Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.214.2022.1.PRP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.214.2022.1.PRP

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „….”.

Uzupełnili go Państwo 5 kwietnia 2022 r. (wpływ 5 kwietnia 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto … (dalej: „Miasto”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jako organ prowadzący … placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej .. w ramach konkursu pn. „…” projektu: „….” – projekt realizowany będzie w ….. (dalej: „Projekt”).

Celem Konkursu pn. „…” jest dokonanie wyboru najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej … Funduszem, w ramach bloków tematycznych polegających na:

a)zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej (blok I);

b)polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach, poprzez ich wyremontowanie, wyposażenie w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audiowizualny celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć (blok II).

Jednostką realizującą zadanie będzie Przedszkole …, usytuowane przy ul. …. Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.) przedszkola są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy – Miasta .., a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Przedszkole, jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.

Charakterystyka Projektu:

1.Informacje na temat Wnioskodawcy i jego dotychczasowej działalności w zakresie edukacji ekologicznej:

Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka realizowane przez proces opieki, wychowania i nauczania umożliwiający dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania, gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna oraz osiągnięcie dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Wobec powyższego, Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a w szczególności wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Wynikające z powyższych celów zadania Przedszkole realizuje w ramach obszarów: fizycznego, emocjonalnego, społecznego, poznawczego.

Do zadań Przedszkola, które są przez nie skutecznie realizowane należy między innymi:

·wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,

·tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,

·wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,

·wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,

·tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,

·tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.

Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną oraz niepedagogiczną kładącą nacisk na proekologiczny charakter pracy przedszkola. Każda sala przedszkolna wyposażona jest w kosze na śmieci przystosowane do segregacji odpadów. Każda sala posiada założony kącik przyrodniczy, o który dbają samodzielnie wychowankowie przedszkola. Ponadto w każdej sali prowadzona jest całoroczna i sezonowa hodowla kwiatów czy ziół oraz stała hodowla zwierząt, tj. patyczaki, mrówki, ślimaki, rybki.

Przedszkole wraz z wychowankami oraz ich rodzicami chętnie angażuje się w działania, projekty proekologiczne takie jak np.

·„…” - ogólnopolska akcja edukacyjna, której organizatorami jest Stowarzyszenie … wraz z Centrum Rozwoju Lokalnego. Projekt porusza między innymi temat ekologii. Dzieci poznają jak poprawnie segregować odpady oraz jak walczyć ze smogiem.;

·„…” - ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego, rozbudzanie w dzieciach zrozumienia czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne, kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych.;

·„…” - wspólne działania na rzecz poszanowania środowiska. Akcja "…" to są proste działania polegające na sprzątaniu najbliższego terenu, projekty propagujące wspólne działania na rzecz poszanowania środowiska: …...;

·Eko-kulturalne przedszkole - projekt pod patronatem …. oraz …. Dzięki projektowi przedszkolaki co miesiąc biorą udział w nietuzinkowych zajęciach w duchu zero waste, DIY i praktycznego poznawania przyrody, żeby lepiej ją chronić.;

·„…” - to ogólnopolski program edukacyjny o tematyce ekologicznej, w którym co roku bierze udział 6,5 miliona dzieci z 9 tysięcy przedszkoli na terenie całej Polski. Celem programu jest zachęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu.;

·V Edycja Konkursu "…" - zbiórka baterii we współpracy z organizacją ….;

·„…” - akcja Stowarzyszenia "…". To ekologiczne przedsięwzięcie, ma na celu zbiórkę zakrętek i wsparcie podopiecznych Hospicjum w urzeczywistnianiu ich marzeń.;

·„…” - akcja Fundacji …. Głównym celem projektu jest aktywizacja dzieci i młodzieży w zakresie ekologii i zachęcanie do wspólnego działania na rzecz wsparcia Fundacji.;

·„…” - program edukacyjny o charakterze antytytoniowym realizowany w przedszkolu od 2008 roku i skierowany do dzieci w wieku 5, 6 lat. Program ten koordynowany jest przez Państwową Inspekcję Sanitarną. „Głównym celem Programu jest zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed narażeniem na działanie dymu tytoniowego oraz kształtowanie świadomych, asertywnych postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi”, …..

Z zajęć i projektów o tematyce ekologicznej korzysta 100 dzieci w przedszkolu, a wiedza, którą dzięki temu zdobywają przenoszona jest przez nie na grunt domowy.

2.Zakres merytoryczny projektu:

Pracownicy przedszkola w ramach projektu planują zagospodarowanie ogrodu przedszkolnego mieszczącego się na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby przeprowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej. Punkt dydaktyczny „…" będzie wykorzystywany na potrzeby realizacji zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej dla dzieci z Przedszkola …. Dzięki zagospodarowaniu terenu możliwe będzie prowadzenie zajęć z dziećmi z wykorzystaniem metody eksperymentu, obserwacji zjawisk przyrodniczych i bezpośredniego obcowania z naturą. Planowany punkt dydaktyczny „…" zakłada umożliwienie dzieciom podejmowania różnorodnej działalności. Będzie to zatem miejsce służące zdobywaniu wiedzy poprzez: obserwacje, eksperymenty, zabawy badawcze, działania praktyczne, działalność plastyczną a nawet matematyczną. Dzieci będą poznawać świat przyrody za pomocą wszystkich zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku. „….” służyć będzie nie tylko nauce i zdrowemu, aktywnemu wypoczynkowi, ale przede wszystkim pozwoli na kształtowanie postaw proekologicznych, nabywanie emocjonalnego stosunku do świata roślin i zwierząt (postawy opiekuńcze wobec przyrody, budzenie odpowiedzialności za jej stan i wrażliwości na jej piękno) i to na drodze samodzielnych doświadczeń. Powzięta inwestycja pozwoli placówce i jej pracownikom w przystępny sposób poznać bogactwo przyrody oraz jej znaczenie dla ekosystemu.

W ogrodzie będą mogły powstać miejsca takie jak „…”, „…”, „…”, czyli drewniane skrzynki i gazony na warzywa i kwiaty oraz sprzęt ogrodniczy wraz ze skrzynią do jego przechowywania. Nie zabraknie „…”, zegara słonecznego czy stacji pogody. Zostanie stworzona „….”, czyli altana wraz siedziskami i stołem oraz ogrodowa ścieżka dydaktyczna „…” – ścieżka, dzięki której dzieci będą miały możliwość poznać oraz zobaczyć z bliska różnorodne rośliny: byliny, krzewy, rośliny cebulkowe oraz wiele innych, którymi obsadzony zostanie teren. Powstanie też „….”, czyli zewnętrzne kosze do segregacji odpadów rozmieszczone w ogrodzie.

3.Zakres rzeczowy projektu:

1)Elementy wyposażenia punktu dydaktycznego:

·tabliczki do oznaczania roślin,

·hotele dla pszczół,

·budki lęgowe,

·karmniki dla ptaków,

·zegar słoneczny,

·stacja meteorologiczna z wyposażeniem,

·altana wraz z siedziskami i stołem,

·gazony i skrzynie drewniane,

·zewnętrzne kosze do segregacji odpadów,

·skrzynia na sprzęt ogrodniczy wraz ze sprzętem ogrodniczym,

·materiały niezbędne dla utworzenia ścieżki sensorycznej,

·materiały niezbędne dla utworzenia przyrodniczej ścieżki dydaktycznej.

2)Zakup roślin (krzewy, byliny, trawy, nasiona warzyw, sadzonki warzyw i owoców, nasiona kwiatów, sadzonki kwiatów) i dokonanie nasadzeń. Przygotowanie gruntu pod nasadzenia (ziemia, torf, kora, agrowłóknina).

3)Pomoce dydaktyczne służące do realizacji zajęć przyrodniczych i badawczych (lupy, lornetki), jako doposażenie bazy edukacji ekologicznej.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez jednostkę działalności w zakresie edukacji publicznej i nie będą wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Przedszkole … projektu pn. „…” - w ramach konkursu pn. „…”.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz.685, ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372, ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.

W ocenie Miasta …, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta … nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym, w ocenie Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję ponadto, że aktualny publikator ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to: Dz. U. z 2022 r., poz. 559.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej