Prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji Eventów i Eventów Pracowniczyc... - Interpretacja - DOP7.8101.157.2020.HEMD

shutterstock

Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 5 maja 2022 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP7.8101.157.2020.HEMD

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji Eventów i Eventów Pracowniczych.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.) – dalej: Ordynacja podatkowa, Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 13 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.716.2017.1.KBR, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dla Wnioskodawcy zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2017 r. (data wpływu 27 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji Eventów i Eventów Pracowniczych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2017 r. (data wpływu: 27 grudnia 2017 r.) został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji Eventów i Eventów Pracowniczych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na promocji, marketingu i reklamie produktów leczniczych. W celu podniesienia sprzedaży dystrybuowanych produktów, Wnioskodawca zajmuje się reklamą oraz promowaniem produktów leczniczych w środowisku medycznym, informowaniu o ich właściwościach i ich promowaniu na kongresach m.in. dla lekarzy, farmaceutów, przedstawicieli branży medycznej oraz na prowadzeniu kampanii informacyjnych itp.

Jedną z form promocji, marketingu i reklamy produktów leczniczych stosowanych przez Wnioskodawcę jest partycypacja w szkoleniach, konferencjach oraz innych eventach marketingowych i promocyjnych, w czasie których, w szczególności prezentowane są zasady prawidłowego stosowania produktów leczniczych, warunki w jakich one powinny, a w jakich nie mogą być stosowane, przeciwwskazania, zalecenia, informacje o schorzeniach i metodach leczenia, na które zaprasza osoby uprawnione do wystawiania recept oraz farmaceutów, a także innych przedstawicieli środowiska medycznego (dalej jako: Eventy).

Uczestnikami Eventów są m.in. lekarze uprawnieni do wypisywania recept oraz przedstawiciele ogólnie pojętej branży medycznej, np. pielęgniarki, osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi, farmaceuci itp.

Eventy organizowane są w odpowiednich do tego obiektach, np. salach konferencyjnych. Eventy mogą być również organizowane w restauracjach czy kawiarniach. Wnioskodawca może promować swoje produkty podczas Eventów poprzez np. umieszczanie banerów reklamowych, informację, że Wnioskodawca jest sponsorem Eventu, rozdawanie ulotek, broszur, drobnych gadżetów (np. długopisy, smycze na klucze czy pendrive z logo Wnioskodawcy) itp.

Wnioskodawca może również finansować określonym osobom np. lekarzom uprawnionym do wystawiania recept udział w Eventach. Wnioskodawca finansuje udział w konferencji (opłaty rejestracyjne/konferencyjne), przelot lub przejazd do miejsca, gdzie odbywa się konferencja i powrót, zakwaterowanie w miejscu i czasie, gdzie odbywa się konferencja oraz wyżywienie.

Ponadto, Wnioskodawca organizuje również szkolenia, konferencje i spotkania dla swoich pracowników. Celem tych spotkań jest szkolenie wewnętrzne pracowników, podsumowanie wyników pracy, wskazanie planów dalszego rozwoju firmy, przekazywanie pracownikom informacji o nowych produktach oferowanych przez Wnioskodawcę. Takie spotkania odbywają się na poziomie poszczególnych regionów, w których pracują pracownicy oraz na poziomie całego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Spotkania służą również integracji pracowników. W trakcie takich wyjazdów integracyjnych organizowane są gry i zabawy mające na celu integrację pracowników, co w zamierzeniu Wnioskodawcy powinno przełożyć się na lepszą współpracę pomiędzy pracownikami (dalej jako: Eventy Pracownicze).

Podczas Eventów Pracowniczych, oprócz udziału w szkoleniach merytorycznych oraz konferencji, pracownicy mają możliwość wewnętrznej integracji. Organizując Eventy Pracownicze Wnioskodawca nabywa świadczenie, w skład którego wchodzi szereg elementów składowych (kalkulacyjnych), w tym m.in udostępnienie sali konferencyjnej i niezbędnego sprzętu, zapewnienie wyżywienia, napojów alkoholowych i bezalkoholowych oraz noclegów dla uczestników, a także zapewnienie obsługi technicznej i organizacyjnej, organizacja zajęć o charakterze integracyjnym, udostępnienie infrastruktury rekreacyjno-sportowej, np.: basenu, sauny, centrum fitness, parkingu itp.). Poszczególne świadczenia nie mają charakteru samoistnego, lecz wchodzą w skład jednej kompleksowej usługi.

Zarówno Eventy, jak i Eventy Pracownicze nie są organizowane bezpośrednio przez Wnioskodawcę, tylko przez niezależne podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie m.in. organizacji tego typu Eventów (dalej jako: Organizatorzy). Organizatorzy odpowiadają za kompleksową organizację Eventów oraz Eventów Pracowniczych - programu, zapewnienie transportu, noclegu, wyżywienia, poczęstunku dla uczestników/pracowników, obecności prelegentów etc.

Organizatorzy przy organizacji Eventów przestrzegają przepisów dotyczących reklamy produktów leczniczych zawartych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. prawo farmaceutyczne oraz Kodeksu Postępowania opracowanego przez EGA (European Generics Medicines Association - Stowarzyszenie Producentów Leków Generycznych). Eventy nie są związane z jakąkolwiek rozrywką (np. sportową, wypoczynkową, kulturalną itp.).

Organizator wykonuje kompleksowe czynności mające na celu zapewnienie udziału uczestników w Evencie lub Evencie Pracowniczym, tak aby wszystkie kwestie organizacyjne czy logistyczne były zorganizowane przez Organizatora, a uczestnicy (np. lekarze, farmaceuci, pracownicy – w przypadku Eventów Pracowniczych) byli skupieni wyłącznie na udziale w danym Evencie lub Evencie Pracowniczym).

Organizator zapewnia zatem uczestnikom kompleksowy udział w Eventach lub Eventach Pracowniczych, poprzez organizację przejazdów, zakwaterowania, możliwości udziału w  części merytorycznej itp. w zakresie niezbędnym do realizacji zamierzonych celów.

Organizując poszczególne Eventy Organizator wykona świadczenie kompleksowe, w skład którego wejdzie szereg elementów składowych (kalkulacyjnych), w tym m.in. usługi noclegowe i gastronomiczne. Podkreślić przy tym należy, że zakup usług noclegowych, ani też gastronomicznych nie jest głównym świadczeniem nabywanym przez Wnioskodawcę – usługi takie będą miały charakter pomocniczy - służący realizacji celu, jakim jest udział uczestników w Evencie.

Wnioskodawca nie jest zainteresowany nabyciem wyłącznie usług gastronomicznych czy noclegowych, gdyż nie realizowałyby one podstawowego celu - reklamy i promocji produktów leczniczych wśród przedstawicieli branży medycznej.

Przedmiotem umów oraz warunków zamówień składanych Organizatorom są kompleksowe świadczenia polegające na organizacji Eventów lub Eventów Pracowniczych. Należy podkreślić, że również w przypadku Eventów Pracowniczych zakup usług noclegowych ani też gastronomicznych nie jest głównym świadczeniem nabywanym przez Wnioskodawcę - usługi takie będą miały charakter pomocniczy. Podstawowym celem organizacji Eventów Pracowniczych jest przekazanie pracownikom wiedzy oraz nabycie przez pracowników praktycznych umiejętności niezbędnych w ich codziennej pracy. Również w przypadku zajęć integracyjnych ich podstawowym celem jest budowanie zaufania i podstaw do współpracy pomiędzy pracownikami, co przyczyni się do osiągnięcia przez nich lepszych efektów, poprzez rozwój umiejętności pracy w grupie. Usługi gastronomiczne czy noclegowe są tu jedynie środkiem do osiągnięcia celu, a nie celem samym w sobie.

Każdy z Organizatorów jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Nabywane usługi w zakresie organizacji Eventów są związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, zatem związane są z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Zakup przez Wnioskodawcę kompleksowej usługi organizacji Eventu jest związany z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca świadczy m.in. usługi polegające na reklamie, sponsoringu, marketingu produktów leczniczych.

Organizacja Eventów dla osób związanych z branżą medyczną (np. lekarze, farmaceuci), którzy mają prawo do wydawania czy sprzedaży produktów leczniczych jest jedną z form promocji i reklamy leków wśród tych osób stosowanych przez Wnioskodawcę. Promocja i reklama produktów leczniczych wśród tych osób przekłada się pośrednio na zwiększenie sprzedaży reklamowanych leków, co jest celem reklamy i promocji.

Organizacja Eventów Pracowniczych również związana jest pośrednio z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Pracownicy w trakcie Eventów Pracowniczych nabywają nowe umiejętności i wiedzę przydatną w trakcie pracy, przez co zwiększa się ich efektywność, a w konsekwencji przychody Wnioskodawcy ze świadczenia usług reklamowych, marketingowych oraz promocyjnych. Ponadto, pracownicy poprzez integrację budują wzajemne zaufanie i uczą się współpracować, co długoterminowo przyczyni się do poprawy ich wyników, poprzez rozwój umiejętności pracy zespołowej.

Organizatorzy za organizację Eventów lub Eventów Pracowniczych wystawiają Wnioskodawcy faktury VAT. Stawka podatku VAT określona na fakturze wynosi 23%. Organizatorzy umieszczają na fakturze różnorodne opisy wykonanej na rzecz Wnioskodawcy usługi kompleksowej organizacji poszczególnych Eventów lub Eventów Pracowniczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z nabywaniem od Organizatorów, opisanej w stanie faktycznym usługi organizacji Eventów oraz Eventów Pracowniczych (których częścią składową, wpływającą na kalkulację ceny, mogą być usługi gastronomiczne i/lub hotelowe) Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości (na zasadach ogólnych)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nabyciem usługi organizacji Eventu lub Eventu Pracowniczego od Organizatora, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości na zasadach ogólnych.

Uzasadnienie stanowiska podatnika.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) (dalej jako: ustawa o VAT) podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany jako podatnik czynny ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych VAT. Uprawnienie takie jest podstawowym i najważniejszym prawem czynnego podatnika VAT gwarantujące neutralność podatku VAT.

Od powyższej zasady przewidziano pewne wyjątki. Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, co do zasady, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Spółka wskazała również, że z powołanych wyżej regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca zwrócił uwagę, że należy jednak wyraźnie odróżnić nabycie usług noclegowych i gastronomicznych od przypadków nabycia świadczeń o charakterze kompleksowym, w których elementem składowym są m.in. usługi gastronomiczne czy noclegowe. W przypadku usług kompleksowych polegających na organizacji Eventów oraz Eventów Pracowniczych, usługi gastronomiczne i noclegowe są wyłącznie jednym z co najmniej kilku elementów usługi, a ich wartość elementem kalkulacyjnym ceny całego świadczenia. W przypadku usług kompleksowych - organizacji Eventów oraz Eventów Pracowniczych - usługi gastronomiczne i noclegowe służą realizacji celu wykonania usługi kompleksowej, a nie są same w sobie istotą wykonywanej usługi.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń nie powinna być ona sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych.

Należy podkreślić, że strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa kompleksowej organizacji konferencji czy szkoleń wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy. Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę może mieć znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Kwestia kompleksowości usług była wielokrotnie rozstrzygana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przywołać można chociażby wyrok z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C- 572/07 RLRE Tellmer Property sro v Finanční ředitelství v Ústí nad Labem, w którym TSUE stwierdził, że „(...) z art. 2 szóstej dyrektywy wynika, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne (...). Co więcej, w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy (...). Ponadto można również uznać, że jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (...)”. Tak również w wyroku z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C- 425/06 Ministero dell'Economia e delle Finanze przeciwko Part Service Srl. Wyrok ten sformułował kryteria przesądzające o tym, kiedy występuje świadczenie złożone.

W świetle utrwalonej linii orzeczniczej TSUE świadczenie kompleksowe ma miejsce w sytuacji kiedy:

świadczenie pomocnicze nie stanowi celu samego w sobie, lecz stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej,

poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny,

nie istnieje możliwość nabywania danego świadczenia od podmiotów zewnętrznych,

nie istnieje możliwość odrębnego fakturowania za daną czynność.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla nabywcy usługi celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia nabywcy usługi.

Wnioskodawca nie jest zainteresowany nabyciem usług noclegowych czy gastronomicznych, a jedynie całej, kompleksowej usługi organizacji Eventu lub Eventu Pracowniczego, w ramach których nabywane są ww. usługi jako elementy składowe, które nie są istotą zakupionego świadczenia, lecz jedynie mają one charakter pomocniczy i tworzą wraz z pozostałymi składowymi jedną (jednolitą) całość.

Organizatorzy świadczący usługę kompleksową, w skład której wchodzą, oprócz innych składowych, m.in. usługa noclegowa i gastronomiczna, nie mają obowiązku wyodrębniania tej części ceny, która przypada na poszczególne elementy kalkulacyjne kompleksowej usługi, w tym również na usługi gastronomiczne i noclegowe.

Wnioskodawca nabywa usługę kompleksową polegającą na organizacji przez Organizatorów Eventów (m.in. szkoleń, konferencji czy sympozjów) dla przedstawicieli branży medycznej. Istotą tej usługi nie jest nocleg (gdyż bez różnicy jest to, gdzie dany Event się odbywa, co więcej część Eventów może odbywać się w miejscu zamieszkania poszczególnych uczestników, zatem w ogóle nie ma konieczności organizacji dla nich noclegu), tylko organizacja Eventu, na którym promowane będą produkty lecznicze oraz zwiększana będzie świadomość przedstawicieli branży medycznej o dostępnych na rynku produktach leczniczych, co ma się przełożyć na ich większą sprzedaż. Gdyż, aby lekarz mógł przepisać dany lek pacjentowi, musi on wiedzieć o jego istnieniu.

Zatem, Eventy służą informowaniu przedstawicieli branży medycznej o najnowszych produktach leczniczych dostępnych na rynku, przeznaczonych do leczenia poszczególnych schorzeń. Podobnie w przypadku Eventów Pracowniczych, jest to usługa kompleksowa polegająca na organizacji szkoleń, spotkań i konferencji dla pracowników, na wewnętrzne potrzeby Wnioskodawcy. Eventy Pracownicze mają na celu rozwijanie umiejętności pracowników, poszerzanie wiedzy na temat oferowanych przez Wnioskodawcę produktów, a także omawianie wyników finansowych Wnioskodawcy i dalszych planów rozwoju Wnioskodawcy. Podnoszenie kwalifikacji pracowników pośrednio przyczynia się do zwiększenia sprzedaży Wnioskodawcy, gdyż bardziej kompetentni pracownicy osiągają większe sukcesy w sprzedaży. Podobnie w przypadku zajęć integracyjnych - pracownicy budują wzajemne zaufanie, poprawiają komunikację, co w konsekwencji przekłada się na lepsze wyniki w pracy, które są osiągane poprzez lepszą pracę zespołową.

W przedstawionym stanie faktycznym kluczowe znaczenie ma to, że Wnioskodawca nie jest zainteresowany nabyciem usług noclegowych czy gastronomicznych, a jedynie całej, kompleksowej usługi (organizacji Eventu lub Eventu Pracowniczego), w ramach której mogą być nabywane m.in. usługi gastronomiczne, czy noclegowe, a które nie są istotą (główną substancją) zakupionego świadczenia, lecz jedynie mają one charakter pomocniczy, tworzą wraz z pozostałymi składowymi jedną (jednolitą) całość.

Fakt, iż Organizatorzy wykonują usługę kompleksową, a Wnioskodawca nabywa takie świadczenie, którego celem jest organizacja wydarzeń, w trakcie których prezentowane są nowe produkty lecznicze lub prowadzone są szkolenia dla pracowników Wnioskodawcy przesądza o tym, że tak jak Organizatorzy nie mają podstaw do wydzielenia poszczególnych składowych w celu odrębnego opodatkowania (przez to całość opodatkowuje stosując stawkę VAT 23%, pomimo iż poszczególne składowe, gdyby były odrębnie, samodzielnie świadczone byłyby opodatkowane według stawki VAT 8%).

Podstawę opodatkowania przy świadczeniu usług zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT stanowi wszystko co stanowi zapłatę, którą usługodawca otrzymał lub ma otrzymać od nabywcy lub osoby trzeciej z tytułu wykonania usługi. W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii  Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych podkreśla się, że podstawę opodatkowania stanowi całość świadczenia należnego, nie należy przy tym dokonywać sztucznego podziału usług na ich elementy kalkulacyjne. Teza taka zaprezentowana została m.in. w uchwale NSA z dnia 8 listopada 2010 r., I FPS 3/10, oraz w orzecznictwie TSUE w sprawach m.in. C-349/96 pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise; C-111/05 Aktiebolaget NN v. Skatteverket; C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV v. Staatssecretaris van Financien).

Należy również podkreślić, że nabywane przez Wnioskodawcę usługi organizacji Eventów oraz Eventów Pracowniczych są związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowoskutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest promocja, marketing i reklama produktów leczniczych, w celu zwiększenia ich sprzedaży przez producentów i dystrybutorów. Jedną z form promocji jest organizacja Eventów, w trakcie których prezentowane będą produkty lecznicze, w szczególności nowe, dopiero wchodzące na rynek. Podczas Eventów, przedstawiciele branży medycznej zdobędą wiedzę i informacje o nowych produktach leczniczych. Budowanie marki poszczególnych produktów leczniczych oraz informowanie o nowych, czy też ulepszonych produktach leczniczych przedstawicieli branży medycznej w sposób pośredni może przyczynić się do wzrostu ich sprzedaży.

Przedstawiciele branży medycznej np. lekarze czy farmaceuci mogą przepisywać, czy polecać pacjentom wyłącznie produkty lecznicze, które znają, zatem organizacja Eventu, podczas którego uczestnicy dowiedzą się o istnieniu poszczególnych produktów leczniczych, ich cechach, skutkach stosowania czy sposobie działania pośrednio przyczyni się do wzrostu ich sprzedaży, co jest celem reklamy, promocji i marketingu, czyli przedmiotu działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej działając, na podstawie przepisu art. 13 § 2a i art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w dniu 13 lutego 2018 r. wydał interpretację indywidualną nr 0114-KDIP1-1.4012.716.2017.1.KBR, w której uznał, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawne przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że ww. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie jest prawidłowa.

W związku z powyższym Szef Krajowej Administracji Skarbowej (dalej również: Szef KAS) wskazuje.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia – dalej „ustawa”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ustawa ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowoskutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami, a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą art. 15 ust. 2 ww. ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zarejestrowana jako podatnik VAT czynny organizuje Eventy i Eventy Pracownicze. Eventy i Eventy Pracownicze nie są organizowane bezpośrednio przez Wnioskodawcę, tylko przez niezależne podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie m.in. organizacji tego typu Eventów. Organizatorzy odpowiadają za kompleksową organizację Eventów i Eventów Pracowniczych- programu, zapewnienie transportu, noclegu, wyżywienia, poczęstunku dla uczestników/ pracowników, obecności prelegentów etc.

Podczas Eventów Pracowniczych, oprócz udziału w szkoleniach merytorycznych oraz konferencji, pracownicy mają możliwość wewnętrznej integracji. Organizując Eventy Pracownicze Wnioskodawca nabywa świadczenie, w skład którego wchodzi m.in. udostępnienie Sali konferencyjnej i niezbędnego sprzętu, zapewnienie wyżywienia, napojów alkoholowych i bezalkoholowych oraz noclegów uczestników, a także zapewnienie obsługi technicznej i organizacyjnej, organizacja zajęć o charakterze integracyjnym, udostępnienie infrastruktury rekreacyjno-sportowej.

Mając powyższe na uwadze, odnosząc się do wątpliwości Spółki dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usługi związanej z organizacją Eventów i Eventów Pracowniczych, wskazać należy, że jak podała spółka w opisie zdarzenia przyszłego – głównym celem organizacji Eventów i Eventów Pracowniczych jest- w przypadku Eventów- reklama i promocja produktów leczniczych wśród przedstawicieli branży medycznej, natomiast w przypadku Eventów Pracowniczych głównym celem jest przekazanie pracownikom wiedzy oraz nabycie przez pracowników praktycznych umiejętności niezbędnych w ich codziennej pracy.

Również w przypadku zajęć integracyjnych ich podstawowym celem jest budowanie zaufania i podstaw do współpracy pomiędzy pracownikami.

Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy dotyczących odliczenia podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że zakupy związane z organizacją Eventów i Eventów Pracowniczych, w której uczestniczyć będą odpowiednio kontrahenci Spółki oraz pracownicy mają pośredni związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości – budowanie pozytywnego wizerunku oraz renomy, poprawę relacji z kontrahentami, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji do wykonywania obowiązków pracowniczych – są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W odniesieniu do usługi kompleksowej organizacji Eventów Pracowniczych obejmującej m.in. udostępnienie Sali konferencyjnej i niezbędnego sprzętu, zapewnienie wyżywienia, napojów alkoholowych i bezalkoholowych oraz noclegów uczestników, a także zapewnienie obsługi technicznej i organizacyjnej, organizację zajęć o charakterze integracyjnym, udostępnienie infrastruktury rekreacyjno-sportowej, należy zauważyć, że w celu ustalenia, czy podatnik na rzecz Wnioskodawcy świadczy kilka odrębnych usług czy też jedną usługę należy określić cechy transakcji. Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Zatem pojedyncza usługa jest traktowana jak element usługi kompleksowej wówczas jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Jedna transakcja występuje zatem wtedy, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (por. np. wyrok TSUE z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd – pkt 29, ww. wyrok C-392/11 – pkt 16; ww. wyrok TSUE C-224/11 – pkt 30; lub też wyrok TSUE z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie C-155/12 RR Donnelley Global Turnkey Solutions Poland sp. z o.o. – pkt 21).

Na podstawie powyższych uregulowań, należy stwierdzić, że w okolicznościach przedstawionych przez Spółkę, nabycie przedmiotowej usługi należy zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Można bowiem w powyższych okolicznościach mówić o jednym świadczeniu głównym – organizacji Eventu Pracowniczego, na który składają się inne świadczenia pomocnicze stanowiące elementy usługi kompleksowej, takie jak m.in. udział w szkoleniach merytorycznych i konferencji, udostępnienie sali konferencyjnej i niezbędnego sprzętu, zapewnienie wyżywienia oraz noclegów uczestników, a także zapewnienie obsługi technicznej i organizacyjnej, organizacja zajęć o charakterze integracyjnym, udostępnienie infrastruktury rekreacyjno-sportowej. Dlatego też nabywane przez Spółkę usługi, można uznać za usługę kompleksową, zaś czynności składające się na usługę główną są traktowane jako usługi pomocnicze. Natomiast, zapewnienie napojów alkoholowych nie może stanowić elementu usługi kompleksowej, bowiem nie stanowią one świadczeń niezbędnych do należytego i właściwego świadczenia usług polegających na organizacji Eventu Pracowniczego.

W związku z powyższym zdaniem tut. Organu należy uznać, że organizacja Eventów oraz Eventów Pracowniczych przez firmę zewnętrzną stanowi świadczenie kompleksowe i poszczególne czynności w ramach tych świadczeń nie podlegają odrębnej analizie. Jednakże tut. Organ zauważa, że w odniesieniu do czynności polegających na zakupie napojów alkoholowych dla uczestników Eventów Pracowniczych nie można uznać, iż stanowią one element kompleksowej usługi organizacji tych uroczystości. Nie stanowią one świadczeń niezbędnych do należytego i właściwego świadczenia usług polegających na organizacji Eventu Pracowniczego. W ocenie organu nie występuje wystarczający związek pomiędzy nabyciem alkoholu, a celem realizowanego Eventu Pracowniczego podczas którego ma dojść do przekazania pracownikom wiedzy oraz nabycia przez pracowników praktycznych umiejętności niezbędnych w ich codziennej pracy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca dokonał zakupu od firmy zewnętrznej kompleksowej usługi organizacji Eventów i Eventów Pracowniczych, poza świadczeniem polegającym na zakupie alkoholu dla uczestników tych przedsięwzięć.

Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku nabyciem usług organizacji Eventów i Eventów Pracowniczych, należy jeszcze raz wskazać, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podkreślenia wymaga, że podstawową przesłanką warunkującą prawo do odliczenia podatku jest związek ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, przy czym jak wskazano powyżej, związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

W tym miejscu należy zauważyć jednak, że świadczenie polegające na zakupie alkoholu dla uczestników przedsięwzięć nie jest związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę, a jedynie służy celom osobistym, prywatnym uczestników. Zakup alkoholu nie ma związku z wykonanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, skoro nabyte przez Wnioskodawcę od firmy zewnętrznej usługi organizacji Eventów i Eventów Pracowniczych (w części nieobejmującej zakupu alkoholu) obiektywnie tworzą – w aspekcie gospodarczym – jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących nabycie tych usług.

Jak przedstawiono w analizowanej sprawie nie zachodzą przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy, gdyż wydatki związane z organizacją przedmiotowych Eventów i Eventów Pracowniczych (poza zakupem alkoholu) mają związek z czynnościami opodatkowanymi Spółki.

Co prawda w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych – co do zasady – nie podlega odliczeniu, jednakże powyższe ograniczenie nie ma zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest usługa kompleksowa, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne.

W rezultacie, skoro wydatki związane z organizacją Eventów i Eventów Pracowniczych w której jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego wezmą udział pracownicy Spółki i jej kontrahenci (w części nieobejmującej zakupu alkoholu), będzie wykazywała związek z prowadzonymi czynnościami opodatkowanymi, to na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT  podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach z tytułu zakupu kompleksowej usługi organizacji eventu, z uwzględnieniem przesłanek wykluczających to prawo określonych w art. 88 tej ustawy. W tym miejscu należy wskazać, że prawo to nie będzie przysługiwało w części dotyczącej wydatków na zakup alkoholu z uwagi na brak związku (nawet pośredniego) pomiędzy ich poniesieniem a czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z nabyciem organizacji jubileuszu firmy, w którym uczestniczyć będą pracownicy oraz wybrani kontrahenci Spółki, w części dotyczącej wydatków na zakup alkoholu, a za prawidłowe w części dotyczącej pozostałych wydatków.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usługi związanej z organizacją Eventów i Eventów Pracowniczych jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Szef KAS może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Interpretacja dotyczy stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stosownie do art. 14k § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa zastosowanie się przez wnioskodawcę do otrzymanej interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Powołany przepis ustanawia tzw. zasadę nieszkodzenia, która jest wyrazem funkcji gwarancyjnej (ochronnej) instytucji interpretacji indywidualnej i której szczegółowa treść została uregulowana w art. 14k-14n ww. ustawy. Skorzystanie z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej oznacza: brak odpowiedzialności z kodeksu karnego skarbowego, brak naliczania odsetek za zwłokę, oraz w przypadku, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji oraz skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po doręczeniu interpretacji indywidualnej - zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji. Z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej, która została zmieniona, wnioskodawca może nadal korzystać w odniesieniu do rozliczeń podatkowych dokonywanych za okres do końca roku, kwartału następującego po kwartale lub miesiąca następującego po miesiącu (w zależności od okresu rozliczenia podatku), w którym doręczono wnioskodawcy zmienioną interpretację indywidualną lub stwierdzono jej wygaśnięcie albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności (por. art. 14m § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa).

Warunkiem skorzystania z ww. ochrony jest zastosowanie się do interpretacji (zob. art. 14k § 1 i art. 14m § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa) oraz złożenie przez podatnika wniosku, o którym mowa w art. 14m § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, w trakcie trwania postępowania podatkowego. Organy podatkowe bowiem nie uwzględniają z urzędu interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na ustawy – Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)

Lub

w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.