Ustalenie (w stanie prawnym od 1 lipca 2022 r.) podstawy opodatkowania z tytułu dostawy energii elektrycznej na rzecz Prosumentów. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.525.2022.1.APR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.525.2022.1.APR

Temat interpretacji

Ustalenie (w stanie prawnym od 1 lipca 2022 r.) podstawy opodatkowania z tytułu dostawy energii elektrycznej na rzecz Prosumentów.

Interpretacja indywidualna 

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia (w stanie prawnym od 1 lipca 2022 r.) podstawy opodatkowania z tytułu dostawy energii elektrycznej na rzecz Prosumentów. Uzupełnili go Państwo pismem z 29 września 2022 r. (wpływ 7 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1.Działalność Wnioskodawcy

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i posiada siedzibę oraz zarząd na terytorium Polski. Spółka prowadzi działalność w zakresie handlu energią elektryczną oraz świadczy usługi dystrybucji energii elektrycznej. A. posiada koncesję na obrót energią elektryczną.

W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka dokonuje i będzie dokonywać w przyszłości rozliczeń energii elektrycznej z Prosumentami.

2.Rozliczenia z Prosumentami

2.1.Ramy prawne

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2376) dokonano nowelizacji ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 ze zm.: „Ustawa o OZE”), którą to nowelizacją wprowadzono nowy system rozliczeń z prosumentami w rozumieniu Ustawy OZE (dalej: „Prosumenci”). Wprowadzenie zmian w systemie rozliczeń Prosumentów ma na celu wdrożenie przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającej dyrektywę 2012/27/UE do czego zobligowane są państwa członkowskie UE. Nowy system zaczął obowiązywać od 1 lipca 2022 r. i dotyczy tych Prosumentów, którzy w terminie do 31 marca 2022 r. nie złożyli kompletnego i poprawnego zgłoszenia o przyłączenie mikroinstalacji do sieci Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

System rozliczeń z Prosumentami obowiązujący przed wejściem w życie nowelizacji Ustawy OZE („System opustów”, „Net metering”, „Rozliczenie ilościowe”)

Przed wprowadzeniem w życie nowych przepisów obowiązywał system rozliczeń z Prosumentami, zgodnie z którym:

1.Spółka jako sprzedawca zobowiązany dokonywała rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej przez Prosumenta do sieci elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w stosunku ilościowym 1 do 0,7 z wyjątkiem mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 10 kW, dla których ten stosunek ilościowy wynosi 1 do 0,8;

2.powyższe rozliczenia dokonywane były na podstawie wskazań urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego dla danej mikroinstalacji, a Spółka dokonywała rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej i pobranej z sieci przez Prosumenta, na podstawie wskazań urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego dla danej mikroinstalacji, po uzyskaniu danych pomiarowych od operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, przekazanych przez tego operatora w taki sposób, aby ilość wprowadzonej i pobranej przez Prosumenta energii była rozliczona po wcześniejszym sumarycznym bilansowaniu ilości energii ze wszystkich faz dla trójfazowych mikroinstalacji;

3.od ilości rozliczonej energii elektrycznej, Prosumenci nie byli obciążani dodatkowymi opłatami, w tym opłatami za usługę dystrybucji energii elektrycznej, zależnymi od zużycia tej energii elektrycznej;

4.rozliczeniu podlegała energia elektryczna wprowadzona do sieci nie wcześniej niż na 365 dni przed dniem dokonania odczytu rozliczeniowego w bieżącym okresie rozliczeniowym Jako datę wprowadzenia energii elektrycznej do sieci w danym okresie rozliczeniowym przyjmowana była data odczytu rozliczeniowego, na podstawie którego określana była ilość energii elektrycznej wprowadzonej w całym okresie rozliczeniowym.

W przypadku powstania tzw. salda dodatniego - nadwyżki ilości energii pobranej z sieci nad ilością energii wprowadzonej do sieci przez Prosumenta - różnica (ilość energii po saldowaniu) stanowiła podstawę do określenia należności Spółki. Spółka fakturowała Prosumenta w zakresie sprzedaży energii elektrycznej określając należność netto jako iloczyn ilości energii wynikający z salda dodatniego oraz właściwej stawki (ceny jednostkowej energii elektrycznej). Powyższa wartość powiększana była o należny podatek VAT.

W przypadku powstania tzw. salda ujemnego - nadwyżki ilości energii wprowadzonej do sieci nad ilością energii pobranej z sieci przez Prosumenta przy zastosowaniu wyżej przedstawionych stosunków ilościowych - różnica (ilość energii po saldowaniu) podlegała rozliczeniu w przyszłych okresach rozliczeniowych. Rozliczenie to polegało na pomniejszeniu salda dodatniego w przyszłych okresach rozliczeniowych o nierozliczone saldo ujemne z poprzednich okresów rozliczeniowych. Prawo Prosumenta do rozliczenia nadwyżki z salda ujemnego było określone czasowo. Nierozliczona w okresie 365 dni nadwyżka salda ujemnego pozostawała do dyspozycji Spółki.

W przypadku tego systemu Ustawa OZE wskazuje wprost, że sprzedawca dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej (rozliczane są ilości energii).

Nowy system rozliczeń z Prosumentami zgodnie z regulacjami nowelizacji Ustawy OZE („Net billing”, „Rozliczenie wartościowe”)

Nowy system rozliczeń z Prosumentami jest bardziej złożony. Składa się z dwóch etapów-pierwszy etap rozliczeń to saldowanie ilościowe (Net metering), a następny to rozliczenie wartościowe (Net billing). Etap saldowania ilościowego jest podobny do Sytemu opustów. Różnica polega na tym, że saldowanie jest 1 do 1 i dokonuje się odrębnie dla każdego okresu bilansowania, tj. oddzielnie dla każdej godziny doby. Innymi słowy, w każdej godzinie doby dochodzi do saldowania ilościowego i powstaje różnica: saldo dodatnie (Prosument pobrał większą ilość energii elektrycznej niż wprowadził do sieci), albo saldo ujemne (Prosument pobrał z sieci mniejszą ilość energii niż wprowadził do sieci). Może też dojść do zbiegu idealnego, gdzie saldo wyniesie 0 (zero).

Następnie każde saldo godzinowe podlega odrębnemu wartościowaniu (art. 4 ust. 3a Ustawy OZE). W przypadku godzin z saldem dodatnim, wartość nadwyżki energii elektrycznej pobranej nad wprowadzoną do sieci elektroenergetycznej przez Prosumenta ustala się jako iloczyn ilości energii elektrycznej wynikający z salda dodatniego oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe (brutto) stosowanej w rozliczeniach pomiędzy Sprzedawcą i Prosumentem dla danego okresu rozliczenia niezbilansowania (art. 4c ust. 3 Ustawy OZE). Zgodnie z art. 4c ust. 3 Ustawy OZE zobowiązanie Prosumenta określa się dla danego okresu rozliczeniowego jako sumę iloczynów, dla wszystkich okresów rozliczania niezbilansowania w okresie rozliczeniowym, ilości energii elektrycznej pobranej z sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez Prosumenta oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe i fiskalne, stosowanej w rozliczeniach pomiędzy sprzedawcą i prosumentem dla tego okresu rozliczenia niezbilansowania. Zgodnie z Ustawą OZE okresem rozliczenia niezbilansowania jest godzina zegarowa. Prosument będzie obciążony kosztami przesyłu energii elektrycznej, tj. poniesie koszt opłaty dystrybucyjnej od ilości energii pobranej z sieci zgodnie z taryfą operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, do sieci którego przyłączony jest ten Prosument (art. 4 ust. 4a i 4b Ustawy OZE).

W przypadku godzin z saldem ujemnym, wartość nadwyżki energii elektrycznej wprowadzonej nad pobraną z sieci elektroenergetycznej przez Prosumenta ustala się jako iloczyn ilości energii elektrycznej wynikający z salda ujemnego oraz rynkowej ceny energii elektrycznej dla każdego okresu rozliczenia. W przypadku godzin z saldem ujemnym, wartość nadwyżki energii elektrycznej wprowadzonej nad pobraną do sieci elektroenergetycznej przez Prosumenta w okresie od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2024 r. ustala się jako iloczyn ilości energii elektrycznej wynikającej z salda ujemnego oraz średniej miesięcznej ceny rynkowej energii dla danego miesiąca kalendarzowego (zgodnie z art. 4b ust. 6 i 7 Ustawy OZE). Od 1 lipca 2024 r., dla wyliczenia wartości sald ujemnych będą brane rynkowe ceny energii elektrycznej dla każdego okresu rozliczenia niezbilansowania, tj. dla każdej godziny doby będzie odrębnie ustalana cena energii elektrycznej zgodnie z art. 4b ust. 4 i 5 Ustawy OZE.

W przypadku określenia wartości salda ujemnego, Ustawa OZE w art. 4b ust. 4 odwołuje się do rynkowej ceny energii, jako ceny energii elektrycznej określonej dla polskiego obszaru rynkowego dla notowań w systemie kursu jednolitego na rynkach dnia następnego prowadzonych przez giełdę towarową w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 170) oraz w ramach jednolitego łączenia rynków dnia następnego prowadzonego przez wyznaczonych operatorów rynku energii elektrycznej (w Polsce funkcję tę pełnią (...) S.A.). Powyższe wskazuje, że do wyliczenia wartości salda ujemnego przyjmuje się ceny netto, gdyż takie są publikowane w ramach ww. notowań.

W celu prowadzenia rozliczeń z Prosumentem, zgodnie z art. 4c ust. 1 Ustawy OZE, sprzedawca zobowiązany prowadzi dla niego konto (konto prosumenta), na którym ewidencjonuje ilość energii elektrycznej pobranej i wprowadzonej przez Prosumenta oraz wartość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej, wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci przez Prosumenta w celu jej zużycia na potrzeby własne, a także wartość środków za energię elektryczną należną prosumentowi za energię elektryczną wprowadzoną do sieci, zwaną dalej „depozytem prosumenckim”. Dokładne brzmienie art. 4c ust. 1 Ustawy OZE to: Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu prowadzenia rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, prowadzi konto dla prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, zwane dalej „kontem prosumenta”, na którym ewidencjonuje ilości energii elektrycznej i wartości energii elektrycznej, o których mowa w art. 4 ust. 1a, oraz wynikającą z nich wartość środków za energię elektryczną należną prosumentowi za energię elektryczną wprowadzoną do sieci, zwaną dalej „depozytem prosumenckim”.

Zgodnie z art. 4c ust 2 Ustawy OZE depozyt prosumencki przeznaczany jest na rozliczenie zobowiązań Prosumenta z tytułu zakupu energii elektrycznej od sprzedawcy prowadzącego konto prosumenta. Wartość depozytu Prosumenta odpowiada wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci przez Prosumenta. Wartość depozytu prosumenckiego dotycząca danego miesiąca kalendarzowego jest ustalana i przyporządkowywana do konta prosumenckiego w kolejnym miesiącu kalendarzowym.

Po wyliczeniu wartości sald wszystkich okresów niezbilansowania (czyli wszystkich godzin dób w miesiącu, w których powstało saldo dodatnie, albo saldo ujemne) następuje rozliczenie drugiego etapu poprzez różnicę pomiędzy wartością energii pobranej przez Prosumenta z tej sieci oraz wartością energii wprowadzoną do sieci elektroenergetycznej.

Zgodnie z art. 4c ust 3 Ustawy OZE zobowiązanie Prosumenta określa się dla danego okresu rozliczeniowego jako sumę iloczynów, dla wszystkich okresów rozliczania niezbilansowania w okresie rozliczeniowym, ilości energii elektrycznej pobranej z sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez Prosumenta oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe i fiskalne, stosowanej w rozliczeniach pomiędzy sprzedawcą i prosumentem dla tego okresu rozliczenia niezbilansowania. Zgodnie z art. 4c ust. 2 Ustawy OZE depozyt prosumencki przeznaczany jest na rozliczenie zobowiązań Prosumenta z tytułu zakupu energii elektrycznej od sprzedawcy prowadzącego konto prosumenta.

Określenie ostatecznej kwoty do zapłaty przez Prosumenta następuje poprzez odjęcie od kwoty zobowiązania Prosumenta, określonej zgodnie z art. 4c ust. 3 Ustawy OZE kwoty rozliczanej wartości depozytu prosumenta.

Kwota środków stanowiąca depozyt prosumencki może być rozliczana na koncie prosumenckim przez 12 miesięcy od dnia przypisania tej kwoty jako depozyt prosumencki na koncie prosumenta (art. 4c ust. 3 Ustawy OZE). Na rozliczenie ze sprzedawcą w pierwszej kolejności przeznacza się środki o najstarszej dacie przypisania do konta prosumenta jako depozyt prosumencki (art. 4c ust. 7 Ustawy OZE).

Prawo do rozliczenia kwot środków zgromadzonych, jako depozyt prosumencki jest ograniczone czasowo. Kwoty te mogą być rozliczone przez okres kolejnych 12 miesięcy od dnia przypisania danej kwoty jako depozyt prosumencki na koncie Prosumenta (art. 4c ust. 5 Ustawy OZE). Po upływie 12 miesięcy od dnia przypisania danej kwoty środków do depozytu prosumenckiego, niewykorzystane środki w części stanowiącej nie więcej niż 20% wartości energii elektrycznej wprowadzonej w danym miesiącu kalendarzowym stanowią nadpłatę, którą Sprzedawca zwraca w terminie nie dłuższym niż do końca 13 miesiąca następującego po danym miesiącu, w którym powstał ten depozyt. Pozostała nierozliczona i nie zwrócona Prosumentowi kwota podlega umorzeniu (art. 4 ust. 11 pkt 2 oraz art. 4c ust. 6 Ustawy OZE).

Prosumenci, którzy złożyli kompletne i poprawne zgłoszenie o przyłączenie mikroinstalacji do sieci Operatora Systemu Dystrybucyjnego przed 1 kwietnia 2022 r., co do zasady pozostali w Systemie opustów. Mogli oni przejść na nowy system rozliczeń po złożeniu pisemnego oświadczenia swojemu dostawcy energii elektrycznej (art. 4 ust. 1b Ustawy OZE).

Energia elektryczna wprowadzona przez Prosumenta do sieci elektroenergetycznej Spółki jest następnie sprzedawana przez Spółkę innym odbiorcom energii elektrycznej lub rozliczana na rynku bilansującym tj. na rynku, na którym następuje rozliczenie (zbilansowanie) popytu i podaży energii na rynku (rozliczeń na rynku bilansującym dokonują (...) S.A.).

A. informuje, że w bilansie energii elektrycznej sporządzanym przez Spółkę zgodnie z regulacjami Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716 ze zm.) -„Prawo energetyczne”- wprowadzona do sieci przez Prosumenta energia elektryczna (ilość wynikająca z salda ujemnego dla danej godziny) prezentowana jest tak samo jak energia zakupiona przez Spółkę.

W systemie Rozliczania wartościowego należy rozważyć dwa poniższe sposoby ustalania podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu rozliczeń z Prosumentami:

1.podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług bez pomniejszania o rozliczany depozyt Prosumenta;

2.podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług pomniejszana o rozliczany depozyt Prosumenta.

Dla zobrazowania powyższych sposobów ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz wysokości zobowiązania Prosumentów wobec Spółki w systemie Net billing, został poniżej przytoczony przykład liczbowy odnoszący się do trzech kolejnych miesięcznych okresów rozliczeniowych.

Przykład dotyczy zawartej między Prosumentem a Spółką umowy kompleksowej (obejmującej sprzedaż energii wraz z dystrybucją energii elektrycznej). Dane liczbowe są fikcyjnymi danymi służącymi jedynie zaprezentowaniu schematu działania Rozliczenia wartościowego.

Dla każdego z omawianych miesięcy zostały przedstawione dwa różne warianty rozliczenia uwzględniające wskazane w punkcie 1 i 2 powyżej sposoby ustalania podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży na rzecz Prosumentów oraz wysokości zobowiązania Prosumenta. 

Ceny i stawki wskazane w przykładzie liczbowym podane są poglądowo i nie odzwierciedlają rzeczywistych cen i stawek stosowanych przez Spółkę w rozliczeniach z Prosumentami.

Przykład liczbowy

1.Miesiąc nr 1

ENERGIA POBRANA

ILOŚĆ ENERGII W KWH

100

STAWKA

KWOTA W ZŁ

CENA SPRZEDAWCY ZA KWH

0,45

45

OPŁATA DYSTRYBUCYJNA-

STAWKA SIECIOWA

0,23

23

OPŁATA DYSTRYBUCYJNA- STAWKA JAKOŚCIOWA

0,07

7

SKŁADNIK STAŁY STA WKI SIECIOWEJ W ZŁ

10

RAZEM

85

ENERGIA WPROWADZONA

ILOŚĆ ENERGII W KWH

500

STAWKA

KWOTA

W ZŁ

Rynkowa cena energii elektrycznej (Rcem)

0,32

16

KONTO PROSUMENTA W ZŁ

ZASILENIE

16

WYKORZYSTANIE

-16

POZOSTAŁO

W Miesiącu nr 1 Prosument pobrał z sieci elektroenergetycznej 100 KWH energii elektrycznej, natomiast wprowadził do sieci 50 KWH energii elektrycznej.

Rozliczenie energii pobranej

Kwota należna z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wyliczana jest zgodnie z cennikiem stosowanym przez Spółkę (CENA SPRZEDAWCY ZA KWH) i wynosi 45,00 zł. Prosument obciążony jest również opłatami z tytułu dystrybucji energii elektrycznej (opłatą dystrybucyjną w zakresie stawki sieciowej, opłatą dystrybucyjną w zakresie stawki jakościowej oraz składnikiem stałym stawki sieciowej) w łącznej kwocie 40,00 zł.

Suma kwoty należnej z tytułu sprzedaży energii elektrycznej oraz opłat dystrybucyjnych w związku z energią elektryczną pobraną z sieci elektroenergetycznej to 85,00 zł (tj. suma 45,00 zł oraz 40,00 zł).

Rozliczenie energii wprowadzonej

Kwota należna Prosumentowi od Spółki w związku z energia elektryczną wprowadzoną do sieci elektroenergetycznej to 16,00 zł, stanowiąca iloczyn ilości energii elektrycznej wynikający z sumy sald ujemnych w Miesiącu nr 1 oraz średniej miesięcznej ceny rynkowej energii dla Miesiąca nr 1. (50 KWH*0,32 ZŁ/KWH=16 zł).

Rozliczenie konta Prosumenta

W Miesiącu nr 1 Konto Prosumenta zostało uznane kwotą 16,00 zł (wyliczoną jak powyżej). Następnie konto Prosumenta zostaje obciążone kwotą 16,00 zł. Kwota dostępna na koncie Prosumenta zostanie w całości wykorzystana na rozliczenie zobowiązania Prosumenta wobec Spółki. Pokryje ona jedynie częściowo kwotę z tytułu sprzedaży energii elektrycznej należną Spółce od Prosumenta z tytułu energii pobranej przez Prosumenta (45,00 zł) wyliczaną zgodnie z cennikiem stosowanym przez Spółkę (0,45 zł/kWh).

Poniżej (punkt 1.1. oraz punkt 1.2) zostały przedstawione dwa różne sposoby rozliczenia energii eklektycznej pobranej przez Prosumenta z energią elektryczną wprowadzoną do sieci przez Prosumenta w Miesiącu nr 1.

Depozyt prosumencki na koniec Miesiąca nr 1 to 0 zł.

1.1.SPOSÓB ROZLICZENIA NR 1 - PODSTAWA OPODATKOWANIA PODATKIEM OD TOWARÓW I USŁUG BEZ POMNIEJSZANIA O ROZLICZENIE DEPOZYTU PROSUMENTA WYLICZENIE KWOTY ZOBOWIĄZANIA PROSUMENTA

WYLICZENIE KWOTY ZOBOWIĄZANIA PROSUMENTA

DOTYCZY

KWOTA W PLN

PODSTAWA OPODATKOWANIA (KWOTA NETTO Z TYTUŁU ENERGII POBRANEJ)

85

STAWKA VAT

5%

4,25

KWOTA BRUTTO

89,25

ROZLICZENIE DEPOZYTU PROSUMENTA (KASOWO)

-16

KWOTA DO ZAPŁATY PRZEZ PROSUMENTA

73,25

Podstawa opodatkowania

Podstawa opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży usługi kompleksowej przez Spółkę na rzecz Prosumenta w kwocie 85,00 zł wynika z sumy sald dodatnich w kwocie netto (bez podatku VAT), które wystąpiły w Miesiącu nr 1.

Kwota brutto

Kwota należna Spółce od Prosumenta wynikająca z rozliczenia samej energii pobranej z sieci elektroenergetycznej wynosi 89,25 zł.

Stanowi ona sumę kwoty netto w wysokości 85,00 zł oraz kwoty podatku od towarów i usług w wysokości 4,25 zł skalkulowanej według obowiązującej stawki VAT 5%.

Ostateczna wysokość kwoty do zapłaty przez Prosumenta

Ostateczna wysokość kwoty należnej Spółce od Prosumenta wynikająca z rozliczenia energii pobranej z sieci elektroenergetycznej z energią elektryczna wprowadzoną do sieci elektroenergetycznej przez Prosumenta wynosi 73,25 zł.

Stanowi ona kwotę należną Spółce od Prosumenta wynikającą z rozliczenia energii pobranej z sieci elektroenergetycznej (89,25 zł) pomniejszoną o rozliczenie depozytu Prosumenta w wysokości 16,00 zł.

Wnioskodawca zaznacza, że na kwotę 73,25 zł ponoszoną przez Prosumenta składa się: (1) koszt wszelkich opłat dystrybucyjnych (40,00 zł), (2) koszt podatku VAT (4,25 zł) oraz (3) koszt energii elektrycznej według cennika Spółki w części nie pokrytej przez depozyt Prosumenta (29,00 zł, czyli różnica między 45,00 zł a 16,00 zł).

1.2.SPOSÓB ROZLICZENIA NR 2-PODSTAWA OPODATKOWANIA PODATKIEM OD TOWARÓW I USŁUG POMNIEJSZANA O ROZLICZANY DEPOZYT PROSUMENTA WYLICZENIE KWOTY ZOBOWIĄZANIA PROSUMENTA

WYLICZENIE KWOTY ZOBOWIĄZANIA PROSUMENTA

DOTYCZY

KWOTA W PLN

KWOTA NETTO Z TYTUŁU ENERGII POBRANEJ

85

ROZLICZENIE DEPOZYTU PROSUMENTA

-16

PODSTAWA OPODATKOWANIA

69

STAWKA VAT

5%

3,45

KWOTA BRUTTO =ZOBOWIĄZANIE PROSUMENTA

72,45

Podstawa opodatkowania

Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi kompleksowej świadczonej przez Spółkę na rzecz Prosumenta w kwocie 69,00 zł stanowi suma sald dodatnich w kwocie netto (bez podatku VAT) w wysokości 85,00 zł, które wystąpiły w Miesiącu nr 1 pomniejszona o rozliczenie depozytu Prosumenta w kwocie 16,00 zł.

Kwota brutto/Ostateczna wysokość kwota do zapłaty przez Prosumenta

Ostateczna wysokość kwoty należnej Spółce od Prosumenta wynikająca z rozliczenia energii pobranej z sieci elektroenergetycznej oraz energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej przez Prosumenta wynosi 72,45 zł.

Stanowi ona sumę podstawy opodatkowania w wysokości 69,00 zł oraz kwoty podatku od towarów i usług w wysokości 3,45 zł skalkulowanej według obowiązującej stawki VAT 5%.

ZESTAWIENIE SPOSOBÓW ROZLICZENIA W MIESIĄCU NR 1:

MIESIĄC 1

SPOSÓB ROZLICZENIA NR 1

SPOSÓB ROZLICZENIA NR 2

PODSTAWA OPODATKOWANIA W ZŁ

85,00

69,00

KWOTA VAT W ZŁ

4,25

3,45

OSTATECZNA KWOTA DO ZAPŁATY PRZEZ PROSUMENTA WOBEC SPÓŁKI W ZŁ

73,25

72,45

2.Miesiąc nr 2

Przykładowe dane liczbowe

ENERGIA POBRANA

ILOŚĆ ENERGII W KWH

100

STAWKA

KWOTA W ZŁ

CENA SPRZEDAWCY ZA KWH

0,45

45

OPŁATA DYSTRYBUCYJNA-

STAWKA SIECIOWA

0,23

23

OPŁATA DYSTRYBUCYJNA- STAWKA JAKOŚCIOWA

0,07

7

SKŁADNIK STAŁY STA WKI SIECIOWEJ W ZŁ

10

RAZEM

85

ENERGIA WPROWADZONA

ILOŚĆ ENERGII W KWH

500

STAWKA

KWOTA

W ZŁ

Rynkowa cena energii elektrycznej (Rcem)

0,32

160

W Miesiącu nr 2 Prosument pobrał z sieci elektroenergetycznej 100 KWH energii elektrycznej, natomiast wprowadził do sieci 500 KWH energii elektrycznej.

Rozliczenie energii pobranej

Kwota należna Spółce od Prosumenta z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wyliczana jest zgodnie z cennikiem stosowanym przez Spółkę (CENA SPRZEDAWCY ZA KWH) i wynosi 45,00 zł.

Prosument obciążony jest również opłatami z tytułu dystrybucji energii elektrycznej: (opłatą dystrybucyjną w zakresie stawki sieciowej, opłatą dystrybucyjną w zakresie stawki jakościowej oraz składnikiem stałym stawki sieciowej) w łącznej kwocie 40,00 zł.

Suma kwoty należnej Spółce od Prosumenta z tytułu sprzedaży energii elektrycznej oraz opłat dystrybucyjnych w związku z energią elektryczną pobraną z sieci elektroenergetycznej to 85,00 zł.(tj. suma 45,00 zł oraz 40,00 zł).

Rozliczenie energii wprowadzonej

Kwota należna Prosumentowi od Spółki w związku z energią elektryczną wprowadzoną do sieci elektroenergetycznej to 160,00 zł. stanowiąca iloczyn ilości energii elektrycznej wynikający z sumy sald ujemnych w Miesiącu nr 2 oraz średniej miesięcznej ceny rynkowej energii dla Miesiąca nr 2 (500 KWH*0,32 ZŁ/KWH=160 ZŁ).

Poniżej (punkt 2.1. oraz punkt 2.2.) zostały przedstawione dwa różne sposoby rozliczenia energii eklektycznej pobranej przez Prosumenta oraz energii elektrycznej wprowadzonej do sieci przez Prosumenta w Miesiącu nr 2.

2.1.SPOSÓB ROZLICZENIA NR 1 - PODSTAWA OPODATKOWANIA PODATKIEM OD TOWARÓW I USŁUG BEZ POMNIEJSZANIA O ROZLICZENIE DEPOZYTU PROSUMENTA

KONTO PROSUMENTA W ZŁ

ZASILENIE

160

WYKORZYSTANIE

-47,25

POZOSTAŁO

112,75

Rozliczenie konta Prosumenta

W Miesiącu nr 2 Konto Prosumenta zostało uznane kwotą 160,00 zł i jednocześnie obciążone kwotą 47,25 zł (w Miesiącu nr 2 może być wykorzystana z depozytu prosumenckiego wartość energii nie wyższa niż wartość pobrana przez tego Prosumenta z sieci elektroenergetycznej, czyli 47,25zł). Kwota rozliczenia depozytu Prosumenta została skalkulowana zgodnie z zgodnie z art. 4c ust. 2 i ust. 3 Ustawy OZE.

Depozyt prosumencki na koniec Miesiąca nr 2 to 112,75 zł (różnica między 160,00 zł oraz 47,25 zł)

WYLICZENIE KWOTY ZOBOWIĄZANIA PROSUMENTA

DOTYCZY

KWOTA W PLN

PODSTAWA OPODATKOWANIA (KWOTA NETTO Z TYTUŁU ENERGII POBRANEJ)

85

STAWKA VAT

5%

4,25

KWOTA BRUTTO

89,25

ROZLICZENIE DEPOZYTU PROSUMENTA (KASOWO)

-47,25

KWOTA DO ZAPŁATY PROSUMENTA

42

Podstawa opodatkowania

Podstawa opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży usługi kompleksowej przez Spółkę na rzecz Prosumenta w kwocie 85,00 zł wynika z sumy sald dodatnich w kwocie netto (bez podatku VAT), które wystąpiły w Miesiącu nr 2.

Kwota brutto

Kwota należna Spółce od Prosumenta wynikająca z rozliczenia samej energii pobranej z sieci elektroenergetycznej wynosi 89,25 zł.

Stanowi ona sumę kwoty netto w wysokości 85,00 zł oraz kwoty podatku od towarów i usług w wysokości 4,25 zł skalkulowanej według obowiązującej stawki VAT 5%.

Ostateczna wysokość kwoty do zapłaty przez Prosumenta

Ostateczna wysokość kwoty do zapłaty przez Prosumenta wobec Spółki wynikająca z rozliczenia energii pobranej z sieci elektroenergetycznej oraz energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej przez Prosumenta wynosi 42,00 zł.

Stanowi ona kwotę należną Spółce od Prosumenta wynikającą z rozliczenia energii pobranej z sieci elektroenergetycznej (89,25 zł) pomniejszoną o rozliczany depozyt Prosumenta w związku z energią elektryczną wprowadzaną do sieci elektroenergetycznej przez Prosumenta w wysokości 47,25 zł.

Wnioskodawca zaznacza, że na kwotę 42,00 zł pozostającą do zapłaty przez Prosumenta składa się: (1) koszt wszelkich opłat dystrybucyjnych (40,00 zł) powiększony o kwotę podatku VAT (2,00 zł).

Zobowiązanie Prosumenta wobec Spółki z tytułu energii elektrycznej w wysokości 47,25 zł pobranej przez Prosumenta zostało w całości rozliczone z depozytem Prosumenta.

2.2.SPOSÓB ROZLICZENIA NR 2 - PODSTAWA OPODATKOWANIA PODATKIEM OD TOWARÓW I USŁUG POMNIEJSZANA O ROZLICZENIE DEPOZYTU PROSUMENTA

KONTO PROSUMENTA W ZŁ

ZASILENIE

160

WYKORZYSTANIE

-45

POZOSTAŁO

115

Rozliczenie konta Prosumenta

W Miesiącu nr 2 Konto Prosumenta zostało uznane kwotą 160,00 zł i jednocześnie obciążone kwotą 45,00 zł.

Depozyt prosumencki na koniec Miesiąca nr 2 to 115 zł (różnica między 160,00 zł oraz 45,00 zł)

WYLICZENIE KWOTY ZOBOWIĄZANIA PROSUMENTA

DOTYCZY

KWOTA W PLN

KWOTA NETTO Z TYTUŁU ENERGII POBRANEJ

85

ROZLICZENIE DEPOZYTU PROSUMENTA

-45

PODSTAWA OPODATKOWANIA

40

STAWKA VAT

5%

2

KWOTA BRUTTO=ZOBOWIĄZANIE PROSUMENTA

42

Podstawa opodatkowania

Podstawa opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży usługi kompleksowej przez Spółkę na rzecz Prosumenta w kwocie 40,00 zł stanowi suma sald dodatnich w kwocie netto (bez podatku VAT), które wystąpiły w Miesiącu nr 2 (85,00 zł) pomniejszona o rozliczany depozyt Prosumenta w kwocie 45,00 zł.

Kwota brutto/Ostateczna wysokość kwoty do zapłaty przez Prosumenta

Ostateczna wysokość kwoty należnej Spółce od Prosumenta wynikająca z rozliczenia energii pobranej z sieci elektroenergetycznej oraz energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej przez Prosumenta wynosi 42,00 zł.

Stanowi ona sumę podstawy opodatkowania w wysokości 40,00 zł oraz kwoty podatku od towarów i usług w wysokości 2,00 zł skalkulowanej według obowiązującej stawki VAT 5%.

ZESTAWIENIE SPOSOBÓW ROZLICZENIA W MIESIĄCU NR 2:

MIESIĄC 2

SPOSÓB ROZLICZENIA NR 1

SPOSÓB ROZLICZENIA NR 2

PODSTAWA OPODATKOWANIA W ZŁ

85,00

40,00

KWOTA VAT W ZŁ

4,25

2,00

OSTATECZNA KWOTA DO ZAPŁATY PRZEZ PROSUMENTA WOBEC SPÓŁKI W ZŁ

42,00

42,00

3.Miesiąc nr 3

Przykładowe dane liczbowe

ENERGIA POBRANA

ILOŚĆ ENERGII W KWH

100

STAWKA

KWOTA W ZŁ

CENA SPRZEDAWCY ZA KWH

0,4

40

OPŁATA DYSTRYBUCYJNA-STAWKA SIECIOWA

0,23

23

OPŁATA DYSTRYBUCYJNA- STAWKA JAKOŚCIOWA

0,07

7

SKŁADNIK STAŁY STAWKI SIECIOWEJ W ZŁ

10

RAZEM

80

ENERGIA WPROWADZONA

ILOŚĆ ENERGII W KWH

100

STAWKA

KWOTA W ZŁ

Rynkowa cena energii elektrycznej (Rcem)

0,3

30

W Miesiącu nr 3 Prosument pobrał z sieci elektroenergetycznej 100 KWH energii elektrycznej, do sieci wprowadził również 100 KWH energii elektrycznej.

Rozliczenie energii pobranej

Kwota należna Spółce od Prosumenta z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wyliczana jest zgodnie z cennikiem stosowanym przez Spółkę (CENA SPRZEDAWCY ZA KWH) i wynosi 40,00 zł.

Prosument obciążony jest również opłatami z tytułu dystrybucji energii elektrycznej (opłatą dystrybucyjną w zakresie stawki sieciowej, opłatą dystrybucyjną w zakresie stawki jakościowej oraz składnikiem stałym stawki sieciowej) w łącznej kwocie 40,00 zł.

Suma kwoty należnej Spółce od Prosumenta z tytułu sprzedaży energii elektrycznej oraz opłat dystrybucyjnych w związku z energią elektryczną pobraną z sieci elektroenergetycznej to 80,00 zł (tj. suma 40,00 zł oraz 40,00 zł).

Rozliczenie energii wprowadzonej

Kwota należna Prosumentowi od Spółki w związku z energią elektryczną wprowadzoną do sieci elektroenergetycznej to 30 zł, stanowiąca iloczyn ilości energii elektrycznej wynikający z sumy sald ujemnych z Miesiąca nr 3 oraz średniej miesięcznej ceny rynkowej energii dla Miesiąca nr 3 (100 KWH*0,3 ZŁ/KWH=30 zł).

Poniżej (punkt 3.1. oraz punkt 3.2.) zostały przedstawione dwa różne sposoby rozliczenia energii eklektycznej pobranej przez Prosumenta oraz energii wprowadzonej do sieci przez Prosumenta w Miesiącu nr 3.

3.1.SPOSÓB ROZLICZENIA NR 1 - PODSTAWA OPODATKOWANIA PODATKIEM OD TOWARÓW I USŁUG BEZ POMNIEJSZANIA O ROZLICZENIE DEPOZYTU PROSUMENTA

Konto Prosumenta w zł

UZNANIE KONTA

MIESIĄC UZNANIA KONTA

WYKORZYSTANIE

POZOSTAŁO

OKRES WAŻNOŚCI W

MIESIĄCACH

112,75

2

-42

70,75

11

30

3

30

12

RAZEM

142,75

X

-42

100,75

X

Rozliczenie konta Prosumenta

Saldo początkowe konta Prosumenta w Miesiącu nr 3 wynosiło 112,75 zł pochodzące z rozliczenia Miesiąca nr 2. W Miesiącu nr 3 depozyt prosumencki wzrósł o 30 zł i wyniósł 142,75 zł. W Miesiącu nr 3 konto Prosumenta zostało obciążone kwotą 42,00 zł (kwota rozliczenia depozytu Prosumenta została skalkulowana zgodnie z zgodnie z art. 4c ust. 2 i ust. 3 Ustawy OZE), z tym, że obciążenie dotyczy jedynie kwoty 112,75 zł pozostałej z rozliczenia Miesiąca nr 2 na zasadzie FIFO (art. 4C ust. 7 Ustawy OZE).

Depozyt prosumencki po rozliczeniu Miesiąca nr 3 wynosi 100,75 zł, z czego kwota 70,75 zł pochodzi z Miesiąca nr 2, natomiast kwota 30,00 zł pochodzi z Miesiąca nr 3. Kwota 70,75 zł wchodzącą w skład depozytu prosumenckiego może być rozliczona jeszcze przez 11 miesięcy kalendarzowych, natomiast okres ważności kwoty 30,00 zł to 12 miesięcy kalendarzowych (art. 4c ust. 5 Ustawy OZE).

WYLICZENIE KWOTY ZOBOWIĄZANIA PROSUMENTA

DOTYCZY

KWOTA W PLN

PODSTAWA OPODATKOWANIA

80

STAWKA VAT

5%

4

KWOTA BRUTTO

84

ROZLICZENIE DEPOZYTU PROSUMENTA

-42

KWOTA DO ZAPŁATY PRZEZ PROSUMENTA

42

Podstawa opodatkowania

Podstawa opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży usługi kompleksowej przez Spółkę na rzecz Prosumenta w kwocie 80,00 zł wynika z sumy sald dodatnich w kwocie netto (bez podatku VAT) w Miesiącu nr 3.

Kwota brutto

Kwota należna Spółce od Prosumenta wynikająca z rozliczenia samej energii pobranej z sieci elektroenergetycznej wynosi 84,00 zł.

Stanowi ona sumę kwoty netto w wysokości 80,00 zł oraz kwoty podatku od towarów i usług w wysokości 4,00 zł skalkulowanej według obowiązującej stawki VAT 5%.

Ostateczna wysokość kwoty do zapłaty przez Prosumenta

Ostateczna wysokość kwoty do zapłaty przez Prosumenta względem Spółki wynikająca z rozliczenia energii pobranej z sieci elektroenergetycznej oraz energii wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej przez Prosumenta wynosi 42,00 zł.

Stanowi ona kwotę należną Spółce od Prosumenta wynikającą z rozliczenia energii pobranej z sieci elektroenergetycznej (84,00 zł) pomniejszoną o rozliczany depozyt Prosumenta w związku z energią do sieci elektroenergetycznej przez Prosumenta w wysokości 42,00 zł. Kwota rozliczenia depozytu została skalkulowana zgodnie z zgodnie z art. 4c ust. 2 i ust. 3 Ustawy OZE.

Wnioskodawca zaznacza, że na kwotę 42,00 zł pozostającą do zapłaty przez Prosumenta składa się: (1) koszt wszelkich opłat dystrybucyjnych (40,00 zł) powiększony o podatek VAT.

Zobowiązanie Prosumenta wobec Spółki z tytułu energii elektrycznej w wysokości 42,00 zł (zgodnie cennikiem Spółki) pobranej przez Prosumenta zostało w całości rozliczone z depozytem Prosumenta.

3.2.SPOSÓB ROZLICZENIA NR 2 - PODSTAWA OPODATKOWANIA PODATKIEM OD TOWARÓW I USŁUG POMNIEJSZANA O ROZLICZANY DEPOZYT PROSUMENTA

Konto Prosumenta w zł

UZNANIE KONTA

MIESIĄC UZNANIA KONTA

WYKORZYSTANIE

POZOSTAŁO

OKRES WAŻNOŚCI W MIESIĄCACH

115

2

-40

75

11

30

3

30

12

RAZEM

145

X

-40

105

X

Rozliczenie konta Prosumenta

Saldo początkowe konta Prosumenta w Miesiącu nr 3 wynosiło 115 zł pochodzące z rozliczenia Miesiąca nr 2. W Miesiącu nr 3 depozyt prosumencki wzrósł o 30 zł i wyniósł 145 zł. W Miesiącu nr 3 konto Prosumenta zostało obciążone kwotą 40,00 zł (stanowiącą iloczyn 100KWH oraz ceny sprzedawcy za KWH tj. 0,40 zł/KWH), z tym, że obciążenie dotyczy jedynie kwoty 115 zł pozostałej z rozliczenia Miesiąca nr 2 na zasadzie FIFO (art. 4c ust. 7 Ustawy OZE).

Depozyt prosumencki po rozliczeniu Miesiąca nr 3 wynosi 105,00 zł, z czego kwota 75,00 zł pochodzi z Miesiąca nr 2, natomiast kwota 30,00 zł pochodzi z Miesiąca nr 3. Kwota 75,00 zł wchodzącą w skład depozytu prosumenckiego może być rozliczona jeszcze przez 11 miesięcy kalendarzowych, natomiast okres ważności kwoty 30,00 zł to 12 miesięcy kalendarzowych (art. 4c ust. 5 Ustawy OZE).

WYLICZENIE KWOTY ZOBOWIĄZANIA PROSUMENTA

DOTYCZY

KWOTA W PLN

ZOBOWIĄZANIE PROSUMENTA Z TYTUŁU ENERGII POBRANEJ

80

ROZLICZENIE DEPOZYTU PROSUMENTA

-40

PODSTAWA OPODATKOWANIA

40

STAWKA VAT

5%

2

KWOTA DO ZAPŁATY PRZEZ PROSUMENTA

42

Podstawa opodatkowania

Podstawę opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży usługi kompleksowej świadczonej przez Spółkę na rzecz Prosumenta w kwocie 40,00 zł stanowi suma sald dodatnich w kwocie netto (bez podatku VAT), które wystąpiły w Miesiącu nr 3 (85,00 zł) pomniejszona o rozliczenie depozytu Prosumenta w kwocie 45,00 zł.

Kwota brutto/Ostateczna wysokość kwoty do zapłaty przez Prosumenta

Ostateczna wysokość kwoty należnej Spółce od Prosumenta wynikająca z rozliczenia energii pobranej z sieci elektroenergetycznej oraz energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej przez Prosumenta wynosi 42,00 zł.

Stanowi ona sumę podstawy opodatkowania w wysokości 40,00 zł oraz kwoty podatku od towarów i usług w wysokości 2,00 zł skalkulowanej według obowiązującej stawki VAT 5%.

ZESTAWIENIE SPOSOBÓW ROZLICZENIA W MIESIĄCU NR 3:

MIESIĄC 3

SPOSÓB ROZLICZENIA NR 1

SPOSÓB ROZLICZENIA NR 2

PODSTAWA OPODATKOWANIA W ZŁ

80,00

40,00

KWOTA VAT W ZŁ

4,00

2,00

OSTATECZNA KWOTA DO ZAPŁATY PRZEZ PROSUMENTA W ZŁ

42,00

42,00

Pytania

1.Czy w okresie od 1 lipca 2022 r. podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie kwota, którą z tytułu sprzedaży energii elektrycznej ma otrzymać Spółka od Prosumenta, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, przed pomniejszeniem zobowiązania Prosumenta o wartość rozliczenia depozytu Prosumenta?

2.Czy przeznaczenie depozytu prosumenta na rozliczenie zobowiązań Prosumenta wpływa na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży energii elektrycznej dokonywanej przez Spółkę na rzecz Prosumenta?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie kwota, którą z tytułu sprzedaży energii elektrycznej ma otrzymać Spółka od Prosumenta, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług wliczony uprzednio do kwoty zobowiązania Prosumenta względem Spółki w oparciu o art. 4c ust. 3 Ustawy OZE, przed pomniejszeniem zobowiązania Prosumenta o wartość rozliczenia depozytu Prosumenta.

Podstawę opodatkowania będzie stanowić zatem suma wartości sald dodatnich z danego okresu rozliczenia w wartości netto (bez podatku od towarów i usług) bez pomniejszania o rozliczenie depozytu Prosumenta.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, przeznaczenie depozytu prosumenckiego na rozliczenie zobowiązań Prosumenta z tytułu zakupu energii elektrycznej od Spółki nie wpływa na ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu sprzedaży energii elektrycznej przez Spółkę.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1

Zdaniem Spółki, jedynie Sposób rozliczenia nr 1 dla wszystkich trzech omawianych okresów rozliczenia zaprezentowanych w opisie stanu faktycznego niniejszego Wniosku jako Przykład liczbowy może być uznany za zgodny z regulacjami Ustawy OZE oraz Ustawy VAT. Środki zgromadzone na koncie Prosumenta jako depozyt prosumencki mogą jedynie w określonych przypadkach obniżać kwotę zobowiązania Prosumenta względem Spółki na zasadzie kasowej i pozostają bez wpływu na wysokość podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz na wysokość obowiązkowych obciążeń podatkowych i fiskalnych, stosowanych w rozliczeniach pomiędzy Spółką i Prosumentem dla danego okresu rozliczenia niezbilansowania.

Jak stanowi art.4c ust 3 OZE:

„Zobowiązanie prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, o którym mowa w ust. 2, określa się dla danego okresu rozliczeniowego jako sumę iloczynów, dla wszystkich okresów rozliczania niezbilansowania (t) w okresie rozliczeniowym, ilości energii elektrycznej pobranej z sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, oznaczonej w art. 4 ust. 2b symbolem Eb(t) przyjmującym wartość dodatnią, oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe i fiskalne, stosowanej w rozliczeniach pomiędzy sprzedawcą i prosumentem dla tego okresu rozliczenia niezbilansowania”.

Z przytoczonego powyżej przepisu wynika wprost, że wszelkie obowiązkowe obciążenia podatkowe i fiskalne dla danego okresu rozliczenia niezbilansowania powinny być doliczane do kwoty należnej sprzedawcy odnoszącej się do energii elektrycznej pobranej przez Prosumenta przed potrąceniem tej kwoty o rozliczenie depozytu Prosumenta. Odmienny sposób rozliczenia z Prosumentem, w tym wskazany w Sposobie rozliczenia nr 2 zaprezentowanym dla trzech kolejnych okresów rozliczeniowych w Przykładzie liczbowym w stanie faktycznym niniejszego Wniosku jest sprzeczny z regulacjami Ustawy OZE. W Sposobie rozliczenia nr 2 do ceny sprzedawcy dotyczącej sprzedaży energii są co prawda doliczone obciążenia dotyczące opłat dystrybucyjnych należnych Spółce od Prosumenta w związku ze świadczoną usługą kompleksową na jego rzecz, ale obciążenie podatkowe (podatek od towarów i usług) naliczone jest dopiero po rozliczeniu o depozyt Prosumenta.

Określenie ostatecznej kwoty do zapłaty przez Prosumenta następuje poprzez odjęcie od kwoty zobowiązania Prosumenta, określonej zgodnie z art. 4c ust. 3 Ustawy OZE, kwoty rozliczanej wartości depozytu Prosumenta. Pomniejszane jest więc jedynie ostatecznie skalkulowane, obejmujące wszelkie obciążenia podatkowe i fiskalne zobowiązanie Prosumenta na zasadzie rozliczenia kasowego. Rozliczenie depozytu Prosumenta na wcześniejszym etapie kalkulacji wysokości zobowiązania Prosumenta wobec Spółki byłoby sprzeczne z regulacjami Ustawy OZE.

Art. 29a ust. 1 Ustawy VAT stanowi, że podstawą opodatkowania (...) jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z nowelizacją przepisów OZE zapłatę, o której mowa w art. 29a ust 1 Ustawy VAT, którą dokonujący dostawy towarów lub usługobiorca (Spółka) otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy (Prosumenta) za zobowiązania z tytułu energii elektrycznej wynikające z umowy zawartej między stronami stanowi energia elektryczna wprowadzona do sieci przez Prosumenta. Zatem zapłata za energię elektryczną nabywaną przez Prosumenta następuje w formie dostawy energii elektrycznej przez Prosumenta na rzecz Spółki. Oznacza to, że dochodzi do wymiany w formie barterowej (towar za towar).

W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ukształtował się pogląd, zgodnie z którym, aby dostawa towarów lub świadczenie usług mogły być uznane za zapłatę, muszą zostać spełnione następujące warunki:

1.istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dokonywanymi wymiennie czynnościami dostawy towarów lub świadczenia usług, czyli pomiędzy czynnością opodatkowaną a otrzymaną zapłatą,

2.istnienie możliwości określenia wartości świadczonych usług lub dostarczanych towarów w pieniądzu (patrz orzeczenia: 230/87 Naturally Yours Cosmetics Ltd oraz C-33/93 Empire Stores Ltd v. Commisioners of Customs and Excise; B. Niedziółka [w:] Dyrektywa VAT. Komentarz, pod red. K. Sachsa, R. Namysłowskiego, Lex, Warszawa 2008, s. 451-452).’’ (wyrok WSA w Warszawie z 15 stycznia 2014 r., sygn. III SA/Wa 2022/13).

W przypadku rozliczeń z Prosumentami w systemie Net billing spełnione są oba powyższe warunki, gdyż (A) bez wątpienia istnieje związek między dostarczaną energią elektryczną przez Prosumenta, a zobowiązaniem Prosumenta z tytułu nabycia energii elektrycznej od Spółki (zobowiązanie Prosumenta co do zasady jest potrącane z należnością wobec Spółki) oraz (B) w systemie Net billing towar (energia elektryczna) stanowiący przedmiot wymiany barterowej jest wyceniany na koncie Prosumenta jako depozyt prosumencki.

Wymiana barterowa wymaga wyceny wymienianych towarów po to, by strony biorące udział w tej wymianie mogły w sposób świadomy uzgodnić warunki transakcji barterowej. Depozyt Prosumenta jest również wyceniany w wartości pieniężnej.

Środki zgromadzone na koncie Prosumenta jako depozyt Prosumenta stanowią formę zapłaty za zobowiązania Prosumenta względem Spółki z tytułu zakupu energii elektrycznej. W określonych okolicznościach pomniejszają one kwotę zobowiązania Prosumenta wobec Spółki (kasowo). Środki te mogą być wykorzystywane jedynie do regulowania zobowiązań Prosumenta za energię pobraną z sieci Spółki. Depozyt Prosumenta służy tylko i wyłącznie do regulowania zobowiązań finansowych Prosumenta.

Otrzymana od Prosumenta energia elektryczna stanowiąca formę zapłaty za pobraną energię elektryczną w drodze wymiany barterowej stanowi niewątpliwie własność Spółki.

Należy bowiem podkreślić, że energia wprowadzona przez Prosumenta do sieci elektroenergetycznej może być wykorzystywana przez Spółkę w dowolny sposób. Spółka ma swobodę dysponowania otrzymaną od Prosumenta energią elektryczną. Co do zasady, jest ona sprzedawana innym odbiorcom lub rozliczana na rynku bilansującym.

Na mocy przepisów wdrożonych nowelizacją Ustawy OZE nie sposób twierdzić, że energia elektryczna wprowadzona do sieci należy do Prosumenta, który ją wprowadził.

W systemie obowiązującym przed wprowadzaniem zmian do Ustawy OZE (rozliczenie Net metering), energia pobrana oraz wprowadzona do sieci przez Prosumentów rozliczana była ilościowo, dlatego dopuszczalne było przyjęcie założenia, że energia elektryczna wprowadzona do sieci przez Prosumenta magazynowana była przez sprzedawcę zobowiązanego w pierwszej kolejności na rzecz Prosumenta, który ją dostarczył. Jeśli zatem Prosument nabywał energię elektryczną przyjmowano, że najpierw odbierał „własną” energię, którą wcześniej wprowadził do sieci, a dopiero później kupował energię należącą do sprzedawcy zobowiązanego. Przy rozliczeniu ilościowym Spółka uznawała, że energia elektryczna wprowadzona przez Prosumenta do sieci energetycznej jest do niego przypisana. Energia wprowadzona do sieci przez Prosumenta stanowiła niejako jego własność w sensie ekonomicznym.

Po zmianie rozliczeń z Prosumentami z Rozliczenia ilościowego na Rozliczenie wartościowe założenie, że energia elektryczna wprowadzona przez Prosumenta do sieci elektroenergetycznej stanowi własność Prosumenta w sensie ekonomicznym czy prawnym jest niedopuszczalne, gdyż nowy system rozliczeń zupełnie uniemożliwia utożsamienie energii wprowadzonej przez Prosumenta do sieci z energią pobraną następnie przez ten podmiot. Nowe rozwiązanie nie przewiduje żadnego parametru, na podstawie którego można by było stwierdzić, że Prosument pobrał „swoją”, wcześniej przez niego wprowadzoną do sieci energię elektryczną,

Konsekwentnie, w sprawozdaniach Spółki przygotowywanych zgodnie z regulacjami Prawa energetycznego energia elektryczna otrzymana od Prosumenta jest prezentowana jako energia nabyta przez Spółkę.

Zauważyć należy, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 20 czerwca 2013 r. C-219/12, Finanzamt Freistadt Rohrbach Urfahr v. Unabhangiger Finanzsenat Auβenstelle Linz orzekł, że eksploatacja zainstalowanego na służącym prywatnym celom domu mieszkalnym, lub obok niego, modułu fotowoltaicznego, stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów dyrektywy VAT. TSUE wskazał w Wyroku, że wprowadzenie energii elektrycznej przez Prosumenta do sieci elektroenergetycznej Prosumenta stanowi dostawę towarów na gruncie podatku od towarów i usług.

(Sentencja Wyroku) „Artykuł 4 ust. 1 i 2 szóstej dyrektywy 77/388 w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w ten sposób, że eksploatacja zainstalowanego na służącym prywatnym celom domu mieszkalnym lub obok niego modułu fotowoltaicznego, skonstruowanego w ten sposób, że po pierwsze ilość wytworzonej energii elektrycznej jest zawsze niższa od ilości energii elektrycznej ogółem zużytej przez użytkownika modułu do celów prywatnych, a po drugie energia ta jest dostarczana do sieci za wynagrodzeniem o charakterze stałym, stanowi „działalność gospodarczą” w rozumieniu tych przepisów”

Punkt 31 Wyroku „(...) należy uznać, że działalność polegającą na dostawie energii elektrycznej w sprawie głównej jest niezależna od poboru przez użytkownika modułu fotowoltaicznego energii z sieci na potrzeby jego gospodarstwa domowego, w związku z czym ilość energii wyprodukowanej w stosunku do ilości energii zużytej jest pozbawiona znaczenia z punktu widzenia zakwalifikowania owej dostawy jako działalności gospodarczej”.

Należy stwierdzić zatem z pełnym przekonaniem, że wraz z wprowadzeniem energii elektrycznej do sieci elektroenergetycznej Spółki następuje przeniesienie na Spółkę prawa do rozporządzania towarem (energią elektryczną) jak właściciel. Dochodzi bowiem do dostawy energii elektrycznej przez Prosumenta na rzecz Spółki, co wynika wprost z obowiązujących przepisów prawa oraz zostało potwierdzone przez TSUE w przytoczonym Wyroku. To Spółka staje się właścicielem wprowadzonej energii elektrycznej w sensie ekonomicznym i prawnym.

W świetle powyższego należy uznać, że w analizowanej sprawie zastosowanie ma zasada ogólna określona w art. 29a ust. 1 Ustawy VAT, zgodnie z którą podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę. Zapłata za energię elektryczną sprzedaną Prosumentowi przez Spółkę następuje w formie dostawy energii elektrycznej przez Prosumenta. Podstawą opodatkowania będzie zatem kwota należna Wnioskodawcy od Prosumenta z tytułu umowy sprzedaży zawartej z Prosumentem. Pomniejszenie podstawy opodatkowania o rozliczenie depozytu prosumenckiego oznaczałoby wykazywanie podstawy opodatkowania oraz podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży dokonywanej na rzecz Prosumentów w nieprawidłowej, zaniżonej wysokości zarówno na fakturach wystawianych na rzecz tych podmiotów, jak i w rozliczeniach podatkowych Spółki.

W związku z powyższym, w myśl art. 29a Ustawy VAT podstawa opodatkowania rozumiana jako kwota, którą ma Spółka otrzymać od Prosumenta (suma wartości sald dodatnich z danego okresu rozliczenia w kwocie netto, tj. bez podatku VAT doliczonego na wcześniejszym etapie rozliczenia) z tytułu umowy zawartej między stronami nie może być pomniejszona o jakiekolwiek wartości, w tym o środki zaewidencjonowane na koncie Prosumenta jako depozyt prosumencki. Przyjęcie podstawy opodatkowania w kwocie niższej niż rozumiana jak powyżej byłoby sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa.

Ad. 2

Wnioskodawca uważa, że zgodnie z przywołaną w uzasadnieniu stanowiska do Pytania nr 1 argumentacją popartą obowiązującymi przepisami prawa, przeznaczenie depozytu prosumenckiego na rozliczenie zobowiązań Prosumenta z tytułu zakupu energii elektrycznej od Spółki nie wpływa na ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu sprzedaży energii elektrycznej przez Spółkę.

Środki zgromadzone na koncie Prosumenta jako depozyt prosumencki mogą jedynie w określonych przypadkach obniżać kwotę zobowiązania Prosumenta względem Spółki na zasadzie kasowej i pozostają bez wpływu na wysokość podstawy opodatkowania VAT dostawy energii elektrycznej na rzecz Prosumenta.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu  art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zauważyć należy, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bezwzględnym warunkiem dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, iż nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podatnika.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi natomiast, że:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników,  a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje  w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Co do zasady, opodatkowaniu podlegają czynności odpłatne, przy czym z przepisów nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową – zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną – zapłata w części pieniężna  i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Natomiast stosownie do art. 29a ust. 1 cyt. ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy,

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Natomiast jak stanowi art. 29a ust. 7 ustawy,

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Od 1 lipca 2022 r. na gruncie ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378 ze zm.), zwanej dalej „ustawa o OZE” obowiązuje dwuetapowy system saldowania energii elektrycznej wprowadzonej i pobranej przez Prosumenta z sieci elektroenergetycznej (tj. net matering i net billig), w którym każdy z etapów jest powiązany ze sobą w sposób łączny i nierozerwalny. Przyjęty system rozliczań określa ostateczną wartość salda końcowego z Prosumentem, a tym samym kwotę wynagrodzenia należnego Sprzedawcy z tytułu dostawy energii elektrycznej (w sytuacji gdy suma sald dodatnich przewyższa sumę sald ujemnych w okresie rozliczeniowym).

Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o OZE:

Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od 1 lipca 2022 r. przez prosumenta energii odnawialnej, (...), wytwarzającego energię elektryczną w instalacji odnawialnego źródła energii, której przyłączenie do sieci elektroenergetycznej i wprowadzenie z niej energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej po raz pierwszy nastąpiło po 31 marca 2022 r., z wyłączeniem mikroinstalacji przyłączonych do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej zgodnie z art. 4d ust. 2-11, wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne.

W myśl art. 4 ust. 3a ustawy o OZE:

Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, na podstawie ilości energii sumarycznie zbilansowanych zgodnie z ust. 2a-2d, w zakresie różnicy pomiędzy wartością energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, ustaloną w sposób określony w art. 4b, oraz wartością energii elektrycznej pobranej z tej sieci, ustaloną w sposób określony w art. 4c ust. 3.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 4c ust. 1 ustawy o OZE:

Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu prowadzenia rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, prowadzi konto dla prosumenta energii odnawialnej, (...), zwane dalej „kontem prosumenta”, na którym ewidencjonuje ilości energii elektrycznej i wartości energii elektrycznej, o których mowa w art. 4 ust. 1a, oraz wynikającą z nich wartość środków za energię elektryczną należną prosumentowi za energię elektryczną wprowadzoną do sieci, zwaną dalej „depozytem prosumenckim”.

Jak wynika z art. 4c ust. 2 ustawy o OZE:

Depozyt prosumencki przeznaczany jest na rozliczenie zobowiązań prosumenta energii odnawialnej, (...) z tytułu zakupu energii elektrycznej od sprzedawcy prowadzącego konto prosumenta, o którym mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 4c ust. 3 ustawy o OZE:

Zobowiązanie prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, o którym mowa w ust. 2, określa się dla danego okresu rozliczeniowego jako sumę iloczynów, dla wszystkich okresów rozliczania niezbilansowania (t) w okresie rozliczeniowym, ilości energii elektrycznej pobranej z sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, oznaczonej w art. 4 ust. 2b symbolem Eb(t) przyjmującym wartość dodatnią, oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe i fiskalne, stosowanej w rozliczeniach pomiędzy sprzedawcą i prosumentem dla tego okresu rozliczenia niezbilansowania.

Przy czym zgodnie z art. 4c ust. 4 ustawy o OZE:

Wartość depozytu prosumenckiego dotycząca danego miesiąca kalendarzowego jest ustalana i przyporządkowywana do konta prosumenckiego w kolejnym miesiącu kalendarzowym.

Jednocześnie zgodnie z art. 4c ust. 5 ustawy o OZE:

Kwota środków stanowiąca depozyt prosumencki może być rozliczana na koncie prosumenckim przez 12 miesięcy od dnia przypisania tej kwoty jako depozyt prosumencki na koncie prosumenta.

W myśl art. 40 ust. 1a ustawy o OZE:

Sprzedawca zobowiązany, o którym mowa w art. 40 ust. 1, ma obowiązek dokonać rozliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1-3 oraz w art. 38c ust. 3, chyba że rozliczenia dokonuje sprzedawca wybrany przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej lub spółdzielnię energetyczną, na podstawie umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży.

Z opisu sprawy wynika, że w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, dokonują Państwo i będą dokonywać w przyszłości rozliczeń energii elektrycznej z Prosumentami. Zgodnie z nowelizacją Ustawy o OZE, od 1 lipca 2022 r. wprowadzono nowy system rozliczeń z Prosumentami).

Nowy system rozliczeń z Prosumentami jest bardziej złożony. Składa się z dwóch etapów-pierwszy etap rozliczeń to saldowanie ilościowe (Net metering), a następny to rozliczenie wartościowe (Net billing). Etap saldowania ilościowego jest podobny do Sytemu opustów. Różnica polega na tym, że saldowanie jest 1 do 1 i dokonuje się odrębnie dla każdego okresu bilansowania, tj. oddzielnie dla każdej godziny doby. Innymi słowy, w każdej godzinie doby dochodzi do saldowania ilościowego i powstaje różnica: saldo dodatnie (Prosument pobrał większą ilość energii elektrycznej niż wprowadził do sieci), albo saldo ujemne (Prosument pobrał z sieci mniejszą ilość energii niż wprowadził do sieci). Może też dojść do zbiegu idealnego, gdzie saldo wyniesie 0 (zero).

Następnie każde saldo godzinowe podlega odrębnemu wartościowaniu (art. 4 ust. 3a Ustawy OZE). W przypadku godzin z saldem dodatnim, wartość nadwyżki energii elektrycznej pobranej nad wprowadzoną do sieci elektroenergetycznej przez Prosumenta ustala się jako iloczyn ilości energii elektrycznej wynikający z salda dodatniego oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe (brutto) stosowanej w rozliczeniach pomiędzy Sprzedawcą i Prosumentem dla danego okresu rozliczenia niezbilansowania (art. 4c ust. 3 Ustawy OZE). Zgodnie z art. 4c ust. 3 Ustawy OZE zobowiązanie Prosumenta określa się dla danego okresu rozliczeniowego jako sumę iloczynów, dla wszystkich okresów rozliczania niezbilansowania w okresie rozliczeniowym, ilości energii elektrycznej pobranej z sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez Prosumenta oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe i fiskalne, stosowanej w rozliczeniach pomiędzy sprzedawcą i prosumentem dla tego okresu rozliczenia niezbilansowania. Zgodnie z Ustawą OZE okresem rozliczenia niezbilansowania jest godzina zegarowa. Prosument będzie obciążony kosztami przesyłu energii elektrycznej, tj. poniesie koszt opłaty dystrybucyjnej od ilości energii pobranej z sieci zgodnie z taryfą operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, do sieci którego przyłączony jest ten Prosument (art. 4 ust. 4a i 4b Ustawy OZE).

W celu prowadzenia rozliczeń z Prosumentem, zgodnie z art. 4c ust. 1 Ustawy OZE, sprzedawca zobowiązany prowadzi dla niego konto (konto prosumenta), na którym ewidencjonuje ilość energii elektrycznej pobranej i wprowadzonej przez Prosumenta oraz wartość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej, wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci przez Prosumenta w celu jej zużycia na potrzeby własne, a także wartość środków za energię elektryczną należną prosumentowi za energię elektryczną wprowadzoną do sieci, zwaną dalej „depozytem prosumenckim”.

Po wyliczeniu wartości sald wszystkich okresów niezbilansowania (czyli wszystkich godzin dób w miesiącu, w których powstało saldo dodatnie, albo saldo ujemne) następuje rozliczenie drugiego etapu poprzez różnicę pomiędzy wartością energii pobranej przez Prosumenta z tej sieci oraz wartością energii wprowadzoną do sieci elektroenergetycznej.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia (w stanie prawnym od 1 lipca 2022 r.) podstawy opodatkowania z tytułu dostawy energii elektrycznej na rzecz Prosumentów.

W odniesieniu do powyższego należy raz jeszcze podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady podlegają czynności wykonywane odpłatnie.

Nowych prosumentów, którzy dokonali zgłoszenia instalacji fotowoltaicznej po 1 kwietnia 2022 roku obejmuje zasada „net-billingu”.

Net-billing to rozliczanie kosztowe opierające się o wartość energii zakupionej i oddanej. Oznacza to, że prosumenci będą sprzedawać nadwyżki energii wprowadzonej do sieci po określonej cenie, a za energię pobraną będą płacić jak inni odbiorcy.

Net-billing zakłada, że pieniądze ze sprzedaży nadwyżki energii z fotowoltaiki będą znajdować się w depozycie przez okres 12 miesięcy. Dzięki nim prosument będzie mógł płacić za zużytą energię. Środki, które pozostaną niewykorzystane będą wypłacane Prosumentom.

Ograniczono jednak wysokość wypłacanej kwoty, aby zabezpieczyć się przed ewentualnym przewymiarowywaniem instalacji i nadprodukcją. Nie może być ona wyższa niż 20% wartości prądu, który został wprowadzony do sieci w danym miesiącu.

Wyprodukowane nadwyżki będą sprzedawane w okresie od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2024 r. po rynkowej miesięcznej cenie energii elektrycznej, określonej w art. 4b ust. 6 i ust. 7 ustawy o OZE, a od połowy 2024 roku - po rynkowej cenie energii elektrycznej, o której mowa w art. 4b ust. 4 i ust. 5 ustawy o OZE.

W sytuacji zapotrzebowania na energię elektryczną, którego nie będzie w stanie pokryć instalacja PV, będzie trzeba pobrać energię z sieci po cenach dla odbiorcy końcowego.

Z wcześniej przywołanego już przepisu art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 ustawy wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

W orzeczeniu w sprawie C-427/98 (Komisja Europejska v. Republika Federalna Niemiec) Trybunał Sprawiedliwości UE wskazał, że wynagrodzenie jest wartością subiektywną, a więc wartością faktycznie otrzymaną w danym przypadku. W szczególności, niedopuszczalna jest sytuacja, gdy podstawa opodatkowania byłaby wyższa od kwoty, którą podatnik ostatecznie otrzymuje.

O wynagrodzeniu w ramach danej sprzedaży można mówić, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego). Za dokonanie tych czynności, wynagrodzenie musi być wyrażalne w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (zapłatą za towar lub usługę może być inny towar lub usługa), albo mieszaną (zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa). Innymi słowy, musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług.

Mając na uwadze konstrukcję normatywną podstawy opodatkowania, wyrażoną  w przytoczonych powyżej art. 29a ust. 1 i ust. 6 ustawy oraz powołane przepisy ustawy  o odnawialnych źródłach energii, należy podkreślić, że podstawą opodatkowania jest  w istocie kwota należna, co istotne, pomniejszona o należny z tytułu danej dostawy podatek.

Z uwagi na przywołane przepisy, zapłata (wynagrodzenie) za usługę sprzedaży energii elektrycznej będzie przysługiwała Państwu od Prosumenta wówczas, gdy po dokonaniu w każdej godzinie doby saldowania ilościowego (zestawienia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci przez Prosumenta i pobranej przez Prosumenta z sieci) powstanie saldo dodatnie (Prosument pobierze większą ilość energii elektrycznej niż wprowadzi do sieci). Wartość salda dodatniego zostanie ustalona jako iloczyn ilości energii elektrycznej wynikającej z salda dodatniego oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe (brutto) stosowanej w rozliczeniach pomiędzy Państwem i Prosumentem dla danego okresu rozliczenia niezbilansowania.

Tym samym, podstawą opodatkowania z tytułu dostawy energii elektrycznej na rzecz Prosumentów będzie kwota stanowiąca iloczyn ilości energii elektrycznej wynikającej z salda dodatniego (tj. ilości energii elektrycznej pobranej przez Prosumenta w każdej godzinie doby po dokonaniu saldowania ilościowego) oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe (brutto) stosowanej w rozliczeniach pomiędzy Państwem i Prosumentem dla danego okresu rozliczenia niezbilansowania, pomniejszona o podatek należny.

Podsumowując, w okresie od 1 lipca 2022 r. podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie kwota, którą z tytułu sprzedaży energii elektrycznej mają Państwo otrzymać od Prosumenta, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, bez pomniejszenia jej o wartość rozliczenia depozytu Prosumenta.

Środki zgromadzone na koncie Prosumenta jako depozyt Prosumenta mogą zostać wykorzystane jedynie jako forma zapłaty za zobowiązania Prosumenta względem Państwa w związku z zakupem od Państwa energii elektrycznej. Środki te mogą posłużyć wyłącznie do uregulowania zobowiązań finansowych Prosumenta za energię pobraną z Państwa sieci. Środki zaewidencjonowane na koncie Prosumenta jako depozyt prosumencki nie mogą więc pomniejszać podstawy opodatkowania z tytułu dostawy energii elektrycznej na rzecz Prosumenta.

Zatem, przeznaczenie depozytu prosumenta na rozliczenie zobowiązań Prosumenta nie wpływa na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży energii elektrycznej dokonywanej przez Państwa na rzecz Prosumenta.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że rolą Organu w postępowaniu interpretacyjnym jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń, zatem w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości wyliczeń przedstawionych przez Państwa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).