
Temat interpretacji
Odliczenie kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z projektem.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2020 r. (data wpływu 21 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z projektem () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z projektem pn.: (). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 lipca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Szpital () jako beneficjent środków unijnych uzyskanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 realizował projekt pod nazwą (). Cel nadrzędny projektu to: rozwój dostępu do usług medycznych on-line w zakresie udostępniania dokumentacji medycznej pacjentom szpitala przez Internet. Dostęp społeczności powiatu do dokumentacji medycznej on-line z pewnością pozytywnie wpłynie zarówno na zdrowie i samopoczucie pacjentów, którzy nie będą musieli spędzać zbędnych godzin w szpitalu. Celem jest również zwiększenie dostępu pacjentów szpitala do Internetu, którzy będą mogli nieodpłatnie z niego korzystać przez laptopa, tablet czy telefon podczas pobytu. Celem jest również wprowadzenie systemu identyfikacji pacjentów poprzez opaski z kodami kreskowymi. Projekt służy również usprawnieniu archiwizacji badań pracowni RTG oraz poprawie funkcjonowania działów szpitala, tj. immunologii transfuzjologicznej i pracowni mikrobiologii. Celem projektu jest również optymalizacja kosztów leczenia (JPG) oraz kontrola nad pracą lekarzy. Główne działanie projektu polega na zakupie sprzętu komputerowego, zakupie licencji na użytkowanie oprogramowania oraz instalacji oprogramowania. Projekt jest dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (). Zakupiony sprzęt i oprogramowanie wykorzystywane są przy realizacji usług z grupy PKWiU 86.10.1 usługi świadczone przez szpitale.
Pismem z dnia 2 lipca 2020 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano następujące informacje:
Ad 1. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Ad 2. Usługi i towary nabyte w ramach projektu wykorzystywane były i są do czynności zwolnionych z podatku VAT w zakresie usług opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanymi, wykonywanych w ramach działalności leczniczej.
Ad 3. Usługi i towary nabyte w ramach powyższego projektu wykorzystywane są tylko do czynności zwolnionych od VAT opisanych w pkt 2.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca (Szpital ) ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części od towarów i usług nabytych, w związku z realizacją przedmiotowego projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu odliczenie podatku VAT od zakupionego sprzętu, oprogramowania i usług w ramach realizowanego projektu. W związku z czym nie znajduje zastosowania przepis art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz.1221, z późn. zm.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Według art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Szpital () jako beneficjent środków unijnych uzyskanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 realizował projekt pod nazwą (). Cel nadrzędny projektu to: rozwój dostępu do usług medycznych on-line w zakresie udostępniania dokumentacji medycznej pacjentom szpitala przez Internet. Celem jest również zwiększenie dostępu pacjentów szpitala do Internetu, którzy będą mogli nieodpłatnie z niego korzystać przez laptopa, tablet czy telefon podczas pobytu. Celem jest również wprowadzenie systemu identyfikacji pacjentów poprzez opaski z kodami kreskowymi. Projekt służy również usprawnieniu archiwizacji badań pracowni RTG oraz poprawie funkcjonowania działów szpitala, tj. immunologii transfuzjologicznej i pracowni mikrobiologii. Celem projektu jest również optymalizacja kosztów leczenia (JPG) oraz kontrola nad pracą lekarzy. Główne działanie projektu polega na zakupie sprzętu komputerowego, zakupie licencji na użytkowanie oprogramowania oraz instalacji oprogramowania. Projekt jest dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (). Zakupiony sprzęt i oprogramowanie wykorzystywane są przy realizacji usług z grupy PKWiU 86.10.1 usługi świadczone przez szpitale. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Usługi i towary nabyte w ramach projektu pn.: () wykorzystywane były i są do czynności zwolnionych z podatku VAT w zakresie usług opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanymi, wykonywanych in ramach działalności leczniczej. Usługi i towary nabyte w ramach powyższego projektu wykorzystywane są tylko do czynności zwolnionych od VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy ma on możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji ww. projektu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy usługi i towary nabyte w ramach opisanego we wniosku projektu są tylko i wyłączne wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu.
Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu (), ponieważ efekty projektu są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.
Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
