braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.597.2020.1.MKU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.08.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.597.2020.1.MKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 lipca 2020 r. (data wpływu 31 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z .. r. (data wpływu r.), pismem z r. () oraz pismem z r. (.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia, w całości lub części, kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z . (data wpływu pismem z () oraz pismem z (data wpływu o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odliczenia, w całości lub w części, kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w wąskim zakresie, który obejmuje w szczególności: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż i dzierżawę gruntów. Gmina realizuje projekty infrastrukturalne i miękkie.

W sierpniu 2020 r. wnioskodawca planuje złożenie wniosku o dofinansowanie pn. do konkursu w ramach Programu finansowanych ze środków .

Działanie obejmuje realizację inwestycji z zakresu zielonej infrastruktury związanej z tworzeniem systemu zieleni miejskiej oraz ze zwiększeniem powierzchni biologicznie czynnej oraz z zakresu niebieskiej infrastruktury dotyczącej systemu gospodarowania wodą, uwzględniającej zadania adaptacyjne, mitygacyjne i edukacyjno - informacyjne.

Zakres przedmiotowy działania uwzględnia realizację przede wszystkim zadań, tj.:

  1. Zagospodarowanie podwórka Urzędu Miejskiego w , w tym:
    • przebudowa nawierzchni istniejącego podwórka w celu jej rozszczelnienia na potrzeby mikroretencji,
    • mikroniwelacja terenu w celu uzyskania optymalnego profilowania terenu z ukierunkowaniem na odzyskiwanie wód deszczowych i ich magazynowanie;
    • wprowadzenie elementów zazieleniających teren zabudowany podwórka poprzez założenie zielonej ściany;
    • budowa małego naziemnego zbiornika retencyjnego;
    • nowe nasadzenia zieleni, której zadaniem będzie zacienienie przestrzeni podwórka i ograniczenie nadmiernego przesychania projektowanych powierzchni biologicznie czynnych;
  2. Zagospodarowanie terenu przy przy ul. , w tym:
    • park kieszonkowy z którego będzie mógł korzystać każdy mieszkaniec, gdzie oprócz standardowych elementów małej architektury i wszechobecnej zieleni znajdzie się również zakątek krzewów owocowych, miejsce piknikowe i rekreacji, fontanna parowa, huśtawki w których zostanie wykorzystany proces zasysania i filtracji powietrza spowodowany bujaniem się na ławce, który wpłynie na zmniejszenie ilość smogu, rowery stacjonarne generujące energię elektryczną niskiego napięcia,
    • ogród deszczowy, zielona ściana wolnostojąca, nasadzenia na skwerach niwelujące efekt ciepła - otoczenie betonu,
    • zbiorniki do gromadzenia wód opadowych wraz z infrastrukturą nawadniającą;
  3. Zagospodarowanie Placu przy skrzyżowaniu ulic W. i M. w N., w tym:
    • przebudowa istniejącego terenu w celu łagodzenia skutków ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz sprzyjających bioróżnorodności poprzez: budowanie piętrowego układu roślinności, zróżnicowanie gatunkowe, wykorzystanie roślin stanowiących bazę pokarmową oraz schronienie dla zwierząt, wykorzystanie i pielęgnacja starodrzewu, możliwie ekstensywna pielęgnacja zieleni, zakładanie łąk kwietnych, wykorzystanie rodzimych gatunków roślin dostosowanych do siedliska oraz niestosowanie gatunków inwazyjnych.
    • powstanie tematycznego miejsca z ogrodem deszczowym w którym każdy mieszkaniec znajdzie coś dla siebie: miejsce rekreacji, fontanna parowa, huśtawki w których zostanie wykorzystany proces zasysania i filtracji powietrza spowodowany bujaniem się na ławce, który wpłynie na zmniejszenie ilość smogu, rowery stacjonarne generujące energię elektryczną niskiego napięcia, pielęgnacja istniejącego drzewostanu, piętrowe nasadzenia
    • alejki przepuszczalne,
    • zbiorniki do gromadzenia wód opadowych wraz z infrastrukturą nawadniającą;
  4. Nasadzenia zieleni niskiej w pasie drogowym przy ul. - urządzanie zieleni w pasach drogowych odpornych na zjawiska klimatyczne i dostosowanych do ekstremalnych warunków;
  5. Dodatkowe nasadzenia zieleni niskiej w pasie drogowym przy ul. wzdłuż ścieżki rowerowej - urządzanie zieleni w pasach drogowych odpornych na zjawiska klimatyczne i dostosowanych do ekstremalnych warunków;
  6. W ramach projektu zostanie przeprowadzona szeroka edukacja dzieci już od etapu przedszkolnego i szkolnego. Gmina wdroży plan zamień szare na zielone w przedszkolach i szkołach. W ramach programu na terenie podwórek szkolnych, placów zabaw i wokół boisk powstaną zielone zakątki i ogródki.
    Teren wokół szkół i przedszkoli, zostanie obsadzony roślinnością - drzewami, krzewami czy kwiatami. Prace obejmą usunięcie gatunków roślin trujących lub szkodliwych, które nie są wskazane przy takich placówkach, zostaną dokonane nasadzenia gatunków cennych przyrodniczo oraz wykonana zostanie pielęgnacja istniejącego drzewostanu. Przy okazji realizacji nasadzeń będą tworzone zielone ekrany, ogrody tematyczne, przedogródki, do których wkomponowane zostaną elementy małej architektury związanej z zielenią, takiej jak pergole, trejaże, murki oporowe, drewniane ławki.
    W poszczególnych placówkach powstaną:
    • ogródki deszczowe i dydaktyczne
    • motylarnie
    • kostki dydaktyczne w przedszkolach
    • remizy dla ptaków (zakątki z roślinami jagodowymi i karmnikami, tablicami dydaktycznymi ułatwiające obserwację ptaków)
    • szlaki pampasowe, labirynty
    • ogródki pektograficzne
    • ogródki fenologiczne - uprawiane przez dzieci symboliczne gatunki roślin charakterystyczne dla poszczególnych pór roku
    • ogrody sensoryczne - oddziałujące na zmysły kolorem, zapachem, dotykiem
    • ogrody kolekcyjne - umowne kolekcje np. drzew egzotycznych lub wszystkich odmian jednego gatunku, alpinarium itp.
    • przyjazne drzewa (gatunki dobrze oddziałujące na zdrowie) w zakresie promocji bioróżnorodności drzewa liściakowe (gatunki drzew o kolorowych i ciekawych pokrojach liści wykorzystywanych do prac plastycznych - ambrowiec, miłorząb, dąb czerwony).
    Powyższe działania będą wprowadzone w przedszkolu , przedszkolu , Zespole Szkolno-Przedszkolnym w , , i .
  7. Wymiana opraw oświetleniowych na energooszczędne na terenie Gminy .
  8. Działania informacyjno - edukacyjne w zakresie zmian klimatu oraz działania mające na celu łagodzenie zmian klimatu i adaptację do ich skutków skierowanych do min. 20 tys. odbiorców.

Zaplanowany do realizacji projekt ma charakter niekomercyjny i nie generuje przychodu - powstałe produkty w postaci infrastruktury jak i edukacyjnych działań miękkich będą ogólnodostępne i nieodpłatne dla użytkowników - mieszkańców Gminy . Gmina nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych w ramach projektu, nie wystąpi w nim sprzedaż opodatkowana i dlatego nie powstanie możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części. W związku z powyższym podatek VAT został przez Wnioskodawcę uznany jako kwalifikowany i Wnioskodawca będzie ubiegać się o sfinansowanie go w całości w ramach projektu partnerskiego dofinansowanego z .

Podatek VAT zapłacony w ramach powyższych zadań Gminy w związku z realizacją projektu nie jest odliczany, gdyż zakres rzeczowy przedmiotowego projektu nie przyczynia się do uzyskania przychodów opodatkowanych.

Ponoszone wydatki na realizację zadania realizowane będą w ramach kosztów projektu i dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Infrastruktura powstała wskutek realizacji inwestycji będzie w całości własnością Gminy i nie będzie generowała żadnych dochodów. Gmina nie będzie również wykorzystywała powstałego w ramach inwestycji majątku, w innych celach niż ich zasadnicze przeznaczenie i nie będzie osiągała dochodów opodatkowanych z tych powierzchni. W konsekwencji całość zrewitalizowanego w ramach przedmiotowej inwestycji majątku będzie ogólnodostępna i nie będzie generowała po stronie Gminy jakichkolwiek dochodów. Gmina będzie jedynym beneficjentem środków przyznanych z dofinansowania. Gmina pragnie zaznaczyć, iż zarówno realizacja inwestycji, jak i udostępnianie majątku powstałego na skutek jego realizacji będzie się odbywała w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których należą w szczególności sprawy dotyczące utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej, zieleni gminnej i zadrzewień (zgodnie w szczególności z art. 7 ust. 1 pkt 1, 8, 12 i 15 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym).

W związku z powyższym podatek VAT został przez Wnioskodawcę uznany jako wydatek kwalifikowany i Wnioskodawca będzie ubiegać się o sfinansowanie go w całości w ramach projektu partnerskiego dofinansowanego z EOG.

Realizacja projektu zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - będzie służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty jakim jest utrzymanie zieleni gminnej i zadrzewień.

W ww. piśmie z 25 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy w sposób następujący:

Towary i usługi nabywane w związku z realizowanym projektem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia, w całości lub w części, podatku od towarów i usług, związanego z zaplanowanym do realizacji zakresem zadań Gminy w ramach projektu pn. , który jest przedmiotem partnerskiego wniosku o dofinansowanie, składanego w ramach Programu na finansowanych ze środków .

Pytanie dotyczy jednego zdarzenia przyszłego.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją Inwestycji.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m. in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją Inwestycji.

Dla oceny możliwości skorzystania przez podatnika VAT z możliwości do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi Odnosząc się do wskazanej powyżej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy, brak będzie bezsprzecznego i bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami ponoszonymi na realizację inwestycji a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Zgodnie bowiem z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Mając na uwadze, iż powstały w wyniku realizacji Inwestycji majątek będzie ogólnodostępny i w związku z jego funkcjonowaniem Gmina nie będzie pobierała dodatkowej odpłatności - tj. Gmina nie będzie świadczyła przy jego wykorzystaniu odpłatnych czynności w zakresie przygotowania i przeprowadzenia kampanii podnoszącej świadomość w zakresie zmian klimatu oraz zastosowania działań adaptacyjnych i mitygacyjnych - czynność jego wykorzystania w opinii Gminy nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Wytworzona w ramach inwestycji infrastruktura nie będzie również przez Gminę odpłatnie udostępniana na rzecz jakichkolwiek podmiotów w celach innych niż jej zasadnicze przeznaczenie, w szczególności na potrzeby prowadzenia odpłatnych działalności w placówkach oświatowych.

W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym, zdaniem Gminy, nie będzie ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację przedmiotowej inwestycji.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zdaniem Gminy art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1 ustawy o VAT nie znajdą zastosowania w przedmiotowej sprawie. Powyższe przepisy bowiem umożliwiają podatnikowi odliczenie określonej części VAT naliczonego od wydatków, które są ponoszone w pewnym zakresie zarówno w związku z działalnością opodatkowaną VAT, jak i odpowiednio pozostającą poza zakresem regulacji ustawy o VAT oraz korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Infrastruktura wytworzona w wyniku realizacji Inwestycji będzie natomiast służyła Gminie wyłącznie do działalności nieobjętej zakresem VAT.

Reasumując, zdaniem Gminy, Gmina nie będzie miała możliwości w całości lub części podatku VAT, związanego z zaplanowanym do realizacji zakresem zadań w ramach projektu pn. , ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności o podatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h tej ustawy.

Jak stanowi przepis art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w wąskim zakresie, który obejmuje w szczególności: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż i dzierżawę gruntów. W sierpniu 2020 r. wnioskodawca planuje złożenie wniosku o dofinansowanie projektu pn. do konkursu w ramach Programu .. na finansowanych ze środków . Usługi nabyte w związku z realizacją zadania tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w odniesieniu do realizowanego projektu Gminie będzie przysługiwała możliwość odliczenia, w całości lub w części, kwoty podatku naliczonego od podatku należnego.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem, w przedmiotowej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione. Tym samym Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji projektu.

Reasumując, Gmina nie ma możliwości odliczenia, w całości lub części, kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: .

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Wskazać należy, że pojęcie kosztu niekwalifikowanego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej