Skutki podatkowe powstałe w związku z planowanym podziałem, występujące po stronie Spółki dzielonej. Obowiązek dokonania korekt w związku z przeprowad... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.419.2022.4.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.419.2022.4.MK

Temat interpretacji

Skutki podatkowe powstałe w związku z planowanym podziałem, występujące po stronie Spółki dzielonej. Obowiązek dokonania korekt w związku z przeprowadzanym wydzieleniem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie skutków podatkowych powstałych w związku z planowanym podziałem, występujących po stronie Spółki dzielonej, a także obowiązku dokonania korekt w związku z przeprowadzanym wydzieleniem.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

1 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 28 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych powstałych w związku z planowanym podziałem, występujących po stronie Spółki dzielonej, a także obowiązku dokonania korekt w związku z przeprowadzanym wydzieleniem oraz podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 listopada 2022 r. (data wpływu 7 listopada 2022 r.).Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1.Zainteresowana będąca stroną postępowania:

A. Spółka Akcyjna

2.Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

L. K.

3.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

M. K.

4.Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

A.A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Opis zdarzenia przyszłego

A. Spółka akcyjna (dalej: Wnioskodawca, A. lub Spółka) podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. A. jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawca jest jednym z podmiotów w grupie kapitanowej A. (dalej: Grupa) działającej w branży ... oraz .... Wnioskodawca jest krajowym liderem w produkcji .... Praktycznie całość wyrobów Wnioskodawcy trafia na rynki zagraniczne, w większości do ... i krajów UE. W obszarze działalności Grupy obejmującym produkcję i dystrybucję ..., obok Wnioskodawcy funkcjonują jeszcze spółki A.1 sp. z o.o., odpowiadająca za dystrybucję produktów na terenie Polski oraz prowadząca sklep internetowy, a także powiązana kapitałowo spółka A.2 sp. z o.o. zajmująca się produkcją ... w zakładzie zlokalizowanym w ....

A. posiada dwóch akcjonariuszy: M. K. oraz L. K. (dalej łącznie: Akcjonariusze). Akcjonariusze w ramach niniejszego wniosku posiadają status zainteresowanych niebędących stronami postępowania.

W ramach wewnętrznej struktury Wnioskodawcy funkcjonuje m.in. odrębny pion odpowiedzialny za zarządzanie kluczowymi aktywami Grupy (dalej: Sektor Majątkowy). Sektor Majątkowy obejmuje Dział Nadzoru i Rozliczeń oraz Dział Ochrony. Sektor Majątkowy tworzy kilkunastu (na moment złożenia niniejszego wniosku siedemnastu) pracowników wraz z wyposażeniem niezbędnym do wykonywania przez nich przydzielonych im obowiązków. Do podstawowych zadań realizowanych przez Sektor Majątkowy należy:

1)sprawowanie szczegółowego nadzoru właścicielskiego nad majątkiem trwałym (w zakresie nieruchomości), stanowiącym zaplecze produkcyjne zakładów należących do Grupy, w tym:

a.nadzór nad utrzymaniem ciągłości zdatności do ruchu i wykorzystaniem w bieżącej działalności,

b.prowadzenie procesu rozbudowy i modernizacji nieruchomości w zakresie uzgodnionym z przełożonymi,

2)sprawowanie szczegółowego nadzoru właścicielskiego nad majątkiem trwałym (w zakresie ruchomości), stanowiącym zaplecze produkcyjne zakładów należących do Grupy, w tym:

a.nadzór nad utrzymaniem ciągłości zdatności do ruchu i wykorzystaniem w bieżącej działalności,

b.nadzorowanie zakupu nowych maszyn i urządzeń.

3)sprawowanie szczegółowego nadzoru właścicielskiego nad pozostałymi nieruchomościami, niezwiązanymi z funkcjami produkcyjnymi obejmującego m.in. Zespół ... oraz lokale mieszkalne,

4)zapewnienie ochrony zakładów, sprawowanie nadzoru nad służbami ochrony w poszczególnych zakładach i koordynowanie ich działań,

5)nadzór nad przepływami finansowymi, umowami ubezpieczeniowymi, leasingowymi i innymi rozliczeniami finansowymi

6)przygotowanie projektów umów i prowadzenie rozliczeń z dzierżawcami oraz najemcami.

W ramach struktury wewnętrznej Wnioskodawcy wyodrębniony został również Sektor Produkcyjny, który obejmuje Pion Produkcji; Pion Ekonomiczno - Księgowy; Pion Techniczny oraz Pion Zaopatrzenia i Sprzedaży (dalej łącznie: Sektor Produkcyjny). Każdy z ww. pionów posiada przyporządkowane mu funkcje i zadania.

W chwili obecnej w ramach struktury Wnioskodawcy Sektor Majątkowy, realizuje przypisane mu ww. funkcje, a Sektor Produkcyjny ukierunkowany jest na realizację podstawowych funkcji Wnioskodawcy w zakresie produkcji i dystrybucji .... Opisana powyżej struktura Wnioskodawcy jest wynikiem historycznego rozwoju działalności Grupy. A. działa na rynku w formie spółki akcyjnej od 1998 r. Od momentu powołania w wewnętrznej strukturze Wnioskodawcy rozwijane były podstawowe funkcje, w tym również zarządzanie majątkiem, (tj. funkcje obecnie realizowane przez Sektor Majątkowy). W późniejszym okresie, gdy skład Grupy powiększał się o kolejne spółki, funkcje zarządzania kluczowymi składnikami majątku Grupy w dalszym ciągu skupione były w strukturze Wnioskodawcy, co doprowadziło do wykształcenia Sektora Majątkowego w obecnym kształcie.

Rozważane jest uporządkowanie funkcji poszczególnych spółek oraz wydzielenie linii biznesowej realizującej funkcje w zakresie nadzoru nad strategicznymi aktywami, do nowoutworzonego - wyspecjalizowanego podmiotu działającego w ramach Grupy (A.A. Sp. z o. o., dalej: Spółka przejmująca). Spółka przejmująca jest spółką kapitałową, która posiada siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Powyższe przekładać ma się na poprawę efektywności działalności Grupy jako całości. Celem planowanego wydzielenia jest ponadto ograniczenie ryzyka prawnego związanego z funkcjonowaniem Grupy, poprzez formalne odseparowanie kluczowego majątku Grupy od ryzyka związanego z działalnością operacyjną (produkcyjną i handlową).

Powyższy cel osiągnięty miałby zostać w wyniku podziału Wnioskodawcy. Podział nastąpić ma w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (dalej: „KSH"), tj. w drodze podziału przez wydzielenie części majątku Wnioskodawcy obejmującej Sektor Majątkowy na Spółkę przejmującą. Na dzień podziału Wnioskodawca oraz Spółka przejmująca posiadać będzie tych samych akcjonariuszy / wspólników - obie spółki będą spółkami „siostrami".

Przeniesienie majątku związanego z działalnością Sektora Majątkowego na Spółkę przejmującą odbędzie się w zamian za udziały w Spółce przejmującej wydawane akcjonariuszom Wnioskodawcy. Ostatecznie po dokonanym podziale planowane jest, aby:

Wnioskodawcy przysługiwał zespół składników majątkowych związanych z działalnością Sektora Produkcyjnego;

zespół składników majątkowych związany z działalnością Sektora Majątkowego został przeniesiony na Spółkę przejmującą.

W ramach planowanego podziału na Spółkę przejmującą przeniesione mają zostać składniki materialne i niematerialne ściśle związane z zadaniami realizowanymi przez Sektor Majątkowy, w szczególności:

a)środki trwałe, w tym: nieruchomości wraz z budynkami oraz budowlami na nich posadowionymi, linie produkcyjne, ..., ... (tj. środki trwałe konstrukcyjnie lub funkcjonalnie związane z Sektorem Majątkowym);

b)wartości niematerialne i prawne, w tym: licencje na oprogramowanie obejmujące również specjalistyczne oprogramowanie do obsługi maszyn wymienionych powyżej;

c)zobowiązania funkcjonalnie związane z przenoszonym zespołem składników majątkowych - w szczególności zobowiązania z tytułu dostaw towarów i usług, leasingu, zobowiązania pracownicze w stosunku do pracowników zatrudnionych w ramach Sektora Majątkowego, zobowiązania związane z ubezpieczeniami majątkowymi oraz dodatkowo zabezpieczenia rzeczowe (w szczególności hipoteki) ustanowione na składnikach majątku wchodzących w skład Sektora Majątkowego.

Planowana transakcja wiązałaby się również z przejściem zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 z późn. zm.). W konsekwencji z A. do Spółki przejmującej przeniesieni zostaliby również pracownicy Wnioskodawcy, którzy przydzieleni zostali do Sektora Majątkowego. W chwili obecnej jest to siedemnastu pracowników, przy czym większa część z nich zatrudniona jest w pełnym wymiarze czasu i w ramach obowiązków pracowniczych realizuje wyłącznie czynności związane z działalnością Sektora Majątkowego. Spółka przejmująca łącznie ze składnikami materialnymi i niematerialnymi składającymi się na Sektor Majątkowy przejęłaby również dokumentację związaną z funkcjami realizowanymi dotychczas przez Wnioskodawcę w ramach Sektora Majątkowego, w tym umowy z dzierżawcami oraz najemcami, dokumentację potwierdzającą i dopuszczająca do użytku nieruchomości oraz ruchomości należące do poszczególnych spółek wchodzących w skład Grupy oraz dotychczas wypracowane w ramach działalności tego sektora know-how.

W strukturze Wnioskodawcy po planowanym podziale pozostałyby składniki majątkowe zawiązane z działalnością Sektora Produkcyjnego, w tym w szczególności:

a)wybrane środki trwałe, w tym: maszyny i urządzenia produkcyjne (m.in. maszyny ..., ..., narzędzia oraz elektronarzędzia), środki transportu (samochody, wózki widłowe, wózki ręczne), sprzęt komputerowy, wyposażenie biurowe, tablety, telefony;

b)wartości niematerialne i prawne, w tym: licencje na oprogramowanie komputerowe, prawa ochronne do znaków towarowych oraz prawa ochronne do wzorów użytkowych;

c)zobowiązania funkcjonalnie związane z zespołem składników majątkowych pozostającym w Spółce, w tym zobowiązania wobec pracowników, zobowiązania wobec dostawców, zobowiązania licencyjne oraz zobowiązania wynikające z umów leasingu niezwiązane ze składniami majątkowymi przyporządkowanymi do Sektora Majątkowego.

Odnośnie do zasad funkcjonowania Sektora Majątkowego z perspektywy organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej Wnioskodawca wskazuje na następujące okoliczności.

Sektor Majątkowy w strukturze A. (jest wyodrębniony) w schematach organizacyjnych Wnioskodawcy oraz całej Grupy. Wyodrębnienie Sektora Majątkowego oraz pionów składających się na pozostałą działalność Wnioskodawcy - Sektor Produkcyjny formalnie zostało potwierdzone w uchwałach zarządu A. określającej organizację Spółki podjętych w latach 2020 - 2021.

Formalne wyodrębnienie Sektora Majątkowego w strukturze A. zostało również powiązane z dokonaną przez Wnioskodawcę alokacją składników materialnych i  niematerialnych niezbędnych do realizacji przez Sektor Majątkowy przydzielonych mu funkcji. Powyższe obejmuje w szczególności nieruchomości wraz budynkami i budowlami, linie produkcyjne, ..., ... oraz wartości niematerialne i prawne w postaci licencji na specjalistyczne oprogramowanie komputerowe oraz zobowiązania wymienione powyżej. W wewnętrznej strukturze Sektora Majątkowego zatrudnionych jest na chwilę obecną siedemnastu pracowników. W strukturze Sektora Majątkowego wyodrębniony jest również koordynator, który odpowiada za powierzony mu obszar działalności spółki oraz pełni funkcję bezpośredniego przełożonego w stosunku do pracowników sektora. W chwili obecnej funkcje koordynatora Sektora Majątkowego pełni członek zarządu A..

Na analogicznych zasadach dokonana została alokacja składników materialnych i niematerialnych niezbędnych do realizacji funkcji przydzielonych pozostałym pionom wyodrębnionym w strukturze Wnioskodawcy. Powyższe obejmuje w szczególności maszyny i urządzenia produkcyjne, narzędzia oraz elektronarzędzia, środki transportu, sprzęt komputerowy, wartości niematerialne i prawne, w tym: licencje na oprogramowanie komputerowe, prawa ochronne do znaków towarowych i wzorów użytkowych oraz zobowiązania. W ramach wewnętrznej struktury Wnioskodawcy do pozostałych pionów (Sektor Produkcyjny) przyporządkowanych zostało łącznie ... pracowników, w tym koordynatorzy zarządzający działalnością każdego pionu. Liczba pracowników jest przy tym zmienna i może ulegać niewielkim wahaniom.

W ramach planowanego podziału całość wymienionych powyżej składników Sektora Majątkowego oraz wszyscy pracownicy Sektora Majątkowego mieliby zostać przeniesieni do Spółki przejmującej. Również członek zarządu - koordynator Sektora Majątkowego miałby objąć funkcję członka zarządu Spółki przejmującej i w dalszym ciągu, już w strukturze Spółki przejmującej, realizować swoje funkcje w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w ramach Sektora Majątkowego.

Po przeniesieniu do Spółki przejmującej Sektor Majątkowy zachowa swoją odrębność organizacyjną. Pracownicy Sektora Majątkowego w ramach struktury Spółki przejmującej w dalszym ciągu podlegać będą koordynatorowi Sektora Majątkowego, który obejmie funkcję członka zarządu Spółki przejmującej i również w strukturze Spółki przejmującej odpowiadał będzie za działalność działu.

Sektor Majątkowy posiada własne zewnętrzne strumienie przychodów stanowiące wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych na rzecz (1) pozostałych spółek z Grupy, w tym przede wszystkim z tytułu wynajmu i dzierżawy nieruchomości, (2) podmiotów niepowiązanych.

Ponadto, Wnioskodawca jest w stanie, na podstawie danych z systemu finansowo księgowego, wyodrębnić i przypisać przychody, koszty, należności i zobowiązania do Sektora Majątkowego i pozostałych pionów funkcjonujących w spółce (Sektora Produkcyjnego).

Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych pozwala na oddzielenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z poszczególnymi obszarami działalności spółki (pionami) i pozwala na ich przypisanie do poszczególnych pionów, w tym również do Sektora Majątkowego.

W konsekwencji możliwe jest również sporządzanie bilansu oraz rachunku zysków i strat odrębnie dla Sektora Majątkowego oraz pozostałej działalności Wnioskodawcy.

W oparciu o powyższe właściwości systemu finansowo-księgowego oraz ewidencje podatkowe Wnioskodawca, na potrzeby wewnętrzne, sporządza również odrębne analizy i raporty finansowe oraz przygotowuje plany finansowe dotyczące funkcjonowania poszczególnych pionów, w tym również Sektora Majątkowego.

Również po przeniesieniu do Spółki przejmującej Sektor Majątkowy zachowa swoją samodzielność finansową. Sektor Majątkowy po podziale Wnioskodawcy w dalszym ciągu posiadać będzie własne zewnętrzne strumienie przychodów ponadto dojdą przychody z tytułu dzierżawy majątku udostępnionego odpłatnie do Sektora Produkcyjnego (spółki dzielonej.). Po podziale w dalszym ciągu możliwe będzie również wyodrębnienie i przypisanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań do Sektora Majątkowego.

Zarówno Sektor Majątkowy, jak i piony składające się na pozostałą działalność Wnioskodawcy - Sektor Produkcyjny, mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa, samodzielnie realizujące przydzielone im zadania gospodarcze. Przy założeniu , że wyspecjalizowane działy Sektora Produkcyjnego świadczyć będą usługi na rzecz Sektora Majątkowego (spółki wydzielonej) w zakresie obsługi księgowej, kadrowej, IT itp.

Obie posiadają one przyporządkowane im składniki materialne i niematerialne niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej. Sektor Majątkowy posiada przyporządkowaną mu, odpowiednio wykwalifikowaną, kadrę pracowniczą wraz z koordynatorem - członkiem zarządu zarządzającym pracą całego zespołu.

Funkcje oraz obszary właściwości Sektora Majątkowego różnią się przy tym od funkcji oraz obszarów właściwości działów składających się na Sektor Produkcyjny.

Uzupełniająco Wnioskodawca wskazuje, że przyczyną przeprowadzenia podziału jest przede wszystkim:

·uporządkowanie struktury organizacyjnej Grupy;

·formalne odseparowanie kluczowych składników majątkowych od obszarów ryzyka związanego z działalnością operacyjną (produkcyjną i handlową).

W konsekwencji, Wnioskodawca wskazuje, iż podział Wnioskodawcy zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego celem nie będzie uniknięcie, ani uchylenie się od opodatkowania.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że:

1)przyjęta przez wspólników dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez Spółkę przejmującą nie będzie wyższa niż wartość akcji w Spółce, jaka byłaby przyjęta przez wspólników dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do podziału;

2)akcje w podmiocie dzielonym (w Spółce) nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów lub objęte w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów;

3)wartość rynkowa majątku podmiotu dzielonego (Spółki) otrzymanego przez Spółkę przejmującą nie będzie przewyższać wartości emisyjnej udziałów przydzielonych akcjonariuszom spółki dzielonej;

4)składniki majątku podmiotu dzielonego (Spółki) otrzymanego przez Spółkę przejmującą w drodze podziału, spółka przejmująca przyjmie dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu dzielonego, a ponadto spółka przejmująca przypisze te składniki majątkowe do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

Spółka przejmująca majątek i Spółka, której majątek jest przejmowany, są podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PDOP.

Wykonując zobowiązanie określone w art. 14b §3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Wnioskodawca wskazuje, że zdarzenie przyszłe nie obejmuje transakcji:

1)z udziałem osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej:

a.które mają miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub

b.które prowadzą działalność gospodarczą poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem zagranicznego zakładu, a transakcja, zespół transakcji lub inne zdarzenia stanowią część lub całość działalności gospodarczej zagranicznego zakładu, lub

c.będących stronami transakcji, zespołu transakcji lub uczestnikami zdarzenia mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w więcej niż jednym państwie lub terytorium, lub

2)mającej skutki transgraniczne.

Na pytania postawione w wezwaniu o treści:

1.Czy przedmiot przeniesienia tj. Sektor Majątkowy będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych niezbędny i wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań (kontynuacji działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez Spółkę), a prowadzenie działalności przez Spółkę przejmującą nie będzie wymagało angażowania innych składników majątku bądź podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych przez Spółkę przejmującą? Jeżeli Spółka przejmująca będzie zobowiązana do dokonania jakichkolwiek czynności, to należy je wskazać?

2.Czy Spółka przejmująca w oparciu o nabyte składniki majątkowe, będzie kontynuować działalność dotychczas prowadzoną przez Państwa bez konieczności angażowania innych/dodatkowych składników?

Odpowiedzieli Państwo, że:

 1. Pytanie nr 1

Odnosząc się do struktury Sektora Majątkowego Wnioskodawca wskazuje, że:

1)Sektor Majątkowy stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych niezbędnych do realizacji przydzielonych mu funkcji. W skład Sektora Majątkowego wchodzą w szczególności:

a.środki trwałe, w tym: nieruchomości wraz z budynkami oraz budowlami na nich posadowionymi, linie produkcyjne, ..., ... (tj. środki trwałe konstrukcyjnie lub funkcjonalnie związane z Sektorem Majątkowym);

b.wartości niematerialne i prawne, w tym: licencje na oprogramowanie obejmujące również specjalistyczne oprogramowanie do obsługi maszyn wymienionych powyżej;

c.zobowiązania funkcjonalnie związane z przenoszonym zespołem składników majątkowych - w szczególności zobowiązania z tytułu dostaw towarów i usług, leasingu, zobowiązania pracownicze w stosunku do pracowników zatrudnionych w ramach Sektora Majątkowego, zobowiązania związane z ubezpieczeniami majątkowymi oraz dodatkowo zabezpieczenia rzeczowe (w szczególności hipoteki) ustanowione na składnikach majątku wchodzących w skład Sektora Majątkowego.

2)W wewnętrznej strukturze Sektora Majątkowego zatrudnionych jest kilkunastu pracowników. W strukturze Sektora Majątkowego wyodrębniony jest również koordynator, który odpowiada za powierzony mu obszar działalności spółki oraz pełni funkcję bezpośredniego przełożonego w stosunku do pracowników sektora. W chwili obecnej funkcje koordynatora Sektora Majątkowego pełni członek zarządu A..

3)Sektor Majątkowy posiada własne zewnętrzne strumienie przychodów stanowiące wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych na rzecz (1) pozostałych spółek z Grupy, w tym przede wszystkim z tytułu wynajmu i dzierżawy nieruchomości, (2) podmiotów niepowiązanych.

Spółka przejmująca po podziale będzie kontynuować działalność Sektora Majątkowego w dotychczasowym zakresie realizując odpowiednio przypisane mu funkcje i cele biznesowe, rozwijając je odpowiednio zgodnie z przyjętą strategią biznesową.

Działalność powyższą Spółka przejmująca prowadzić będzie przy wykorzystaniu wymienionych powyżej składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników przypisanych do Sektora Majątkowego, którzy zostaną przeniesieni w ramach podziału do Spółki przejmującej, bez konieczności angażowania innych, dodatkowych składników majątku i zasobów, z zastrzeżeniem zawarcia zwyczajowych i typowych umów dotyczących usług wsparcia dla Spółki przejmującej (np. dostawy mediów, usługi bankowe, usługi pocztowe, zewnętrze usługi doradcze itp. - w zależności od bieżącego zapotrzebowania, przy czym część z tych usług, np. usługi obsługi księgowej i kadrowo-płacowej, może być świadczona przez Spółkę). Wnioskodawcy wskazują, iż fakt zawarcia bądź nie dodatkowych umów przez Spółkę przejmującą nie determinuje kontynuowania przez nią działalności gospodarczej w oparciu majątek przejęty na skutek podziału.

Podsumowując Wnioskodawcy wskazują, że w ich ocenie przedmiot przeniesienia tj. Sektor Majątkowy będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych niezbędny i wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań (kontynuacji działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez Spółkę), a prowadzenie działalności przez Spółkę przejmującą nie będzie wymagało angażowania innych składników majątku bądź podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych przez Spółkę przejmującą za wyjątkiem zawarcia wskazanych powyżej zwyczajowych i typowych umów dotyczących usług wsparcia dla Spółki przejmującej.

2. Pytanie nr 2

Spółka przejmująca po podziale będzie kontynuować działalność Sektora Majątkowego w dotychczasowym zakresie realizując odpowiednio przypisane mu funkcje i cele biznesowe, rozwijając je odpowiednio zgodnie z przyjętą strategią biznesową, w tym Spółka przejmująca, do której przeniesiony zostanie Sektor Majątkowy będzie kontynuowała działalność w zakresie obejmującym w szczególności:

1)sprawowanie szczegółowego nadzoru właścicielskiego nad majątkiem trwałym (w zakresie nieruchomości), stanowiącym zaplecze produkcyjne zakładów należących do Grupy, w tym:

a. nadzór nad utrzymaniem ciągłości zdatności do ruchu i wykorzystaniem w bieżącej działalności,

b. prowadzenie procesu rozbudowy i modernizacji nieruchomości w zakresie uzgodnionym z przełożonymi,

2)sprawowanie szczegółowego nadzoru właścicielskiego nad majątkiem trwałym (w zakresie ruchomości), stanowiącym zaplecze produkcyjne zakładów należących do Grupy, w tym:

a. nadzór nad utrzymaniem ciągłości zdatności do ruchu i wykorzystaniem w bieżącej działalności,

b. nadzorowanie zakupu nowych maszyn i urządzeń.

3)sprawowanie szczegółowego nadzoru właścicielskiego nad pozostałymi nieruchomościami, niezwiązanymi z funkcjami produkcyjnymi obejmującego m.in. Zespół ... oraz lokale mieszkalne,

4)zapewnienie ochrony zakładów, sprawowanie nadzoru nad służbami ochrony w poszczególnych zakładach i koordynowanie ich działań,

5)nadzór nad przepływami finansowymi, umowami ubezpieczeniowymi, leasingowymi i innymi rozliczeniami finansowymi

6)przygotowanie projektów umów i prowadzenie rozliczeń z dzierżawcami oraz najemcami.

Działalność powyższą Spółka przejmująca prowadzić będzie przy wykorzystaniu wymienionych powyżej składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników przypisanych do Sektora Majątkowego, którzy zostaną przeniesieni w ramach podziału do Spółki przejmującej, bez konieczności angażowania innych, dodatkowych składników majątku i zasobów, z zastrzeżeniem zawarcia zwyczajowych i typowych umów dotyczących usług wsparcia dla Spółki przejmującej (np. dostawy mediów, usługi bankowe, usługi pocztowe, zewnętrze usługi doradcze itp. - w zależności od bieżącego zapotrzebowania, przy czym część z tych usług, np. usługi obsługi księgowej i kadrowo-płacowej, może być świadczona przez Spółkę). Wnioskodawcy wskazują, iż fakt zawarcia bądź nie dodatkowych umów przez Spółkę przejmującą nie determinuje kontynuowania przez nią działalności gospodarczej w oparciu majątek przejęty na skutek podziału.

Pytania (oznaczone we wniosku nr 4 i nr 5)

1)Czy w związku z planowanym podziałem Spółki i przeniesieniem do Spółki przejmującej Sektora Majątkowego wystąpi po stronie Spółki obowiązek w VAT?

2)Czy w związku z planowanym podziałem Spółki powstanie po stronie Spółki obowiązek dokonania jakichkolwiek korekt w zakresie odliczenia VAT naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1)

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z planowanym podziałem Spółki oraz przeniesieniem do Spółki przejmującej Sektora Majątkowego, nie wystąpi po stronie Spółki obowiązek w VAT.

Zgodnie z regulacją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają „odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju".

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, „przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)".

Jednocześnie zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do „do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zorganizowana część przedsiębiorstwa to „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania."

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT jest tożsama z definicją znajdującą się w art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP. W konsekwencji argumentacja przedstawiona przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu stanowisko do pytania nr 1, zgodnie z którą Sektor Majątkowy będzie stanowił na moment podziału przez wydzielenie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, pozostaje aktualna i znajduje zastosowanie również na gruncie ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w związku z faktem, iż:

i.jak zostało to wykazane w uzasadnieniu do pytania oznaczonego we wniosku numerem 1, przedmiotem podziału przez wydzielenie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa (tj. Sektor Majątkowy)

ii.dla potrzeb ustawy o VAT transakcja podziału zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinna być traktowana jako jej zbycie, analizowana czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie wskazać, że stanowisko prezentowane przez Spółkę, zostało potwierdzone w szeregu interpretacji dotyczących zbliżonych stanów faktycznych wydanych w ostatnich miesiącach, w tym w szczególności w:

1.interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 maja 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.73.2021.3.EJ, zgodnie z którą „(...) zespół składników majątkowych, który stanowić będzie przedmiot aportu do Spółki B Sp. z o.o., wyodrębniony jest u Wnioskodawcy pod względem organizacyjnym i finansowym oraz przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, a Spółka B z o.o. będzie miała możliwość kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej w ramach ww. zespołu składników, w takim zakresie w jakim obecnie działalność ta prowadzona jest u Wnioskodawcy, należy uznać, że przedmiotem aportu - w świetle art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. - będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa."

2.interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 lipca 2021 r., sygn.0111-KDIBl-3.4010.229.2021.lJKT, zgodnie z którą „(...) skoro - jak wynika z wniosku - wskazany zespół składników majątkowych który zostanie przeniesiony do spółki przejmującej, podobnie jak zespół składników majątkowych pozostających u Wnioskodawcy, cechuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym, to należy przyjąć, że zespół składników materialnych i niematerialnych zarówno pozostający, jak i wydzielony z majątku Wnioskodawcy na rzecz spółki przejmującej stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy CIT."

3.interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.189.2021.3.AW, zgodnie z którą „(...) zespól składników majątkowych i niemajątkowych - Dział Zarządzania Nieruchomością przenoszony do nowo utworzonej spółki, jak i Majątek pozostający w Spółce (tj. Dział Produkcyjny wraz z Działem Administracyjnym) będą stanowiły na moment wydzielenia zorganizowane części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 4 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albowiem będą one wydzielone trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej i będą mogły stanowić niezależne przedsiębiorstwa."

Ad. 2)

W ocenie Spółki nie będzie ona zobowiązana do korekty podatku naliczonego w związku z planowanym podziałem Spółki oraz przeniesieniem do Spółki przejmującej Sektora Majątkowego.

Zgodnie z regulacją art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)".

W świetle powyższej regulacji, aby podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług od dokonanych zakupów, konieczne jest, aby poniesione wydatki służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W praktyce zdarzają się sytuacje, w których dany podatnik podatku od towarów i usług wykonuje zarówno czynności opodatkowane tym podatkiem, jak i czynności zwolnione z tego podatku. W takim przypadku - zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi podatku VAT - odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi bowiem, że: „W/ stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego".

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy o VAT: „Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego."

Przepis art. 91 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż „W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania."

Ponadto, w świetle art. 91 ust. 4 ustawy o VAT „w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty."

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy o VAT „Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi."

Przy czym zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT „w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa."

Przenosząc powołane powyżej regulacje na grunt stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszego wniosku wskazać należy, że przedmiot transakcji, zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w uzasadnieniu pytania nr 1 oraz 4, stanowiła będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, w konsekwencji transakcja nie wpłynie na rozliczenia Spółki w zakresie VAT. Mając na uwadze powyższe, Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania jakiejkolwiek korekty wcześniej odliczonego VAT naliczonego, a obowiązek dokonania ewentualnych korekt będzie leżał po stronie Spółki przejmującej, na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego w związku z planowanym podziałem Spółki oraz przeniesieniem do Spółki przejmującej Sektora Majątkowego.

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie wskazać, że stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę, zostało potwierdzone w szeregu interpretacji dotyczących zbliżonych stanów faktycznych wydanych w ostatnich miesiącach, w tym w szczególności w:

1.interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 grudnia 2019 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.S17.2019.2.NK, zgodnie z którą „(...) skoro przedmiotem zbycia jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, to w związku z tą czynnością Zbywca nie jest zobowiązany do dokonania korekty wcześniej odliczonego podatku, ponieważ zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy obowiązek ewentualnego dokonania korekty ciąży na Nabywcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa."

2.interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 czerwca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.316.2018.2.SR, zgodnie z którą „(...) skoro przedmiotem przeniesienia do Spółki Przejmującej będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, czynność ta wyłączona będzie spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, a Wnioskodawca, nie będzie zobowiązany do skorygowania podatku naliczonego odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych przenoszonych w ramach podziału. Obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego od zakupionych składników majątkowych przenoszonych w ramach podziału, zgodnie z art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT, zostanie przeniesiony na Spółkę Przejmującą."

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawiliście we wniosku jest prawidłowe w zakresie podatku od towarów i usług.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie podkreślam, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wniosek wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360).

Zgodnie z tym przepisem:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów,oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.  wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.  koncesje, licencje i zezwolenia;

6.  patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.  majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.  tajemnice przedsiębiorstwa;

9.  księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 552Kodeksu cywilnego:

Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo jest nie tylko sumą składników materialnych i niematerialnych, lecz ich zorganizowanym zespołem, tzn. składniki te powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie tylko o zbiorze pewnych elementów. „Czynnikiem konstytuującym przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym jest występowanie elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania różnorodnych jego składników, umożliwiających traktowanie przedsiębiorstwa jako pewnej całości” - wyrok NSA z 27 marca 2008 r. (sygn. II FSK 1896/11).

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że:

Pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejną fundamentalną przesłanką jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które winno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W konsekwencji, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

W świetle powyższego, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Jednocześnie należy wskazać, że przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, czy też zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT uwzględnić należy następujące okoliczności:

  1. zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
  2. faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Ponadto, przy ocenie zamiaru kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę należy uwzględnić całokształt okoliczności związanych z transakcją ocenianych na moment zawarcia transakcji, a w szczególności podjęcie przez nabywcę działań potwierdzających jego zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę. Zatem w celu stwierdzenia zamiaru kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę konieczne jest istnienie dowodów potwierdzających istnienie na moment transakcji takiego zamiaru po stronie nabywcy.

Warunek posiadania zamiaru kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę był wskazywany również w rozstrzygnięciach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo, w wyroku z 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01 Zita Modes Sarl przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.

Mając na uwadze powyższe orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.

Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Pana wątpliwości dotyczą uznania aportu zespołu składników majątkowych i niemajątkowych do Spółki Komandytowo-Akcyjnej za transakcję zbycia zorganizowanej część przedsiębiorstwa i w konsekwencji wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT planowanej transakcji aportu.

Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u wnoszącego ZCP zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po wniesieniu ZCP powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.

Analizując, czy określone składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zawsze należy wziąć pod uwagę profil działalności danego przedsiębiorcy, warunki rynkowe oraz specyfikę danej branży. Nie można zatem wyznaczyć szczegółowego katalogu warunków koniecznych do spełnienia, aby można było mówić o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Prawidłowa klasyfikacja przedmiotu transakcji, tj. przedsiębiorstwo/zorganizowana część przedsiębiorstwa lub poszczególne składniki majątkowe – ma decydujące znaczenie dla prawidłowego ustalenia skutków podatkowych transakcji.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych służących do prowadzenia działalności polegającej na świadczeniu usług krótkoterminowego zakwaterowania, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy - będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Jak Państwo wskazali, w ramach wewnętrznej struktury Wnioskodawcy funkcjonuje m.in. odrębny pion odpowiedzialny za zarządzanie kluczowymi aktywami Sektor Majątkowy. W chwili obecnej w ramach struktury Wnioskodawcy Sektor Majątkowy, realizuje przypisane mu funkcje, a Sektor Produkcyjny ukierunkowany jest na realizację podstawowych funkcji Wnioskodawcy w zakresie produkcji i dystrybucji .... Rozważane jest uporządkowanie funkcji poszczególnych spółek oraz wydzielenie linii biznesowej realizującej funkcje w zakresie nadzoru nad strategicznymi aktywami, do nowoutworzonego - wyspecjalizowanego podmiotu działającego w ramach Grupy. Powyższy cel osiągnięty miałby zostać w wyniku podziału Wnioskodawcy. Podział nastąpić ma w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, tj. w drodze podziału przez wydzielenie części majątku Wnioskodawcy obejmującej Sektor Majątkowy na Spółkę przejmującą. W ramach planowanego podziału na Spółkę przejmującą przeniesione mają zostać składniki materialne i niematerialne ściśle związane z zadaniami realizowanymi przez Sektor Majątkowy, w szczególności:

a)środki trwałe, w tym: nieruchomości wraz z budynkami oraz budowlami na nich posadowionymi, linie produkcyjne, ..., ... (tj. środki trwałe konstrukcyjnie lub funkcjonalnie związane z Sektorem Majątkowym);

b)wartości niematerialne i prawne, w tym: licencje na oprogramowanie obejmujące również specjalistyczne oprogramowanie do obsługi maszyn wymienionych powyżej;

c)zobowiązania funkcjonalnie związane z przenoszonym zespołem składników majątkowych - w szczególności zobowiązania z tytułu dostaw towarów i usług, leasingu, zobowiązania pracownicze w stosunku do pracowników zatrudnionych w ramach Sektora Majątkowego, zobowiązania związane z ubezpieczeniami majątkowymi oraz dodatkowo zabezpieczenia rzeczowe (w szczególności hipoteki) ustanowione na składnikach majątku wchodzących w skład Sektora Majątkowego.

Planowana transakcja wiązałaby się również z przejściem zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Sektor Majątkowy w strukturze A. (jest wyodrębniony) w schematach organizacyjnych Wnioskodawcy oraz całej Grupy. Wyodrębnienie Sektora Majątkowego oraz pionów składających się na pozostałą działalność Wnioskodawcy - Sektor Produkcyjny formalnie zostało potwierdzone w uchwałach zarządu A. określającej organizację Spółki podjętych w latach 2020 - 2021. Formalne wyodrębnienie Sektora Majątkowego w strukturze A. zostało również powiązane z dokonaną przez Wnioskodawcę alokacją składników materialnych i  niematerialnych niezbędnych do realizacji przez Sektor Majątkowy przydzielonych mu funkcji. Powyższe obejmuje w szczególności nieruchomości wraz budynkami i budowlami, linie produkcyjne, ..., ... oraz wartości niematerialne i prawne w postaci licencji na specjalistyczne oprogramowanie komputerowe oraz zobowiązania wymienione powyżej. W wewnętrznej strukturze Sektora Majątkowego zatrudnionych jest na chwilę obecną siedemnastu pracowników. W strukturze Sektora Majątkowego wyodrębniony jest również koordynator, który odpowiada za powierzony mu obszar działalności spółki oraz pełni funkcję bezpośredniego przełożonego w stosunku do pracowników sektora. Sektor Majątkowy posiada własne zewnętrzne strumienie przychodów stanowiące wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych na rzecz (1) pozostałych spółek z Grupy, w tym przede wszystkim z tytułu wynajmu i dzierżawy nieruchomości, (2) podmiotów niepowiązanych. Ponadto, Wnioskodawca jest w stanie, na podstawie danych z systemu finansowo księgowego, wyodrębnić i przypisać przychody, koszty, należności i zobowiązania do Sektora Majątkowego i pozostałych pionów funkcjonujących w spółce (Sektora Produkcyjnego). W konsekwencji możliwe jest również sporządzanie bilansu oraz rachunku zysków i strat odrębnie dla Sektora Majątkowego oraz pozostałej działalności Wnioskodawcy. Sektor Majątkowy będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych niezbędny i wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań (kontynuacji działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez Spółkę), a prowadzenie działalności przez Spółkę przejmującą nie będzie wymagało angażowania innych składników majątku bądź podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych przez Spółkę przejmującą za wyjątkiem zawarcia wskazanych powyżej zwyczajowych i typowych umów dotyczących usług wsparcia dla Spółki przejmującej.

Spółka przejmująca po podziale będzie kontynuować działalność Sektora Majątkowego w dotychczasowym zakresie realizując odpowiednio przypisane mu funkcje i cele biznesowe.

Wobec powyższego, skoro w niniejszej sprawie zespół składników materialnych i niematerialnych, który zostanie wniesiony do Spółki, będzie charakteryzować się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz nabywca będzie kontynuował prowadzoną dotychczas przez Państwa działalność gospodarczą, to przedmiotowa transakcja będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. W konsekwencji przedmiotowa czynność w związku z art. 6 pkt 1 ustawy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

A zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 (oznaczonego we wniosku nr 4) uznałem za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku jako nr 5) należy wskazać, że zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego                           o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekty podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do jej dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym, że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Szczegółowy sposób dokonywania korekty określają przepisy art. 91 ust. 3 do ust. 9 ustawy.

Stosownie do art. 91 ust. 9 ustawy:

W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wskazano wyżej, przedmiotem transakcji przeniesienia ww. zespołu składników majątkowych składających się na Sektor Majątkowy w ramach podziału Spółki dzielonej będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa i czynność ta na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przeniesienie Sektora Majątkowego w ramach podziału Spółki dzielonej, w świetle art. 91 ust. 9 ustawy, nie spowoduje obowiązku dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku naliczonego, określonej w art. 91 ustawy. Obowiązek dokonania ewentualnych korekt podatku naliczonego – zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy będzie ciążył na nabywcy, czyli Spółce Przejmującej.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku jako nr 5) również należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług (pytania nr 4 i 5 złożonego wniosku), natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Ze względu na autonomiczność prawa podatkowego i odrębność uregulowań prawnych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku VAT, rozstrzygnięcie przyjęte w niniejszej interpretacji dotyczącej braku opodatkowania podatkiem VAT czynności przeniesienia Sektora Majątkowego w ramach podziału Spółki dzielonej oraz braku obowiązku dokonania korekt przez Spółkę dzieloną w zakresie odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z planowanym podziałem, pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przyjęte w tym zakresie na gruncie przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być– zgodnie z art. 14b  §  1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. Spółka Akcyjna (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu w Bydgoszczy, .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).