Dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.636.2022.1.MAT

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.636.2022.1.MAT

Temat interpretacji

Dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna   – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 1 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca złożył wniosek w konkursie urzędu marszałkowskiego Nr (…) w trybie nadzwyczajnym w ramach Działania 9.1 Infrastruktura ochrony zdrowia, poddziałanie 9.1.1 Rozwój specjalistycznych usług medycznych, schemat G ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

O dofinansowanie projektu mogły ubiegać się podmioty, które należą do niżej wymienionych typów potencjalnych beneficjentów, z zastrzeżeniem ust. 3:

-podmioty lecznicze udzielające świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych, które realizują świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) i/lub ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS) i nie oferują stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych oraz podmioty udzielające świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie stomatologii i transportu sanitarnego (z wyłączeniem Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego) w związku z przeciwdziałaniem COVID-19:

  • Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
  • Przedsiębiorcy,
  • Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,
  • Jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego,
  • Lekarze i pielęgniarki, którzy wykonują swój zawód w ramach działalności leczniczej i udzielają świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W ramach konkursu podmioty wskazane w jego regulaminie mogły dokonać zakupu sprzętu sanitarnego (maski, urządzenia jednorazowego użytku itp.:), odczynników oraz materiałów medycznych, urządzeń do dezynfekcji, środków do dezynfekcji, środków ochrony indywidualnej, testów itp.

W ramach złożonego wniosku planuje Pani zakup:

-Fartuchów medycznych z mankietami włókninowymi kolor zielony 20g XL 300 szt.

-Fartuchów medycznych z gumkami włókninowych zielonych 20g/m2 XL 300 szt.

-Dozowników do płynu dezynfekcyjnego 500ml 6 szt.

-Masek medycznych na gumkę niebieskich (op. 50 szt.) 60 opakowań

-Półmasek FFP2 bez zaworka 10 szt.

-Półmasek filtrujących FFP2 z zaworem 10 szt.

-Półmasek z zaworem wydechowym X 310 SV FFP3 R D 10 szt.

-Rękawic nitrylowych niebieskich M (op. 100 szt.) 100 opakowań

-Rękawic nitrylowych E niebieskich S (op. 100 szt.) 50 opakowań

-Kombinezonów C310 L 10 szt.

-Kombinezonów polipropylenowych z kapturem 35 g niebieskich L 15 szt.

-Podkładów ochr. hig. M51N-50-N niebieskich 100 rolek

-Testów paskowych procesu sterylizacji parą wodną 1x250 /paski kl. IV 5 opakowań

-Torebek do ster. 135 x 255 mm 5 szt.

-Gazików nasączonych alkoholem rozm. XL 110x90 mm (op. 100 szt.) 10 opakowań

-Gazików nasączonych alkoholem rozm. M 65x55 mm (op. 100 szt.) 10 opakowań

-Środków odkażających skórę 50 ml 20 szt.

-Środków odkażających skórę 250 ml 30 szt.

-Środków odkażających skórę 1L 40 szt.

-Sprayu do mycia i dezynfekcji powierzchni 11 36 szt.

-Sprayu do mycia i dezynfekcji powierzchni 5L 6 szt.

-Preparatu do dezynfekcji rąk 500 ml 12 szt.

-Preparatu do dezynfekcji rąk 1L 12 szt.

-Preparatu do dezynfekcji rąk 51 10 szt.

-Koncentratu do mycia i dezynfekcji powierzchni 11 4 szt.

-Koncentratu do mycia i dezynfekcji powierzchni 51 4 szt.

-Autoklaw - 18 1 szt.

-Lamp Bakteriobójczych NBV 2x30 P przejezdna 8 szt.

-Termometrów bezdotykowych elektronicznych 5 szt.

-Lodówki do przechowywania materiału epidemiologicznego 150L 1 szt.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, nie jest czynnym podatnikiem VAT. Zakupiony sprzęt i środki ochrony nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy w odniesieniu do planowanego Wnioskodawca posiada możliwość odzyskania podatku VAT od zakupów towarów i usług w ramach projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020?

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskodawca nie może odzyskać podatku VAT, gdyż w objętym wnioskiem zakresem świadczy usługi podlegające zwolnieniu ustawowemu z art. 43 pkt. 1 ustawy o VAT, załącznik do ustawy nr 4 pkt 18.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy,

w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy,

zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że złożyła Pani wniosek w konkursie urzędu marszałkowskiego o dofinansowanie projektu. W ramach konkursu planuje Pani zakup sprzętu sanitarnego i środków ochrony. Prowadzi Pani działalność gospodarczą, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakupiony sprzęt i środki ochrony nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na tle powyższego opisu sprawy ma Pani wątpliwości dotyczące prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym więc warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ – jak Pani wskazała, prowadzi Pani działalność gospodarczą, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupiony sprzęt i środki ochrony nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, nie będzie Pani miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego Projektu.

Reasumując, nie będzie miała Pani możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów towarów i usług w ramach opisanego projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).