Wydanie interpretacji indywidualnej dot. podatku VAT w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.447.2022.1.MC

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.447.2022.1.MC

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej dot. podatku VAT w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z projektem pn.: „(...)”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 8 grudnia 2022 r. (wpływ 12 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) jest uczelnią publiczną utworzoną na podstawie Dekretu z dnia 24 maja 1945 r. o utworzeniu (…). Uczelnia ma osobowość prawną.

W kontekście przepisów ustawy o VAT w działalności Uczelni można wyróżnić czynności:

  1. niepodlegające opodatkowaniu, np:

·kształcenie studentów na nieodpłatnych studiach stacjonarnych,

·prowadzenie badań naukowych niepodlegających komercjalizacji w ramach działalności statutowej,

·prowadzenie badań naukowych niepodlegających komercjalizacji w ramach projektów badawczych finansowanych z budżetu UE;

  1. zwolnione, np:

·kształcenie studentów na płatnych studiach niestacjonarnych i podyplomowych,

·prowadzenie odpłatnych szkoleń i kursów,

·organizowanie seminariów i konferencji,

·zakwaterowanie studentów;

  1. opodatkowane, np:

·usługi dla przemysłu,

·wynajem pomieszczeń, nieruchomości i terenów,

·działalność promocyjna,

·działalność badawcza z zamiarem komercjalizacji.

(…) składa wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) o udzielenie dofinansowania przedsięwzięcia „(…)”.

Projekt porusza problem zanieczyszczenia środowiska rtęcią, która pochodzi z tradycyjnie niedocenionych źródeł zanieczyszczeń, jakimi są artykuły gospodarstw domowych zawierających rtęć i trafiających do publicznych pojemników na śmieci, ze względu na brak informacji o sposobach ich utylizacji.

Ogólnym celem projektu jest zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska rtęcią, zawartą w produktach gospodarstwa domowego, bagatelizowanych przez konsumentów, poprzez zapewnienie wsparcia informacyjnego za pomocą platformy komunikacji i współpracy; zorganizowanie szerokiej kampanii informacyjnej i edukacyjnej oraz działań na rzecz zmiany zachowań: zastosowanie podejścia Behavioural Insights, budowanie zaufania wielu interesariuszy poprzez tworzenie (…) w miastach uczestniczących w projekcie oraz zastosowanie metodologii DWI w celu wspólnego poszukiwania rozwiązania problemu.

Projekt zakłada kompleks działań w czterech miastach o podobnej charakterystyce:

-Wydanie materiałów informacyjno – promujących;

-Wydanie przewodnika praktyk na poziomie laika;

-Zorganizowanie spotkań partnerów;

-Uruchomienie strony internetowej projektu;

-Zorganizowanie wydarzenia „(…)”;

-Zorganizowanie szkoły letniej;

-Zorganizowanie wydarzenia „(…)”;

-Zorganizowanie szkolenia: „(…)”.

Wszystkie wydarzenia będą nabywane jako usługi zewnętrzne.

Projekt przyczyni się do osiągnięcia celu jakim jest wspieranie rozwoju, realizacji, monitorowania i egzekwowania odpowiednich przepisów i polityk Unii w dziedzinie środowiska, w tym ochrony przyrody i różnorodności biologicznej, oraz w dziedzinie działań na rzecz klimatu i przechodzenia na energię ze źródeł odnawialnych lub zwiększania efektywności energetycznej, w tym poprzez poprawę zarządzania na wszystkich poziomach, w szczególności poprzez zwiększanie zdolności podmiotów publicznych i prywatnych oraz zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego.

W opisywanym wniosku do NFOŚiGW (…) ubiega się o dofinansowanie działalności niebędącej działalnością gospodarczą oraz niezwiązanej z działalnością gospodarczą, ponieważ działania w projekcie mają na celu zmianę zachowania obywateli  i poszerzenie ich wiedzy co do prawidłowej utylizacji odpadów niebezpiecznych, zwłaszcza zawierających rtęć. Działań gospodarczych projekt nie przewiduje, jest projektem wyłącznie społecznościowym, celującym w poprawę stanu środowiska i zdrowia obywateli.

(…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją zadania „(…)” będą wystawiane na (…).

Efekty projektu (…) będzie wykorzystywała wyłącznie do działalności niebędącej działalnością gospodarczą. Wszystkie nabyte w ramach ww. projektu towary, usługi i środki trwałe będą wykorzystywane wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i nie będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej ani zwolnionej z opodatkowania.

Pytanie

Czy (…) ma prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z projektem „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Odnosząc się do art. 86 i art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) w projekcie objętym wnioskiem „(…)”, (…) nie będzie wykorzystywać zakupionych towarów, usług i środków trwałych do działalności gospodarczej, natomiast będzie je wykorzystywać wyłącznie w działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, wobec czego Uczelni nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w żadnej części.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy:

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6l ustawy

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu

do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z projektem „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

(…) jest uczelnią publiczną oraz czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach realizowanego projektu, ubiegają się Państwo o dofinansowanie działalności niebędącej działalnością gospodarczą oraz niezwiązanej z działalnością gospodarczą, ponieważ działania w projekcie mają na celu zmianę zachowania obywateli i poszerzenie ich wiedzy co do prawidłowej utylizacji odpadów niebezpiecznych, zwłaszcza zawierających rtęć. Jak wskazali Państwo, działań gospodarczych projekt nie przewiduje, jest projektem wyłącznie społecznościowym, celującym w poprawę stanu środowiska i zdrowia obywateli.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie są spełnione, gdyż realizując przedmiotową inwestycję, polegającą na podnoszeniu świadomości i zmiany zachowań dla stworzenia środowiska miasta wolnego od rtęci, realizujecie Państwo działania poza działalnością gospodarczą – jak wynika z opisu sprawy –efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wskazali Państwo również, iż efekty projektu (…) będzie wykorzystywała wyłącznie do działalności niebędącej działalnością gospodarczą. Wszystkie nabyte w ramach ww. projektu towary, usługi i środki trwałe będą wykorzystywane wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i nie będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej ani zwolnionej z opodatkowania.

W zakresie przedmiotowych wydatków, nie będziecie mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Państwo nie spełniacie tego warunku, nie macie zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, nie będziecie mieć Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji pn.: „(…)”.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zauważa się również, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).