Opodatkowanie podatkiem VAT otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją projektu oraz możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponie... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.541.2022.2.IO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.541.2022.2.IO

Temat interpretacji

Opodatkowanie podatkiem VAT otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją projektu oraz możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

-opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją projektu pn. (…) – jest prawidłowe,

-możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją zadań nr 1, 3 i 4 ww. projektu – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

(…) r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją projektu pn. (…) oraz braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją zadań nr 1, 3 i 4 ww. projektu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z (…) r. (wpływ (…) r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (…) (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatku VAT”).

Działa na podstawie odpowiednich przepisów prawnych regulujących zakres działań jednostki samorządu terytorialnego oraz sektora finansów publicznych m.in.: Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. (t.j. Dz.U.2022.559 z późn. zm.), Ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r. (t.j. Dz.U.2022.528 z późn. zm.), Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r. (t.j. Dz.U.2021.305 z późn. zm.).

Gmina zgodnie z art. 15 ust. 6 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2022.931 z późn. zm.) (dalej: „ustawa o VAT”), w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których została powołana, nie jest uznawana za podatnika z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Miasto (…) uzyskało pozytywną decyzję o dofinansowaniu realizacji projektu pn. (…) (dalej: „projekt pn."...””) w ramach środków (…).

Projekt realizowany w formule grantowej skierowany został do Grantobiorców będących właścicielami budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych zlokalizowanych na terenie granic administracyjnych Miasta (…), wyposażonych w systemy grzewcze zasilane ze źródeł ciepła na paliwa stałe klasy 3 i 4 według normy PN-EN 303-5:2012 oraz urządzenia bezklasowe.

Projekt pn."..." wykonywany będzie w ramach zadań własnych Gminy, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności sprawy obejmujące ład przestrzenny, gospodarkę nieruchomościami, ochronę środowiska, przyrody i gospodarki wodnej (art. 7 pkt 1 Ustawy o samorządzie gminnym).

Celem bezpośrednim realizacji projektu pn."..." jest poprawa jakości powietrza, w tym w szczególności ograniczenie emisji CO2 oraz pyłu PM 10 poprzez wymianę indywidualnych źródeł ciepła opalanych węglem - modernizację systemów grzewczych na:

1)podłączenie do sieci ciepłowniczej,

2)instalacji kotłów spalających pellet lub paliwo gazowe,

3)zastosowanie źródeł ciepła wykorzystujących energię elektryczną (pompy ciepła powietrze/woda, oporowe kotły elektryczne lub elektrodowe, piece akumulacyjne, promienniki, oporowe ogrzewanie elektryczne),

4)wymianie źródła ciepła mogą towarzyszyć uzasadnione modernizacje systemu c.o. lub c.o. + c.w.u pozostające w związku przyczynowo - skutkowym z likwidacją dotychczasowego źródła ciepła;

5)wymiana systemu grzewczego może być uzupełniona poprzez montaż Mikroinstalacji OZE.

Efektem projektu pn."..." będzie ograniczenie tzw. „niskiej emisji”, zmniejszenie zapotrzebowania na zasoby naturalne.

Wnioskodawca udzieli grantów na sfinansowanie przedsięwzięć niskoemisyjnych Grantobiorcom wyłonionym w drodze otwartego naboru. Po przeprowadzonej procedurze na listę projektu wpisano 166 Grantobiorców. Granty w ramach projektu zostaną przeznaczone przede wszystkim na wymianę źródła ciepła lub podłączenie do sieci ciepłowniczej wraz z niezbędnymi pracami budowlanymi i instalacyjnymi, demontażem.

W myśl zapisów regulaminu naboru do projektu, Grantobiorcą może zostać osoba fizyczna będąca właścicielem, współwłaścicielem, użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym znajduje się budynek mieszkalny lub będącą właścicielem, współwłaścicielem wydzielonego w budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą położonego na terenie Miasta (…), w obrębie którego zostanie zamontowana instalacja objęta projektem pn. ,,…”.

Grantobiorca przystępując do projektu zobowiązany będzie min. do:

1)zapewnienia ciągłości pracy instalacji;

2)zachowania trwałości projektu;

3)przekazywania, przedkładania na każde wezwanie Grantodawcy wszystkich dokumentów związanych z realizacją projektu w czasie trwałości projektu;

4)naprawy instalacji w trybie natychmiastowym oraz poniesienia w pełni kosztów naprawy wynikającej ze złego użytkowania instalacji.

Zapisy odnośnie trwałości będą dotyczyły również każdych kolejnych właścicieli majątku powstałego w ramach realizacji niniejszego projektu.

Projekt podzielony jest na 4 zadania:

Zadanie nr 1: Przygotowanie projektu.

W ramach zadania opracowano dokumentację niezbędną do ubiegania się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w tym analizy niezbędne do złożenia wniosku, przeprowadzenie naboru uczestników projektu, w tym przygotowanie regulaminu naboru.

Zadanie nr 2: Rzeczowa realizacja projektu - granty.

W ramach zadania zostaną wykonane działania, których celem będzie wymiana urządzeń grzewczych w obiektach osób objętych projektem jak również udzielenie planowanych 166 grantów na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych.

Zadanie nr 3: Zarządzanie projektem - obsługa Grantobiorców.

Doradztwo i nadzór nad prawidłową realizacją zadania związanego z wymianą urządzeń grzewczych Grantobiorców. W ramach kosztu nadzoru inwestorskiego przewiduje się głównie przeprowadzenie kontroli w terenie, która będzie miała na celu sprawdzenie zakresu rzeczowego ujętego w umowie o powierzenie grantu oraz weryfikację dokumentów otrzymanych od Grantobiorców w celu rozliczenia zadania. Każda lokalizacja będzie poddana kontroli w postaci ww. wizji lokalnej. Przewiduje się przeprowadzenie takiej kontroli przed każdą wypłatą grantu w celu zapewnienia prawidłowości realizacji zadania i wydatkowania środków zgodnie z przeznaczeniem.

Zadanie nr 4: Promocja projektu.

Promocja projektu wynikająca z obowiązków umowy o udzielenie dotacji i informacje o źródłach finansowania projektu. W ramach zadania przewiduje się sfinansowanie kosztów zakupu tablicy informacyjnej projektu do umieszczenia w budynku Urzędu Miasta (…) oraz tabliczek informacyjnych do umieszczenia na nowo powstałych instalacjach.

Realizacja projektu pn."..." w zakresie zadań 1, 3 oraz 4 będzie udokumentowana fakturami VAT wystawionymi na Miasto (…). Natomiast realizacja zadania 2 związana będzie z pracami wykonywanymi na obiektach, będących własnością, współwłasnością Grantobiorcy i będą dokumentowane fakturami VAT/rachunkami wystawionymi na Grantobiorców (osoby fizyczne). Grantobiorca będzie miał możliwość zakupu towarów i usług związanych z inwestycją w ramach projektu pn."..." u dowolnego, wybranego przez siebie przedsiębiorcy, to przez Grantobiorcę zostanie poniesiony całkowity wydatek dotyczący wymiany źródła ciepła. Rozliczenie każdej inwestycji polegało będzie na przyznaniu grantów na podstawie złożonego wniosku o płatność, zgodnie z zapisami regulaminu naboru, do kwoty netto poniesionych kosztów przez Grantobiorcę. Podatek VAT stanowić będzie koszt niekwalifikowany i będzie kosztem Grantobiorcy. Maksymalna wysokość grantu wynosić będzie do 100 % kosztów kwalifikowanych z ograniczeniem kwotowym określonym w regulaminie naboru do projektu pn."...".

W uzupełnieniu z (…) r. Wnioskodawca wskazał, że:

Odpowiedź na pytanie nr 1):

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystane wyłączenie do czynności nieopodatkowanych.

Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie projekt realizowany jest w formule grantowej. Beneficjent (Miasto (…)) jako grantodawca będzie udzielał grantów na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych grantobiorcom wyłonionym w drodze otwartego naboru. Ostatecznymi odbiorcami projektu wykorzystującymi produkty projektu będą grantobiorcy - osoby posiadające prawo dysponowania budynkiem mieszkalnym / lokalem mieszkalnym zlokalizowanym w mieście (…).

Podatek VAT dotyczący wydatków na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych (w ramach zadania nr 2 projektu) będzie ponoszony przez grantobiorców (nie będzie podlegał refundacji – stanowi koszt niekwalifikowalny projektu).

Podatek VAT dotyczący pozostałych kosztów związanych z realizacją projektu (w ramach zadania 1, 3 i 4 projektu), tj. przygotowanie projektu, zarządzanie projektem, promocja jest kosztem kwalifikowalnym.

W związku z powyższym Miasto (…) nie będzie wykorzystywało produktów projektu do działalności o charakterze gospodarczym, nie będzie więc miało możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Odpowiedź na pytanie nr 2):

Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie projekt realizowany jest w formule grantowej. Beneficjent (Miasto (…)) jako grantodawca będzie udzielał grantów na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych grantobiorcom wyłonionym w drodze otwartego naboru, posiadającym prawo dysponowania budynkiem mieszkalnym / lokalem mieszkalnym zlokalizowanym w mieście (…).

Ponadto w ramach przedmiotowego projektu Miasto (…) realizuje zadania nieobjęte grantem, dotyczące przygotowania projektu, zarządzania projektem i promocji projektu, których koszt jest kwalifikowalny i podlega refundacji.

Gmina występuje w przedmiotowej sprawie wyłącznie jako Grantodawca w zakresie opisanego we wniosku zadania nr 2, polegającego na udzieleniu grantów dla mieszkańców Gminy na wymianę źródeł ciepła w budynkach, w odniesieniu do których Beneficjenci są właścicielem, współwłaścicielem, użytkownikiem wieczystym  lub współużytkownikiem wieczystym.

Ponadto aby właściwie zrealizować projekt Gmina jest zobowiązana wykonać zadanie nr 1, 3 i 4 opisane we wniosku  – w tym przypadku Gmina występuje w roli realizatora tych zadań.

Natomiast w zakresie otrzymanego dofinasowania z (…) Gmina występuje w roli Beneficjenta tych środków. Gmina będzie rozliczać odrębnie dla każdego mieszkańca inwestycję na podstawie złożonego wniosku o refundację kosztów, a później dysponować środkami pozyskanymi z EFRR i przyznawać granty, zgodnie z zapisami Regulaminu naboru.

Odpowiedź na pytanie nr 3):

W ramach projektu …. Gmina nie będzie świadczyć na rzecz Mieszkańców (Grantobiorców), żadnych czynności (usług). Pragnę zaznaczyć, że czynności dokonywane w ramach opisanych we wniosku zadań nr 1, 3 i 4 są warunkiem koniecznym do prawidłowej realizacji zadania nr 2. Zdaniem Gminy czynności te nie mają charakteru usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług – służą jedynie prawidłowej realizacji Projektu oraz obowiązku promowania Projektu. Gmina nie będzie obciążała Mieszkańców żadnymi kosztami związanymi z realizacją ww. zadań.

Zgodnie z wnioskiem i umową o dofinansowanie projektu grantowego Beneficjent projektu udziela grantów podmiotom publicznym albo prywatnym w formie dotacji celowej z jednoczesnym uwzględnieniem kwoty wkładu własnego. Grantobiorcy wyłonieni w drodze otwartego naboru, posiadają prawo dysponowania budynkiem mieszkalnym / lokalem mieszkalnym zlokalizowanym w mieście (…).

W ramach przedmiotowego projektu Miasto (…), oprócz udzielania grantów na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych, realizuje dodatkowo (poprzez udzielenie zamówień publicznych) zadania dotyczące przygotowania projektu (w tym przeprowadzenia naboru grantobiorców), zarządzania projektem (obsługi grantobiorców) i promocji.

Odpowiedź na pytanie nr 4):

Realizacja przedmiotowego projektu będzie uzależniona od otrzymania dofinansowania. W przypadku braku dofinansowania inwestycja nie byłaby realizowana.

Odpowiedź na pytanie nr 5):

Nie. Miasto (…) otrzymane dofinansowanie nie będzie mogło przeznaczyć na inny cel niż projekt, o którym mowa we wniosku.

Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Beneficjent (Miasto (…)) jest zobowiązany do realizacji projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, (…), oraz regulaminem konkursu.

Odpowiedź na pytanie nr 6)

Tak. Zasady rozliczania się z otrzymanych środków finansowanych określa umowa o dofinansowanie projektu grantowego zawarta pomiędzy (…), reprezentowanym przez (…) pełniący rolę (…) – Miastem na prawach powiatu.

Zgodnie z ww. umową Beneficjent przekazuje (i okresowo aktualizuje) (…) harmonogram składania wniosków o płatność za pośrednictwem systemu (…) na cały okres realizacji projektu. Beneficjent składa do (…) pierwszy wniosek o płatność nie później niż do trzech miesięcy od dnia zawarcia umowy. Beneficjent składa (…) wniosek o płatność nie rzadziej niż raz na trzy miesiące i nie częściej niż raz w miesiącu licząc od dnia zawarcia umowy. Wnioski o płatność, w ramach których beneficjent wnioskuje o przekazanie dofinansowania w formie zaliczki lub refundacji i/lub wykazuje wydatki poniesione na realizację projektu i/lub przekazuje informację o postępie realizacji projektu, są składane za pośrednictwem systemu (…) wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatków. (…), po dokonaniu weryfikacji przekazanego przez beneficjenta wniosku o płatność, poświadczeniu wysokości i prawidłowości poniesionych wydatków kwalifikowanych w nim ujętych, zatwierdza wysokość dofinansowania. Pozytywna weryfikacja wniosku o płatność w zakresie refundacji/zaliczki, stanowi podstawę dokonania płatności. Płatności są przekazywane w kwocie zatwierdzonej w ramach wniosku o płatność.

Odpowiedź na pytanie nr 7)

Tak. Kwestia zwrotu środków uregulowana jest w umowie o dofinansowanie projektu grantowego. W przypadku stwierdzenia, iż na skutek działania lub zaniechania beneficjenta doszło do nieprawidłowości (…) wszczyna procedurę odzyskania środków zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (UFP).

Zasady dotyczące odzyskiwania i zwrotów środków, w tym skutków niewykonania zobowiązania zwrotu środków opisuje również (…). W przypadku stwierdzenia przez (…) nieprawidłowości w zakresie wydatkowania środków dofinansowania, która wypełnia którąkolwiek z przesłanek określonych w art. 207 UFP tj.:

-wykorzystanie niezgodnie z przeznaczeniem,

-wykorzystanie z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych,

-pobranie nienależnie lub w nadmiernej wysokości

dofinansowanie podlega zwrotowi na zasadach i w terminach w określonych w UFP.

Odpowiedź na pytanie nr 8)

Zgodnie ze Szczegółowym Opisem (…) oraz regulaminem naboru nr (…) maksymalny % poziom dofinansowania (…) wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu w ramach poddziałania 4.6.1. wynosi:

-95% dla projektów realizowanych w powiązaniu z programem Stop Smog bądź poziom wynikający z luki w finansowaniu, rekompensaty, pomocy de minimis lub zgodnie z zasadami udzielania pomocy publicznej;

-90% dla projektów dedykowanych mieszkańcom zagrożonym ubóstwem energetycznym bądź poziom wynikający z luki w finansowaniu, rekompensaty, pomocy de minimis lub zgodnie z zasadami udzielania pomocy publicznej;

-w pozostałych przypadkach 85%, bądź poziom wynikający z luki w finansowaniu, rekompensaty, pomocy de minimis lub zgodnie z zasadami udzielania pomocy publicznej.

Zgodnie ze sporządzoną analizą finansową, będącą załącznikiem do wniosku o dofinansowanie przedmiotowego Projektu, poziom dofinansowania określono na 85% wydatków kwalifikowalnych.

Pozostałe 15% wydatków kwalifikowalnych oraz ewentualne wydatki niekwalifikowalne stanowią wkład własny Miasta (…).

W przypadku zadań nr 1, 3 i 4 opisanych we wniosku, kosztem kwalifikowalnym są kwoty brutto, poszczególnych zadań. Wydatki zostaną poniesione na podstawie faktur VAT wystawionych przez Wykonawców na Miasto (…).

W przypadku zadania nr 2 opisanego we wniosku maksymalna wysokość Grantu wynosić będzie do 100 % kosztów kwalifikowanych netto z ograniczeniem kwotowym określonym w w/w regulaminie (w tym: 85% dofinasowania z (…) oraz 15% wkładu własnego Miasta (…)).

Koszty niekwalifikowalne oraz koszt podatku VAT związanego z realizacją przedsięwzięć niskoemisyjnych (w ramach zadania nr 2 opisane we wniosku) jest pokrywany przez poszczególnych Grantobiorców.

Pytania

1)Czy w związku z realizacją projektu pn. (…)otrzymane przez Miasto (…) dofinansowanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT?

2)Czy Miasto (…) będzie miało możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją zdań 1, 3 i 4 projektu pn. ,,…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy w związku z realizacją projektu pn. (…) otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, jak również nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Gminy, nie będzie ona miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją zadania 1, 3 i 4 projektu pn.”...", ponieważ towary i usługi związane z realizacją tej inwestycji będą służyły celom innym niż działalność gospodarcze w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Gminy:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w świetle przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ww. ustawy). Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 ww. ustawy), w szczególności sprawy dotyczące m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działań podejmowanych przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych, działa ona w roli podatnika podatku VAT.

Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei przepis art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Ad.1

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (Gminę).

Otrzymane przez Gminę dofinansowane z (…), przekazywane następnie Grantobiorcom w postaci grantów za zwrot kosztów indywidualnej wymiany starego źródła ciepła nie będą stanowić dopłaty do ceny, gdyż Gmina nie jest inwestorem i nie świadczy usług ani nie dostarcza towaru na rzecz osób fizycznych.

W myśl zapisów regulaminu naboru i realizacji projektu Grantobiorca zobowiązany jest do samodzielnego wyboru wykonawcy na podstawie rozeznania cenowego przeprowadzonego przez Grantobiorcę z zachowaniem wymogów, określonych w załącznikach do tego regulaminu oraz do poniesienia wydatków w sposób celowy, racjonalny i oszczędny.

Wykonawca po zakończeniu inwestycji i odbiorze wystawi fakturę VAT lub rachunek na Grantobiorcę (osobę fizyczną), wtedy mieszkaniec będzie mógł zwrócić się do Gminy o wypłatę grantu. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego mieszkaniec poniesie peny koszt realizacji inwestycji (wymiana pieca i jego montaż), a refundację kosztów otrzyma do wartości netto, natomiast podatek VAT wynikający z faktury stanowić będzie koszt niekwalifikowany i będzie kosztem Grantobiorcy.

Przedmiotem umowy pomiędzy Gminą a Grantobiorcą - mieszkańcem Gminy (osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej, rolniczej), będzie tylko i wyłącznie refundacja kosztów wymiany źródła ciepła.

Podsumowując, Miasto (…) stoi na stanowisku, iż otrzymane dofinansowanie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż przekazany grant nie będzie wynagrodzeniem należnym za wykonanie świadczenia, jak również nie będzie stanowić dopłaty do ceny wymienianej instalacji, tak więc przedmiotowe dofinansowanie nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Ad.2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo od obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek tj.:

-nabywcą towarów/usług jest podatnik podatku VAT oraz

-nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Skorzystanie z w/w prawa do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest związkiem zakupów z wykonywanymi przez czynnego podatnika podatku VAT czynnościami opodatkowanymi. Warunek ten wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli gdy wykorzystywane są do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazała Gmina w opisie sprawy, efekty realizacji projekt pn."..." nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zadanie 2 będzie realizowane na nieruchomościach należących do Grantobiorców (osób fizycznych) i na nich wystawiane będą faktury/rachunki dokumentujące wykonanie robót związanych z wymianą źródeł ciepła. W tym przypadku Gmina nie będzie nabywcą towarów i usług wynikających z realizacji inwestycji.

Natomiast wydatek związany z realizacją projektu pn."..." w zakresie zadań 1, 3 oraz 4 będzie udokumentowany fakturami VAT wystawionymi na Miasto (…), lecz nabyte towary i usługi nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, albowiem realizując projekt Gmina wykonuje zadania własne określone w ustawie o samorządzie gminnym, a zatem związane z tym wydatki będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

Opierając się na przywołanych powyżej przepisach ustawy o VAT, zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z realizacją zadań 1, 3 oraz 4. gdyż nie została spełniona druga przesłanka, warunkująca prawo do odliczeń podatku naliczonego.

Podsumowując, Miasto (…) stoi na stanowisku, iż nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań 1, 3 i 4 projektu pn."...”, ponieważ towary i usługi związane z realizacją tej inwestycji będą służyły celom innym niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją projektu pn. (…) oraz braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją zadań nr 1, 3 i 4 ww. projektu – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatna usługa.

Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.

Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy:

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r., 347 s. 1 ze zm.; dalej: „Dyrektywa VAT”), m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie nie będzie stanowić dopłaty do ceny instalacji, gdyż nie weszli Państwo w rolę inwestora, co za tym idzie - nie świadczą Państwo usług ani nie dostarczają Państwo towaru na rzecz osób fizycznych.

Należy uznać, że czynność przekazania środków w formie pieniężnej jako dofinansowania otrzymanego przez Państwa nie stanowi świadczenia usługi.

Przedstawione w opisie sprawy okoliczności sprawy wskazują, że będą Państwo rozliczać inwestycję odrębnie dla każdego Mieszkańca na podstawie złożonego wniosku o refundację kosztów, a później dysponować środkami pozyskanymi z EFRR i przyznawać granty dla Beneficjentów (Mieszkańców). Wskazali Państwo, że nie będą Państwo świadczyć na rzecz Mieszkańców (Grantobiorców), żadnych czynności (usług). Realizacja zadania nr 2 związana będzie z pracami wykonywanymi na obiektach będących własnością, współwłasnością Grantobiorców i które będą dokumentowane fakturami VAT/rachunkami wystawionymi na Grantobiorców (osoby fizyczne). Grantobiorca będzie miał możliwość zakupu towarów i usług związanych z inwestycją w ramach projektu pn. (…) u dowolnego, wybranego przez siebie przedsiębiorcy. To przez Grantobiorcę zostanie poniesiony całkowity wydatek dotyczący wymiany źródła ciepła. Rozliczenie każdej inwestycji polegało będzie na przyznaniu grantów na podstawie złożonego wniosku o płatność, zgodnie z zapisami regulaminu naboru, do kwoty netto poniesionych kosztów przez Grantobiorcę.

Państwo występują w przedmiotowej sprawie wyłącznie jako Grantodawca w zakresie opisanego we wniosku zadania nr 2, polegającego na udzieleniu grantów dla mieszkańców Gminy na wymianę źródeł ciepła w budynkach, w odniesieniu do których Beneficjenci są właścicielem, współwłaścicielem, użytkownikiem wieczystym lub współużytkownikiem wieczystym. Ponadto, aby właściwie zrealizować projekt jesteście Państwo zobowiązani wykonać zadanie nr 1, 3 i 4 opisane we wniosku – w tym przypadku występują Państwo w roli realizatora tych zadań.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują zatem, że są Państwo grantodawcą i w żaden sposób nie angażują się Państwo w realizację wymiany źródeł ciepła w budynkach Mieszkańców.

Jeżeli więc operacji tej nie będą towarzyszyły żadne inne świadczenia pomiędzy Państwem a Mieszkańcem, na co wskazuje przedstawiony opis sprawy, to otrzymane dofinansowanie nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego). Otrzymanego przez Państwa dofinansowania nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru).

W konsekwencji, stwierdzić należy, że otrzymane przez Państwa ww. dofinansowanie, nie będzie dofinansowaniem bezpośrednio wpływającym na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Mając zatem na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie na realizację wskazanego projektu nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a więc nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Natomiast dokonując oceny Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 2 należy wskazać na niżej cytowane przepisy.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl tego przepisu:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 tej ustawy,

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że nie będą Państwo świadczyć na rzecz Mieszkańców-Grantobiorców, żadnych czynności (usług). Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie zadań nr 1, 3 i 4 będą wykorzystane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych. Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie projekt realizowany jest w formule grantowej. Państwo jako grantodawca będą udzielali grantów na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych grantobiorcom wyłonionym w drodze otwartego naboru. Ostatecznymi odbiorcami projektu wykorzystującymi produkty projektu będą grantobiorcy - osoby posiadające prawo dysponowania budynkiem mieszkalnym/lokalem mieszkalnym zlokalizowanym w mieście (…). Podatek VAT dotyczący wydatków na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych (w ramach zadania nr 2 projektu) będzie ponoszony przez grantobiorców (nie będzie podlegał refundacji – stanowi koszt niekwalifikowalny projektu).

Podatek VAT dotyczący pozostałych kosztów związanych z realizacją projektu (w ramach zadania 1, 3 i 4 projektu), tj. przygotowanie projektu, zarządzanie projektem, promocja jest kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie będą Państwo wykorzystywali produktów projektu do działalności o charakterze gospodarczym.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu (…) w zakresie zadań nr 1, 3 i 4 będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieć Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją projektu (…) w zakresie realizacji zadań nr 1, 3 i 4.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r., poz. 1057), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).