
Temat interpretacji
Zbycie działek nie będzie skutkować uznaniem za podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 27 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży 16 działek gruntu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 kwietnia 2022 r. (wpływ 5 kwietnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 15 lutego 2011 r. prowadzi Pani indywidualne gospodarstwo rolne przekazane przez rodziców w formie umowy darowizny aktem notarialnym Rep. (…) z 15 lutego 2011 r. Natomiast 27 grudnia 2019 r. otrzymała Pani w ramach umowy darowizny od rodziców (aktem notarialnym Rep. (…)), niezabudowane działki rolne o łącznej powierzchni 3,05 ha, o numerach ewidencyjnych: 1 (0,56 ha), 2 (0,95 ha), 3 (0,61 ha) i 4 (0,92 ha), położone we wsi (…), w gminie (…) (te darowane cztery działki, Pani rodzice nabyli aktem notarialnym Rep. (…) z 12 stycznia 2010 r.).
Obecnie posiada Pani gospodarstwo rolne o powierzchni 5,76 ha, które stanowią wyłącznie grunty rolne niezabudowane, otrzymane przez Panią od rodziców.
Zaznacza Pani, że:
-wszystkie grunty rolne, które posiada otrzymała wyłącznie w darowiźnie od rodziców i są nadal niezbudowane,
-żadna z darowanych Pani działek rolnych, nie była przedmiotem najmu, dzierżawy i nie stanowiła także przedmiotu innej umowy o podobnym charakterze (nawet w okresie, gdy były one własnością Pani rodziców),
-żadna z darowanych Pani działek nie była nigdy wykorzystywana do prowadzenia jakiejkolwiek pozarolniczej działalności gospodarczej (również przez rodziców);
-posiadane działki rolne wykorzystywane były wyłącznie pod uprawy rolne i otrzymywała Pani na nie dopłaty rolnicze.
W związku ze zmianą Pani sytuacji życiowej, (będąc panną) zakupiła Pani w marcu 2021 r. (na prawach własności odrębnej) 1/2 lokalu mieszkalnego wraz ze związanym z nim udziałem w prawie własności wspólnej (Księga Wieczysta (…)). Na zakup tego lokalu mieszkalnego zaciągnęła Pani kredyt hipoteczny w wysokości 1/2 kwoty 548.009,00 zł (+ odsetki), z zobowiązaniem do jego spłaty w okresie 20 lat.
Gdy w wyniku pandemii COVID-19 zaczęły wzrastać koszty (raty) zaciągniętego kredytu uznała Pani za konieczne pozyskanie środków na jego spłatę. Dlatego w ramach zarządu własnym majątkiem, postanowiła Pani sprzedać otrzymane od rodziców działki rolne o numerach 1, 2, 3, 4 położone we wsi (...).
Z uwagi na to, że działki te stanowią słabe grunty piaszczyste, o niskiej klasie bonitacji V i VI, to nie przynosiły Pani oczekiwanych plonów ani dochodów. Podjęła Pani więc próbę sprzedaży wszystkich czterech działek, zamieszczając ogłoszenie w Internecie. Jednak próba ich sprzedaży nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, gdyż działki okazały się niezbyt atrakcyjne dla rolników. Dlatego wycofała Pani ogłoszenie i postanowiła osobiście złożyć wniosek do Urzędu Gminy (…) o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla dwóch działek o numerach 2 i 4, z zamiarem ich podziału na mniejsze działki z prawem do zabudowy.
W następstwie złożonego wniosku uzyskała Pani decyzję Nr (…) z 5 sierpnia 2021 r. ustalającą warunki zabudowy, a następnie decyzję (…) z 17 stycznia 2022 r. zatwierdzającą podział działek o numerach 2 i 4. Z działek tych został wydzielony grunt, jako działki o numerach 2/1, 2/2, 2/3, 2/4, 2/5, 2/6, 2, 2/8 oraz 4/1, 4/2, 4/3 4/4, 4/5, 4/6, 4/7 i 4/8 wraz z wydzielonym pasem komunikacyjnym (wymóg wytyczenia drogi dojazdowej wynika z obowiązujących przepisów, gdyż jest to niezbędne z uwagi na brak bezpośredniego dostępu do drugi publicznej dla wszystkich działek). Na dzień sporządzania wniosku nie doszło jeszcze do sprzedaży żadnej z wymienionych działek. Jednak w Pani sytuacji zachodzi pilna potrzeba uzyskania środków ze sprzedaży działek z uwagi na rosnące raty kredytu hipotecznego, który Pani spłaca.
Jednocześnie oświadcza Pani, że:
-wszystkie działki stanowią Pani majątek osobisty, który otrzymała Pani w darowiźnie od rodziców,
-przedmiotowe działki, zarówno przed podziałem jak również po podziale, nie były i nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów cywilnoprawnych,
-wyodrębnione działki nie są obecnie zabudowane i nie zostaną zabudowane przed ich sprzedażą,
-oprócz osobistego uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i podziału działek nie podejmowała Pani innych czynności zmierzających do podniesienia wartości tej nieruchomości (nie doprowadzała do nich mediów, nie utwardzała drogi wewnętrznej, nie starała się o uzyskanie pozwolenia na budowę, nie występowała Pani o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru),
-nie udzielała Pani żadnych pełnomocnictw i nie zlecała przygotowania nieruchomości do sprzedaży profesjonalistom,
-wyodrębnione działki posiadają prawo do zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, lecz nie są i nie będą przed sprzedażą ogrodzone,
-wyodrębnione działki nie są uzbrojone i nie zamierza Pani ponosić nakładów inwestycyjnych na uzbrojenie poszczególnych działek przed ich sprzedażą, czyli wykonywać do nich przyłączy wodno-kanalizacyjnych, energetycznych oraz ogrodzenia tych działek,
-sprzedaż działek nie będzie mieć charakteru ciągłego i zorganizowanego, gdyż nie zamierza Pani zlecać ich sprzedaży wyspecjalizowanym agencjom. Zamierza Pani sprzedawać je sama na wolnym rynku,
-o sprzedaży działek zamierza Pani zamieścić zwykłe prywatne ogłoszenie w Internecie (np. w komunikatorze lokalnym). Nie zamierza prowadzić żadnych dodatkowych działań marketingowych (np. zamieszczać reklam w prasie),
-do tej pory nie dokonywała i nie planuje Pani dokonywać zakupu innych gruntów lub działek budowlanych w celu ich dalszej odsprzedaży,
-nigdy nie prowadziła i nie zamierza Pani prowadzić w przyszłości działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami lub o zbliżonym charakterze,
-uzyskane środki finansowe ze sprzedaży działek zamierza Pani przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe, a przede wszystkim na spłatę kredytu hipotecznego.
Dodatkowo wyjaśnia Pani, że będąc rolnikiem indywidualnym, w 2017 r. otrzymała z ARiMR premię na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach Działania VI „Premia na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej”. W ramach otrzymanej pomocy zakupiła Pani pojazd specjalny – auto lawetę (IVECO 3,5 t.), do świadczenia usług z zakresu pomocy drogowej w ramach PKD 52.21 Z - „Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy”. Zgodnie z decyzją ARIMR podjęła Pani zobowiązanie do prowadzenia tej działalności przez okres przynajmniej 5 lat. Działalność tą prowadzi Pani od 1 listopada 2017 r. jako osoba fizyczna i dokonuje Pani rozliczeń podatkowych w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W ramach tej działalności jest Pani zarejestrowanym podatnikiem VAT.
Jednocześnie oświadcza Pani, że:
-żadna z działek, które Pani posiada nigdy nie była i nie będzie wykorzystywana do prowadzonej przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej,
-od dnia rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej tj. od 1 listopada 2017 r. nigdy nie zmieniała Pani jej profilu (nie dokonywała żadnych zmian w klasyfikacji PKD),
-nie prowadziła Pani żadnej innej pozarolniczej działalności gospodarczej, a zwłaszcza w zakresie obrotu nieruchomościami,
-nie dokonywała Pani zakupu działek w celu ich dalszej odsprzedaży.
Reasumując, powód uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, podziału działek rolnych nr 2 i 3 na mniejsze działki budowlane i zamiar sprzedaży wydzielonych działek, związany jest z Pani sytuacją życiową i potrzebą pozyskania środków finansowych na własne cele mieszkaniowe.
Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego
Jest Pani właścicielką gospodarstwa rolnego, stanowiącego grunty rolne o powierzchni 5,73 ha i do końca 2021 roku posiadała Pani status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT. Działki wykorzystywane były do działalności zwolnionej z VAT. Z uwagi na niską klasę gruntów i niskie plony, część płodów rolnych wykorzystywała Pani na własne potrzeby, a nadwyżkę przeznaczała do dalszej sprzedaży.
Będąc właścicielką gospodarstwa rolnego, w ramach prowadzonej działalności rolniczej - nie była i nie jest Pani zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Uzyskiwane plony z gospodarstwa wykorzystywała Pani na własne potrzeby, a tylko niewielką nadwyżkę produktów rolnych sprzedawała. W Pani gospodarstwie część gruntów o pow. 2,74 ha stanowią łąki, a pozostałe grunty orne są bardzo słabych klas V i VI. Dlatego z uwagi na niską wydajność plonów i nieopłacalność produkcji rolnej podjęła Pani decyzję, że począwszy od 2022 roku nie będzie już dokonywać zbioru produktów rolnych w celu ich dalszej odsprzedaży. Postanowiła Pani także o sprzedaży 16 działek, będących przedmiotem niniejszego wniosku.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1)Czy planowana sprzedaż 16 działek o numerach: 2/1, 2/2, 2/3, 2/4, 2/5, 2/6, 2/7, 2/8 oraz 4/1, 4/2, 4/3, 4/4, 4/5, 4/6, 4/7, 4/8, w okolicznościach opisanych we wniosku (oraz w uzupełnieniu wniosku), będzie uznana za transakcję podlegającą opodatkowaniu VAT?
2)W przypadku uznania w pytaniu pierwszym, transakcji sprzedaży w/w działek za podlegającą opodatkowaniu VAT- czy zachodzić będzie możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla sprzedaży tych działek, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Ad 1)
W Pani ocenie, jeżeli do sprzedaży działek rolnych dochodzi w warunkach zwykłego zarządu majątkiem prywatnym i zbycia składnika prywatnego, który nie był wykorzystywany w działalności gospodarczej, to taka sprzedaż nie podlega pod zakres podatku VAT. Dlatego w pierwszej kolejności należy ustalić, czy sprzedając 16 działek wchodzących w skład Pani gospodarstwa rolnego, będzie Pani działała w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Tak więc w świetle przedstawionych przepisów, zbywany grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy wynika, że :
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Pojęciem „podatnik” określa się te podmioty, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wobec tego, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów, jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność powinna być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Tak więc osoby fizyczne są wykluczone z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego.
Biorąc pod uwagę powyżej przytoczone przepisy sprzedaż przedmiotowych 16 działek z Pani majątku prywatnego nie będzie miała znamion działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Mimo, że nieruchomość gruntowa będzie spełniała definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, to jej sprzedaż nie musi być traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie obciążona podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ustawie o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, czego nie można powiedzieć o jednorazowej czynności sprzedaży części lub całości gospodarstwa rolnego, nawet w przypadku podziału jednej działki na mniejsze.
Wg orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w polskiej sprawie w wyroku z 15 września 2011 r. (orzeczenie w połączonych sprawach sygn. C-180/10 i C‑181/10) uznał, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Również sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego. Jak orzekł Trybunał, zakres transakcji sprzedaży nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobiste. W świetle powyższego orzeczenia okoliczność, że przed sprzedażą dokonano podziału gruntu na działki sama z siebie także nie jest decydująca. Decydującego charakteru nie ma też długość okresu, w jakim te transakcje następowały ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Wszystkie te elementy mogą bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym.
W Pani sytuacji, działki rolne otrzymała Pani w formie darowizny od rodziców i nie zostały one nabyte w celu ich dalszej odsprzedaży. Żadna z przekazanych działek nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej oraz nie była oddana do odpłatnego korzystania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, czy innej umowy o podobnym charakterze. Do końca 2021 roku przedmiotowe działki były wykorzystywane tylko do działalności rolniczej - zwolnionej z podatku VAT. Nie ponosiła Pani żadnych nakładów na uzbrojenie tych działek i nie podejmowała aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które mogły przybrać formę zorganizowaną podobną do handlowca i usługodawcy w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Począwszy od 2022 roku nie będzie Pani już dokonywać zbioru i dostaw produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy, a więc nie będzie dalej występować jako rolnik ryczałtowy, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy.
Wobec tego uważa Pani, że nie występują przesłanki, które pozwalają uznać, że dokonując dostawy działek, będzie Pani występować w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, i jako prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Tak więc, sprzedaż 16 przedmiotowych działek gruntu, będzie dokonywana przez Panią w ramach zwykłego zarządu swoim majątkiem prywatnym i transakcja ta nie będzie podlegać podatkowi VAT.
Ad 2)
W sytuacji, gdy do sprzedaży gruntów dochodzi w warunkach zwykłego zarządu majątkiem prywatnym i zbycia składnika prywatnego, to taka sprzedaż nie podlega podatkowi VAT. Odmienna sytuacja jest w przypadku, gdy sprzedaż gruntów rolnych (np. działek) dokonywana będzie przez rolnika ryczałtowego, przez którego w świetle art. 2 pkt 19 ustawy o VAT rozumie się „rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych”.
Pani zdaniem, biorąc pod uwagę powyższe okoliczności i w przypadku uznania sprzedaży (dostawy) 16 przedmiotowych działek, jako transakcji dokonywanej przez rolnika ryczałtowego i jako podlegającej podatkowi od towarów i usług – będzie Pani mogła skorzystać ze zwolnienia dostawy przedmiotowych działek od tego podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w kwestii braku opodatkowania transakcji sprzedaży 16 działek gruntu jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ww. ustawy
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 2 pkt 22 ustawy,
sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zatem w świetle przytoczonych powyżej przepisów grunt spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.
Podkreślić należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy,
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Tym samym, nie jest działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”,
„podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Należy wskazać, że definicję działalności gospodarczej wypełnia również rolnik ryczałtowy dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze.
W świetle art. 2 pkt 15 ustawy,
przez działalność rolniczą rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro'', fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 19 ustawy,
przez rolnika ryczałtowego należy rozumieć rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych;
Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów, jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.
W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.
Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.
Zatem w kwestii opodatkowania nieruchomości istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego opisu sprawy, w celu dokonania sprzedaży ww. gruntów podjęła Pani aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania Pani za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.
Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Inaczej jest natomiast – jak wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
W rozumieniu powyższych twierdzeń pomóc mogą zapisy orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.
Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dostawa towarów (np. gruntów) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT – co do zasady – mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
Należy zatem ustalić, czy w odniesieniu do opisanej czynności sprzedaży przedmiotowych działek spełnia Pani przesłanki do uznania Pani za podatnika podatku od towarów i usług.
Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Jak wyjaśniono wyżej – odwołując się zarówno do treści przepisów ustawy, jak i stanowiska judykatury – w przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.
W tym miejscu należy podkreślić, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego.
W kontekście powyższych rozważań istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że podejmuje bądź podejmowała Pani działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta, powinna przy tym uwzględniać nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że od 15 lutego 2011 r. prowadzi Pani indywidualne gospodarstwo rolne przekazane przez rodziców w formie umowy darowizny i posiada Pani status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.
27 grudnia 2019 r. otrzymała Pani w ramach umowy darowizny od rodziców, niezabudowane działki rolne o łącznej powierzchni 3,05 ha, o numerach ewidencyjnych: 1, 2, 3 i 4 położone we wsi (…), w gminie (…).
Obecnie posiada Pani gospodarstwo rolne o powierzchni 5,76 ha. Żadna z darowanych działek rolnych, nie była przedmiotem najmu, dzierżawy i nie stanowiła także przedmiotu innej umowy o podobnym charakterze (nawet w okresie, gdy były one własnością Pani rodziców). Żadna z darowanych Pani działek nie była nigdy wykorzystywana do prowadzenia jakiejkolwiek pozarolniczej działalności gospodarczej (również przez rodziców), posiadane działki rolne wykorzystywane były wyłącznie pod uprawy rolne i otrzymywała Pani na nie dopłaty rolnicze. Działki wykorzystywane były do działalności zwolnionej z VAT. Z uwagi na niską klasę gruntów i niskie plony, część płodów rolnych wykorzystywała Pani na własne potrzeby, a nadwyżkę przeznaczała do dalszej sprzedaży.
Będąc właścicielką gospodarstwa rolnego, w ramach prowadzonej działalności rolniczej - nie była i nie jest Pani zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług.
W marcu 2021 r. zakupiła Pani (na prawach własności odrębnej) 1/2 lokalu mieszkalnego wraz ze związanym z nim udziałem w prawie własności wspólnej. Na zakup tego lokalu mieszkalnego zaciągnęła Pani kredyt hipoteczny. Gdy w wyniku pandemii COVID-19 zaczęły wzrastać koszty (raty) zaciągniętego kredytu uznała Pani za konieczne pozyskanie środków na jego spłatę. Dlatego w ramach zarządu własnym majątkiem, postanowiła Pani sprzedać otrzymane od rodziców działki rolne o numerach 1, 2, 3, 4 położone we wsi (...). Z uwagi na to, że działki te stanowią słabe grunty piaszczyste, o niskiej klasie bonitacji V i VI i nie przynosiły Pani oczekiwanych plonów ani dochodów. Podjęła Pani próbę sprzedaży wszystkich czterech działek, zamieszczając ogłoszenie w Internecie. Jednak próba ich sprzedaży nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, gdyż działki okazały się niezbyt atrakcyjne dla rolników. Dlatego wycofała Pani ogłoszenie i postanowiła złożyć wniosek do Urzędu Gminy (…) o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla dwóch działek o numerach 2 i 4, z zamiarem ich podziału na mniejsze działki z prawem do zabudowy. W następstwie złożonego wniosku uzyskała Pani decyzję z 5 sierpnia 2021 r. ustalającą warunki zabudowy, a następnie decyzję z 17 stycznia 2022 r. zatwierdzającą podział działek o numerach 2 i 4. Z działek tych został wydzielony grunt, jako działki o numerach 2/1, 2/2, 2/3, 2/4, 2/5, 2/6, 2/7, 2/8 oraz 4/1, 4/2, 4/3 4/4, 4/5, 4/6, 4/7 i 4/8 wraz z wydzielonym pasem komunikacyjnym.
Wszystkie działki, zarówno przed podziałem jak również po podziale, nie były i nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów cywilnoprawnych. Wyodrębnione działki nie są obecnie zabudowane i nie zostaną zabudowane przed ich sprzedażą, oprócz osobistego uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i podziału działek nie podejmowała Pani innych czynności zmierzających do podniesienia wartości tej nieruchomości (nie doprowadzała do nich mediów, nie utwardzała drogi wewnętrznej, nie starała się o uzyskanie pozwolenia na budowę, nie występowała Pani o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru), nie udzielała Pani żadnych pełnomocnictw i nie zlecała przygotowania nieruchomości do sprzedaży profesjonalistom. Wyodrębnione działki posiadają prawo do zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Działki nie są uzbrojone i nie zamierza Pani ponosić nakładów inwestycyjnych na uzbrojenie poszczególnych działek przed ich sprzedażą, czyli wykonywać do nich przyłączy wodno-kanalizacyjnych, energetycznych oraz ogrodzenia tych działek. Nie zamierza Pani zlecać ich sprzedaży wyspecjalizowanym agencjom, zamierza Pani sprzedawać je sama na wolnym rynku, zamieszczając zwykłe prywatne ogłoszenie w Internecie (np. w komunikatorze lokalnym). Nie zamierza Pani prowadzić żadnych dodatkowych działań marketingowych (np. zamieszczać reklam w prasie).
Do tej pory nie dokonywała Pani i nie planuje dokonywać zakupu innych gruntów lub działek budowlanych w celu ich dalszej odsprzedaży, nigdy też nie prowadziła i nie zamierza Pani prowadzić w przyszłości działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami lub o zbliżonym charakterze.
Będąc rolnikiem indywidualnym, w 2017 r. otrzymała Pani z ARiMR premię na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach Działania VI „Premia na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej”. W ramach otrzymanej pomocy zakupiła Pani pojazd specjalny – auto lawetę (IVECO 3,5 t.), do świadczenia usług z zakresu pomocy drogowej w ramach PKD 52.21 Z - „Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy”. Zgodnie z decyzją ARIMR podjęła Pani zobowiązanie do prowadzenia tej działalności przez okres przynajmniej 5 lat. Działalność tą prowadzi Pani od 1 listopada 2017 r. jako osoba fizyczna i dokonuje Pani rozliczeń podatkowych w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W ramach tej działalności jest Pani zarejestrowanym podatnikiem VAT.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Pani wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług opisanej sprzedaży 16 działek gruntu powstałych po podziale.
Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, dostawa towarów (np. nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT – co do zasady – mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sytuacji nie wystąpią okoliczności, które wskazują, że sprzedaż przez Panią ww. działek, należy uznać za działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, która skutkuje uznaniem Pani za podatnika podatku od towarów i usług.
Znaczenie dla przedmiotowej sprawy ma analiza całokształtu działań jakie Pani podjęła w odniesieniu do działek przez cały okres posiadania. Przedmiotem sprzedaży będzie 16 niezabudowanych działek, które powstały po podziale 2 działek rolnych otrzymanych w ramach umowy darowizny. Podjęła Pani próbę sprzedaży ww. 2 działek rolnych jednak nie przyniosła ona oczekiwanych rezultatów, gdyż działki te okazały się nieatrakcyjne dla rolników. Dlatego wycofała Pani ogłoszenie i postanowiła złożyć wniosek do Urzędu Gminy o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla dwóch działek o numerach 2 i 4, z zamiarem ich podziału na mniejsze działki z prawem do zabudowy. Z działek tych został wydzielony grunt, jako działki o numerach 2/1, 2/2, 2/3, 2/4, 2/5, 2/6, 2/7, 2/8, 4/1, 4/2, 4/3, 4/4, 4/5, 4/6, 4/7 i 4/8, wraz z wydzielonym pasem komunikacyjnym. Działki nie są uzbrojone i nie zamierza Pani ponosić nakładów inwestycyjnych na uzbrojenie poszczególnych działek przed ich sprzedażą, czyli wykonywać do nich przyłączy wodno-kanalizacyjnych, energetycznych oraz ogrodzenia tych działek. Nie zamierza Pani zlecać ich sprzedaży wyspecjalizowanym agencjom, zamierza Pani sprzedawać je sama na wolnym rynku, zamieszczając zwykłe prywatne ogłoszenie w Internecie (np. w komunikatorze lokalnym). Nie zamierza Pani prowadzić żadnych dodatkowych działań marketingowych ( np. zamieszczać reklam w prasie). Z okoliczności sprawy nie wynika zatem, aby wystąpił taki ciąg zdarzeń, który wskazywałby na Pani aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami.
W przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać Panią, w zakresie sprzedaży działek nr 2/1, 2/2, 2/3, 2/4, 2/5, 2/6, 2/7, 2/8 oraz 4/1, 4/2, 4/3 4/4, 4/5, 4/6, 4/7 i 4/8 powstałych w wyniku podziału działek 2 i 4, za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy.
Odnosząc się zatem do sprzedaży przedmiotowych działek stwierdzić należy, że czynności podjęte przez Panią nie wykraczają poza zakres zarządu majątkiem prywatnym i nie stanowią działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami. Ja wynika z opisu sprawy nie dokonywała Pani czynności typowych dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami, wykonywanych przez handlowców. Brak jest przesłanek zawodowego, tj. stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności, co przesądzałoby o tym, że zbycie przez Panią opisanych działek nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
W konsekwencji zbycie działek o nr 2/1, 2/2, 2/3, 2/4, 2/5, 2/6, 2/7, 2/8 oraz 4/1, 4/2, 4/3, 4/4, 4/5, 4/6, 4/7 i 4/8 powstałych w wyniku podziału działek 2 i 4 nie będzie skutkować uznaniem Pani za podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z powyższym przedstawione przez Panią stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Z uwagi na uznanie Pani stanowiska w zakresie w kwestii braku opodatkowania transakcji sprzedaży 16 działek gruntu za prawidłowe, Organ odstąpił od udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2. Rozpoznanie wniosku w zakresie pytania nr 2 stało się bezzasadne, gdyż oczekiwała Pani odpowiedzi na nie w przypadku uznania stanowiska w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
W związku z odstąpieniem Organu od odpowiedzi na pytanie nr 2, stosownie do art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej, nienależna opłata w kwocie 640 zł uiszczona 4 kwietnia 2022 r., zostanie – zgodnie z Pani wolą wyrażoną we wniosku z 27 stycznia 2022 r. – zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku. Zwrot nastąpi po zakończeniu postępowania, stosownie do uregulowania zawartego w art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
