Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….”. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.797.2022.1.AR

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.797.2022.1.AR

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest w trakcie realizacji projektu pn. „…”.

Celem operacji jest:

- demontaż uszkodzonej instalacji odgromowej,

- demontaż istniejącego pokrycia dachowego wykonanego z blachodachówki wraz z gąsiorami – rozbiórka zapewniająca ponowy montaż tych elementów,

- demontaż łat,

- usunięcie uszkodzonej foli paroprzepuszczalnej,

- montaż foli paroprzepuszczalnej o parametrach zgodnych z zaleceniami producenta materiału izolacyjnego,

- odtworzenie łat montażowych konstrukcji dachu,

- montaż blachodachówki oraz gąsiorów – (zdemontowanych),

- montaż instalacji odgromowej,

-wykonanie instalacji fotowoltaicznej z przyłączeniem do sieci,

-wykonanie parapetów zewnętrznych,

-wykonanie obróbek obsadzeń okien wraz z malowaniem ościeży wewnętrznych.

Projekt jest dofinansowany z w 85 % w kwocie (...) zł z RPO (...) 2014-2020, z Działania 4.3. „Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej” 4.3.2. „Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – RIT”.

Planując przystąpienie do realizacji projektu, Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 8 o samorządzie gminnym w zakresie edukacji publicznej.

W ramach zadania zostaną poniesione wydatki na:

1.roboty termoizolacyjne, wymiana stolarki okienne, docieplenie montaż paneli PV,

2.nadzór inwestorski nad pracami,

3.promocja projektu,

4.dokumentację techniczną i aplikacyjną,

5.montaż panel fotowoltaicznych o mocy 17,82 kW.

Dotychczas poniesiono koszty na dokumentację techniczną i aplikacyjną oraz wymianę okien.

Inwestorem projektu jest Gmina. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane przez wykonawców będą zapłacone przez Gminę, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem od towarów i usług.

Odbiorcą zadania jest Szkoła Podstawowa w N.

Planowany termin realizacji/wykonania – koniec kwiecień 2023 rok.

Ponadto:

a.Szkoła Podstawowa w N. jest jednostką organizacyjną scentralizowaną z Gminą dla potrzeb rozliczeń w podatku VAT.

b.Budynek Szkoły Podstawowej w N. jest własnością Gminy. Gmina przekazała budynek Dyrektorowi Szkoły w trwały zarząd.

c.W związku z realizacją projektu na fakturach nabywcą będzie Gmina.

d.Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu będą wykorzystane do czynności zwolnionych z zakresu edukacji publicznej.

e.Nie ma przesłanki do odliczenia podatku VAT z paneli fotowoltaicznych ponieważ w fazie eksploatacyjnej podmiotem wykorzystującym infrastrukturę będzie jednostka (Szkoła Podstawowa w N.), która z uwagi na charakter prowadzonej działalności nie ma możliwości odliczania podatku VAT (zakres działania: edukacja – usługi zwolnione z VAT, brak sprzedaży opodatkowanej VAT).

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych dotyczących wydatków na inwestycję przedstawioną we wniosku?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – Gmina nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji.

Gmina wykonuje zadanie inwestycyjnej dla (i w imieniu) swojej jednostki organizacyjnej organizacyjnej – Szkoły Podstawowej w N.

Modernizowany budynek jest miejscem publicznym, w którym świadczone są usługi zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT dla dzieci i młodzieży z zakresu edukacji.

Inwestor – Gmina, który jest odbiorą faktur na realizację zadania, nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku VAT ponieważ w budynku tym nie prowadzi działalności opodatkowanej, ani żadnej innej niż działalność edukacyjna prowadzona przez szkoły podstawowe.

Nie ma również przesłanki do odliczenia podatku VAT z paneli fotowoltaicznych w trakcie ich eksploatacji, ponieważ faktury za eksploatację paneli wystawiane będą dla potrzeb jednostki organizacyjnej – Szkoły Podstawowej w N., gdzie nie będzie prowadzona żadna sprzedaż usług podlegająca pod VAT.

Zainstalowana moc paneli fotowoltaicznych która wynosi 17,82 kW może wyprodukować energię elektryczną, która będzie wykorzystana na bieżąco na potrzeby całego budynku szkoły podstawowej.

Wobec ustalonych faktów w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ realizowane zadanie będzie służyło podmiotowi nie będącemu podatnikiem podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo w trakcie realizacji projektu pn. „…”.

Celem operacji jest:

-demontaż uszkodzonej instalacji odgromowej,

-wykonanie instalacji fotowoltaicznej z przyłączeniem do sieci,

-wykonanie parapetów zewnętrznych,

-wykonanie obróbek obsadzeń okien wraz z malowaniem ościeży wewnętrznych.

Zainstalowana moc paneli fotowoltaicznych będzie wykorzystana na bieżąco na potrzeby całego budynku szkoły podstawowej. Wskazali Państwo, że Gmina w budynku tym nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych dotyczących wydatków na inwestycję przedstawioną we wniosku.

Chcąc odpowiedzieć na zadane pytanie należy podkreślić, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianym zdarzeniu przyszłym związek taki nie wystąpi. Z treści wniosku wynika bowiem, że w budynku Szkoły Podstawowej w N. będzie prowadzona jedynie działalność edukacyjna i nie będzie on wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych dotyczących wydatków ponoszonych w związku z ww. inwestycją.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponadto w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości zakwalifikowania czynności wykonywanych w budynku Szkoły Podstawowej w N. do działalności zwolnionej od podatku VAT. W niniejszej interpretacji przyjęto, że w budynku Szkoły Podstawowej w N. Gmina nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej  jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).