w zakresie braku prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.538.2020.2.MPU

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.11.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.538.2020.2.MPU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie braku prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 września 2020 r. (data wpływu 10 września 2020 r.) uzupełnionego pismem z 10 listopada 2020 r. (data wpływu 10 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu pn. () - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu pn. (). Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 listopada 2020 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 9 listopada 2020 r., znak: ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina () (dalej jako ,,Wnioskodawca lub ,,Gmina) planuje realizację projektu pn. () Celem operacji jest: wymiana () szt. opraw oświetleniowych wyposażonych w lampy sodowe na nowe LED. Projekt będzie realizowany na terenie miejscowości zlokalizowanych w Gminie (). Przeprowadzony audyt energetyczny oraz inwentaryzacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy () wykazały, że większość oświetlenia ulicznego w gminie to przestarzałe technologicznie lampy sodowe, których moc nie jest adekwatna do potrzeb w danych lokalizacjach. Lampy, ze względu na niską efektywność, wykorzystują nadmierną ilość energii elektrycznej, co przekłada się na niepotrzebną emisję CO2. Oprawy są wyeksploatowane, w przeciętnym stanie technicznym. Sposób ich montażu nie zapewnia optymalnego oświetlenia jezdni, co wpływa na poziom bezpieczeństwa w Gminie. Poziom zapotrzebowania energetycznego wpływa na zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem węgla. Głównym problemem jest zatem niska efektywność energetyczna oświetlenia w Gminie () wpływająca negatywnie na stan środowiska i jakość powietrza.

Realizacja projektu przyczyni się zatem do rozwiązania takich problemów jak:

  • nadmierna emisja zanieczyszczeń do atmosfery w związku z produkcją energii elektrycznej,
  • nieadekwatna energochłonność oświetlenia ulicznego,
  • ograniczone bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego w Gminie.

Celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym w Gminie () w efekcie modernizacji opraw oświetlenia ulicznego na energooszczędne (LED), czego rezultatem będzie zmniejszenie ilości emitowanych zanieczyszczeń do atmosfery i poprawa jakości oraz zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego.

Efektami projektu będą:

  • zmniejszenie kosztów Gminy związanych z oświetleniem ulic,
  • ograniczenie zużywanej energii na potrzeby oświetlenia ulicznego,
  • poprawa warunków bezpieczeństwa na drodze,
  • ograniczenie emisji szkodliwych substancji do powietrza,
  • poprawa wizerunku Gminy.

Projekt jest zgodny z celami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () 2014-2020, oś priorytetowa ().()().()(). Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie - (), cel szczegółowy: zwiększona atrakcyjność transportu publicznego dla pasażerów. Projekt jest dofinansowany z w () % z ()() 2014-2020, działanie ().()().()-().

Planując przystąpienie do realizacji projektu, Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym w zakresie: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

W ramach zadania planuje się ponieść wydatki na:

  1. wykonanie studium wykonalności projektu oraz audyt energetyczno-ekologiczny oświetlenia
  2. wymianie () sztuk opraw oświetlenia ulicznego (lampy sodowe) na oświetlenie typu LED. Prace zostaną wykonane zgodne z dokumentacją techniczną
  3. nadzór inwestorski nad pracami.
  4. promocja projektu

Dotychczas poniesiono koszty na opracowanie dokumentacji i studium wykonalności.

Gmina jest na etapie wyłonienia Wykonawcy projektu zgodnie z zasadami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych: przetarg nieograniczony na roboty budowlane oraz ()()()()()().

Inwestorem projektu jest Gmina (). Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane przez wykonawców będą zapłacone przez Gminę (), która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem od towarów i usług. Planowany termin realizacji/wykonania - () ()/() () rok.

Organ w piśmie z 9 listopada 2020 r. zadał Wnioskodawcy następujące pytania:

  1. Czy towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę dla realizacji projektu pn.:() będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy efekty realizowanego projektu pn. () będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
  3. Czy Gmina () jest wskazana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. () będącego przedmiotem wniosku?

Na ww. pytania Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

  1. Nie. Zakup towarów i usług do realizacji projektu nie będzie nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jego realizacja nie wiąże się z żadną sprzedażą towarów ani usług, a wynika z realizacji zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i ustawą - Prawo energetyczne.
  2. Nie. Jego realizacja wiąże się zapewnieniem mieszkańcom nieodpłatnego, publicznego Gminy świetlenia ulicznego.
  3. Tak. Gmina () jest inwestorem i wykonawcą projektu i jest wskazywana na fakturach jako nabywca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. () Gmina () będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie () nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji.

Podstawa prawna: art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm., dalej: ,,Ustawa o VAT). Przepis podaje, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści cytowanej powyżej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby Gmina mogła skorzystać z prawa do odliczenia VAT. w pierwszej kolejności powinna spełnić przesłanki umożliwiające uznanie jej dla czynności opodatkowanych za podatnika podatku VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina () jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: ,,VAT) zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Do zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm., dalej: ,,Ustawa o samorządzie gminnym) należą m in. sprawy dotyczące ochrony środowiska i przyrody, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, a także zaopatrzenia w energię elektryczną.

Ponadto, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 833 z póżn. zm., dalej: ,,Prawo energetyczne), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy m in.:

  1. planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy miejsc publicznych, dróg gminnych, dróg powiatowych, dróg wojewódzkich, a także dróg krajowych oraz ich części (za wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad);
  2. finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy ulic, placów, dróg gminnych, dróg powiatowych, dróg wojewódzkich oraz dróg krajowych (za wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad);
  3. planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy.

Realizując Inwestycję Wnioskodawca nabywa towary i usługi obejmujące montaż słupów oświetleniowych, wysięgników rurowych, kolektorów słonecznych, opraw oświetlenia zewnętrznego na wysięgnikach, przewodów do opraw oświetleniowych, sterownika hermetycznego. Gmina nabywa także towary i usługi związane z programowaniem sterowników obsługujących te oświetlenie, niezbędnymi czynnościami geodezyjnymi, nadzorem nad realizacją zadania oraz promocją projektu, a także związane z działaniem informacyjno-promocyjnym. Poniesione przez Gminę wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę. Gmina nie dokonała i nie planuje dokonać w przyszłości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Należy podkreślić, że Inwestycja jako całość ma charakter niekomercyjny - oświetlenie wykonane w ramach realizacji Inwestycji przez Wnioskodawcę nie będzie podłączone do sieci elektroenergetycznych, nie będzie ono również generowało jakichkolwiek przychodów po stronie Gminy, nie jest związane także z prowadzeniem przez Gminę działalności na podstawie umów cywilnoprawnych. Inwestycja nie ma i nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że:

  • zakup towarów i usług do realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jego realizacja nie wiąże się z żadną sprzedażą towarów ani usług, a wynika z realizacji zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i ustawą - Prawo energetyczne,
  • efekty realizowanego projektu pn.: () nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jego realizacja wiąże się zapewnieniem mieszkańcom nieodpłatnego, ogólnodostępnego oświetlenia ulicznego,
  • Gmina () jest wskazywana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: ().

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.Dz.U.z2020r., poz. 106 ze zm.; dalej jako: ustawa lub ustawa o VAT). Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z2020r. poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy w szczególności w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. l pkt 2 ww. ustawy).

W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja zadań własnych ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy oraz stanowiska wynika, że Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. () Celem operacji jest: wymiana () szt. opraw oświetleniowych wyposażonych w lampy sodowe na nowe LED. Celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym w Gminie w efekcie modernizacji opraw oświetlenia ulicznego na energooszczędne (LED), czego rezultatem będzie zmniejszenie ilości emitowanych zanieczyszczeń do atmosfery i poprawa jakości oraz zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego. Efektami projektu będą: zmniejszenie kosztów Gminy związanych z oświetleniem ulic, ograniczenie zużywanej energii na potrzeby oświetlenia ulicznego, poprawa warunków bezpieczeństwa na drodze, ograniczenie emisji szkodliwych substancji do powietrza, poprawa wizerunku Gminy. Planując przystąpienie do realizacji projektu, Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Inwestorem projektu jest Gmina (). Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane przez wykonawców będą zapłacone przez Gminę (), która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem od towarów i usług. Zakup towarów i usług do realizacji projektu nie będzie nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jego realizacja nie wiąże się z żadną sprzedażą towarów ani usług, a wynika z realizacji zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i ustawą - Prawo energetyczne. Jego realizacja wiąże się zapewnieniem mieszkańcom nieodpłatnego, publicznego Gminy świetlenia ulicznego. Gmina () jest inwestorem i wykonawcą projektu i jest wskazywana na fakturach jako nabywca.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje, Gmina realizuje projekt wypełniając swoje ustawowe zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym. Zakup towarów i usług do realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja projektu nie wiąże się z żadną sprzedażą towarów ani usług, a wynika z realizacji zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i ustawą - Prawo energetyczne.

Uwzględniając zatem powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo, do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu pn. (). Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT. Ww. inwestycja realizowana będzie przez organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. realizacja wiąże się zapewnieniem mieszkańcom nieodpłatnego, publicznego Gminy oświetlenia ulicznego.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu pn. ().

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, zpóźn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej