Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012. 697.2022.2.MH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012. 697.2022.2.MH

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 września 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 23 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 listopada 2022 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Państwa Gmina będąca czynnym podatnikiem podatku VAT jest w trakcie realizacji projektu „…” obejmującego adaptację i rozbudowę budynku wraz z obiektami towarzyszącymi na potrzeby Ośrodka, w tym:

-wykonanie robót budowlano-konstrukcyjnych, w tym przystosowanie obu obiektów dla osób niepełnosprawnych i zagospodarowanie terenu,

-wykonanie instalacji sanitarnych zewnętrznych i wewnętrznych,

-wykonanie instalacji elektrycznych,

-wyposażenie,

-działania szkoleniowe w ramach cross-finansingu.

Poza bryłą budynku będą modernizowane istniejące przyłącza energetyczne, kanalizacyjne oraz centralnego ogrzewania. Wykonana zostanie ponadto budowa sali widowiskowo-ekspozycyjnej, magazynu i kotłowni gazowej.

Cały obiekt wykorzystywany będzie na cele mieszkaniowe dla osób przewlekle chorych. Po przebudowie budynek będzie należeć do grupy 1130 PKOB - Budynki zbiorowego zamieszkania - klasa ta obejmuje m.in. domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci, i innych grup społecznych np. domy opieki społecznej, domy dla bezdomnych.

Cel bezpośredni projektu - poprawa dostępności i jakości usług społecznych -   terapeutyczno-opiekuńczych dla osób starszych co pozwoli na ograniczenie ubóstwa i wykluczenia społecznego. Pozostałe cele: osiągnięcie bezpośrednich korzyści społeczno-gospodarczych - powstanie 70 nowych miejsc pracy; obniżenie różnic w dostępności i jakości infrastruktury społecznej; pozytywny wpływ na wzrost konkurencyjności i atrakcyjności społecznej gminy, przeciwdziałanie jej marginalizacji społecznej; wyrównanie szans rozwojowych i wspomaganie zmian strukturalnych na obszarze Państwa Gminy; oszczędności z tytułu uniknięcia wizyt i konsultacji lekarskich oraz kosztów lekarstw; podniesienie kwalifikacji personelu terapeutyczno-opiekuńczego oraz członków rodzin osób niesamodzielnych poprzez przeprowadzenie szkoleń; promocja gminy jako miejsca przyjaznego swoim mieszkańcom.

Wnioskowany projekt wpisuje się w cel priorytetowy RPOW 2014-2020 - oś priorytetowa VII „Infrastruktura dla usług społecznych” priorytet inwestycyjny 9a „Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną, które przyczynią się do rozwoju krajowego, regionalnego i lokalnego, zmniejszania nierówności w zakresie stanu zdrowia, promowanie włączenia społecznego poprzez lepszy dostęp do usług społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych, oraz przejścia z usług instytucjonalnych na usługi na poziomie społeczności lokalnych”; cel szczegółowy - zwiększona dostępność i jakość usług społecznych ograniczających ubóstwo i wykluczenie społeczne.

Inwestorem i Beneficjentem głównym projektu pn. „…” jest Państwa Gmina. Beneficjentami końcowymi projektu są mieszkańcy gminy oraz mieszkańcy gmin sąsiednich korzystający z usług Ośrodka.

Stopień efektywności projektu jest bardzo wysoki - realizacja projektu spowoduje, że wszystkie osoby starsze z terenu Gminy, wymagające opieki, nie będą musiały oczekiwać na możliwość skorzystania z niej, oferta usług opiekuńczych Ośrodka będzie konkurencyjna w stosunku do pozostałych usług opiekuńczych pozostających do dyspozycji osób starszych i niesamodzielnych na terenie Powiatu.

Usługi opiekuńcze oferowane w Ośrodku dostępne będą dla wszystkich mieszkańców Gminy, jednak w pierwszej kolejności będą z nich mogły skorzystać osoby najuboższe.

Przyjęta forma opieki nad osobami starszymi oraz wysokie kwalifikacje zatrudnionego personelu, wspomaganego cyklem szkoleń, a także szkolenia dla opiekunów faktycznych podopiecznych Ośrodka, sprawią, że koszty jego funkcjonowania będą obniżone mimo utrzymania wysokiej jakości i poziomu usług.

Faktury za zakupione w ramach inwestycji towary i usługi będą wystawiane na Państwa Gminę.

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu Organu:

1)Czy realizacja projektu pn. „…” należy do zadań własnych Gminy uregulowanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.)? Jeżeli tak, to które jest to zadanie?

2)Do jakich czynności Państwa Gmina wykorzystuje/będzie wykorzystywała budynek Ośrodka oraz obiekty towarzyszące wraz z wyposażeniem będące przedmiotem projektu pn. „…”, tj. czy do czynności:

-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

-zwolnionych od podatku od towarów i usług,

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

3)Czy nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, są/będą wykorzystywane przez Państwa Gminę:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.)?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

4)W sytuacji, gdy nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. projektu są/będą wykorzystywany przez Państwa Gminę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

5)Czy nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, są/będą wykorzystywane przez Państwa Gminę do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług?

6)W sytuacji gdy nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. projektu są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?

Państwa Gmina wskazała:

1)Ośrodek służyć będzie przede wszystkim mieszkańcom gminy i gmin sąsiednich. Ponadto realizacja projektu wynika z wypełniania przez Gminę zadań własnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 powołanej wyżej ustawy zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

2)Gmina będzie wykorzystywała budynek Ośrodka oraz obiekty towarzyszące wraz z wyposażeniem będące przedmiotem projektu pn. „…” do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

3)W ramach realizowanego projektu Państwa Gmina nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji. Realizacja projektu wynika tylko i wyłącznie z wykonywania zadań własnych Gminy i nie wiąże się w żaden sposób z działalnością komercyjną.

4)Nie dotyczy.

5)Nie, nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług.

6)Nie dotyczy.

Pytanie

Czy z związku z realizacją projektu pn. „…” Państwa Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur?

Państwa stanowisko w sprawie

Zakupione przez Państwa Gminę na potrzeby inwestycji towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, dlatego też Państwa Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupów dokonywanych w związku z realizacją inwestycji. Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 6 powołanej wyżej ustawy zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do  wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w  ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku   z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 z późn. zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ Państwa Gmina wskazała, że będzie wykorzystywała budynek Ośrodka oraz obiekty towarzyszące wraz z wyposażeniem będące przedmiotem projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Państwa Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu. Z tego tytułu Państwa Gminie nie przysługuje również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Państwa Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ Państwa Gmina będzie wykorzystywała budynek Ośrodka oraz obiekty towarzyszące wraz z wyposażeniem, będące przedmiotem projektu, do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwa Gmina przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).