Wysokość stawki podatku dla opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.244.2022.2.ASZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.244.2022.2.ASZ

Temat interpretacji

Wysokość stawki podatku dla opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. wysokości stawki podatku dla opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 czerwca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina R. jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny.

Gmina, na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, oddaje w użytkowanie wieczyste grunty, będące jej własnością.

Gmina ustanawiała prawo użytkowania wieczystego gruntów zarówno przed wejściem w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685), tj. przed dniem 1 maja 2004 r., jak i po wejściu w życie tej ustawy.

W oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, Gmina pobiera od osób zobowiązanych do tego opłaty za użytkowanie wieczyste gruntów. Zgodnie bowiem z art. 71 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2O21 r. poz. 1899), za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne. Dodatkowo, ust. 2 i 3 art. 71 stanowią, że pierwsza opłata za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu podlega zapłacie jednorazowo, nie później niż do dnia zawarcia umowy o oddanie tej nieruchomości w użytkowanie wieczyste i można rozłożyć ją na oprocentowane raty.

Natomiast stosownie do art. 71 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z góry za dany rok. Opłaty rocznej nie pobiera się za rok, w którym zostało ustanowione prawo użytkowania wieczystego. Właściwy organ, na wniosek użytkownika wieczystego, złożony nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności, może ustalić inny termin zapłaty, nieprzekraczający danego roku kalendarzowego.

Ponadto zgodnie z art. 72 ust. 1 opłaty z tytułu użytkowania wieczystego ustala się według stawki procentowej od ceny nieruchomości gruntowej określonej zgodnie z art. 67, tj. na podstawie jej wartości , zaś zgodnie z art. 72 ust. 3 wysokość stawek procentowych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego jest uzależniona od określonego w umowie celu, na jaki nieruchomość gruntowa została oddana.

Od wyżej opisanych opłat rocznych, w sytuacji użytkowania wieczystego ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r., Gmina nie odprowadzała podatku VAT oraz traktowała opłaty roczne zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast w sytuacji opłat rocznych dotyczących użytkowania wieczystego ustanowionego po dniu 30 kwietnia 2004 r., Gmina odprowadzała podatek VAT zgodnie z obowiązującą ustawą o VAT.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2020 r. poz. 2040), to zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy przekształceniowej, z dniem 1 stycznia 2019 r. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształciło się w prawo własności tych gruntów.

Analizując ustanowienie prawa użytkowania wieczystego, jak również przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności pod kątem opodatkowania podatkiem VAT to dotychczasowa praktyka ukształtowała się w ten sposób, iż opłata przekształceniowa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT tylko w przypadku, gdy opodatkowaniu podlegało samo użytkowanie wieczyste.

Stanowisko to przedstawiło także Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 4 marca 2019 r. o sygn. PT1.054.10.2019.NWQ.99, które było odpowiedzią na interpelację poselską nr 29137. Zgodnie z powyższym, opodatkowanie opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności następuje przy zastosowaniu takiej stawki, jak miało to miejsce w momencie ustanowienia prawa użytkowania wieczystego. W tym zakresie w interpretacjach indywidualnych wskazuje się treść art. 41 ust. 14a ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane opłaty przekształceniowe dotyczące przekształcenia użytkowania wieczystego w odrębną własność powinny dotychczas podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na takich samych zasadach jak opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego zarówno w zakresie stawki podatku, jak i terminu powstania obowiązku podatkowego.

Należne opłaty przekształceniowe z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, ustalone na podstawie przepisów ustawy przekształceniowej, powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli czynność ustanowienia prawa użytkowania wieczystego została dokonana po dniu 1 maja 2004 r. Jeżeli użytkowanie wieczyste ustanowione zostało w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2010 r., opłaty z tytułu przekształcenia będą podlegały opodatkowaniu według stawki podatku obowiązującej dla czynności w momencie jej wykonania, czyli w wysokości 22%. Natomiast w przypadku oddania do użytkowania wieczystego gruntu po dniu 1 stycznia 2011 r. stawka opodatkowania będzie wynosić 23%.

Dnia 1 grudnia 2010 r. Gmina na podstawie aktu notarialnego oddała w użytkowanie wieczyste nieruchomość, obejmującą działkę gruntu nr x, położoną w R. Zgodnie z ówcześnie obowiązującymi przepisami prawa pierwsza opłata za użytkowanie wieczyste działki, jak również opłaty roczne z tego tytułu zostały opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 22%, zgodnie z zapisami w akcie notarialnym.

W latach kolejnych użytkownik wieczysty wybudował na przedmiotowej działce budynek mieszkalny, sprzedając poszczególne lokale wraz z udziałem w gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste. W związku z powyższym, kolejni użytkownicy wieczyści mający udziały w użytkowaniu wieczystym przedmiotowej działki też mieli opodatkowane opłaty roczne w wysokości 22%. Zapisy aktu notarialnego z 2010 r. określały wprost, iż opłata za użytkowanie wieczyste wynosiła 3% wartości nieruchomości i była opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 22%.

W roku 2018 w wyniku trwałej zmiany sposobu korzystania z nieruchomości, powodującej zmianę celu, na jaki została oddana nieruchomości (z działalności pozostałej na funkcję mieszkaniową), zmieniono stawkę opłaty rocznej na 1% nowookreślonej wartości nieruchomości, również opodatkowaną podatkiem VAT w wysokości 22%.

W dniu 1 stycznia 2019 r. w wyniku ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2020 r. poz. 2040), prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształciło się w prawo własności tych gruntów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 tejże ustawy z tytułu przekształcenia nowy właściciel gruntu ponosi na rzecz dotychczasowego właściciela gruntu opłatę, a jej wysokość jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia. Analogicznie więc opłata za przekształcenie uwzględniała także stawkę podatku VAT na takim poziomie na jakim została ustanowiona przy oddawaniu gruntów w użytkowanie wieczyste.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym, zgodnie z Interpretacją Ogólną Nr PT.1.8101.2.2021 z dnia 22.12.2021 r. należy zmienić stawkę podatku VAT na 23% i jak należy go wyliczyć?

W sytuacji kiedy do opłaty rocznej netto Gmina doliczy podatek VAT w wysokości 23% to wysokość opłaty brutto zmieni się, co jest sprzeczne z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz.U. z 2020 r., poz. 2040). Z kolei podatek VAT w wysokości 23% wliczony w opłatę brutto spowoduje obniżenie wysokości opłaty netto, która wyliczona jest na podstawie operatu szacunkowego określającego wartość nieruchomości (zatem zmieniona zostanie wartość nieruchomości bez dokonania wyceny przez rzeczoznawcę majątkowego).

Państwa stanowisko w sprawie

Jako, że zgodnie z interpretacją ogólną nr PTI.8101.2.2021 z dnia 22 grudnia 2021 r., opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych ustanowionych w ustawie o VAT, podlegają te czynności przekształcenia, które dotąd nie były uznawane za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (ustanowione przed 1 maja 2004r.), uznają Państwo, iż opodatkowanie podatkiem VAT w wysokości 22% jest zgodne z przepisami prawa i nie wymaga zmiany stawki na 23%.

W przedmiotowym wniosku wskazano, że w ramach realizacji zadań własnych, Gmina oddała grunty w użytkowanie wieczyste zarówno przed 1 maja 2004r., jak i w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2010 r. oraz po 1 stycznia 2011 r.

Gmina podkreśliła, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, z dniem 1 stycznia 2019 r. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształca się w prawo własności tych gruntów.

W związku z powyższym, zamiast opłaty za użytkowanie wieczyste, właściciele nieruchomości przez okres 20 lat od dnia przekształcenia ponoszą opłatę z tytułu przekształcenia. Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 tejże ustawy z tytułu przekształcenia nowy właściciel gruntu ponosi na rzecz dotychczasowego właściciela gruntu opłatę, a jej wysokość jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 41 ust. 14a ustawy w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta jest opodatkowana według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że nieruchomość została oddana w użytkowanie wieczyste w roku 2010, a otrzymywana opłata z tytułu użytkowania wieczystego gruntu podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%, doliczanej do kwoty netto ustalonej na podstawie wartości nieruchomości.

Wątpliwości Gminy dotyczą tego, czy dla wpłacanych rat z tytułu przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności znajdzie zastosowanie stawka podatku obowiązująca w dniu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste, czy stawka obowiązująca w dacie otrzymania raty.

Zdaniem Gminy kwota należna z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów oddanych w użytkowanie wieczyste w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2010 r. powinna być opodatkowana według stawki obowiązującej w dniu ustanowienia tego prawa, co miało miejsce w roku 2010, a zatem według stawki 22%.

W sytuacji kiedy do opłaty rocznej netto Gmina doliczy podatek VAT w wysokości 23% to wysokość opłaty brutto zmieni się, co jest sprzeczne z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz.U. z 2020r., poz. 2040). Z kolei podatek VAT w wysokości 23% wliczony w opłatę brutto spowoduje obniżenie wysokości opłaty netto, która wyliczona jest na podstawie operatu szacunkowego określającego wartość nieruchomości (zatem zmieniona zostanie wartość nieruchomości bez dokonania wyceny przez rzeczoznawcę majątkowego).

W sytuacji ustanowienia prawa użytkowania wieczystego przed 1 maja 2004 r., czynność powyższa nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powyższe powoduje, że również wpłacane w tym przypadku raty na poczet opłaty ustalonej w decyzji z tytułu przekształcenia ww. prawa w prawo własności nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Natomiast oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste po 30 kwietnia 2004 r. traktowane jest jak dostawa towarów w myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy. Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności stanowi jedynie zmianę tytułu prawnego - czynność ta nie jest traktowana jako ponowna dostawa tej samej nieruchomości. Ponoszone w tej sytuacji opłaty są zatem częścią należności z tytułu transakcji, jaka miała miejsce w momencie ustanowienia prawa użytkowania wieczystego.

We wniosku wskazano, że przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności dotyczy gruntów oddanych w użytkowanie wieczyste w 2010r. Zatem wpłacane raty, jako pozostała kwota należna od dokonanej w tym okresie dostawy, tj. oddania gruntów w użytkowanie wieczyste, będzie opodatkowana stawką podatku obowiązującą w tym okresie dla tej dostawy. Stosownie bowiem do art. 41 ust. 14a ustawy, w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta jest opodatkowana według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania. Skoro zatem dla oddania gruntów w użytkowanie wieczyste w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2010 r. właściwa była stawka 22%, to będzie ona również właściwa dla obecnie wpłacanych rat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Stanowisko Gminy dotyczące sposobu wyliczenia podatku dla opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności jest taka, że w przypadku oddania gruntów w użytkowanie wieczyste w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2010 r. kiedy właściwa była stawka 22%, to będzie ona również właściwa dla obecnie wpłacanych rat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, zatem stawka podatku VAT w wysokości 22% powinna być doliczona do opłaty netto, analogicznie jak było w przypadku opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste. Wówczas wysokość opłaty nie zmieni się.

Natomiast w przypadku oddania gruntów w użytkowanie wieczyste w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. kiedy właściwa była stawka 23%, to będzie ona również właściwa dla obecnie wpłacanych rat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie wysokości stawki podatku dla opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy,

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Jak wynika z opisu sprawy, 1 grudnia 2010 r. Gmina oddała w użytkowanie wieczyste nieruchomość, obejmującą działkę gruntu nr x. Zgodnie z ówcześnie obowiązującymi przepisami prawa pierwsza opłata za użytkowanie wieczyste działki, jak również opłaty roczne z tego tytułu zostały opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 22%, zgodnie z zapisami w akcie notarialnym. W latach kolejnych użytkownik wieczysty wybudował na przedmiotowej działce budynek mieszkalny, sprzedając poszczególne lokale wraz z udziałem w gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste. W związku z powyższym, kolejni użytkownicy wieczyści mający udziały w użytkowaniu wieczystym przedmiotowej działki też mieli opodatkowane opłaty roczne w wysokości 22%. Opłata za użytkowanie wieczyste była opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 22%. W roku 2018 w wyniku trwałej zmiany sposobu korzystania z nieruchomości, powodującej zmianę celu, na jaki została oddana nieruchomości (z działalności pozostałej na funkcję mieszkaniową), zmieniono stawkę opłaty rocznej – również opodatkowaną podatkiem VAT w wysokości 22%.

W dniu 1 stycznia 2019 r. w wyniku ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2020 r. poz. 2040), prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształciło się w prawo własności tych gruntów.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności stawki VAT dla opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

W celu rozstrzygnięcia ww. problemu należy wskazać, że 22 grudnia 2021 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną znak PT1.8101.2.2021. Została ona opublikowana w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z 29 grudnia 2021 r. poz. 14.

Interpretacja ta dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w prawo własności, dokonanego z mocy prawa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2020 r. poz. 2040, dalej: ustawa o przekształceniu).

Z ww. interpretacji ogólnej jednoznacznie wynika, że przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności nieruchomości z mocy ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, należy traktować jako przeniesienie prawa własności do towaru w zamian za odszkodowanie, a nie jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.  Zatem, przekształcenie – na podstawie ww. ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów - prawa wieczystego użytkowania gruntów (ustanowionego zarówno do dnia 30 kwietnia 2004 r. jak i od dnia 1 maja 2004 r. roku) w prawo własności, stanowi odrębną od oddania w użytkowanie wieczyste czynność podlegającą opodatkowaniu.

Tym samym opłaty z tytułu przekształcenia uprawa użytkowania wieczystego w prawo własności podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług właściwą w momencie przekształcenia przedmiotowego prawa.

Skoro – jak wynika z powołanej interpretacji ogólnej – przekształcenie jest odrębną czynnością od ustanowienia prawa użytkowania wieczystego, i skoro jest to osobna czynność, to moment ustanowienia prawa nie ma wpływu na stawkę podatku od opłat za przekształcenie, gdyż należy stosować stawkę właściwą dla tej drugiej, osobnej czynności. W konsekwencji, należy stosować stawkę obowiązującą w momencie przekształcenia (tj. 1 stycznia 2019 r.) – a więc w wysokości 23%.

Podsumowując, określenie wysokości stawki podatku VAT dla opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności uzależnione jest od momentu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Zatem w niniejszej sprawie do opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr x w prawo własności, które nastąpiło z dniem 1 stycznia 2019 r. na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa wieczystego użytkowania gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Zatem Państwa stanowisko dotyczące wysokości stawki podatku dla opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie wysokości stawki podatku dla opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności, natomiast w zakresie sposobu wyliczenia podatku od ww. opłaty zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).