Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywa... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.389.2022.1.LK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.389.2022.1.LK

Temat interpretacji

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizowanego projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 11 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie LGD „(…)” z siedzibą w (…) jest osobą prawną o celach niezarobkowych, nie prowadzącą działalności gospodarczej. Osobowość prawną nabyło z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego 8 grudnia 2008 r. Stowarzyszenie działa jako Lokalna Grupa Działania (LGD). LGD jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego, jak również dobrowolnym, samorządnym trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Stowarzyszenie podpisało umowy i realizuje działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celami Stowarzyszenia zgodnie z § 8 Statutu są działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowania ludności wiejskiej, realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) opracowanej przez Lokalną Grupę Działania (LGD), upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich w szczególności na terenie gmin: (…), (…), (…), (…), (…), (…) i (…). Ponadto Stowarzyszenie zostało powołane w celach: stymulowania i wspierania lokalnych inicjatyw gospodarczo - społecznych, wspierania przedsięwzięć gospodarczych, oświatowych, kulturalnych mających na celu aktywizację i rozwój gmin, skupiania wokół idei Stowarzyszenia osób zainteresowanych rozwojem gmin i regionu inicjatywami w dziedzinie przedsiębiorczości, zgodnych z lokalnymi regionalnymi potrzebami, wspieranie działalności oświatowej, ochrony środowiska i inicjatyw społecznych.

Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową w ramach działania 19.3 przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z LGD objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. 22 marca 2022 r. została zawarta umowa o przyznaniu pomocy nr (…) pomiędzy Województwem (…) a Lokalną Grupą Działania „(…)” przy współudziale Stowarzyszenia (…) i Stowarzyszenie (…) na realizację operacji polegającej na realizacji projektu współpracy w ramach działania 19.3 „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”, objętego programem w zakresie: rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej, zachowanie dziedzictwa lokalnego oraz promowanie obszaru LSR, w tym produktów oraz usług lokalnych oraz lokalnej przedsiębiorczości.

Beneficjent zobowiązał się do realizacji operacji „(…)”. W ramach tego dofinasowania Wnioskodawca realizuje projekt polegający na: organizacji serii warsztatów kulinarnych dla Pań z KGW, budowę trzech altan turystycznych na terenie 3 Gmin powiatu (…) (Gmina (…), gmina (…), Gmina (…)) jako ogólnodostępnej bezpłatnej infrastruktury turystycznej przeznaczonej dla mieszkańców, turystów i KGW powiatu (…).

W ramach projektu planuje się również wydanie wydawnictwa kulinarnego, w którym zawarte będą zdjęcia KGW i tradycyjnych potraw wraz z przepisami, opartych na lokalnym produkcie. W ramach zadnia zaplanowane zostało wykonanie profesjonalnych fotografii, które zostaną umieszczone w publikacji promującej produkty lokalne. Udział Partnerskich LGD w wydarzeniu plenerowym jakim będzie „(…)” w powiecie (…) i Przegląd Kół Gospodyń Wiejskich (KGW) w powiecie (…) , które będzie znakomitą okazją do wymiany doświadczeń, zaprezentowania i wypromowania swojej oferty tradycji kulinarnych i produktów.

W ramach tego projektu będą zakupione gadżety reklamowe, rozdawane bezpłatnie uczestnikom imprez organizowanych przez partnerów projektu.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność organizacji związana z realizacją ww. projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego od towarów i usług. Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Organizacja zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie LGD „(…)” nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatku VAT. Beneficjent zobowiązał się do realizacji operacji „(…)”, beneficjent złożył do wniosku o przyznaniu pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT, wykazując w kosztach kwalifikowalnych VAT.

Pytanie

Czy w związku z realizacją przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „(…)” osi IV LEADER w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 i ponoszonymi przez nią wydatkami w ramach poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja w zakresie współpracy z lokalną grupą działania, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odzyskania uiszczonego podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „(…)” nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i realizuje wyłącznie zadania statutowe. W związku z powyższym nie mają zastosowania przepisy art. 5, art. 86 ust. 1 oraz art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54 poz. 535 ze zm.). W związku z tym, iż Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT realizuje operację w ramach poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja w zakresie współpracy z lokalna grupą działania, nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy,

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest osobą prawną o celach niezarobkowych, nie prowadzącą działalności gospodarczej. Osobowość prawną nabyło z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 8 grudnia 2008 r. Stowarzyszenie działa jako Lokalna Grupa Działania. Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową w ramach działania 19.3 przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z LGD objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Beneficjent zobowiązał się do realizacji operacji „(…)”. W ramach tego dofinasowania Wnioskodawca realizuje projekt polegający na: organizacji serii warsztatów kulinarnych dla Pań z KGW, budowę trzech altan turystycznych na terenie 3 Gmin powiatu (…) jako ogólnodostępnej bezpłatnej infrastruktury turystycznej przeznaczonej dla mieszkańców, turystów i KGW powiatu (…). W ramach projektu planuje się również wydanie wydawnictwa kulinarnego w którym zawarte będą zdjęcia KGW i tradycyjnych potraw wraz z przepisami, opartych na lokalnym produkcie. W ramach zadnia zaplanowane zostało wykonanie profesjonalnych fotografii, które zostaną umieszczone w publikacji promującej produkty lokalne Udział Partnerskich LGD w wydarzeniu plenerowym jakim będzie "(…)" w powiecie (…) i Przegląd Kół Gospodyń Wiejskich (KGW) w powiecie (…), które będzie znakomitą okazją do wymiany doświadczeń, zaprezentowania i wypromowania swojej oferty tradycji kulinarnych i produktów. W ramach tego projektu będą zakupione gadżety reklamowe, rozdawane bezpłatnie uczestnikom imprez organizowanych przez partnerów projektu.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność organizacji związana z realizacją ww. projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego cd towarów i usług. Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją opisanego projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizowanego projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu, jak również Wnioskodawca nie będzie miał prawa do uzyskania zwrotu różnicy podatku o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Zauważyć należy, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).   

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).