
Temat interpretacji
Uznanie opisanej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną stawką 0% VAT oraz dokonania korekty podatku należnego za miesiąc w którym pierwotnie wykazano stawkę 23%
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek który dotyczy uznania opisanej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów nowego środka transportu opodatkowaną stawką 0% oraz dokonania korekty podatku należnego za miesiąc, w którym pierwotnie wykazano stawkę 23%. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Państwa Spółka prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działalności Państwa Spółki jest sprzedaż hurtowa i detaliczna oraz naprawa pojazdów samochodowych marki Toyota oraz samochodów używanych. W ramach prowadzonej działalności Państwa Spółka dokonuje między innymi wewnątrzwspólnotowych dostaw (dalej WDT) nowych środków transportu.
W maju 2021 r. została podpisana umowa kupna sprzedaży nowego samochodu osobowego (nowego środka transportu w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy o VAT) pomiędzy Państwa Spółką a klientem, w której wskazano 23% stawkę podatku VAT. Klient jako adres zamieszkania wskazał w umowie Brukselę. Klient nie jest zarejestrowany na VAT w Polsce jak i za granicą.
Po otrzymaniu informacji od Państwa Spółki, iż samochód jest gotowy do odbioru, jeszcze w lipcu 2021 r. klient wpłacił wynagrodzenie należne za samochód.
Jednocześnie, w związku z informacją mailową przekazaną Spółce, iż samochód zostanie wywieziony do Brukseli, w lipcu 2021 r. klient otrzymał od Spółki do podpisania dokument wywozu, zawierający oświadczenie, o którym mowa w art. 42 ust. 5 pkt 5 ustawy o VAT (VAT-22) tj., iż klient zamierza wywieźć nowy środek transportu opisany w dokumencie bez użycia innego środka transportu (przewozowego) z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do państwa członkowskiego przeznaczenia dla wywożonego nowego środka transportu w ciągu 14 dni od daty dostawy i zobowiązuje się do powiadomienia władz podatkowych w państwie członkowskim przeznaczenia o nabyciu nowego środka transportu i zapłaty wszelkich należnych podatków.
Klient dostarczył Państwa Spółce podpisane oświadczenie VAT-22 w dniu 31 lipca 2021 r. (zostało przesłane mailem). Jednocześnie jednak wraz z ww. dokumentem wpłynęło od klienta zaświadczenie od Szefa Sekretariatu Polskiego Przedstawicielstwa Wojskowego w Brukseli, że klient wchodzi w skład Polskiego Przedstawicielstwa Wojskowego (…) NATO i UE i jest wydane w celu przedłożenia placówce handlowej. Razem z zaświadczeniem wpłynęła fotokopia karty ID dyplomaty (Diplomatic Identity Card). Tym samym klient powołał się na fakt, iż jest uprawniony do stawki 0% na innej podstawie prawnej tj. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych.
Ze względu na powyższe oświadczenie w lipcu 2021 r. Spółka wystawiła fakturę z obniżoną stawką podatku VAT do wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 4) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, z uwagi na oświadczenie klienta, iż dostarczy świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L 77 z 23.03.2011 z późn. zm.).
Klient był kilkakrotnie upominany przez pracownika Państwa Spółki o terminowe dostarczenie dokumentu potwierdzającego uprawnienie do obniżonej stawki VAT. Ostatecznie w związku z niedostarczeniem w terminie świadectwa zwolnienia z podatku VAT przez klienta, Spółka wystawiła fakturę korygującą ze stawki z 0% na 23% stosownie do § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia. Z przepisu tego wynika, iż w sytuacjach, w których przed złożeniem deklaracji podatkowej, dokumenty uprawniające do zastosowania stawki 0% od tych czynności nie są w jej posiadaniu Spółka wykazuje w ewidencji prowadzonej na potrzeby rozliczenia podatku VAT jako dostawa na terytorium kraju, ze stawką właściwą dla sprzedaży towaru na terenie Polski - czyli 23%. Podatek został naliczony i odprowadzony do właściwego Urzędu Skarbowego.
Samochód został zarejestrowany na tymczasowych tablicach w Polsce a następnie wywieziony przez klienta do Belgii we wrześniu 2021 r. Państwa Spółka otrzymała świadectwo zwolnienia z podatku VAT dopiero w październiku 2021 r. Na świadectwie widnieje data 11 października 2021 r.
Jak wskazano klient wywiózł samochód poza granice Polski do Belgii we wrześniu 2021 r. Spółka wykazała w fakturze stawkę 23%. Obecnie klient żąda skorygowania faktury sprzedaży z powodu, iż samochód został wywieziony z terytorium Polski na terytorium Belgii, tym samym skoro Państwa Spółka była w posiadaniu dokumentu VAT-22 już w lipcu 2021 r. jest uprawniona do dokonania korekty faktury, gdyż wszystkie warunki dla dokonania WDT zostały spełnione. Jednocześnie fakt, iż klient wskazał na inną podstawę do zastosowania obniżonej do 0% stawki VAT, z której ostatecznie ze względu na opieszałość administracji w Belgii nie mógł skorzystać (gdyż zbyt późno otrzymał dokument zwolnienia) nie zamyka mu drogi do otrzymania od Spółki skorygowanej faktury potwierdzającej WDT.
Pytanie
Czy Państwa Spółka może obecnie dokonać korekty podatku należnego VAT za miesiąc, w którym wykazała pierwotnie dostawę przedmiotowego samochodu ze stawką 23% czyli jako dostawę krajową ze względu na brak posiadanych dokumentów tj. zaświadczenia zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L 77 z 23.03.2011 z późn. zm.) i wykazać jako WDT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Państwa Spółki może ona dokonać obecnie korekty stawki VAT z 23% na 0% i wykazać w deklaracji, w której pierwotnie ujęła dostawę samochodu jako krajową -wewnątrzwspólnotową dostawę nowego środka transportu.
Ze względu na brzmienie przepisów Państwa Spółka w dacie wystawienia faktury potraktowała przedmiotową transakcję jako sprzedaż krajową. Spółka wystawiła fakturę z obniżoną stawką podatku VAT do wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 4) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, z uwagi na oświadczenie klienta, iż dostarczy świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L 77 z 23.03.2011 z późn. zm ). Jednak w związku z niedostarczeniem w terminie świadectwa zwolnienia z podatku VAT przez klienta, Spółka wystawiła fakturę korygującą ze stawki z 0% na 23% stosownie do § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia. Z przepisu tego wynika, iż w sytuacjach, w których przed złożeniem deklaracji podatkowej, dokumenty uprawniające do zastosowania stawki 0% od tych czynności nie są w jej posiadaniu Państwa Spółka wykazuje w ewidencji prowadzonej na potrzeby rozliczenia podatku VAT jako dostawa na terytorium kraju, ze stawką właściwą dla sprzedaży towaru na terenie Polski - czyli 23%. Podatek został naliczony i odprowadzony przez Państwa Spółkę do właściwego urzędu skarbowego.
Jednocześnie z przepisów prawa nie wynika, iż fakt złożenia oświadczenia przez klienta jak w przedmiotowej sytuacji tj. iż przysługuje mu uprawnienie do obniżonej stawki podatku VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych pozbawia Spółkę możliwości ujęcia przedmiotowej dostawy jako WDT w sytuacji, gdy Spółka dysponuje stosownymi dokumentami na dzień dokonania dostawy a warunki wskazane w przedmiotowym rozporządzeniu nie zostały przez klienta spełnione.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Przepis ten stosuje się m.in. pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju ale nie dotyczy to sytuacji, w której przedmiotem dostawy są nowe środki transportu, wówczas mamy do czynienia z WDT w przypadku, gdy podmiot działa (zamieszkuje) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim. W świetle oświadczenia złożonego przez klienta w treści zawartej umowy sprzedaży samochodu i późniejszej korespondencji mailowej wynika, iż mieszka on w Belgii.
Zasadniczo więc, aby doszło do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów sprzedawca i nabywca muszą być podatnikami VAT UE. W przypadku nowych środków transportu jak wskazano powyżej wprowadzono jednak wyjątek, a mianowicie bez względu na status nabywcy i dostawcy (a więc czy są to osoby prawne, czy też fizyczne, a także czy są to podatnicy VAT, czy też nie), jeżeli w związku z dokonaną dostawą dojdzie do wywozu nowego środka transportu z terytorium Polski na terytorium innego kraju Wspólnoty, wówczas zawsze wystąpi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W przedmiotowej sytuacji doszło do wywozu nowego środka transportu, co potwierdza m.in. korespondencja mailowa i oświadczenie VAT-22.
Jednocześnie w świetle art. 20 ust. 1 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy. Spółka zobowiązana jest zatem wykazać WDT za miesiąc, w którym wystawiła fakturę.
Z treści art. 42 ust. 6 ustawy o VAT wynika, że podatnik wystawia dokument wywozu w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu na rzecz nabywcy, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 4. Taki dokument w postaci oświadczenia VAT-22 Państwa Spółka wystawiła, a klient odesłał drogą elektroniczną jeszcze w lipcu 2021 r.
Państwa Spółka posiada zarówno oświadczenie jak i specyfikację sztuk towaru. Obowiązek posiadania ww. dokumentów wynika z ust. 5 art. 42, w którym ustawodawca stwierdził, iż w przypadku wywozu przez nabywcę nowych środków transportu bez użycia innego środka transportu (przewozowego) (a więc tak jak w przedmiotowej sytuacji, klient wyjechał osobiście samochodem z salonu) podatnik oprócz dokumentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 (czyli specyfikacja poszczególnych sztuk towarów), powinien posiadać dokument zawierający dane umożliwiające prawidłową identyfikację podatnika dokonującego dostaw i nabywcy oraz nowego środka transportu, w szczególności:
1.dane dotyczące podatnika i nabywcy,
2.dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować przedmiot dostawy jako nowy środek transportu,
3.datę dostawy,
4.podpisy podatnika i nabywcy,
5.oświadczenie nabywcy o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju w terminie 14 dni od dnia dostawy,
6.pouczenie nabywcy o skutkach niewywiązania się z obowiązku, o którym mowa w pkt 5
- zwany dalej „dokumentem wywozu”.
Jak wskazano powyżej Państwa Spółka posiada podpisany przez klienta dokument VAT-22 oraz specyfikację poszczególnych sztuk towarów.
W ocenie Państwa Spółki korekta jest możliwa, gdyż zgodnie z postanowieniami art. 41 ustawy o VAT, stawka podatku dla WDT oraz eksportu towarów wynosi 0%, w przypadku gdy zostaną spełnione warunki określone w art. 42 ustawy o VAT. Jednym z nich jest wymóg sformułowany w ust. 1 pkt 2, zgodnie z którym WDT podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Spółka posiadała w dacie wystawienia faktury przesłane mailem oświadczenie o wywozie zakupionego środka transportu poza terytorium Polski, więc mogła zastosować stawkę 0%. Niemniej jednak ze względu na oświadczenie klienta, iż przysługuje mu prawo do obniżonej stawki podatku VAT do wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 4) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, ostatecznie nie wykazała WDT.
Jednocześnie po skorygowaniu faktury Spółka prześle kopię wystawionej faktury lub dane w niej zawarte do wyznaczonej jednostki, o której mowa w art. 97 ust. 17 tj. Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu jako jednostki organizacyjnej do celów dokonywania potwierdzenia zidentyfikowania określonego podmiotu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju oraz informowania o braku takiego potwierdzenia.
Przepis art. 106g ust. 4 ustawy o VAT wskazuje obowiązek wysłania faktury do ww. jednostki w ciągu 14 dni ale nie jest to warunek materialnoprawny a instrukcyjny (techniczny) i fakt nie wykonania ww. obowiązku nie może ze względu na zasadę neutralności podatku VAT uniemożliwiać dokonanie korekty.
Zdaniem Państwa Spółki prawo do skorygowania faktury wynika m.in. z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy VAT, w świetle którego w przypadku gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury podatnik wystawia fakturę korygującą. Za błąd, który objęty jest zakresem ww. przepisu należy uznać m.in. błędną kwalifikację danej czynności podlegającej opodatkowaniu. Może to nastąpić np. w sytuacji gdy podatnik błędnie uzna, że ma miejsce dostawa krajowa opodatkowana 23% stawką podatku od towarów i usług, podczas gdy w rzeczywistości miała miejsce wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wówczas zasadne jest wystawienie faktury korygującej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawiliście we wniosku odnośnie dokonania korekty podatku należnego i wykazania opisanej transakcji jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy,
przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy,
przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Stosownie do treści art. 13 ust. 2 ustawy:
przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1.podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2.osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3.podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4.podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
W myśl art. 13 ust. 6 ustawy,
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Jak stanowi art. 2 pkt 10 lit. a ustawy,
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o nowych środkach transportu – rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że sprzedaż nowego środka transportu – wywiezionego z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – stanowi opodatkowaną podatkiem od towarów i usług wewnątrzwspólnotową dostawę towaru.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy,
stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jak stanowi art. 41 ust. 3 ustawy,
w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
W myśl art. 42 ust. 3 ustawy,
dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1.dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2.(uchylony),
3.specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
4. (uchylony)
- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Według art. 42 ust. 5 ustawy,
w przypadku wywozu przez nabywcę nowych środków transportu bez użycia innego środka transportu (przewozowego) podatnik oprócz dokumentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, powinien posiadać dokument zawierający dane umożliwiające prawidłową identyfikację podatnika dokonującego dostaw i nabywcy oraz nowego środka transportu, w szczególności:
1.dane dotyczące podatnika i nabywcy,
2.dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować przedmiot dostawy jako nowy środek transportu,
3.datę dostawy,
4.podpisy podatnika i nabywcy,
5.oświadczenie nabywcy o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju w terminie 14 dni od dnia dostawy,
6.pouczenie nabywcy o skutkach niewywiązania się z obowiązku, o którym mowa w pkt 5
– zwany dalej „dokumentem wywozu”.
W myśl art. 42 ust. 6 ustawy,
dokument wywozu podatnik wystawia w każdym przypadku, w którym ma zastosowanie art. 106g ust. 4.
Zgodnie z art. 106g ust. 4 ustawy,
w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu na rzecz nabywcy, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 4, podatnik, w terminie 14 dni od dnia dokonania dostawy, przesyła kopię wystawionej faktury lub dane w niej zawarte do wyznaczonej jednostki, o której mowa w art. 97 ust. 17.
Wzór dokumentu wywozu VAT-22 określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzoru dokumentu potwierdzającego wywóz przez nabywcę nowego środka transportu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium innego państwa członkowskiego (Dz. U. z 2019 r., poz. 1022).
Na podstawie art. 42 ust. 8 ustawy,
w przypadku przekroczenia terminu, o którym mowa w ust. 5 pkt 5, nabywca nowego środka transportu jest obowiązany pierwszego dnia po upływie tego terminu do zapłaty podatku od dokonanej na jego rzecz dostawy tego środka transportu.
Stosownie do treści art. 42 ust. 9 ustawy,
kwotę podatku zapłaconego zgodnie z ust. 8 zwraca się na wniosek nabywcy nowego środka transportu, w przypadku gdy nowy środek transportu zostanie wywieziony na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju i tam zostanie zarejestrowany, jeżeli podlega obowiązkowi rejestracji, przy czym nabywca ma obowiązek udowodnić na podstawie posiadanych dokumentów wywóz tego środka transportu i jego zarejestrowanie. Podatek zwraca urząd skarbowy, który pobrał ten podatek.
Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że wywóz z terytorium kraju nowego środka transportu w wyniku dostawy wewnątrzwspólnotowej może podlegać opodatkowaniu stawką 0%, pod warunkiem m.in. udokumentowania tego faktu poprzez wystawiony „dokument wywozu”, zawierający oświadczenie nabywcy, że dokona on wywozu nowego środka transportu poza terytorium kraju w terminie 14 dni od dnia dokonania dostawy (sprzedaży ww. środka na jego rzecz).
Niewypełnienie tego warunku (brak wywozu w ww. terminie 14 dni od dnia dokonania dostawy) powoduje obowiązek zapłaty przez nabywcę nowego środka transportu podatku od towarów i usług od tej transakcji według podstawowej stawki.
Zatem tylko w takim przypadku przysługuje nabywcy zwrot zapłaconego przez niego podatku (na podstawie zasad wynikających z ww. przepisu art. 42 ust. 9 ustawy).
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy,
w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, z zastrzeżeniem ust. 4.
Z powołanego przepisu wynika, że dokonanie dostawy w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów rozpoczyna bieg szczególnego rodzaju terminu wyznaczającego moment powstania obowiązku podatkowego. Termin ten kończy bieg w 15. dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Do czasu upływu 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, wystawienie faktury dokumentującej dostawę skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w momencie jej wystawienia. Natomiast w przypadku gdy do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, faktura nie jest wystawiona, obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od daty wystawienia faktury w 15. dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.
Stosownie do regulacji zawartych w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2020 r., poz. 527 ze zm.), zwanego rozporządzeniem,
obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków ich personelu, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.
W myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia,
przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:
1.w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 - wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej "świadectwem", dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
2.w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 - wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
3.zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.
Z powołanych przepisów wynika, że podatnik ma prawo zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% względem dostaw dokonywanych na rzecz misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE, członków ich personelu oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie odrębnych przepisów pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada dokumenty wskazane w § 8 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia, tj. świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego oraz zamówienie dotyczące towarów wraz z ich specyfikacją, do których odnosi się świadectwo.
W myśl art. 99 ust. 1 ustawy,
podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.
w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1.udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
2.udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
3.dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4.dokonano zwrotu całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5.podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
– podatnik wystawia fakturę korygującą.
W świetle art. 106j ust. 2 ustawy, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,
faktura korygująca powinna zawierać:
1.wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
2.numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
a.określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
b.nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
3.przyczynę korekty;
4.jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
5.w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.
W myśl art. 106j ust. 1 ustawy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,
w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1.podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
3.dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4.dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
Zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,
faktura korygująca powinna zawierać:
2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca - w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;
3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
Na mocy obowiązującego od 1 stycznia 2022 r. art. 106j ust. 2a ustawy:
faktura korygująca może zawierać:
1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”;
2. przyczynę korekty.
Celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych. Jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działalności Państwa Spółki jest sprzedaż hurtowa i detaliczna oraz naprawa pojazdów samochodowych marki Toyota oraz samochodów używanych. W ramach prowadzonej działalności Państwa Spółka dokonuje między innymi wewnątrzwspólnotowych dostaw (WDT) nowych środków transportu. W maju 2021 r. została podpisana umowa kupna sprzedaży nowego samochodu osobowego (nowego środka transportu w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy o VAT) pomiędzy Państwa Spółką a klientem, w której wskazano 23% stawkę podatku VAT. Klient jako adres zamieszkania wskazał w umowie Brukselę. Klient nie jest zarejestrowany na VAT w Polsce jak i za granicą. Po otrzymaniu informacji od Państwa Spółki, iż samochód jest gotowy do odbioru, jeszcze w lipcu 2021 r. klient wpłacił wynagrodzenie należne za samochód. Jednocześnie, w związku z informacją mailową przekazaną Spółce, iż samochód zostanie wywieziony do Brukseli, w lipcu 2021 r. klient otrzymał od Spółki do podpisania dokument wywozu, zawierający oświadczenie, o którym mowa w art. 42 ust. 5 pkt 5 ustawy o VAT (VAT-22) tj., iż klient zamierza wywieźć nowy środek transportu opisany w dokumencie bez użycia innego środka transportu (przewozowego) z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do państwa członkowskiego przeznaczenia dla wywożonego nowego środka transportu w ciągu 14 dni od daty dostawy i zobowiązuje się do powiadomienia władz podatkowych w państwie członkowskim przeznaczenia o nabyciu nowego środka transportu i zapłaty wszelkich należnych podatków. Klient dostarczył Państwa Spółce podpisane oświadczenie VAT-22 w dniu 31 lipca 2021 r. (zostało przesłane mailem). Jednocześnie jednak wraz z ww. dokumentem wpłynęło od klienta zaświadczenie od Szefa Sekretariatu Polskiego Przedstawicielstwa Wojskowego w Brukseli, że klient wchodzi w skład Polskiego Przedstawicielstwa Wojskowego (…) NATO i UE i jest wydane w celu przedłożenia placówce handlowej. Razem z zaświadczeniem wpłynęła fotokopia karty ID dyplomaty (Diplomatic Identity Card). Tym samym klient powołał się na fakt, iż jest uprawniony do stawki 0% na innej podstawie prawnej tj. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Ze względu na powyższe oświadczenie w lipcu 2021 r. Spółka wystawiła fakturę z obniżoną stawką podatku VAT do wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 4) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, z uwagi na oświadczenie klienta, iż dostarczy świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L 77 z 23.03.2011 z późn. zm.). Klient był kilkakrotnie upominany przez pracownika Państwa Spółki o terminowe dostarczenie dokumentu potwierdzającego uprawnienie do obniżonej stawki VAT. Ostatecznie w związku z niedostarczeniem w terminie świadectwa zwolnienia z podatku VAT przez klienta, Spółka wystawiła fakturę korygującą ze stawki z 0% na 23% stosownie do § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia. Z przepisu tego wynika, iż w sytuacjach, w których przed złożeniem deklaracji podatkowej, dokumenty uprawniające do zastosowania stawki 0% od tych czynności nie są w jej posiadaniu Spółka wykazuje w ewidencji prowadzonej na potrzeby rozliczenia podatku VAT jako dostawa na terytorium kraju, ze stawką właściwą dla sprzedaży towaru na terenie Polski - czyli 23%. Podatek został naliczony i odprowadzony do właściwego Urzędu Skarbowego. Samochód został zarejestrowany na tymczasowych tablicach w Polsce a następnie wywieziony przez klienta do Belgii we wrześniu 2021 r. Państwa Spółka otrzymała świadectwo zwolnienia z podatku VAT dopiero w październiku 2021 r. Na świadectwie widnieje data 11 października 2021 r. Jak wskazano klient wywiózł samochód poza granice Polski do Belgii we wrześniu 2021 r. Spółka wykazała w fakturze stawkę 23%. Obecnie klient żąda skorygowania faktury sprzedaży z powodu, iż samochód został wywieziony z terytorium Polski na terytorium Belgii, a Państwa Spółka była w posiadaniu dokumentu VAT-22 już w lipcu 2021 r.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy Państwa Spółka może dokonać korekty podatku należnego VAT za miesiąc, w którym wykazano pierwotnie dostawę samochodu ze stawką 23% czyli jako dostawę krajową i wykazać ją jako WDT.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że Państwa Spółka może dokonać korekty podatku należnego VAT za miesiąc, w którym wykazano pierwotnie dostawę krajową opodatkowaną stawką 23% gdyż opisana we wniosku transakcja stanowiła wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, która powinna być opodatkowana stawką 0% VAT. Jak wskazaliście Państwo we wniosku dostawa dotyczyła samochodu osobowego stanowiącego nowy środek transportu w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy, nabywcą był klient, który jako adres zamieszkania w umowie kupna – sprzedaży wskazał Brukselę, samochód został wywieziony poza granice Polski do Belgii, a nabywca dostarczył Spółce dokument wywozu (VAT- 22), który zawierał oświadczenie, iż klient zamierza wywieźć nowy środek transportu opisany w dokumencie bez użycia innego środka przewozu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do Państwa członkowskiego przeznaczenia nowego środka transportu w ciągu 14 dni od daty dostawy i zobowiązał się do powiadomienia władz podatkowych w Państwie członkowskim przeznaczenia o nabyciu nowego środka transportu i zapłaty wszelkich należnych podatków. Spełnione zostały więc przesłanki do uznania, iż opisana transakcja stanowiła wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (nowego środka transportu), a Państwa Spółka posiadała dokumentację uprawniającą ją do zastosowania stawki 0% VAT. W opisywanym przypadku bez znaczenia dla zastosowania stawki 0% VAT dla wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu pozostaje fakt, niedostarczenia w odpowiednim terminie świadectwa zwolnienia, o którym mowa w § 8 ust. 2 rozporządzenia, oraz złożone zaświadczenie od Szefa Sekretariatu Polskiego Przedstawicielstwa Wojskowego w Brukseli, że klient wchodzi w skład Polskiego Przedstawicielstwa Wojskowego (…) NATO i UE. Najistotniejsze w opisywanym przypadku było to, że sprzedaż dotyczyła nowego środka transportu który został wywieziony z Polski do innego Państwa członkowskiego niż terytorium kraju (Belgia), a Państwa Spółka była w posiadaniu stosownej dokumentacji o której mowa w art. 42 ust. 5 ustawy, która umożliwiała zastosowanie stawki 0% VAT. W związku z powyższym w celu udokumentowania opisanej transakcji, gdzie pierwotnie została zastosowana podstawowa stawka podatku możecie Państwo dokonać korekty podatku należnego i wykazać opisaną transakcję jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (nowego środka transportu) przy zastosowaniu stawki 0%.
Tym samym stanowisko Państwa w zakresie dokonania korekty podatku należnego i wykazania opisanej transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Wskazujemy, że niniejsza interpretacja dotyczy korekty podatku należnego i wykazania opisanej transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, zaś w zakresie zapłaty podatku VAT wraz z odsetkami przez klienta (Państwa kontrahenta który nabył od Państwa nowy środek transportu) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
