Prawo do odliczenia całości podatku VAT z tytułu wydatków związanych z nabyciem auta, jego adaptacją w związku ze startami w zawodach oraz eksploatacj... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.677.2022.2.WN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.677.2022.2.WN

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia całości podatku VAT z tytułu wydatków związanych z nabyciem auta, jego adaptacją w związku ze startami w zawodach oraz eksploatacją.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 września 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 2 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całości podatku VAT z tytułu wydatków związanych z nabyciem auta, jego adaptacją w związku ze startami w zawodach oraz eksploatacją. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie –  pismem w dniu 4 listopada 2022 r. (wpływ 14 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Miejsce zamieszkania Wnioskodawcy znajduje się w Polsce. Także opisana poniżej działalność gospodarcza wykonywana jest w Polsce.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobne usługi (PKD 63.11.Z) pod firmą X.

Wnioskodawca jest w trakcie budowy auta, które będzie wykorzystywane do (...) oraz na różnego rodzaju innych zawodach, wyścigach, a także na imprezach okolicznościowych. Będzie to samochód profesjonalny, przygotowany do takiego rodzaju użytkowania (sporty motorowe). Pojazd będzie się składał ze zredukowanej liczby elementów seryjnych, tj.:

- Zostanie usunięty  (...)

- Zostanie usunięty  (...)

- Usunięte zostaną  (...)

- Wszystkie  (...)

- Usunięta  (...)

- Całkowicie przebudowany  (...)

- Sportowy  (...)

- Wycięty  (...)

- Chłodnica  (...)

- Tylny  (...)

- Samochód nie będzie  (...)

- Silnik zostanie (...);

- Będą  (...)

- Zamiast tylnych (...)

- Brak  (...)

Samochód nie został dopuszczony dojazdy na drogach publicznych (jego transport po takich drogach będzie odbywać się na lawecie). Niezależnie od tego pojazd, jak co do zasady każdy inny pojazd samochodowy, pozostanie zarejestrowany we właściwym urzędzie miasta (jako samochód osobowy). Wnioskodawca zapewni mu także ubezpieczenie.

Wnioskodawca ma zamiar wykorzystywać auto do promowania swojej działalności. W tym celu samochód zostanie oklejony logo X oraz logo sponsorów.

Po przyjęciu pojazdu do użytkowania, będą ponoszone koszty jego eksploatacji. Sport, o którym tu mowa, powoduje wyjątkowo wysokie zużycie opon na tylnej osi pojazdu. W ciągu jednego weekendu należy liczyć się ze zużyciem (...) opon. Niezbędna jest także profesjonalna obsługa serwisowa, łącząca się często z wydatkami rzędu (...) złotych w związku z pojedynczym występem.

W roku 2022 Wnioskodawca planuje stać się stroną dwóch umów sponsorskich (w przyszłości - w zależności od dostępnego miejsca na karoserii oraz wymagań sponsorów - ich liczba może się zwiększyć). Umowy te będę przewidywać wynagrodzenie za start w zawodach bądź za występ na imprezie okolicznościowej. Koszt startów będzie przy tym przewyższać przychody z tytułu realizacji ww. umów - przynajmniej w początkowym okresie.

Samochód nie będzie wyposażony w licznik kilometrów. Będzie natomiast istnieć możliwość zliczania tzw. „motogodzin”, tj. ilości pracy wykonanej przez silnik.

Wnioskodawca (...), podczas którego miał okazję wspomnieć o swoim (...), a także o sponsorach, finansujących wydarzenia sportowe (sport motorowy), w których będzie brać udział (...) przez Wnioskodawcę samochód.

Dzięki udziałowi Wnioskodawcy w zawodach sportowych, miał on już możliwość negocjowania umowy z klientem, zainteresowanym usługami IT oferowanymi przez Wnioskodawcę. Budowa ww. pojazdu powinna doprowadzić do zwiększenia tego efektu.

Dodatkowo, Wnioskodawca planuje wykorzystywać ww. samochód, świadcząc usługi przewozów jako (...) oraz wynajmując go do udziału w zawodach.

Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy, odnosząc się do pytań tut. Organu w następujący sposób:

1)Wnioskodawca jest zarejestrowany na cele VAT.

2)Wnioskodawca będzie wykorzystywał pojazd wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (w sposób opisany w pierwotne złożonym wniosku), w szczególności nie będzie wykorzystywał pojazdu w związku z czynnościami zwolnionymi z VAT.

3)Jak zostało to wyjaśnione we wniosku złożonym pierwotnie, samochód ma zarówno zwiększać świadomość marki własnej Wnioskodawcy („X”), jak i marek sponsorów (dlatego będzie on na ich rzecz świadczyć usługę oraz wystawiać na nich faktury). Samochód będzie oklejony logo firm w celu przyciągnięcia uwagi, nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami oraz powiększenia bazy kontrahentów.

4)Związek ten jest typowy dla każdej umowy dotyczącej reklamy lub promocji. Pojawienie się samochodu na zawodach lub pokazie powoduje, że zwiększa się świadomość marki (własnej Wnioskodawcy lub klientów Wnioskodawcy, na których Wnioskodawca wystawi faktury, odnoszące się do jego sprzedaży opodatkowanej). Innymi słowy, opisane w pierwotnie złożonym wniosku działania powinny doprowadzić do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej VAT po stronie Wnioskodawcy.

5)Rejestracja dla celów VAT sponsorów nie ma wpływu na prawo od odliczenia VAT-u naliczonego po stronie Wnioskodawcy. To Wnioskodawca bowiem będzie im wystawiał faktury, a nie odwrotnie. Tym niemniej, Wnioskodawca spodziewa się, że oni wszyscy będą zarejestrowanymi (czynnymi) podatnikami VAT.

6)Faktury za części, usługi dot. pojazdu (itp.) będą wystawiane na Wnioskodawcę.

7)Samochód będzie brał udział w pokazach, które mają stanowić atrakcję dla gości danego wydarzenia.

Także w tym czasie logo i inne okleiny na samochodzie będą dobrze widoczne. W praktyce udział w imprezach okolicznościowych przeważnie przybiera dwie formy: Forma wizualna (bierna) polegająca na zaparkowaniu samochodu np. na stanowisku firmy X lub sponsora (np. na targach) w celu przyciągnięcia uwagi odwiedzających. Forma aktywna, polegająca na przewożeniu gości wydarzenia po torze motorsportowym w jeździe w kontrolowanym poślizgu (w tzw. drifcie).

8)Samochód Wnioskodawcy spełnia te kryteria.

9)Samochód nie jest garażowany w miejscu zamieszkania Wnioskodawcy, lecz w wynajętym garażu serwisowym. Nie ma potrzeby nadzorowania braku wykorzystania samochodu na cele prywatne w tamtym miejscu z uwagi na pp. 11-12.

10)Wnioskodawca zatrudnia (...). Jednak samochód, do którego odnosił się pierwotnie złożony wniosek, nie będzie mu udostępniany.

11)Nikt poza Wnioskodawcą nie korzysta i nie będzie korzystał z pojazdu.

12)Jedynie Wnioskodawca jest w posiadaniu kluczyków do auta i ma dostęp do garażu, w którym znajduje się pojazd.

13)Wyłączenie użytku prywatnego wynika już z budowy oraz wyposażenia samochodu (co zostało opisane w pierwotnie złożonym wniosku). Wnioskodawca dysponuje m.in. fotografiami, przedstawiającymi wygląd pojazdu oraz jego wyposażenia oraz fakturami, dokumentującymi prace na tym pojeździe. Będzie też prowadzony rejestr motogodzin (zawierający m.in. informacje o czasie pracy silnika, które można będzie przyporządkować poszczególnym datom). Nie będzie prowadzona żadna inna dokumentacja. Należy przy tym zauważyć, że art. 86a ust. 4 pkt 2 Ustawy VAT „(...) KONSTRUKCJA tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.”), będący przedmiotem wniosku, nie wymaga, aby taka dokumentacja była prowadzona.

14)Z uwagi na pp. 10-13, nie ma potrzeby tworzenia regulaminu, który określałby sposób używania samochodu.

15)Wnioskodawca dysponuje także samochodem, który nie jest pojazdem wyczynowym. Właśnie ten samochód służy mu do realizacji różnych prywatnych celów (zakupy Itp.). Z przyczyn opisanych w pierwotnie złożonym wniosku (poziom hałasu wewnątrz pojazdu, bardzo skromnie wyposażenie), wykorzystanie samochodu (...) w zwykłych zastosowaniach „dnia codziennego” byłoby bardzo utrudnione.

Pytanie:

Czy wydatki na nabycie auta, jego adaptację w związku ze startami w zawodach oraz eksploatację dają podstawę do odliczenia całości VAT wykazanego na fakturach dostawców oraz usługodawców?

Pana stanowisko w sprawie:

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on niezbędne przesłanki, aby móc odliczyć 100% kwot VAT, wykazanych na otrzymanych przez niego fakturach (odnoszących się nabycia, adaptacji oraz eksploatacji ww. pojazdu).

Zgodnie z art. 86a ust. 3 pkt. 1 lit a) Ustawy VAT:

„Przepis ust. 1 [wprowadzający ograniczenie odliczenia do 50% podatku wykazanego na fakturze] nie ma zastosowania: (...) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są (...) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.”

Powyższe oznacza, że wykorzystywanie pojazdu wyłącznie w celach reklamowych na różnego rodzaju wydarzeniach sportowych i imprezach okolicznościowych, tj. pomijający jakikolwiek użytek prywatny (wyjazdy w celach prywatnych - na zakupy, wakacje, do lekarza, do kina itd.), łączy się prawem do odliczenia całości VAT, wykazanego na poszczególnych fakturach.

Nie jest konieczne przy tym spełnienie jakichkolwiek dodatkowych warunków, w tym prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Stanowi o tym wprost art. 86a ust. 4 pkt 2 Ustawy VAT: „Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli (...) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne”.

Zmiany wprowadzone przez Wnioskodawcę w praktyce wyłączają możliwość „zwykłego”, w tym prywatnego, wykorzystania pojazdu.

Należy zwrócić uwagę, że podobne przypadki do tej pory nie budziły wątpliwości Organów interpretacyjnych.

Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z pojazdem wykorzystywanym wyłącznie w wyścigach - w interpretacji indywidualnej z 17.12.2021 r. (0111-KDIB3-1.4012.810.2021.3.WN).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy,

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu:

a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy,

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

I tak, w świetle art. 86a ust. 3 ustawy,

1)przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

a)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

b)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy,

pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy,

warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)przeznaczonych wyłącznie do:

a)odprzedaży,

b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy,

ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy,

ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a)kolejny numer wpisu,

b)datę i cel wyjazdu,

c)opis trasy (skąd – dokąd),

d)liczbę przejechanych kilometrów,

e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

W powołanych przepisach art. 86a ustawy ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące określenia wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja art. 86a ustawy oznacza, że w sytuacji, gdy znajduje zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w jego ust. 1, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego w wysokości (50%). Jeżeli jednak przepis art. 86a ust. 1 ustawy nie znajduje zastosowania, wówczas stosuje się ogólne uregulowania dotyczące odliczenia podatku zawarte w art. 86 ustawy.

Stosownie do art. 86a ust. 12 ustawy,

podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy,

przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony

Na podstawie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 988, ze zm.),

przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Stosownie do art. 2 pkt 31 ww. ustawy,

przez pojazd rozumie się środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch.

W myśl art. 2 pkt 32 ustawy Prawo o ruchu drogowym,

pojazd silnikowy to pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego.

Natomiast art. 2 pkt 40 cyt. ustawy wskazuje, że

samochodem osobowym jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

Z kolei w świetle regulacji art. 2 pkt 1 cyt. ustawy,

droga to wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

Art. 2 pkt 16a ww. ustawy stanowi, że

przez strefę ruchu rozumie się obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.

Jak wskazano we wniosku i jego uzupełnieniu, prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobne usługi.

Jest Pan w trakcie budowy auta, które będzie wykorzystywane do (...)  , a także na imprezach okolicznościowych. Będzie to samochód profesjonalny, przygotowany do takiego rodzaju użytkowania (sporty motorowe). Pojazd będzie się składał ze zredukowanej liczby elementów seryjnych.

Samochód nie został dopuszczony do jazdy na drogach publicznych (jego transport po takich drogach będzie odbywać się na lawecie). Niezależnie od tego pojazd, jak co do zasady każdy inny pojazd samochodowy, pozostanie zarejestrowany we właściwym urzędzie miasta (jako samochód osobowy). Zapewni Pan mu także ubezpieczenie.

Ma Pan zamiar wykorzystywać auto do promowania swojej działalności. W tym celu samochód zostanie oklejony logo X oraz logo sponsorów.

Dodatkowo, planuje Pan wykorzystywać ww. samochód, świadcząc usługi przewozów jako (...) oraz wynajmując go do udziału w zawodach.

Jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Będzie Pan wykorzystywał pojazd wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (w sposób opisany w pierwotne złożonym wniosku), w szczególności nie będzie wykorzystywał pojazdu w związku z czynnościami zwolnionymi z VAT.

Pojawienie się samochodu na zawodach lub pokazie powoduje, że zwiększa się świadomość marki (własnej lub Pana klientów, na których wystawi Pan faktury.

Faktury za części, usługi dot. pojazdu (itp.) będą wystawiane na Pana.

Samochód będzie brał udział w pokazach, które mają stanowić atrakcję dla gości danego wydarzenia.

W praktyce udział w imprezach okolicznościowych przeważnie przybiera dwie formy: Forma wizualna (bierna) polegająca na zaparkowaniu samochodu np. na stanowisku firmy X lub sponsora (np. na targach) w celu przyciągnięcia uwagi odwiedzających. Forma aktywna, polegająca na przewożeniu gości wydarzenia po torze motorsportowym w jeździe w kontrolowanym poślizgu (w tzw. drifcie).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro – jak wskazano we wniosku – przedmiotowy samochód nie został dopuszczony do ruchu drogowego i jego transport będzie odbywać się na lawecie, ponadto pojazd ten m.in. nie jest wyposażony w licznik kilometrów a jedynie posiada miernik godzin pracy silnika, to nie dotyczą go wymogi uregulowane przepisami szczególnymi zawartymi w art. 86a ustawy. Jak bowiem wynika z opisu sprawy przedmiotowy samochód nie spełnia kryteriów do uznania go za pojazd w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym, gdyż nie jest on przeznaczony do poruszania się po drodze. Zatem nie stanowi on również pojazdu samochodowego, o którym mowa w art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem nie mają zastosowania również przepisy art. 86a ust. 7 i art. 86a ust. 12 ustawy o VAT bowiem dla tego rodzaju pojazdu nie zachodzi konieczność prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz złożenia oświadczenia VAT-26.

W konsekwencji, kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków z nim związanych należy rozpatrywać na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, iż z wyżej cytowanej regulacji art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dokonywane zakupy mają pośredni związek z działalnością, jeżeli ma miejsce związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi zakupami, a powstaniem obrotu.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Groupplc v. Commissioners of Customs & Excise), TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi. Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży. W wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, TSUE stanął na stanowisku, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że pojazd będzie wykorzystywany dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Będzie Pan wykorzystywał pojazd wyłącznie co czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Pana udział w zawodach sportowych oraz pojawienie się samochodu na zawodach lub pokazie powoduje, że zwiększa się (...), a działania te powinny doprowadzić do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej VAT po stronie Pana firmy.

Samochód wyczynowy, którego dotyczy przedmiotowy wniosek, będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (przewozy ludzi jako atrakcja ekstremalna, wynajem pojazdu, reklamowanie działalności poprzez umieszczenie logo własnej firmy jak i logo sponsorów na pojeździe).

Ponadto ww. samochód wyczynowy będzie też przedmiotem wynajmu.

Z posiadanych przez Pana dokumentów również będzie obiektywnie wynikać, że samochód wyczynowy jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone będzie wykorzystywanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Pojazd wyścigowy zostanie oklejony logiem Pana Firmy oraz sponsorów, w celu przyciągnięcia uwagi, nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami oraz powiększania bazy kontaktów.

W rozpatrywanej sprawie mamy więc do czynienia ze szczególnymi okolicznościami.

Mając na uwadze fakt, że skoro samochód wyczynowy wykorzystywany przez Pana stanowić będzie narzędzie promocji (reklamy) – Pan jako kierowca będzie brał czynny udział w wydarzeniach sportowych takich jak zawody, pokazy reklamując swoją a także zewnętrzne marki za pomocą samochodu (...), a ponadto pojazd ten służyć będzie do przewozu gości uczestniczących w ww. wydarzeniach jako (...) po torach wyścigowych (motorsportowych) oraz będzie też przedmiotem wynajmu, stwierdzić należy, że czynności te będą wykazywały bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.

W świetle powyższego wskazany samochód wyczynowy będzie wykorzystywany dla celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę wskazane we wniosku szczególne okoliczności dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, z tytułu której jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz wskazanie, że przedmiotowy pojazd będzie wykorzystywany  do czynności opodatkowanych, stwierdzić należy, że warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione. Zatem zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, przysługuje Panu prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z nabyciem auta, jego adaptacją w związku ze startami w zawodach oraz eksploatacją, o ile nie wystąpią przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy.

Tym samym Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·-       w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).