Brak prawa do odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.13.2023.1.GK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.13.2023.1.GK

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2023 r. w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (…). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina zrealizowała w 2022 r. inwestycję pod nazwą (…). Na ww. zadanie jest podpisana umowa z Województwem (…) na dofinansowanie ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Wykonane zadanie polegało na zagospodarowaniu działki wokół budynku (…) funkcjonującej jako instytucja kultury. Zamontowano m.in. urządzenia na placu zabaw z wyodrębnioną strefą dla dzieci w wieku szkolnym - przedszkolnym, zainstalowano siłownię plenerową dla osób dorosłych oraz seniorów. Wykonano chodniki dla pieszych.

Gmina była inwestorem zadania, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury dotyczące inwestycji wystawiane były na inwestora tj. Gminę. Sporządzony dokument OT - przyjęcia inwestycji został sporządzony przez Gminę i po rozliczeniu zadania wartość poniesionych kosztów zostanie przekazana dla (…) w (…) jako instytucji kultury, która nie jest podatnikiem podatku VAT.

Zrealizowane zadanie nie będzie generowało skutków w postaci sprzedaży opodatkowanej dla Gminy jak też dla ww. instytucji kultury, ponieważ ani Gmina ani ww. instytucja kultury nie będzie świadczyć usług na rzecz swoich mieszkańców w zakresie utrzymania lub użytkowania gminnych obiektów użyteczności publicznej zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9, art. 43 i 48 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.).

Podsumowując: wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług związanych z inwestycją (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT należnego od wydatków poniesionych na inwestycję (…) zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Wykonana inwestycja nie będzie służyła działalności opodatkowanej i Gmina nie uzyska obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W związku z brakiem nabywania towarów i usług służących do sprzedaży opodatkowanej podatnik (Gmina) nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku VAT naliczonego. Zrealizowane zadanie inwestycyjne nie jest związane ze sprzedażą opodatkowaną dlatego Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. 

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 tej ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

9)  kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zrealizowała w 2022 r. inwestycję pod nazwą (…). Na ww. zadanie jest podpisana umowa z Województwem (…) na dofinansowanie ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Wykonane zadanie polegało na zagospodarowaniu działki wokół budynku (…) funkcjonującej jako instytucja kultury. Zamontowano m.in. urządzenia na placu zabaw z wyodrębnioną strefą dla dzieci w wieku szkolnym - przedszkolnym, zainstalowano siłownię plenerową dla osób dorosłych oraz seniorów. Wykonano chodniki dla pieszych. Faktury dotyczące inwestycji wystawiane były na inwestora tj. Gminę. Sporządzony dokument OT - przyjęcia inwestycji został sporządzony przez Gminę i po rozliczeniu zadania wartość poniesionych kosztów zostanie przekazana dla (…) w (…) jako instytucji kultury, która nie jest podatnikiem podatku VAT. Zrealizowane zadanie nie będzie generowało skutków w postaci sprzedaży opodatkowanej dla Gminy jak też dla ww. instytucji kultury, ponieważ ani Gmina ani ww. instytucja kultury nie będzie świadczyć usług na rzecz swoich mieszkańców w zakresie utrzymania lub użytkowania gminnych obiektów użyteczności publicznej zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9, art. 43 i 48 ustawy o samorządzie gminnym. Wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na tle powyższego opisu sprawy Gmina powzięła wątpliwości w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że Gmina zrealizowała, inwestycję polegającą na utworzeniu miejsca rekreacji w miejscowości (…). Zrealizowane zadanie nie będzie generowało skutków w postaci sprzedaży opodatkowanej dla Gminy jak też dla ww. instytucji kultury, ponieważ ani Gmina ani ww. instytucja kultury nie będzie świadczyć usług na rzecz swoich mieszkańców w zakresie utrzymania lub użytkowania gminnych obiektów użyteczności publicznej zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wobec tego, Gmina nabywając towary i usługi nie będzie dokonywała ich zakupu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co oznacza, że w tym przypadku nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem w niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowej inwestycji nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej. Tym samym, Gmina nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup usług związanych z realizacją inwestycji (…).

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego  w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).