Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działek niezabudowanych nr 1 i 2 oraz prawo do odliczenia. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.124.2022.2.AB

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.124.2022.2.AB

Temat interpretacji

Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działek niezabudowanych nr 1 i 2 oraz prawo do odliczenia.

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek nr 1 i 2 oraz prawa do odliczenia.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Informacje ogólne

(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji jest polskim rezydentem podatkowym zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT w Polsce, posiada w Polsce siedzibę i miejsce działalności gospodarczej (dalej: „Nabywca”, „Kupujący” lub „Wnioskodawca”). Wnioskodawca jest spółką celową przeznaczoną do nabycia nieruchomości i realizacja projektu budowlanego.

(…)sp. z o.o. (dalej: „Sprzedający”) jest polskim rezydentem podatkowym zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT w Polsce, posiada w Polsce siedzibę i miejsce działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności Sprzedającego jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami.

Nabywca i Sprzedający będą łącznie zwani dalej „Zainteresowanymi”.

Na moment dokonania Transakcji, zdefiniowanej poniżej, Zainteresowani będą zarejestrowani w Polsce jako czynni podatnicy VAT. Zainteresowani nie są i na moment Transakcji nie będą podmiotami powiązanymi w rozumieniu ustawy VAT oraz ustawy CIT.

Informacje dotyczące nieruchomości

Na moment złożenia niniejszego wniosku Sprzedający jest właścicielem następujących nieruchomości gruntowych położonych w (…):

- nieruchomości stanowiącej działkę gruntu nr 1 o powierzchni 3,4987 ha, dla której Sąd Rejonowy (…) Wydział Ksiąg Wieczystych (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…)

  („Działka 1”);

- nieruchomości stanowiącej działkę gruntu nr 2 o powierzchni 0,4926 ha, dla której Sąd Rejonowy (…) Wydział Ksiąg Wieczystych (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…)

  („Działka 2”).

Działka 1 i Działka 2 łącznie zwane w dalszej części niniejszego wniosku „Działkami” lub „Nieruchomością”.

Działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Działki są objęte decyzją o warunkach zabudowy Burmistrza Miasta (…) z dnia 19 września 2006 r. nr (…) (Decyzja WZ), zgodnie z którą w odniesieniu do Działek ustalono warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na przebudowie i rozbudowie ośrodka wypoczynkowego „(…)” na terenie działek nr 1 i 2 położonych przy ul. (…).

Zgodnie z Decyzją WZ ustalona zabudowa to zabudowa usług turystycznych.

Zgodnie z Decyzją WZ: warunki i szczegółowe zasady zabudowy i zagospodarowania terenu wynikające z przepisów odrębnych dot. ustalenia funkcji zabudowy i zagospodarowania terenu to:

- Rozbiórka istniejących budynków na terenie działki nr 1;

- Budowa zespołu zabudowy hotelowej z funkcjami towarzyszącymi:

   - Gastronomia (restauracja, kawiarnia, pub itp.)

   - Rekreacja i wypoczynek (basen wewnętrzny, sauna, solarium, pomieszczenia odnowy biologicznej)

   - Rozrywka (dyskoteka, kręgielnia)

   - Zewnętrzne obiekty sportowe (basen, kort tenisowy itp.)

   - Obiekty małej architektury

- Budowa 20 budynków letniskowych o powierzchni zabudowy do 50,0 m2 każdy, w zabudowie wolnostojącej lub zwartej;

Zgodnie z Decyzją WZ: warunki szczegółowe zasady zabudowy i zagospodarowania terenu wynikające z przepisów odrębnych dot. ustalenia warunków i wymagań kształtowania ładu przestrzennego to:

Ustala się nieprzekraczalne linie zabudowy wynikające z minimalnych dopuszczalnych odległości budynków wynoszących: 200,0 m od krawędzi klifu oraz 12,0 m od granic lasu

Ustala się nieprzekraczalną linię zabudowy w odległości 6,0m od granicy działki z drogą wojewódzką (…) - ulicą (…)

Grunty leśne działek nr 1 i nr 2 pozostawia się w użytkowaniu leśnym, bez prawa zabudowy

Nie dopuszcza się usytuowania planowanych obiektów w odległości od granicy rozpatrywanego terenu inwestycji mniejszej niż 4,0m dla budynku zwróconego ścianą z otworami okiennymi lub drzwiowymi w stronę tej granicy oraz mniejszej niż 3,0m dla budynku zwróconego ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych w stronę tej granicy

Maksymalna powierzchnia zabudowy terenu inwestycji - 20%

Minimalna powierzchnia biologicznie czynna terenu działki - 60%

Szerokość elewacji frontowej - nie ustala się

Maksymalna wysokość budynków, mierzona od średniego poziomu terenu przed głównym wejściem do budynku:

     - Dla budynków zespołu hotelowej - 12,0m; dopuszcza się 15,0m na powierzchni 40% rzutu;

     - Dla budynków letniskowych - 7,0m;

Dopuszcza się jedną kondygnację podziemną pod zespołem zabudowy hotelowej z przeznaczeniem na parking dla samochodów osobowych;

Geometria dachu:

     - Dla budynków zespołu hotelowego - dach płaski lub wielospadowy o kącie nachylenia połaci dachowych od 20 do 40 stopni;

     - Dla domków letniskowych - dach dwuspadowy lub wielospadowy o kącie nachylenia połaci dachowych od 30 do 40 stopni.

Pozostałe postanowienia Decyzji WZ dotyczą ochrony środowiska przyrody i krajobrazu, ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej, obsługi w zakresie komunikacji i infrastruktury technicznej, wymagań dot. ochrony interesów osób trzecich, zagospodarowania terenu lub obiektów podlegających ochronie ustalonych na podst. odrębnych przepisów, w tym terenów górniczych, narażonych na niebezpieczeństwo powodzi i terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych, warunki wynikające z przepisów szczególnych i wymagań dot. dokumentacji projektowej

W oparciu o Decyzję WZ w odniesieniu do Nieruchomości została wydana Decyzja nr (…) z dnia 1 sierpnia 2007 r. zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę/rozbiórkę, wydana dla Sprzedającego („Pozwolenia na budowę”) w odniesieniu do obiektów:

            - Rozbiórka istniejących obiektów ośrodka wypoczynkowego „(…)”;

            - Budowa zespołu zabudowy hotelowej z funkcjami towarzyszącymi w ramach przebudowy i rozbudowy istniejącego ośrodka wypoczynkowego „(…)”; obiekt zaliczony

              do kategorii XIV obiektów budowlanych (tzn. budynki zakwaterowania turystycznego i rekreacyjnego, jak: hotele, domy wypoczynkowe.

W związku z wydaniem Pozwolenia na budowę i rozpoczęciem prac w lipcu 2008 r. budynek ośrodka wypoczynkowego „(…)” został w całości rozebrany. Rozbiórkę i uporządkowanie terenu potwierdzają wpisy dokonane w Dzienniku Budowy nr (…) z dnia 27 czerwca 2008 r., że murowany budynek byłego ośrodka wczasowego o powierzchni 2 500 m2 został w całości rozebrany.

Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów sporządzonym dnia 20 lipca 2021 r. przez Starostwo Powiatowe (…), grunty działek są zakwalifikowane w następujący sposób:

a) w odniesieniu do Działki 1:

        - powierzchnia 1,6177 ha jest zaklasyfikowana jako LsV - Lasy („Grunty leśne Działki 1”),

        - powierzchnia 1,8800 ha jest zaklasyfikowana jako Bp - Zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy,

        - powierzchnia 0,0010 ha jest zaklasyfikowana jako N - Nieużytki

b) w odniesieniu do Działki 2:

        - powierzchnia 0,0180 ha jest zaklasyfikowana jako RIVb - Grunty orne,

        - powierzchnia 0,1450 ha jest zaklasyfikowana jako LsV - Lasy („Grunty leśne Działki 2”),

        - powierzchnia 0,3296 ha jest zaklasyfikowana jako N - Nieużytki.

Powierzchnia Gruntów leśnych Działki 1 i powierzchnia Gruntów leśnych Działki 2 dalej określane będą jako „Grunty leśne”. W odniesieniu do Gruntów leśny Decyzja WZ określa, że: Grunty leśne działek nr 1 i nr 2 pozostawia się w użytkowaniu leśnym, bez prawa zabudowy”.

Pozostała powierzchnia Działki 1 i Działki 2 (czyli powierzchnia nie stanowiąca: powierzchni Gruntów leśnych Działki 1 i powierzchni i Gruntów leśnych Działki 2) będzie dalej łącznie określana jako „Pozostałe grunty”.

Nabycie Nieruchomości

Sprzedający nabył Działki wraz z murowanym budynkiem ośrodka wczasowego „(…)” o powierzchni około 2 500 m2 (który został rozebrany) na podstawie umowy sprzedaży i umowy przeniesienia własności z dnia 20 października 2006 r., zawartej przed (…), Repertorium A (…)od spółki (…) sp. z o.o., (…) sp. z o.o., (…) (wraz z małżonką (…) oraz (…), którzy byli po 1/4 współwłaścicielami Działek wraz z naniesieniami.

Nabycie Działek wraz z budynkiem ośrodka wczasowego „(…)” wybudowanego przez 1993 r. było zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Przez Działki przechodzi infrastruktura techniczna związana z mediami (w tym sieć ciepłownicza, sieć wodociągowa, sieć kanalizacyjna, sieć elektroenergetyczna) należąca do podmiotów trzecich i nie będąca własnością Sprzedającego.

Aktualnie na Działkach nie znajdują się żadne budynki, budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, ani ich części. Zdaniem Wnioskodawcy nawet jeśli na Nieruchomości znajdują się jakiekolwiek naniesienia to nie stanowią one budynków ani budowli w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Opis planowanej transakcji sprzedaży

W związku z podjęciem decyzji o sprzedaży Nieruchomości na zasadach i w zakresie opisanym w niniejszym wniosku („Transakcja”), Sprzedający zawarł z Kupującym w dniu 9 września 2021 r. list intencyjny („List intencyjny”) określający wolę zawarcia Transakcji oraz istotne jej aspekty.

Zgodnie z Listem intencyjnym Zainteresowani planują zawrzeć umowę sprzedaży Nieruchomości („Umowa sprzedaży” lub „Umowa przenosząca”) na podstawie której:

a) Sprzedający sprzeda prawo własności Nieruchomości;

b) Sprzedający sprzeda inne naniesienia (nie stanowiące budynków ani budowli w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane) znajdujące się na Nieruchomości;

c) Sprzedający przeniesie na Nabywcę uzyskane decyzje w szczególności Decyzja WZ oraz Pozwolenia na budowę (tj. wyrazi zgodę na przeniesienie Decyzji WZ na Nabywcę w

    akcie notarialnym obejmującym Umowę sprzedaży lub w odrębnym dokumencie podpisywanym wraz z Umową sprzedaży);

d) Sprzedający przeniesie na Nabywcę autorskie prawa majątkowe do dokumentacji projektowej architektonicznej lub budowlanej, w zakresie w jakim przysługują Sprzedającemu

    („Prawa IP”).

Zgodnie z ustaleniami Sprzedającego i Nabywcy, Sprzedający nie przeniesie na Nabywcę w ramach transakcji żadnych innych składników majątku, praw i obowiązków lub innych elementów poza wskazanymi w pkt 1.22 powyżej i wyraźnie uzgodnionymi miedzy stronami transakcji, w szczególności przedmiotem umowy nie będą:

a) firma (oznaczenia Sprzedającego w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego);

b) prawa i obowiązki wynikające z polis ubezpieczeniowych uzyskanych w odniesieniu do Nieruchomości (aktualnie Sprzedający nie jest stroną takich umów);

c) prawa do strony internetowej Sprzedającego (Sprzedający nie posiada strony internetowej);

d) prawa majątkowe do znaku towarowego Sprzedającego (Sprzedający nie ma wytworzonego znaku towarowego w odniesieniu do Nieruchomości);

e) należności i zobowiązania bilansowe i pozabilansowe, w tym zobowiązania handlowe;

 f) rachunki bankowe i środki na tych rachunkach bankowych;

g) finansowanie związane z Nieruchomością (aktualnie Sprzedający nie jest stroną takich umów),

h) księgi rachunkowe i inne dokumenty korporacyjne związane z działalnością

 i) operacyjną Sprzedającego,

 j) know-how związany z działalnością gospodarczą/przedsiębiorstwem Sprzedającego.

Przedmiot Transakcji zostanie sprzedany w zamian za cenę, która zostanie zwiększona o VAT, o ile tut. organ uzna stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania VAT transakcji za prawidłowe.

Cena sprzedaży Nieruchomości obejmie przeniesienie na Kupującego praw i obowiązków z tytułu przeniesienia Decyzji WZ, Pozwolenia na budowę oraz Prawa IP.

Strony planują przeprowadzić transakcję w 2022 roku.

Pozostałe informacje dot. Nieruchomości i Sprzedającego

Nieruchomość (wraz z pozostałymi składnikami majątkowymi i prawami będącymi przedmiotem transakcji) nie stanowi oddziału ani oddzielnej jednostki organizacyjnej (w tym w szczególności na podstawie uchwały odpowiednich organów lub innych aktów wewnętrznych) przedsiębiorstwa Sprzedającego.

W oparciu o prowadzoną przez Sprzedającego ewidencję księgową jest możliwe przyporządkowanie do sprzedawanej Nieruchomości przychodów i należności (przy czym Sprzedający nie prowadzi działalności operacyjnej i w związku z tym nie uzyskuje takich przychodów) oraz kosztów i zobowiązań bezpośrednio związanych z tymi przychodami. Sprzedający jest spółką celową i nie prowadzi innej działalności gospodarczej, ani nie posiada innego majątku. Sprzedający nie zatrudnia żadnych pracowników. Tym samym, w wyniku planowanej transakcji nie dojdzie do przejścia pracowników, zakładu pracy, ani części zakładu pracy Sprzedającego na Nabywcę.

Sprzedający i Nabywca rozważają również złożenie z ostrożności zgodnych oświadczeń, w stosunku do Nieruchomości, że wybierają opodatkowanie VAT dostawy Nieruchomości i rezygnują ze zwolnienia z opodatkowania VAT sprzedaży Nieruchomości, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT (spełniające warunki, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT). Takie oświadczenie zostanie prawdopodobnie złożone przed dniem dostawy do właściwego urzędu skarbowego.

Sprzedający nabył Nieruchomość z zamiarem jej wykorzystania wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT. Sprzedający nie wykorzystywał Nieruchomości wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W odniesieniu do Nieruchomości nie zostały zawarte żadne umowy najmu, dzierżawy ani na dostawę mediów. W 2008 r. była zawarta umowa na dostawę energii na potrzeby prowadzenia prac rozbiórkowych jednak umowa ta nie będzie wchodziła w zakres planowanej transakcji. W konsekwencji również żadna z umów nie będzie przedmiotem Transakcji .

Intencją Nabywcy jest realizacja na Działkach inwestycji budowlanej. Nabywca zamierza działać w oparciu o istniejącą Decyzję WZ oraz Pozwolenie na budowę. W ramach zakreślonych w Decyzji WZ i Pozwoleniu na budowę warunków budowy Nabywca zamierza zrealizować na Nieruchomości inwestycję polegającą na budowie obiektu typu Condohotel lub Aparthotel w którym zostaną wydzielone odrębne lokale przeznaczone do sprzedaży opodatkowanej VAT lub wynajmu opodatkowanego VAT. W konsekwencji planowanej inwestycji, Nieruchomość będzie wykorzystywana do wykonywania działalności opodatkowanej VAT (sprzedaż lub wynajem lokali) i nie zwolnionej od tego podatku. Nabywca zlecił również podmiotom trzecim wykonanie prawnego due diligence Nieruchomości.

Nabywca zapewni sobie finansowanie w związku z Transakcją i przyszłą działalnością gospodarczą, przy czym takiego finansowania nie udzieli mu Sprzedający.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług

1. Czy transakcja sprzedaży Gruntów leśnych, określonych w Decyzji WZ jako gruntów bez prawa zabudowy, będzie zwolniona od podatku VAT? (Pytanie nr 1)

2. Czy transakcja sprzedaży Pozostałych gruntów, na których dopuszczalna jest zabudowa, podlega opodatkowaniu VAT i nie jest od tego podatku zwolniona? (Pytanie nr 2)

3. W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1 za nieprawidłowe tj. uznania, że transakcja sprzedaży Gruntów leśnych nie będzie zwolniona od

    podatku VAT, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku nabyciem Gruntów leśnych? (Pytanie nr 4)

4. W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 2 za prawidłowe tj. uznania, że transakcja sprzedaży Pozostałych gruntów podlega opodatkowaniu VAT

    i nie jest od tego podatku zwolniona to czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku nabyciem Pozostałych gruntów? (Pytanie nr 5)

Państwa stanowisko w sprawie

W zakresie Pytania nr 1 - transakcja sprzedaży Gruntów leśnych, określonych w Decyzji WZ jako grunty bez prawa zabudowy, nie podlega opodatkowaniu VAT i będzie od tego podatku zwolniona.

W zakresie Pytania nr 2 - transakcja sprzedaży Pozostałych gruntów, na których dopuszczalna jest zabudowa, podlega opodatkowaniu VAT i nie jest od tego podatku zwolniona.

W zakresie Pytania nr 4 - w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1 za nieprawidłowe tj. uznania, że transakcja sprzedaży Gruntów leśnych nie będzie zwolniona od podatku VAT, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Gruntów leśnych.

W zakresie Pytania nr 5 - w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 2 za prawidłowe tj. uznania, że transakcja sprzedaży Pozostałych gruntów podlega opodatkowaniu VAT i nie jest od tego podatku zwolniona to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku nabyciem Pozostałych gruntów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1, tj. transakcja sprzedaży Gruntów leśnych, określonych w Decyzji WZ jako gruntów bez prawa zabudowy, będzie zwolniona od podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 22 ustawy o VAT wskazuje, że przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT pod pojęciem towaru rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Jednocześnie ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane rozumie się w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Rozpatrując pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 07 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. 2018 r. poz. 1202 z późn. zm.). W rozumieniu tej ustawy przez „budowę” należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (art. 3 pkt 6). Poprzez „obiekt budowlany” - należy natomiast rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Natomiast poprzez „budowlę” należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy na Nieruchomości nie ma żadnych budynków ani budowli w rozumieniu prawa budowlanego. Infrastruktura techniczna, która przebiega przez Nieruchomość nie należy do Sprzedającego, a w kontekście planowanej Transakcji ma ona marginalne znaczenie.

W sytuacji gdy grunt jest niezabudowany to zgodnie z ustawą o VAT, jeżeli na danym terenie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, to właśnie postanowieniom miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy nadać decydujące znaczenie dla oceny przeznaczenia danego terenu jako pod zabudowę (tj. ustalenia, czy stanowi on teren budowlany opodatkowany VAT). W przypadku braku takiego planu na danym terenie należy ocenić przeznaczenie terenu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.

W odniesieniu do Nieruchomości na obszarze jej położenia nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, została jednak wydana Decyzja WZ w odniesieniu do Nieruchomości. Przyjmuje się, że w sytuacji gdy MPZP lub decyzja o warunkach zabudowy wskazuje wprost na możliwość jakiejkolwiek zabudowy różnymi obiektami budowlanymi, np. małej architektury, sieciami uzbrojenia, urządzeniami infrastruktury technicznej, parkingami itp. na danym terenie to należy uznać, że ten teren przeznaczony jest pod zabudowę, choćby dopuszczalna zabudowa była przedmiotowo ograniczona.

Konsekwentnie, zgodnie z ustawą o VAT dostawa niezabudowanego gruntu może stanowić czynność opodatkowaną bądź zwolnioną od podatku VAT w zależności od przeznaczenia tego gruntu pod zabudowę. W sytuacji, gdy przedmiotem zbycia jest teren niezabudowany przeznaczony pod zabudowę sprzedaż gruntu będzie podlegała opodatkowaniu VAT według obowiązującej stawki i nie będzie od tego podatku zwolniona. Z kolei w przypadku gdy grunt jednoznacznie jest wyłączony spod zabudowy to dostawa takiego niezabudowanego terenu zwolniona jest obligatoryjnie z opodatkowania i nie podlega opodatkowaniu VAT.

W niniejszej sprawie zgodnie z postanowieniami Decyzji WZ Grunty leśne Nieruchomości „pozostawia się w użytkowaniu leśnym, bez prawa zabudowy”. Nie zostało określone żadne uzupełniające ani dodatkowe przeznaczenie Gruntów leśnych w Decyzji WZ. Zgodnie z wypisem i wyrysem z dnia 20 lipca 2021 r. Grunty leśne Działki 1 stanowią powierzchnię 1,6177 ha z kolei Grunty leśne Działki 2 stanowią powierzchnię 0,1450 ha. Na Pozostałych gruntach znajdujących się na Nieruchomości zgodnie z Decyzją WZ dopuszczalna jest zabudowa w granicach określonych w Decyzji WZ.

Przekładając powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, skoro jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego:

- na Nieruchomości nie znajdują się żadne budynki, budowle lub ich części;

- zgodnie z obowiązującym Decyzją WZ Grunty leśne „pozostawia się w użytkowaniu leśnym, bez prawa zabudowy”

- w Decyzji WZ dla Gruntów leśnych nie została przewidziana zabudowa uzupełniająca ani dodatkowa;

to Grunty leśne będą terenem niezabudowanym nieprzeznaczonym pod jakąkolwiek zabudowę.

W konsekwencji transakcja nabycia Gruntów leśnych, określonych w Decyzji WZ jako bez prawa zabudowy, podlega opodatkowaniu VAT, ale będzie od tego podatku zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy dopuszczalne jest opodatkowanie dostawy jednego towaru różnymi stawkami VAT (w tym w części stawką podstawową i w części zastosowanie zwolnienia od VAT) w zależności od przeznaczenia nieruchomości. Ustawa o VAT nie określa w jaki sposób powinien zostać dokonany podział jednak na podstawie dostępnych danych najbardziej odpowiednim, obiektywnym i wiarygodnym postępowaniem będzie przyjęcie danych z oficjalnego rejestru tj. z wypisu z rejestru gruntów.

Stanowisko organów podatkowych

- W odniesieniu do terenów lasów na których nie została dopuszczona zabudowa organ podatkowy wypowiadał się w kontekście uchwalonego MPZP i tak w interpretacji

  podatkowej z dnia 7 kwietnia 2021 r. nr 0112-KDIL1- 1.4012.60.2021.2 „sklasyfikowanej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 2ZL - teren lasu,

  a także dostawa części działki nr 2, sklasyfikowanej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako symbol 2ZL - teren lasu, dla której zostały wyznaczone linie

  rozgraniczające, będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca - miejscowy plan zagospodarowania

  przestrzennego na terenie oznaczonym symbolem 2ZL został ustalony jako przeznaczenie podstawowe: teren lasu i zakazuje lokalizacji obiektów budowlanych i urządzeń

  niezwiązanych funkcjonalnie z przeznaczeniem terenu. W związku z powyższym zakazuję się jakiejkolwiek zabudowy na terenie oznaczonym symbolem 2ZL. (...) W związku z

  powyższym sprzedaż działki nr 1 oraz części działki 2 (w części oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 2ZL) stanowić będzie dostawę

  gruntu niezabudowanego, niebędącego terenem budowlanym”

- Organy podatkowe potwierdzają możliwość opodatkowania dostawy jednego towaru różnymi stawkami VAT w przypadku gdy część terenu przeznaczona jest poda zabudowę a

  część nie - tak w interpretacji podatkowej z dnia 4 listopada 2020 r. nr 0114-KDIP4-3.4012.428.2020.1.DS oraz stwierdzają, że wybór właściwego klucza pozostaje w zakresie

  podatnika tak aby odzwierciedlał on rzeczywistą sytuację: „Zbycie prawa użytkowania wieczystego przedmiotowej działki dotyczy zarówno części działki opodatkowanej

  właściwą stawką, jak i części działki zwolnionej od podatku. Stąd też, podstawa opodatkowania powinna być ustalona w zależności od części działki, której dotyczy. W tym

  zakresie przepisy ustawy VAT nie precyzują, w jaki sposób taki "podział" (alokacja) powinien być dokonany i jednocześnie nie wprowadzają żadnych ograniczeń. Można więc

  przyjąć różne rozwiązania, przy czym każda metoda o ile odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnym przypadku miarodajna, będzie właściwa. Należy przy tym zaznaczyć,

  że wybór odpowiedniej metody czy klucza podziału należy wyłącznie do podatnika, który winien sam zdecydować, czy jest to metoda obiektywna i wiarygodna w jego konkretnej

  sytuacji.”

- Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2018 r. nr 0115-KDIT1-3.4012.715.2018.2.JC rozstrzygnięty został problem w którym część działki podobnie jak w

  niniejszej sprawie stanowiła tereny leśne wyłączone spod zabudowy na podstawie decyzji WZ: „Ponadto, jeżeli z wydanej decyzji o warunkach zabudowy wynika, że działka 69

  w części jest przeznaczona pod zabudowę, a w pozostałej części wyłączona z możliwości zabudowy to oznacza, że sprzedaż działki będzie opodatkowana stawką 23% tylko w

  części przeznaczonej pod zabudowę. Natomiast ta część działki która jest wyłączona z możliwości zabudowy będzie zwolniona od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy). Należy

  zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w tej sytuacji będzie zobowiązany ustalić odrębnie podstawę opodatkowania dotyczącą gruntu przeznaczonego pod

  zabudowę oraz podstawę opodatkowania gruntu, który został wyłączony z możliwości zabudowy.”

  „Odnośnie zastosowania przez Wnioskodawcę odpowiedniego klucza alokacji należy wskazać, że ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają

  zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części. Zatem można przyjąć różne rozwiązania, np. wg klucza powierzchniowego (udziału powierzchni gruntu podlegających

  poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w ogólnej powierzchni gruntu) lub wg klucza wartościowego (udziału wartości gruntu podlegających poszczególnym

  regulacjom dotyczącym opodatkowania w wartości gruntu ogółem). Zatem każda metoda - czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym, o ile

  odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnym przypadku miarodajna, będzie właściwa.”

- Podsumowując, powyższe interpretacje potwierdzają stanowisko Wnioskodawcy, że możliwe jest odrębne ustalenie opodatkowania VAT części Nieruchomości w zależności od

  jej przeznaczenia w Decyzji WZ oraz potwierdzają, że w sytuacji gdy teren leśny wyłączony jest spod zabudowy to taki teren niezabudowany inny niż teren budowlany korzysta

  ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 2, tj. transakcja sprzedaży Pozostałych gruntów, na których dopuszczalna jest zabudowa, podlega opodatkowaniu VAT i nie jest od tego podatku zwolniona.

Szczegółowa analiza oraz wskazanie przepisów mających zastosowanie w odniesieniu do Pytania nr 2 są analogiczna jak w punkcie 4.1 w odniesieniu do Pytania nr 1, dlatego Wnioskodawca nie powiela tej argumentacji, a jedynie się do niej nawiązuje. Zgodnie z powyższą analizą przedstawioną w punktach od 4.1.1. do 4.1.16. dla określenia sposobu opodatkowania Pozostałych gruntów kluczowe jest ustalenie kwestii przeznaczenia tych gruntów w Decyzji WZ.

Zgodnie z Decyzją WZ: warunki i szczegółowe zasady zabudowy i zagospodarowania terenu wynikające z przepisów odrębnych dot. ustalenia funkcji zabudowy i zagospodarowania terenu to:

i. Rozbiórka istniejących budynków na terenie działki nr 1;

ii.Budowa zespołu zabudowy hotelowej z funkcjami towarzyszącymi:

a) Gastronomia (restauracja, kawiarnia, pub itp.)

b) Rekreacja i wypoczynek (basen wewnętrzny, sauna, solarium, pomieszczenia odnowy biologicznej)

c) Rozrywka (dyskoteka, kręgielnia)

d) Zewnętrzne obiekty sportowe (basen, kort tenisowy itp.)

e) Obiekty małej architektury

iii. Budowa 20 budynków letniskowych o powierzchni zabudowy do 50,0 m2 każdy, w zabudowie wolnostojącej lub zwartej;

Szczegółowe warunki zabudowy to:

i. Ustala się nieprzekraczalne linie zabudowy wynikające z minimalnych dopuszczalnych odległości budynków wynoszących: 200,0 m od krawędzi klifu oraz 12,0 m od granic lasu

ii. Ustala się nieprzekraczalną linię zabudowy w odległości 6,0m od granicy działki z drogą wojewódzką nr 215 - ulicą (…)

iii. Grunty leśne działek nr 1 i nr 2 pozostawia się w użytkowaniu leśnym, bez prawa zabudowy

iv. Nie dopuszcza się usytuowania planowanych obiektów w odległości od granicy rozpatrywanego terenu inwestycji mniejszej niż 4,0m dla budynku zwróconego ścianą z

    otworami okiennymi lub drzwiowymi w stronę tej granicy oraz mniejszej niż 3,0m dla budynku zwróconego ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych w stronę tej granicy

v. Maksymalna powierzchnia zabudowy terenu inwestycji - 20%

vi. Minimalna powierzchnia biologicznie czynna terenu działki - 60%

vii. Szerokość elewacji frontowej - nie ustala się

viii. Maksymalna wysokość budynków, mierzona od średniego poziomu terenu przed głównym wejściem do budynku:

ix. Dla budynków zespołu hotelowej - 12,0m; dopuszcza się 15,0m na powierzchni 40% rzutu;

x. Dla budynków letniskowych - 7,0m;

xi. Dopuszcza się jedną kondygnację podziemną pod zespołem zabudowy hotelowej z przeznaczeniem na parking dla samochodów osobowych;

xii. Geometria dachu:

xiii. Dla budynków zespołu hotelowego - dach płaski lub wielospadowy o kącie nachylenia połaci dachowych od 20 do 40 stopni;

xiv. Dla domków letniskowych - dach dwuspadowy lub wielospadowy o kącie nachylenia połaci dachowych od 30 do 40 stopni.

W związku z powyższymi postanowieniami Decyzji WZ w odniesieniu do Nieruchomości to Wnioskodawca dowolnie może określić w jaki sposób zabuduje Pozostałe grunty wchodzące w skład Nieruchomości i w których miejscach posadowi jakie budynki, budowle lub obiekty budowlane. Nie mają na to wpływu możliwości faktycznej zabudowy w związku z ograniczeniami wynikającymi z prawa budowlanego, jeżeli zgodnie z Decyzją WZ teren ten może być zabudowany. Wyłącznie w odniesieniu go Gruntów leśnych Wnioskodawca bezwzględnie nie może ich zabudować i są one przeznaczone w całości na użytkowanie leśne.

Zgodnie z wypisem i wyrysem z dnia 20 lipca 2021 r. Pozostałe grunty stanowią w odniesieniu do Działki 1: 1,8800 ha jako zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy oraz 0,0010 jako nieużytki, z kolei w odniesieniu do Działki 2 Pozostałe grunty stanowią: 0,0180 jako grunty orne oraz 0,3296 jako nieużytki.

Również w niniejszym przypadku przekładając powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, skoro jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego:

i. na Nieruchomości nie znajdują się żadne budynki, budowle lub ich części;

ii. zgodnie z obowiązującym Decyzją WZ Pozostałe grunty mogą zostać zabudowane m.in. zabudową turystyczną zgodnie ze szczegółowymi postanowieniami Decyzji WZ

iii. wyłącznie w odniesieniu do Gruntów leśnych została wyłączona jakakolwiek zabudowa i nie została przewidziana zabudowa uzupełniająca ani dodatkowa;

to Pozostałe grunty będą terenem niezabudowanym przeznaczonym pod zabudowę jako tereny budowlane.

W konsekwencji w związku z faktem, że Pozostałe grunty mogą zostać zabudowane przez Wnioskodawcę dowolnie (ale w granicach wyznaczonych przez Decyzję WZ) różnego typu budynkami, budowlami lub obiektami budowlanymi stwierdzić należy, że transakcja nabycia Pozostałych gruntów jako terenów budowlanych zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, na których dopuszczalna jest zabudowa, podlega opodatkowaniu VAT i nie jest od tego podatku zwolniona.

Stanowisko organów podatkowych

    i. Powyższa interpretacja przepisów ustawy o VAT jest również podzielana przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych m.in. w interpretacji

       podatkowej z dnia 30 marca 2021 r. nr 0111-KDIB3- 2.4012.979.2020.2. MGO, w której rozpatrywana była sprawa nieruchomości w całości objętej decyzją WZ

       z przeznaczeniem na tereny budowlane: „Jak wynika z opisu sprawy działka będąca przedmiotem sprzedaży jest niezabudowana. Opisana nieruchomość nie jest objęta

       miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Jednakże... maja 2020 r. Spółce, której Wnioskodawca udzielił pełnomocnictwa została wydana decyzja

       o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Zatem w

       związku z uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy działka nr X1 będzie stanowić teren budowlany, zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. W związku z tym, należy

       stwierdzić, że zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania do planowanej sprzedaży ww. działki.”

    ii.Podobnie w interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 czerwca 2017 r. sygn. 0115-KDIT1-3.4012.187.2017.3.EB, w której czytamy, że

       „zbycie działek gruntu niezabudowanego nr: ..., ..., ..., ... nie będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż zgodnie z obowiązującym

       miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego grunt ten oznaczony jest jako „zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna”, zatem jest terenem budowlanym

       w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Wobec tego zbycie ww. działek będzie opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług”.

    iii. Podobnie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 czerwca 2015 r. sygn. IPPP2/4512-301/15-2/AOg w której czytamy, że „W konsekwencji

        w omawianej sprawie sprzedaż prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości podlegała opodatkowaniu VAT stawką w wysokości 23% w zakresie sprzedaży prawa

        użytkowania wieczystego terenów: zabudowy usługowej o charakterze usług komercyjnych i mieszkaniowej wielorodzinnej (symbol U/MW), dróg publicznych - lokalnych

        (symbol KDL2), dróg publicznych zbiorczych z tramwajem (symbol KDZ+T) i zieleni urządzonej (symbol ZP8), stanowiących tereny przeznaczone pod zabudowę”.

    iv. Zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 lipca 2018 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.311.2018.2.AB należy stwierdzić, że „sprzedaż opisanych

        działek niezabudowanych X1, X2 i X3 które, jak wynika z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, znajdują się w strefie oznaczonej symbolem KDZ

        przeznaczonej pod tereny dróg publicznych, czyli pod rozbudowę drogi oraz każda z działek X1, X2, X3 dopuszcza zabudowę urządzeniami turystycznymi i sportowymi,

        trasami turystyki, trasami rowerowymi, urządzeniami infrastruktury technicznej, stanowi zatem grunt przeznaczony pod zabudowę, tym samym stanowi teren budowlany, o

        którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy”.

    v.· Również w interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 maja 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012.196.2018.2.KOMZ potwierdził kluczową rolę

         wytycznych MPZP w sytuacji ustalania czy na teren powinien być uznany za teren budowlany w rozumieniu ustawy o VAT „z uwagi na powyższy opis sprawy należy

         stwierdzić, żewbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, przedmiotowa działka nr 1/21 w dniu sprzedaży w 2015 r. stanowiła teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33

         ustawy, gdyż miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego pomimo zakazu zabudowy terenu obiektami budowlanymi oraz przeprowadzania robót budowlanych

         wprost wskazywał jednak na możliwość jej zabudowania różnymi obiektami budowlanymi np. obiektami małej architektury, sieciami uzbrojenia i urządzeniami infrastruktury

         technicznej, parkingami, dojazdami do parkingów, punktami widokowymi, ciągami pieszo - rowerowymi w formie promenady (z utwardzoną powierzchnią, umożliwiającą

         realizację dojazdów technicznych oraz z oświetleniem typu parkowego i ławkami), kładkami i pomostami, placami postojowymi łódek i kajaków, czy też tarasami usług

         gastronomicznych związanymi z obsługą przyległych terenów usługowych”.

    vi. Ponadto również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lutego 2018 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.720.2017.2.MN oraz w interpretacja

         indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 stycznia 2018 r. sygn. 0112-KDIL4.4012.495.2017.2.EB) stwierdzone zostało, że pomimo podstawowego

         przeznaczenia terenu jako „teren zieleni’ należy brać pod uwagę przeznaczenie towarzyszące zezwalające na budowę np. obiektów małej architektury / sieci i obiektów

         infrastruktury technicznej. Naszym zdaniem należy mówić w tym zakresie o utrwalonej praktyce interpretacyjnej organów podatkowych.

    vii.Powyższa interpretacja przepisów ustawy o VAT jest również podzielana przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych m.in. w interpretacji

         indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 czerwca 2017 r. sygn. 0115-KDIT1-3.4012.187.2017.3.EB, w której czytamy, że „zbycie działek gruntu

         niezabudowanego nr: ...,...,...,... nie będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż zgodnie z obowiązującym miejscowym

         planem zagospodarowania przestrzennego grunt ten oznaczony jest jako „zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna”, zatem jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2

         pkt 33 ustawy. Wobec tego zbycie ww. działek będzie opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług”.

    viii. Podobnie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 czerwca 2015 r. sygn. IPPP2/4512-301/15-2/AOg w której czytamy, że

          „W konsekwencji w omawianej sprawie sprzedaż prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości podlegała opodatkowaniu VAT stawką w wysokości 23% w zakresie

          sprzedaży prawa użytkowania wieczystego terenów: zabudowy usługowej o charakterze usług komercyjnych i mieszkaniowej wielorodzinnej (symbol U/MW), dróg

          publicznych - lokalnych (symbol KDL2), dróg publicznych zbiorczych z tramwajem (symbol KDZ+T) i zieleni urządzonej (symbol ZP8), stanowiących tereny przeznaczone

          pod zabudowę”.

    ix. Zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 lipca 2018 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.311.2018.2.AB należy stwierdzić, że „sprzedaż opisanych

        działek niezabudowanych X1, X2 i X3 które, jak wynika z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, znajdują się w strefie oznaczonej symbolem KDZ

        przeznaczonej pod tereny dróg publicznych, czyli pod rozbudowę drogi oraz każda z działek X1, X2, X3 dopuszcza zabudowę urządzeniami turystycznymi i sportowymi,

        trasami turystyki, trasami rowerowymi, urządzeniami infrastruktury technicznej, stanowi zatem grunt przeznaczony pod zabudowę, tym samym stanowi teren budowlany, o

        którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy”.

    x. Również w interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 maja 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012.196.2018.2.KOMZ potwierdził kluczową rolę

        wytycznych MPZP w sytuacji ustalania czy na teren powinien być uznany za teren budowlany w rozumieniu ustawy o VAT „z uwagi na powyższy opis sprawy należy

        stwierdzić, że wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, przedmiotowa działka nr 1/21 w dniu sprzedaży w 2015 r. stanowiła teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy,

        gdyż miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego pomimo zakazu zabudowy terenu obiektami budowlanymi oraz przeprowadzania robót budowlanych wprost

        wskazywał jednak na możliwość jej zabudowania różnymi obiektami budowlanymi np. obiektami małej architektury, sieciami uzbrojenia i urządzeniami infrastruktury

        technicznej, parkingami, dojazdami do parkingów, punktami widokowymi, ciągami pieszo - rowerowymi w formie promenady (z utwardzoną powierzchnią, umożliwiającą

        realizację dojazdów technicznych oraz z oświetleniem typu parkowego i ławkami), kładkami i pomostami, placami postojowymi łódek i kajaków, czy też tarasami usług

        gastronomicznych związanymi z obsługą przyległych terenów usługowych”.

    xi. Ponadto również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lutego 2018 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.720.2017.2.MN oraz w interpretacja

         indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 stycznia 2018 r. sygn. 0112-KDIL4.4012.495.2017.2.EB) stwierdzone zostało, że pomimo podstawowego

         przeznaczenia terenu jako „teren zieleni” należy brać pod uwagę przeznaczenie towarzyszące zezwalające na budowę np. obiektów małej architektury / sieci i obiektów

         infrastruktury technicznej.

    xii. Naszym zdaniem należy mówić w tym zakresie o utrwalonej praktyce interpretacyjnej organów podatkowych i w zakresie w jakim Nieruchomość przeznaczona jest pod           jakąkolwiek zabudowę tj. Pozostałe grunty i nie jest spod tej zabudowy wyłączona to transakcja nabycia takiej nieruchomości jako terenu budowlanego podlega                 opodatkowaniu VAT wg właściwej stawki i nie podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 4 tj. w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1 za nieprawidłowe tj. uznania, że transakcja sprzedaży Gruntów leśnych nie będzie zwolniona od podatku VAT w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1 za nieprawidłowe, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Gruntów leśnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT.

Prawo do odliczenia VAT naliczonego jest fundamentalną zasadą podatku VAT, co powoduje, że jest on neutralny dla przedsiębiorców, a jego ekonomiczny ciężar ponosi wyłącznie konsument. W związku z realizacją prawa do odliczenia VAT konieczne jest oczywiście wykazanie związku (bezpośredniego lub pośredniego) pomiędzy realizowanymi zakupami a wykonywaną opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Związek bezpośredni ma miejsce wówczas, gdy nabywane towary lub usługi są przeznaczone do dalszej odsprzedaży, a tym samym bezpośrednio są związane z działalnością opodatkowaną VAT. Natomiast związek pośredni występuje wtedy, gdy nabywane świadczenia wiążą się z ogólnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa podatnika.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż towarów, dokonane przez niego na rzecz innego podatnika.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Dla oceny prawa do odliczenia VAT znaczenie ma zamiar podatnika co do wykorzystania zakupionych towarów i usług w momencie ponoszenia wydatku, jak również związek ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną VAT.

W sytuacji gdyby Organ podatkowy uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1 za nieprawidłowe tj. uznał, że transakcja sprzedaży Gruntów leśnych nie będzie zwolniona od podatku VAT oznacza to, że transakcja taka byłaby w zakresie Gruntów leśnych również opodatkowana VAT i cała transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie opodatkowana VAT.

Nabywca zamierza w oparciu o Decyzję WZ oraz Pozwolenia na budowę zrealizować na Nieruchomości, w części w jakiej dozwolona jest zabudowa, inwestycję budowlaną polegającą na budowie obiektu typu Condohotel lub Aparthotel. W planowanej inwestycji zostaną wydzielone odrębne lokale przeznaczone do sprzedaży opodatkowanej VAT lub wynajmu opodatkowanego VAT. W konsekwencji jeśli organ podatkowy uzna, że również w zakresie Gruntów leśnych transakcja sprzedaży powinna być opodatkowana VAT to w całości będzie ona wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania działalności opodatkowanej VAT (sprzedaż lub wynajem lokali) i nie zwolnionej od tego podatku.

Ponadto Wnioskodawca i Sprzedający na dzień dokonania planowanej transakcji będą zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT.

W efekcie powyższej analizy i uznaniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1 za nieprawidłowe i Wnioskodawca po dokonaniu planowanej transakcji nabycia Nieruchomości w zakresie Gruntów leśnych i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT w odniesieniu do tej części Nieruchomości potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu przedmiotu transakcji, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 5, tj. w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 2 za prawidłowe tj. uznania, że transakcja sprzedaży Pozostałych gruntów podlega opodatkowaniu VAT i nie jest od tego podatku zwolniona to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku nabyciem Pozostałych gruntów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT.

Prawo do odliczenia VAT naliczonego jest fundamentalną zasadą podatku VAT, co powoduje, że jest on neutralny dla przedsiębiorców, a jego ekonomiczny ciężar ponosi wyłącznie konsument. W związku z realizacją prawa do odliczenia VAT konieczne jest oczywiście wykazanie związku (bezpośredniego lub pośredniego) pomiędzy realizowanymi zakupami a wykonywaną opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Związek bezpośredni ma miejsce wówczas, gdy nabywane towary lub usługi są przeznaczone do dalszej odsprzedaży, a tym samym bezpośrednio są związane z działalnością opodatkowaną VAT. Natomiast związek pośredni występuje wtedy, gdy nabywane świadczenia wiążą się z ogólnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa podatnika.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż towarów, dokonane przez niego na rzecz innego podatnika.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Dla oceny prawa do odliczenia VAT znaczenie ma zamiar podatnika co do wykorzystania zakupionych towarów i usług w momencie ponoszenia wydatku, jak również związek ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną VAT.

Nabywca zamierza w oparciu o Decyzję WZ oraz Pozwolenia na budowę zrealizować na Nieruchomości, w części w jakiej dozwolona jest zabudowa tj. na Pozostałych gruntach, inwestycję budowlaną polegającą na budowie obiektu typu Condohotel lub Aparthotel. W planowanej inwestycji zostaną wydzielone odrębne lokale przeznaczone do sprzedaży opodatkowanej VAT lub wynajmu opodatkowanego VAT. W konsekwencji planowanej inwestycji, Nieruchomość w zakresie Pozostałych gruntów w całości będzie wykorzystywana do wykonywania działalności opodatkowanej VAT (sprzedaż lub wynajem lokali) i nie zwolnionej od tego podatku.

Ponadto Wnioskodawca i Sprzedający na dzień dokonania planowanej transakcji będą zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT.

W efekcie powyższej analizy Wnioskodawca po dokonaniu planowanej transakcji nabycia Nieruchomości w zakresie Pozostałych gruntów i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT w odniesieniu do tej części Nieruchomości potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu przedmiotu transakcji, gdyż spełniony jest warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawa o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…)

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, nieruchomość (zarówno zabudowana jak i niezabudowana) będąc rzeczą spełnia zawartą w tym przepisie definicję towaru, a jej zbycie jest traktowane jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, sprzedaż nieruchomości przez Zbywcę będzie kwalifikowana jako odpłatna dostawa towarów.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Dostawa gruntów niezabudowanych, będących gruntami innymi niż budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, np. gruntami rolnymi czy leśnymi bez prawa zabudowy, jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

Jednocześnie należy wskazać, że kluczowa dla sprawy regulacja stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 - Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen - „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”. Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2022 r. poz. 503):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo polskim rezydentem podatkowym zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT w Polsce, posiadają w Polsce siedzibę i miejsce działalności gospodarczej. Są Państwo spółką celową przeznaczoną do nabycia nieruchomości i realizacja projektu budowlanego. (…) sp. z o.o. (dalej: „Sprzedający”) jest polskim rezydentem podatkowym zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT w Polsce, posiada w Polsce siedzibę i miejsce działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności Sprzedającego jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami. Na moment dokonania Transakcji, zdefiniowanej poniżej, Zainteresowani będą zarejestrowani w Polsce jako czynni podatnicy VAT.  Na moment złożenia niniejszego wniosku Sprzedający jest właścicielem nieruchomości gruntowych stanowiących działkę gruntu nr 1 oraz działkę gruntu nr 2. Aktualnie na Działkach nie znajdują się żadne budynki, budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, ani ich części. Zdaniem Wnioskodawcy nawet jeśli na Nieruchomości znajdują się jakiekolwiek naniesienia to nie stanowią one budynków ani budowli w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Działki są objęte decyzją o warunkach zabudowy Burmistrza Miasta Władysławowo z dnia 19 września 2006 r. zgodnie z którą w odniesieniu do Działek ustalono warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na przebudowie i rozbudowie ośrodka wypoczynkowego na terenie działek nr 1 i 2. Zgodnie z Decyzją WZ ustalona zabudowa to zabudowa usług turystycznych.

Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów sporządzonym, grunty działek są zakwalifikowane w następujący sposób:

c) w odniesieniu do Działki 1:

        - powierzchnia 1,6177 ha jest zaklasyfikowana jako LsV - Lasy („Grunty leśne Działki 1”),

        - powierzchnia 1,8800 ha jest zaklasyfikowana jako Bp - Zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy,

        - powierzchnia 0,0010 ha jest zaklasyfikowana jako N - Nieużytki

d) w odniesieniu do Działki 2:

        - powierzchnia 0,0180 ha jest zaklasyfikowana jako RIVb - Grunty orne,

        - powierzchnia 0,1450 ha jest zaklasyfikowana jako LsV - Lasy („Grunty leśne Działki 2”),

        - powierzchnia 0,3296 ha jest zaklasyfikowana jako N - Nieużytki.

Powierzchnia Gruntów leśnych Działki 1 i powierzchnia Gruntów leśnych Działki 2 dalej określane będą jako „Grunty leśne”. W odniesieniu do Gruntów leśnych Decyzja WZ określa, że: Grunty leśne działek nr 1 i nr 2 pozostawia się w użytkowaniu leśnym, bez prawa zabudowy”.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia zwolnienia z podatku VAT sprzedaży części działek nr 1 i 2 jako Gruntów leśnych, określonych w Decyzji o warunkach zabudowy jako gruntów bez prawa do zabudowy (pytanie nr 1) oraz braku zwolnienia pozostałych gruntów działek nr 1 i 2, na których dopuszczona jest zabudowa (pytanie nr 2).

Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, dla działek nr 1 i 2 będących przedmiotem wniosku brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednak dla przedmiotowych działek została wydana decyzja o warunkach zabudowy, która ustala warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na przebudowie i rozbudowie ośrodka wypoczynkowego. Jak państwo dalej wskazali w opisie sprawy, decyzja ta wyłącza spod zabudowy grunty leśne znajdujące się na działkach nr 1 i nr 2, a które zgodnie z tą decyzją pozostawia się w użytkowaniu leśnym.

Tak więc, mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że dostawa części działek nr 1 i 2 dla których została wydana decyzja o warunkach zabudowy, a które to części działki są  Gruntami leśnymi wyłączonymi zgodnie z Decyzja o warunkach zabudowy spod zabudowy nie stanowią terenów budowlanych, o których mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a zatem dostawa tych części działek będących Gruntami leśnymi będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Natomiast dostawa pozostałych części działek nr 1 i 2 dla których została wydana decyzja o warunkach zabudowy, a części te nie są Gruntami leśnymi wyłączonymi spod zabudowy zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy, stanowią teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a zatem dostawa tych części działek nr 1 i 2 nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu nieruchomości wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy części działek nr 1 i 2 w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich

  przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z opisu sprawy działki nr 1 i 2 nie były wykorzystywane przez Sprzedającego wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatki VAT. Oznacza to, że nie został spełniony już jeden z warunków do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy do części działek nr 1 i 2.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że dostawa części działek nr 1 i 2 będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu, która nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy, a zatem będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki właściwej dla przedmiotu dostawy.

Podsumowując, dostawa części działek nr 1 i 2 będących Gruntami leśnymi będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 natomiast dostawa pozostałych części działek nr 1 i 2 nie będących Gruntami leśnymi nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy, będzie zatem opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki właściwej dla przedmiotu dostawy

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Z uwagi na powyższe rozstrzygniecie, tzn. uznania Państwa stanowiska za prawidłowe w zakresie pytania nr 1 oraz warunkowy charakter pytania nr 4, nie udziela się odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 4.

Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego przez przyszłego Nabywcę nieruchomości w odniesieniu do części działek nr 1 i 2 (pytanie nr 5) nie będących Gruntami leśnymi, nie korzystających z ww. zwolnień, wskazać należy, że:

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 11.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Nabywca czynny podatnik podatku VAT zamierza wykorzystywać przedmiotowe działki w ramach działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (sprzedaż lub wynajem lokali) i nie zwolnionej od tego podatku.

Zatem Nabywca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem części nieruchomości nr 1 i 2. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabyta przez Kupującego Nieruchomość będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

W konsekwencji, nabywcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup części działek nr 1 i 2 nie będących gruntami leśnymi.

Podsumowując, Państwo stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydana w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie formułowanych pytań, stąd wszelkie inne kwestie poruszone opisie zdarzenia przyszłego, a nie objęte pytaniami nie były przedmiotem interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).