniami,

3.okna z bezpiecznymi szybami dodatkowo zabezpieczone siatkami przed uderzeniami piłką,

4.urządzenia do poszczególnych dyscyplin sportowych montowane w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczestnikom, jak również dająca możliwość różnorakiego wykorzystania powierzchni sali, łatwa w montażu i demontażu.

Obiekt zostanie wyposażony w:

1.instalację c.o.,

2.instalację elektryczną,

3.instalację wodno-kanalizacyjną.

Wnioskowane zadanie obejmuje:

1.wykonanie robót rozbiórkowych,

2.wykonanie robót ogólnobudowlanych,

3.wykonanie instalacji wewnątrz budynku,

4.montaż wyposażenia i pozostałe elementy objęte opracowaniem projektowym,

5.zagospodarowanie terenu: roboty rozbiórkowe, wykonanie nowych nawierzchni dla dróg, placów i dojść, (m.in. budowę miejsc parkingowych dla osób korzystających z Sali), rekultywacja terenów zielonych,

6.wykonanie instalacji kanalizacji deszczowej w celu odwodnienia dachu budynku Sali gimnastycznej oraz budynku zaplecza socjalnego.

Rozbudowywany Zespół Szkół to placówka ponadpodstawowa, w której funkcjonują technika: kolejowe (współpracujące z polskimi spółkami kolejowymi), gastronomiczne i hotelarskie oraz liceum o profilu wojskowym (certyfikowane przez MON).

Rokrocznie uczy się w nich ok. 400 osób z terenu powiatu … i powiatów ościennych. Szkoła ze swoimi kierunkami kształcenia wpisuje się w potrzeby lokalnego i regionalnego rynku pracy. W szkole brak jest infrastruktury sportowej, szkoła na zajęcia sportowe wypożycza salę gimnastyczną w Szkole Podstawowej nr 13 oddalonej o ok. 1,5 km oraz w sezonie wiosenno-letnim korzysta z obiektu typu „…” znajdującego się przy położonym w odległości około 200 m od szkoły boisku piłkarskim na Stadionie Miejskim w … przy ul. ….

Jedynym miejscem do uprawiania sportu w szkole jest mała siłownia, która powstała w roku 1990 i która jest wyposażona kilkoma urządzeniami takimi jak: ławka do ćwiczeń, steper, stojak pod sztangę czy ławkę kątową.

Szkoła ma ogromny potencjał sportowy, lecz nie zajmuje odpowiednich do niego lokat w zawodach sportowych, ponieważ młodzież nie ma możliwości ćwiczyć gier zespołowych.

Szkoła nie posiada też żadnych własnych boisk zewnętrznych i bieżni, plany ich wybudowania będą rozważane dopiero po wybudowaniu Sali gimnastycznej.

Głównym użytkownikiem obiektu będzie młodzież Zespołu Szkół im. … w …, czyli uczniowie Technikum nr …, … Liceum Ogólnokształcącego oraz wychowankowie Internatu. Obiekt będzie wykorzystywany przede wszystkim do prowadzenia zajęć programowych z wychowania fizycznego.

Poza realizacją godzin lekcyjnych z wychowania fizycznego obiekt będzie udostępniany nieodpłatnie:

1.młodzieży z internatu szkolnego,

2.młodzieży z Zespołu Szkół w ramach zajęć dodatkowych Szkolnego klubu Sportowego,

3.kadetem prowadzonych przez szkołę klas wojskowych przygotowującym się do cyklicznych zawodów sportowo-obronnych.

Sala będzie udostępniana również stowarzyszeniom i klubom sportowym oraz społeczności lokalnej na podstawie umowy użyczenia/porozumienia z Dyrektorem szkoły zgodnie z harmonogramem dostępności użytkowania Sali.

Źródłem finansowania projektu będą środki własne Powiatu i środki pozyskane z Programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji Strategicznych.

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od dnia 1 stycznia 2017 roku rozpoczęto wspólne rozliczanie podatku VAT z jednostkami.

Jedną z jednostek jest ww. Zespół Szkół im. … w ….

Opisana powyżej inwestycja należy do zadań Zespołu Szkół na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku prawo oświatowe (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.).

Natomiast sprawy z zakresu edukacji publicznej należą do zadań Powiatu, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 528).

W przypadku organizacji imprez sportowych organizatorem będzie Powiat … - właściciel obiektu, wykonawcą Dyrektor szkoły.

Współpraca w zakresie wspólnego sali gimnastycznej w ramach zajęć pozalekcyjnych, przygotowujących do startu w zawodach, w tym meczy sparingowych, odbywać się będzie na zasadzie goszczenia drużyn na zaproszenie i po uzgodnieniu z zarządcą obiektem czyli Dyrektorem szkoły.

Organizacja imprez sportowych integrujących społeczność lokalną, mających na celu promocję zdrowego i aktywnego stylu życia (zadnia szkoły w zakresie wychowania i profilaktyki) odbywać się będzie na podstawie ułożonego kalendarza imprez szkolnych, zatwierdzonego przez radę pedagogiczną.

Środki na organizację ww. wydarzeń sportowych zabezpieczone będą w budżecie szkoły.

Powiat nie będzie wykonywać na sali gimnastycznej żadnych czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych z opodatkowania.

Pytanie

Czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

·wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,

·wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

·nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Nie jest, przy tym, możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.

Powiat pragnie zaznaczyć, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) wielokrotnie wskazywał, że w celu przyznania podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego, co do zasady konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku należnego, a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Jednocześnie, zdaniem TSUE, istnieje możliwość przyznania podatnikowi prawa do odliczenia, gdy taki bezpośredni i ścisły związek nie występuje, lecz poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów i usług. Takie wydatki mają bowiem bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej podatnika (wyrok TSUE w sprawie C-126/14 Sveda UAB).

Powyższe prowadzi do wniosku, że prawo do odliczenia powstaje zarówno wtedy, gdy dany wydatek pozostaje w ścisłym związku z konkretną czynnością opodatkowaną, jak również, gdy jest związany z większą liczbą takich czynności, a także, gdy zostaje poniesiony w związku z ogółem czynności, kształtujących zakres działalności gospodarczej podatnika. W każdym bowiem z tych przypadków podatek naliczony zapłacony w cenie nabytych towarów lub usług stanowi, w sposób pośredni lub bezpośredni, element cenotwórczy czynności opodatkowanych, pozostając z nimi w ten sposób w ścisłym związku, wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Powiatu, wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu nie sposób bezpośrednio przypisać do działalności gospodarczej prowadzonej przez Powiat. Tym samym, wydatki te będą wykorzystywane przez Powiat do czynności niedających prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W opinii Wnioskodawcy, w przypadku wydatków ponoszonych na Inwestycję, brak jest bezpośredniego i ścisłego ich związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wydatki ponoszone w związku z realizacją Projektu nie przyczynią się do zwiększenia zakresu działalności gospodarczej Powiatu. Wydatki te, zdaniem Wnioskodawcy, nie mają żadnego związku z działalnością gospodarczą, nie został więc spełniony warunek istnienia prawa do odliczenia VAT.

Sala sportowa która zostanie wybudowana w wyniku Projektu, będzie służyć wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i nie będzie odpłatnie udostępniana. W związku z powyższym, nabywane przez Powiat towary i usługi nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Uwzględniając zatem fakt, iż w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację Projektu, Powiat nie będzie działa w charakterze podatnika VAT, a wydatki te pozostaną bez związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Projektu.

Tym samym z uwagi na brak związku wydatków ponoszonych na Inwestycję z występującymi po stronie Powiatu z czynnościami opodatkowanymi VAT, przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. W związku z powyższym, zdaniem Powiatu, nie będzie miał on prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu.

Stanowisko Powiatu znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS).

Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 21 maja 2020 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.69.2020.2.TKU, DKIS wskazał, że „reasumując Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w całości lub części, w odniesieniu do kosztów związanych z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego dotyczącego Budowy Sali gimnastycznej z łącznikiem dla Szkoły Podstawowej (...). Gmina nie ma możliwości obiektywnego przyporządkowania wydatków na budowę Sali gimnastycznej do poszczególnych rodzajów wykonywanej działalności - do czynności nieodpłatnych związanych z wykorzystywaniem Sali gimnastycznej na rzecz zajęć wychowania fizycznego”.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 02 marca 2022 roku, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.772.2021.2.DP, w której DKIS stwierdził, że: „Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację inwestycji pn. „(...) w ramach wydatków poniesionych na budowę Sali gimnastycznej przy Zespole Szkół”.

Oraz w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 03 czerwca 2022 roku, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.291.2022.1.JSZ, w której Organ stwierdził, że: „Gminie nie będzie miała prawa odliczenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego dot. budowy sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w ... ”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528, ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Katalog zadań własnych powiatu o charakterze ponadgminnym został określony w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizację projektu pn. „…”, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W  związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).