Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupu wystawionych na Pana jako osobę fizyczną bez numeru NIP dokumentujących nabycie materiałów... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.64.2022.2.MC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.64.2022.2.MC

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupu wystawionych na Pana jako osobę fizyczną bez numeru NIP dokumentujących nabycie materiałów i usług związanych z budową i użytkowaniem wynajmowanych garaży.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 19 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupu wystawionych na Pana jako osobę fizyczną bez numeru NIP dokumentujących nabycie materiałów i usług związanych z budową i użytkowaniem wynajmowanych garaży. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 marca 2022 r. (wpływ 10 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jako osoba fizyczna działalność gospodarczą w związku z czym jest Pan także czynnym podatnikiem podatku VAT. Oprócz tego w 2020 roku zaczął Pan wynajmować garaże samochodowe, z których przychód rozlicza Pan w ramach najmu prywatnego na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zafakturowane przychody z tego tytułu także obciąża Pan podatkiem VAT, który odprowadzany jest do urzędu skarbowego. Koszty zakupu materiałów i usług związanych z budową i oddaniem do użytkowania ww. garaży są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Pana jako osobę fizyczną, a nie na działalność gospodarczą - jako nabywca widnieje Pana imię i nazwisko, adres, bez numeru NIP, skoro zakupy te nie służyły do celów prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wpisanej do CEIDG, a związane były z obiektami będącymi przedmiotem najmu prywatnego. Podatek VAT z ww. faktur nie został odliczony.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku na zadane w wezwaniu pytania o treści:

-„W jakim zakresie prowadzi Pan działalność gospodarczą, o której mowa we wniosku?”

-„Od kiedy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT? Proszę wskazać miesiąc i rok.”

-„W jakim celu wybudował Pan garaże samochodowe objęte wnioskiem? Czy np. na potrzeby własne, czy od początku miał Pan zamiar przeznaczyć je do celów zarobkowych?”

-„Czy ww. garaże samochodowe są wykorzystywane przez Pana w jakiś inny sposób niż ich wynajem? Jeżeli tak, proszę wskazać ich ewentualne inne przeznaczenie.”

-„Ile garaży samochodowych, o których mowa we wniosku, Pan wybudował?”

-„Wynajmu ilu garaży samochodowych dotyczy Pana pytanie przedstawione we wniosku?”

-„Kiedy oraz na jaki okres zostały zawarte umowy najmu garaży samochodowych objętych wnioskiem?”

-„Kiedy poniósł Pan pierwsze wydatki w celu wybudowania i oddania do użytkowania ww. garaży samochodowych? Proszę wskazać miesiąc i rok.”

-„Kiedy otrzymał Pan pierwsze faktury wystawione na Pana jako osobę fizyczną (bez numeru NIP) dotyczące budowy i oddania do użytkowania ww. garaży samochodowych? Proszę wskazać miesiąc i rok.”

-„Czy ww. faktury potwierdzają czynności faktycznie dokonane, tzn. czy odzwierciedlają rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych związanych z budową i oddaniem do użytkowania ww. garaży samochodowych?”

-„Do wykonywania jakich czynności, w ramach prowadzonej przez Pana działalności, wykorzystywane są ww. garaże samochodowe, tj. do czynności:

-opodatkowanych podatkiem pod towarów i usług,

-zwolnionych od podatku od towarów i usług,

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”,

wskazał Pan, że:

-prowadzona działalność gospodarcza polega wyłącznie na uboju i sprzedaży detalicznej mięsa i wyrobów z mięsa prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach, zgodnie z kodem PKD: 47.22.Z;

-zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT jest Pan od 31.12.2007 r.;

-garaże zostały wybudowane od samego początku z zamiarem wynajmowania, w ramach tzw. wynajmu prywatnego, nie są przez Pana wykorzystywane w inny sposób;

-segmenty garażowe obejmują łącznie 10 boksów - garaży na wynajem (2 segmenty po 5 garaży);

-umowy najmu zostały zawarte na czas określony - 1 rok;

-pierwsze wydatki zostały poniesione w marcu 2019 roku;

-pierwsze faktury wystawione na osobę fizyczną dotyczące budowy garaży otrzymał Pan w marcu 2019 roku i potwierdzają one rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych związanych z budową i oddaniem do użytkowania garaży;

-garaże nie są wykorzystywane przez Pana w działalności gospodarczej opisanej powyżej, tj. sprzedaży detalicznej mięsa i wyrobów z mięsa. Stanowią majątek prywatny, który jest wynajmowany. W związku z tym, iż jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, przychody z opisanego najmu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy jest Pan uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach zakupu, wystawionych na Pana, jako na osobę fizyczną, dokumentujących nabycie materiałów i usług związanych z budową i użytkowaniem wynajmowanych prywatnie garaży, skoro przychody z tego tytułu obciążone są podatkiem VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Według Pana stanowiska jest Pan uprawniony do odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach zakupu związanych z budową wynajmowanych garaży. Prawo do odliczenia VAT uzależnione jest bowiem przede wszystkim od spełnienia warunków wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. (związek nabytych towarów i usług z wykonywaną działalnością opodatkowaną). Z kolei co wynika z art. 88 u.p.t.u., wśród zakazów prawa do odliczenia nie wskazano np. braku NIP nabywcy na fakturze. Stąd, mimo że obowiązek zamieszczenia na fakturze NIP nabywcy wynika z art. 106e ust. 1 pkt 5 u.p.t.u., to brak NIP jest wprawdzie błędem formalnym, który nie pozbawia jednak nabywcy prawa do odliczenia VAT. Nabywca może naprawić ów błąd, wystawiając np. notę korygującą na zasadach określonych w art. 106k u.p.t.u. Dodatkowo należy wskazać, iż podatnikiem VAT nie jest przedsiębiorstwo osoby fizycznej, a sama osoba fizyczna. W związku z powyższym stoi Pan na stanowisku, iż z faktur imiennych wystawionych na podatnika jako osobę fizyczną, skoro dokumentują wydatki związane z działalnością opodatkowaną (wynajem prywatny garaży), można odliczyć podatek VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy wskazać, że umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.

Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu przez jego najemcę.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług najem stanowi świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że świadczenie usług najmu wypełnia, określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, jeżeli jest wykonywane w sposób ciągły do celów zarobkowych, bez względu na to, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sam charakter stosunku prawnego, jaki kształtuje umowa najmu, wskazuje, że ma ona długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe.

Z okoliczności sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na uboju oraz sprzedaży detalicznej mięsa i wyrobów z mięsa w wyspecjalizowanych sklepach. W związku z czym jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT od 31.12.2007 r. Oprócz tego w 2020 r. zaczął Pan wynajmować wybudowane garaże samochodowe. Garaże zostały wybudowane od samego początku z zamiarem ich wynajmowania, w ramach tzw. wynajmu prywatnego, nie są przez Pana wykorzystywane w inny sposób. Wynajem - jak Pan podał - dotyczy segmentów garażowych obejmujących łącznie 10 boksów - garaży na wynajem (2 segmenty po 5 garaży). Umowy najmu zostały zawarte na czas określony - 1 rok. W związku z tym, iż jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT przychody z opisanego najmu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W kontekście wyżej przedstawionych przepisów prawa należy stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy najem garaży samochodowych objętych zakresem pytania wypełnia definicję działalności gospodarczej określoną w art. 15 ust. 2 ustawy. Bez wpływu na powyższe pozostaje okoliczność, że przedmiotowy najem garaży samochodowych nie jest prowadzony w ramach Pana działalności gospodarczej polegającej na uboju i sprzedaży detalicznej mięsa i wyrobów z mięsa, o której mowa we wniosku. Wskazać należy, że skoro jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług to wszystkie czynności wykonywane przez Pana mieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem podlegają opodatkowaniu. Zatem Pan świadczy usługi najmu garaży samochodowych w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy i działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Jednocześnie czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Przy czym dla usług najmu garaży samochodowych przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych do tej ustawy nie przewidują zwolnienia, a zatem usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki.

Należy również wskazać, że skoro - jak wynika z okoliczności sprawy - przedmiotowe garaże samochodowe zostały wybudowane przez Pana od początku z zamiarem wynajmowania ich w sposób ciągły do celów zarobkowych, to ww. garaże samochodowe na gruncie podatku od towarów i usług nie stanowią Pana majątku prywatnego. Stanowią bowiem majątek wykorzystywany w prowadzonej przez Pan działalności gospodarczej.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupu dokumentujących nabycie materiałów i usług związanych z budową i użytkowaniem przedmiotowych garaży samochodowych wystawionych na Pana jako osobę fizyczną bez numeru NIP, należy wskazać, co następuje.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b)(uchylona);

2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3)(uchylony)

4)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6)(uchylony)

7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

1)datę wystawienia;

2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15)kwotę należności ogółem (…).

Z ww. uregulowań wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy oraz ich adresy. Faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi, który powinien wynikać z zawartej umowy.

Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawną faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, wyłącznie z powodu braków mających charakter tzw. wadliwości mniejszej wagi. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania.

Należy zauważyć, że chociaż faktura powinna zawierać dane dotyczące nabywcy wymienione w art. 106e ustawy, to jednak niewskazanie niektórych z tych informacji nie wyklucza możliwości jego identyfikacji na podstawie pozostałych danych zawartych na fakturze.

Brak NIP-u przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu będącego nabywcą jest wadą techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego.

Niemniej jednak opisany błąd powinien być skorygowany w ten sposób, aby faktura odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję pomiędzy podmiotami gospodarczymi prawidłowo oznaczonymi zgodnie z przepisami ustawy.

Jak już wcześniej wskazano prowadzi Pan jako osoba fizyczna działalność gospodarczą w zakresie uboju i sprzedaży detalicznej mięsa i wyrobów z mięsa w wyspecjalizowanych sklepach. W związku z czym jest Pan także czynnym podatnikiem podatku VAT od 31.12.2007 r. Oprócz tego w 2020 r. zaczął Pan wynajmować garaże samochodowe. Koszty zakupu materiałów i usług związanych z budową i oddaniem do użytkowania ww. garaży są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Pana jako osobę fizyczną, a nie na działalność gospodarczą - jako nabywca widnieje Pana imię i nazwisko, adres, bez numeru NIP. Pierwsze wydatki zostały poniesione w marcu 2019 r. Pierwsze faktury wystawione na osobę fizyczną dotyczące budowy garaży otrzymał Pan w marcu 2019 r. i potwierdzają one rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych związanych z budową i oddaniem do użytkowania garaży. Zatem w momencie ponoszenia w 2019 r. pierwszych wydatków na budowę garaży samochodowych był Pan już zarejestrowany do celów podatku VAT.

Jak wyżej wyjaśniono, prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury uzależnione jest od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, a  także od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 ustawy enumeratywnie określa listę przypadków, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jednakże nie wymienia opisanej we wniosku nieprawidłowości (braku NIP nabywcy) jako przesłanki negatywnej powodującej utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego (w sytuacji, gdy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest spełniony, ponieważ przedmiotowe garaże samochodowe są przez Pana wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, skoro faktury, o których mowa we wniosku dokumentują nabycie towarów i usług wykorzystywanych przez Pana - będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT - do czynności podlegających opodatkowaniu, to ma Pan prawo do odliczenia podatku VAT, pomimo braku numeru NIP na fakturach.

Podsumowując, w sytuacji, gdy na otrzymanych fakturach zakupu wystawionych na Pana jako osobę fizyczną dokumentujących faktycznie dokonane transakcje dotyczące budowy i użytkowania wynajmowanych garaży samochodowych nie został umieszczony numer NIP nabywcy, ale pozostałe elementy faktur spełniają wymogi ustawy o podatku od towarów i usług, ma Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Zatem Pana stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupu dokumentujących nabycie materiałów i usług związanych z budową i użytkowaniem wynajmowanych przez Pana garaży należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

8)z zastosowaniem art. 119a;

9)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

10)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).