Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.288.2022.1.PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.288.2022.1.PS

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(...)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 12 maja 2022 r. (data wpływu 23 maja 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca działa jako Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

W dniu 23 lutego 2021 r. podpisali Państwo umowę o dofinansowanie nr 1 z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa, dotyczącą projektu pn. „(…)”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków EFRR w ramach (…) na lata 2014-2020. Projekt finansowany był w 85% z dofinansowania UE i 15% z wkładu własnego. Głównym celem projektu było podniesienie jakości i efektywności świadczonych usług medycznych, a także ułatwienie dostępu do świadczeń medycznych i ich usprawnienie. W ramach projektu przewidziano rozbudowę istniejącej infrastruktury teleinformatycznej, uruchomienie i wdrożenie nowych e-usług, wyposażenie nowych stanowisk medycznych w sprzęt komputerowy, rozszerzenie funkcjonalności istniejącego oprogramowania (...).

W ramach projektu zakupiono:

1.infrastrukturę teleinformatyczną niezbędną do wdrożenia e-usług (wraz z jej instalacją, konfiguracją itp.):

Moduł - blok operacyjny,

e-tłumacz - 1szt.,

e-dietetyk -1 szt;

2. sprzęt komputerowy (wraz z jego instalacją, uruchomieniem i wdrożeniem):

     Komputery typu (...) + pakiet biurowy + antywirus, ilość: 36 szt. (opis: procesor 2-rdzeniowy, taktowany zegarem min. 2,2 GHz, pamięć RAM: 8 GB z możliwością rozbudowy do 32 GB, monitor 21’, LCD, klawiatura, mysz itd.);

‒ Laptop + pakiet biurowy + antywirus, ilość: 1 szt. (opis: płyta główna dedykowana do zastosowań mobilnych, procesor 2-rdzeniowy, taktowany zegarem min. 2 GHz, pamięć RAM min: 8 GB, HDD 500 GB, 2 x USB 3.0, ekran min 13 LCD);

3. urządzenia wielofunkcyjne - laserowe czarno-białe (A4), ilość: 18 szt. (opis: technologia druku: laserowa monochromatyczna, maks. rozmiar nośnika: A4, maks. szybkość druku mono: 40 str./min., druk dwustronny (dupleks): tak, rozdzielczość druku w czerni: 1200 x 1200 dpi, pojemność podajnika papieru: 300 szt., Podajnik kopii: tak (duplex), możliwość skanowania w rozdzielczości min. 600 dpi);

4. skaner kodów 2d, ilość: 9 szt. (laser jednoliniowy, kody kreskowe 1D, (...) (pocztowe), (...), interfejs szeregowy (...), USB, 100 skan/s);

5. system digitalizacji dokumentów:

długopisy cyfrowe, ilość: 2 szt. (opis: analiza ruchu, interfejs (...), wizualizacja pisma na ekranie urządzenia w czasie rzeczywistym, możliwość zapamiętywania tekstu pisanego);

urządzenia z ekranem dotykowym (wraz z odpowiednim wdrożeniem), ilość: 18 szt.

Dzięki realizacji projektu infrastruktura informatyczna szpitala została zmodernizowana i uzupełniona o elementy niezbędne do sprawnego, zapewniającego jak największy poziom bezpieczeństwa, realizowania zadań.

Zgodnie z głównymi założeniami programu dotacyjnego, projekt nie mógł generować i nie generował zysku, był projektem non-profit. We wniosku o dofinansowanie dotyczącym podpisanej umowy podatek VAT ujęto jako wydatek kwalifikowany, jednak Szpital nie miał i nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Wydatki poniesione w ramach projektu związane były wyłącznie z czynnościami zwolnionymi, a nie ze świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu. Zakupiony sprzęt, oprogramowanie i e-usługi nie są i nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane przez Szpital do czynności opodatkowanych lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (ani w całości, ani częściowo, ani czynności o charakterze mieszanym).

Centrum jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonuje sprzedaży objętej stawką 23% podatku VAT, jednak wysokość sprzedaży w odniesieni do obrotu wynosi maksymalnie 4% (Szpital, zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług stosuje proporcję 4%. Konieczność stosowania proporcji wynika z faktu prowadzenia badań klinicznych, które są opodatkowane stawką podstawową). Odliczeniu podlega tylko VAT z zakupu następujących usług: energii, ścieków, unieszkodliwienia odpadów, rozmów telefonicznych, żywienia pacjentów, prania, sprzątania, ogrzewania.

Wszystkie faktury dotyczące zakupów w projekcie wystawiane są na Samodzielny Publiczny Zespół (...) (NIP (…)). W dniu 1 stycznia 2022 r. Zespół zmienił nazwę na Centrum (Centrum jest kontynuatorem działalności Zespołu, zmianie uległa tylko nazwa - NIP, adres, KRS oraz inne dane nie uległy zmianie).

W związku z zakończeniem finansowym realizacji projektu (31 grudnia 2021 r.) są Państwo zobowiązani przedstawić Instytucji Zarządzającej pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu, zgodnie z umową o dofinansowanie.

Pytanie

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu (na podstawie umowy o dofinansowanie nr 1), zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, istniała bądź istnieje możliwość odzyskania przez Centrum podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w opisanej sytuacji Wnioskodawcy nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z  2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.  4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy,

w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w  pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w  szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i  prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na tle o opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki te nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi zakupione w związku z realizacją opisanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania. Jak Państwo bowiem wskazali, wydatki poniesione w ramach projektu związane były wyłącznie z czynnościami zwolnionymi. Zakupiony sprzęt, oprogramowanie i e-usługi nie są i nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane przez Szpital do czynności opodatkowanych lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (ani w całości, ani częściowo, ani czynności o charakterze mieszanym).

W konsekwencji nie przysługuje i nie będzie Państwu przysługiwało  prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do zakupów poniesionych w związku ze zrealizowanym projektem. Tym samym, nie będzie przysługiwało Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie mają Państwo możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Państwa stanowisko w ww. zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Dodatkowo informuję, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i  usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w  uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy staniu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).