Prawo do pełnego i częściowego odliczenia podatku naliczonego (w oparciu o metodę ustalenia prewspółczynnika wskazaną w Interpretacji prewspółczynniko... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.415.2022.2.APR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.415.2022.2.APR

Temat interpretacji

Prawo do pełnego i częściowego odliczenia podatku naliczonego (w oparciu o metodę ustalenia prewspółczynnika wskazaną w Interpretacji prewspółczynnikowej) od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w części dotyczącej pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu nr 1 i prawidłowe w części dotyczącej pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu nr 2 i częściowego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu nr 3 w oparciu o metodę ustalenia prewspółczynnika wskazaną w Interpretacji prewspółczynnikowej.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego i częściowego odliczenia podatku naliczonego (w oparciu o metodę ustalenia prewspółczynnika wskazaną w Interpretacji prewspółczynnikowej) od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 września 2022 r. (data wpływu 19 września 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (...) (dalej jako: Wnioskodawca lub Gmina) jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Gmina wykonuje zadania własne o charakterze użyteczności publicznej polegające m.in. na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Zadania te realizowane są samodzielnie przez Gminę i jej jednostki.

Gmina otrzymała od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako: Dyrektor) Interpretację indywidualną nr: 0114-KDIP4-1.4012.361.2021.2.DP (dalej jako: Interpretacja prewspółczynnikowa), w której Dyrektor potwierdził możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i wydatków bieżących ponoszonych przez Gminę w zakresie jej działalności wodno-kanalizacyjnej za pomocą indywidualnego prewspółczynnika, opartego na kryterium rocznego udziału sumy określonej w m3 ilości wody dostarczanej w ramach transakcji opodatkowanych, w sumie określonej w m3 ilości wody dostarczonej w ramach ogółu transakcji (tj. zarówno opodatkowanych, jak i niepodlegających VAT).

Gmina realizuje obecnie/będzie realizowała inwestycje związane z siecią wodno-kanalizacyjną:

„(...)” (dalej jako: Projekt 1);

„(...) - etap I” (dalej jako: Projekt 2),

„(...) - etap II” (dalej jako: Projekt 3).

W związku z powyższym, Gmina została zakwalifikowana przez Prezesa Rady Ministrów do otrzymania Promes inwestycyjnych na realizację ww. Projektów z Programu Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Dofinansowanie obejmuje/będzie obejmowało część kosztów związanych z wykonaniem Projektów, w pozostałym zakresie Projekty są finansowane ze środków własnych Gminy.

W związku z realizacją Projektów wyróżnia się następujące koszty kwalifikowane:

koszty inwestycyjne związane z wybudowaniem na terenie Gminy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej (tj. roboty przygotowawcze ziemne, roboty instalacyjne) oraz modernizacją oczyszczalni ścieków;

koszty ogólne, które obejmują w szczególności analizę efektywności kosztowej, nadzór inwestorski nad budową, dokumentację techniczną Projektów, roboty towarzyszące.

Otrzymane Promesy inwestycyjne w żaden sposób nie rozstrzygają czy podatek VAT naliczony w związku z prowadzonymi inwestycjami został zaliczony do kosztów kwalifikowanych w Projektach.

Przy wykorzystaniu infrastruktury powstałej w związku z realizacją Projektów 1 i 2 Gmina będzie świadczyć wyłącznie odpłatne usługi dostarczania wody na rzecz mieszkańców Gminy. Infrastruktura wytworzona w ramach Projektów 1 i 2, w szczególności nie będzie wykorzystana do dostarczania wody i odbioru kanalizacji do/z budynków gminnych. W związku z tym infrastruktura będzie wykorzystywana do świadczenia odpłatnych usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków komunalnych, tj. do czynności, które zdaniem Gminy podlegają opodatkowaniu VAT (i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku).

Natomiast, w związku z Projektem 3, zdaniem Wnioskodawcy nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie wydatków na jego realizację wyłącznie do jednego rodzaju działalności. Infrastruktura wytworzona w ramach Projektu, będzie bowiem wykorzystywana zarówno do prowadzonej przez Gminę działalności opodatkowanej jak i nieopodatkowanej VAT działalności w zakresie odprowadzania ścieków od jednostek Gminy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca:

ma możliwość wydzielenia z całości ponoszonych wydatków, w związku z inwestycjami związanymi z siecią wodno-kanalizacyjną wydatków związanych z każdym z Projektów, tj. wyłącznie z Projektem 1, Projektem 2 oraz Projektem 3;

towary i usługi, objęte zakresem przedstawionych we wniosku pytań nr 1 i nr 2, stanowią / stanowić będą wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane odpowiednio z Projektem 1, Projektem 2 oraz Projektem 3.

Hydranty, które zostaną wymienione w ramach realizacji Projektu 1, będą wykorzystywane w dwojaki sposób:

do celów przeciwpożarowych – tj. zdaniem Gminy do celów niepodlegających opodatkowaniu VAT;

w celach technologicznych - tj. do płukania wodociągów w celu usunięcia osadów lub do odpowietrzania sieci wodociągowej tj. na cele prowadzonej działalności gospodarczej.

Przy czym, Gmina wskazuje, że obowiązek montażu hydrantów (właściwego ich utrzymania) wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego tj. rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz. U. z 2009 r. nr 124, poz. 1030 ze zm.). Obowiązek ich montażu został określony w rozdziale 4 ww. rozporządzenia (Wymagania przeciwpożarowe dla sieci wodociągowych) i przepisy te dotyczą każdego podmiotu, który ma zamiar wybudować sieć wodociągową - niezależnie czy jest to jednostka samorządu terytorialnego czy też przykładowo deweloper budujący sieć wodociągową na terenie osiedla.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy należy odróżnić sytuację, w której Gmina modernizuje infrastrukturę wodociągową i wyposaża ją w oparciu o przepisy prawa powszechnie obowiązujące w nowe urządzenia przeciwpożarowe od sytuacji, w której jednostka samorządu terytorialnego nieodpłatnie dostarcza wodę do celów przeciwpożarowych. Innymi słowy, modernizacja infrastruktury przeciwpożarowej jest realizacją powszechnego obowiązku właściciela sieci wodociągowej. Bez realizacji tego obowiązku nie jest w praktyce możliwe świadczenie usług w zakresie dostarczania wody podmiotom zewnętrznym. Tym samym, w ocenie Gminy koszty ich wymiany są pośrednim kosztem prowadzenia działalności gospodarczej związanej z prowadzoną działalnością w zakresie dostarczania wody. Natomiast dopiero zapewnienie wody do gaszenia jest realizacją zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Tym samym, fakt późniejszego wykorzystania wymienianych hydrantów do celów przeciwpożarowych w oparciu o wodę dostarczaną na cele przeciwpożarowe nie powinien wpływać na pełne prawo odliczenia VAT w związku z kosztami modernizacji infrastruktury wodociągowej, bowiem Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości utrzymania sieci wodociągowej bez zapewnienia sprawności urządzeń przeciwpożarowych (w tym hydrantów).

Wnioskodawca informuje, że:

tak, woda zużyta na cele przeciwpożarowe będzie wykorzystywana w ramach realizowanych zadań własnych Gminy;

nie, Gmina nie będzie bezpośrednio obciążać za zużytą wodę na cele przeciwpożarowej mieszkańców Gminy. Przy czym, możliwe jest pośrednie obciążanie mieszkańców Gminy kosztami takiej wody, poprzez ustalanie ceny wody obejmującej de facto koszty wody zużywanej na cele przeciwpożarowe.

Pytania

1.Czy Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu 1 i Projektu 2?

2.Czy Gminie będzie przysługiwało częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu 3, dokonywane w oparciu o metodę ustalania prewspółczynnika wskazaną w Interpretacji prewspółczynnikowej?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Gminy w zakresie Pytania 1:

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu 1 i Projektu 2.

Stanowisko Gminy w zakresie Pytania 2:

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwało częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu 3, dokonywane w oparciu o metodę ustalania prewspółczynnika wskazaną w Interpretacji prewspółczynnikowej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy:

I.odliczenia tego dokonuje podatnik VAT oraz

II.towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca w analizowanej sytuacji spełnia obie ze wskazanych powyżej przesłanek.

Ad. I

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Równocześnie stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem organ jest podatnikiem VAT w dwóch przypadkach, tj., gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina zamierza wykorzystywać gospodarczo, w sposób ciągły infrastrukturę wytworzoną w ramach Projektów do świadczenia opodatkowanych VAT usług polegających na sprzedaży wody i odbiorze ścieków komunalnych. Dodatkowo, Gmina wyświadcza te usługi na podstawie indywidualnych umów cywilnoprawnych.

Konsekwentnie, należy stwierdzić, że Gmina jest podmiotem działającym jako podatnik VAT w rozumieniu Ustawy, w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków komunalnych. Dodatkowo, świadczone przez Gminę odpłatne usługi wynikają z zawartych umów cywilnoprawnych w zakresie wskazanym w przepisie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Nie ulega zatem wątpliwości, że wykorzystując sieć wodociągową i kanalizacyjną do sprzedaży opodatkowanej VAT, Gmina nie działa jako organ władzy publicznej, lecz jako przedsiębiorca (podatnik) w rozumieniu przepisów o VAT.

W efekcie pierwszą z przesłanek należy uznać w opisywanym stanie faktycznym za spełnioną.

Ponadto, Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i w związku z realizacją Projektów otrzymała/otrzyma faktury VAT, które zawierają NIP nadany Gminie.

Ad. II

Sprzedaż wody i odbiór ścieków przez Gminę stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

A zatem, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na realizację Projektów mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. sprzedażą wody. Tym samym, rozbudowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będzie służyła Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych - (sprzedaż wody i odbiór ścieków).

Uznać więc należy, że istnieje związek między dokonywanymi zakupami udokumentowanymi wskazanymi powyżej fakturami VAT a dokonywanymi czynnościami opodatkowanymi (sprzedaż wody i odbiór ścieków). W efekcie więc, Gmina spełnia drugi warunek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku VAT w opisanym stanie faktycznym.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż spełnione są obie przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Projekt 1 i 2

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Gmina przy wykorzystaniu infrastruktury powstałej w związku z realizacją Projektów 1 i 2 będzie świadczyć wyłącznie odpłatne usługi dostarczania wody i odbioru ścieków. Infrastruktura wytworzona w ramach Projektów 1 i 2, w szczególności nie będzie wykorzystana do dostarczania wody i odbioru kanalizacji do/z budynków należących do Gminy, wykorzystywanych do działalności niebędącej działalnością opodatkowaną VAT.

Mając na uwadze, że Gmina będzie wykorzystywała infrastrukturę wytworzoną w ramach Projektu 1 i 2 wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków komunalnych, tj. do czynności podlegających opodatkowaniu VAT (i jednocześnie nie korzystających ze zwolnienia z tego podatku), Gmina w całości będzie alokować koszty (zakupy) związane z realizacją Projektów 1 i 2 wyłącznie do wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Tym samym Gmina spełniając ogólne warunki odliczenia VAT (por. Ad. I i II), będzie miała prawo do dokonania pełnego odliczenia VAT w związku z realizacją Projektów 1 i 2.

Projekt 3

Realizacja Projektu 3 zdaniem Gmina także spełnia ogólne warunki odliczenia VAT (por. Ad. I i II), przy czym jak Gmina wskazała w opisie stanu faktycznego, infrastruktura wytworzona w ramach tego Projektu nie będzie wykorzystywana wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej (użytkowanie mieszane).

W świetle art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym „sposobem określenia proporcji”.

Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. W myśl art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Gmina w zakresie możliwości stosowania właściwej metody ustalenia proporcji odliczenia VAT (prewspółczynnika) otrzymała Interpretację prewspółczynnikową, w której Dyrektor KIS potwierdził, że metoda ustalania przez Gminę prewspółczynnika w oparciu o kryterium rocznego udziału sumy określonej w m3 ilości wody dostarczanej w ramach transakcji opodatkowanych, w sumie określonej w m3 ilości wody dostarczonej w ramach ogółu transakcji (tj. zarówno opodatkowanych, jak i niepodlegających VAT) jest najbardziej odpowiednią metodą w odniesieniu do działalności Gminy w zakresie działalności wodno-kanalizacyjnej.

Mając na uwadze, że Gmina nie będzie wykorzystywała efektów Projektu 3 wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej, a prewspółczynnikiem najbardziej odpowiadającym specyfice wodno-kanalizacyjnej działalności Gminy jest prewspółczynnik ustalany w oparciu o metodę wskazaną w Interpretacji prewspółczynnikowej, zdaniem Gminy będzie ona miała prawo dokonania częściowego odliczenia w związku z wydatkami na realizację Projektu 3, w oparciu o prewspółczynnik ustalony wg metody wskazanej w Interpretacji prewspółczynnikowej.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy:

Gminie, będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu 1 i Projektu 2;

Gminie będzie przysługiwało częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu 3, dokonywane w oparciu o metodę ustalania prewspółczynnika wskazaną w Interpretacji prewspółczynnikowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe w części dotyczącej pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu nr 1 i prawidłowe w części dotyczącej pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu nr 2 i częściowego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu nr 3 w oparciu o metodę ustalenia prewspółczynnika wskazaną w Interpretacji prewspółczynnikowej.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji (…).

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosowanie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h i art. 91 ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy,

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Stosowanie do art. 91 ust. 3 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W świetle art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Przepis art. 91 ust. 7a ustawy stanowi, że:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Z przedstawionej przez Państwa sytuacji wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Obecnie realizują/będą Państwo realizowali inwestycje związane z siecią wodno-kanalizacyjną:

„(...)” (Projekt 1);

„ (...) - etap I” (Projekt 2),

„ (...) - etap II” (Projekt 3).

W związku z realizacją Projektów wyróżnia się następujące koszty kwalifikowane:

koszty inwestycyjne związane z wybudowaniem na terenie Gminy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej (tj. roboty przygotowawcze ziemne, roboty instalacyjne) oraz modernizacją oczyszczalni ścieków;

koszty ogólne, które obejmują w szczególności analizę efektywności kosztowej, nadzór inwestorski nad budową, dokumentację techniczną Projektów, roboty towarzyszące.

Mają Państwo możliwość wydzielenia z całości ponoszonych wydatków, w związku z inwestycjami związanymi z siecią wodno-kanalizacyjną wydatków związanych z każdym z Projektów, tj. wyłącznie z Projektem 1, Projektem 2 oraz Projektem 3.

Towary i usługi, objęte zakresem przedstawionych we wniosku pytań nr 1 i nr 2, stanowią/stanowić będą wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane odpowiednio z Projektem 1, Projektem 2 oraz Projektem 3.

Wskazali Państwo również, że hydranty, które zostaną wymienione w ramach realizacji Projektu 1, będą wykorzystywane w dwojaki sposób:

do celów przeciwpożarowych – tj. Państwa zdaniem do celów niepodlegających opodatkowaniu VAT;

w celach technologicznych - tj. do płukania wodociągów w celu usunięcia osadów lub do odpowietrzania sieci wodociągowej tj. na cele prowadzonej działalności gospodarczej.

Przy czym, obowiązek montażu hydrantów (właściwego ich utrzymania) wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego tj. rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz. U. z 2009 r. nr 124, poz. 1030 ze zm.). Obowiązek ich montażu został określony w rozdziale 4 ww. rozporządzenia (Wymagania przeciwpożarowe dla sieci wodociągowych) i przepisy te dotyczą każdego podmiotu, który ma zamiar wybudować sieć wodociągową - niezależnie czy jest to jednostka samorządu terytorialnego czy też przykładowo deweloper budujący sieć wodociągową na terenie osiedla.

Zatem, Państwa zdaniem należy odróżnić sytuację, w której Gmina modernizuje infrastrukturę wodociągową i wyposaża ją w oparciu o przepisy prawa powszechnie obowiązujące w nowe urządzenia przeciwpożarowe od sytuacji, w której jednostka samorządu terytorialnego nieodpłatnie dostarcza wodę do celów przeciwpożarowych. Innymi słowy, modernizacja infrastruktury przeciwpożarowej jest realizacją powszechnego obowiązku właściciela sieci wodociągowej. Bez realizacji tego obowiązku nie jest w praktyce możliwe świadczenie usług w zakresie dostarczania wody podmiotom zewnętrznym. Tym samym, w Państwa ocenie koszty ich wymiany są pośrednim kosztem prowadzenia działalności gospodarczej związanej z prowadzoną działalnością w zakresie dostarczania wody. Natomiast dopiero zapewnienie wody do gaszenia jest realizacją zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Tym samym, fakt późniejszego wykorzystania wymienianych hydrantów do celów przeciwpożarowych w oparciu o wodę dostarczaną na cele przeciwpożarowe nie powinien wpływać na pełne prawo odliczenia VAT w związku z kosztami modernizacji infrastruktury wodociągowej, bowiem nie mają Państwo prawnej możliwości utrzymania sieci wodociągowej bez zapewnienia sprawności urządzeń przeciwpożarowych (w tym hydrantów).

Państwa wątpliwości dotyczą pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu 1 i Projektu 2.

W omawianej sprawie w zakresie realizacji Projektu 1 i 2 obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są/będą spełnione. Jak bowiem Państwo wskazali, przy wykorzystaniu infrastruktury powstałej w związku z realizacją Projektów 1 i 2 będą Państwo świadczyć wyłącznie odpłatne usługi dostarczania wody na rzecz mieszkańców Gminy. Infrastruktura wytworzona w ramach Projektów 1 i 2, w szczególności nie będzie wykorzystana do dostarczania wody i odbioru kanalizacji do/z budynków gminnych. W związku z tym infrastruktura będzie przez Państwa – zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT - wykorzystywana do świadczenia odpłatnych usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków komunalnych, tj. do czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT (i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku).

Tak więc, w okolicznościach przedstawionych we wniosku przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu 1 i Projektu 2. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku są/będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto, mogą/będą Państwo mogli zrealizować ww. prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Należy jednakże zastrzec, że w sytuacji, gdy hydranty, które zostaną wymienione w ramach realizacji Projektu 1, zostaną wykorzystane przez Państwa do celów przeciwpożarowych (czynności niepodlegające opodatkowaniu), w zakresie tej części infrastruktury wytworzonej w ramach Projektu, która będzie dostarczać wodę do hydrantów nastąpi zmiana przeznaczenia. W konsekwencji konieczna będzie stosowna korekta części odliczonego uprzednio podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 91 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 w części dotyczącej realizacji Projektu nr 1, z uwagi na Państwa stwierdzenia o braku wpływu wykorzystania wody na cele przeciwpożarowe na pełne prawo do odliczenia, jest nieprawidłowe a w części dotyczącej realizacji Projektu nr 2 jest prawidłowe.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą częściowego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Projektu 3, dokonywane w oparciu o metodę ustalania prewspółczynnika wskazaną w Interpretacji prewspółczynnikowej.

Z przedstawionych przez Państwa okoliczności wynika, że w związku realizacją Projektu 3, nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie wydatków na jego realizację wyłącznie do jednego rodzaju działalności. Infrastruktura wytworzona w ramach Projektu 3, będzie bowiem wykorzystywana zarówno do prowadzonej przez Państwa działalności opodatkowanej jak i nieopodatkowanej VAT działalności w zakresie odprowadzania ścieków od Państwa jednostek.

Co istotne, obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W związku z powyższym w odniesieniu do zakupów wykorzystywanych przez Państwa zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jednakże tylko w takim zakresie, w jakim zakupy te można przyporządkować działalności podlegającej VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie nie zostaną spełnione warunki uprawniające do całkowitego odliczenia podatku z faktur dokumentujących wydatki związane z realizowanym Projektem 3, bowiem infrastruktura wytworzona w ramach Projektu 3 jest/będzie wykorzystywana zarówno do prowadzonej przez Państwa działalności opodatkowanej jak i nieopodatkowanej VAT działalności w zakresie odprowadzania ścieków od Państwa jednostek.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów działalności, z którymi wydatki te są związane. Zatem podatnik ma obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany jest z czynnościami opodatkowanymi, czy z czynnościami nieobjętymi ustawą o podatku od towarów i usług, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli podatnik jest w stanie przypisać bezpośrednio wydatki ponoszone (np. na realizację inwestycji) do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (czynności opodatkowanych), to ma prawo do całkowitego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te wydatki. Natomiast w odniesieniu do wydatków przyporządkowanych do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od tego podatku, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W przypadku nabycia towarów i usług, gdy brak jest możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Wskazali Państwo, że w związku realizacją Projektu 3, nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie wydatków na jego realizację wyłącznie do jednego rodzaju działalności.

Zatem, ponosząc ww. wydatki, które będą wykorzystane przez Państwa zarówno do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych), jak i do celów pozostających poza taką działalnością i nie są/nie będą Państwo w stanie bezpośrednio przypisać ww. wydatków wyłącznie i w całości do działalności gospodarczej, mają/będą mieli Państwo obowiązek stosowania proporcji określonej w art. 86 ust. 2a i następne ustawy. Prawo do odliczenia przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Wskazali Państwo również, otrzymali od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Interpretację prewspółczynnikową, w której Dyrektor potwierdził możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i wydatków bieżących ponoszonych przez Państwa w zakresie jej działalności wodno-kanalizacyjnej za pomocą indywidualnego prewspółczynnika, opartego na kryterium rocznego udziału sumy określonej w m3 ilości wody dostarczanej w ramach transakcji opodatkowanych, w sumie określonej w m3 ilości wody dostarczonej w ramach ogółu transakcji (tj. zarówno opodatkowanych, jak i niepodlegających VAT).

Tym samym, przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu 3, obliczonego w oparciu o metodę ustalania prewspółczynnika wskazaną w Interpretacji prewspółczynnikowej.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydając niniejszą interpretację tut. Organ przyjął jako element stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wskazaną przez Państwa okoliczność, że na rzecz Państwa została wydana interpretacja indywidualna z 9 września 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.361.2011.2.DP, z której wynika, że do wydatków inwestycyjnych i wydatków bieżących ponoszonych przez Państwa w zakresie Państwa działalności wodno-kanalizacyjnej mogą Państwo stosować indywidualny prewspółczynnik, oparty na kryterium rocznego udziału sumy określonej w m3 ilości wody dostarczanej w ramach transakcji opodatkowanych, w sumie określonej w m3 ilości wody dostarczonej w ramach ogółu transakcji (tj. zarówno opodatkowanych, jak i niepodlegających VAT) – w niniejszej interpretacji tut. Organ nie dokonywał analizy w tym zakresie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).