Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od kosztów związanych z inwestycją budowy i wyposażenia budynku. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.432.2022.1.AW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.432.2022.1.AW

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od kosztów związanych z inwestycją budowy i wyposażenia budynku.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od kosztów związanych z inwestycją budowy i wyposażenia budynku.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. (dalej Spółka) powstała w roku 2020 po to, by poprzez gry i zabawy oraz praktyczne doświadczenia rozwijać w dzieciach i młodzieży umiejętności niezbędne do tego, by radzić sobie świetnie w życiu osobistym i zawodowym. Zajęcia będą prowadzone w formie zabaw, gier, doświadczeń, eksperymentów z wykorzystaniem nowych technologii, z których dzieci wyciągają bardzo wartościowe wnioski i lekcje niezbędne do budowania swojej przyszłości. Zajęcia są spójnym procesem, który obejmuje warsztatowe zajęcia, podzielone na bloki tematyczne. Każdy z nich poprzez odpowiednio zaprojektowane gry, zabawy i warsztaty rozwija w dzieciach i młodzieży kompetencje społeczne i finansowe. Bloki tematyczne realizowane będą w ramach kursów.

1.Spółka:

a)jest czynnym podatnikiem VAT,

b)realizuje inwestycję w postaci budowy nowoczesnego obiektu, w którym będzie prowadzona działalność szkoleniowo-edukacyjna,

c)nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy – Prawo oświatowe,

d)nie jest podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w: art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r. poz. 701, z późn. zm.).

2.Faktury dokumentujące ponoszone wydatki wystawiane są na Spółkę.

3.Usługi, które wykonywane będą przez Spółkę, w ramach wymienionych we wniosku zajęć, nie stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

4.Przedmiotowe usługi, o których mowa we wniosku, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

5.Spółka w zakresie usług objętych zakresem wniosku, nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe.

6.Umowy za świadczone przez Spółkę usługi zajęć zawierane będą z rodzicami uczniów i rodzice uczniów bezpośrednio ponoszą za nie odpłatność.

7.Spółka nie jest nauczycielem w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego.

8.Spółka zatrudnia nauczycieli (w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego) oraz osoby mające fachową wiedzę potwierdzającą stosownym przygotowaniem (kursami, studiami) zbieżną ze świadczonymi usługami, które prowadzą zajęcia w Spółce. Spółka nie świadczy ww. usług prowadzenia zajęć osobiście jako nauczyciel.

9.Świadczone przez Spółkę usługi prowadzenia zajęć nie są wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

10.Spółka nie świadczy usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i/lub wyższym, świadczonych przez nauczycieli.

11.Klasyfikacja statystyczna usług świadczonych przez Spółkę, tj. prowadzenie zajęć, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) to: 85.59.19.0. Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

12.Spółka planuje świadczyć także pozostałe usługi związane z rozrywką sklasyfikowaną w PKWiU pod nr: 93.29.2 – okolicznościowe imprezy dla dzieci, przedsiębiorstw itp.

13.Spółka będzie także prowadzić sprzedaż detaliczną gier, pomocy i zabawek dydaktycznych sklasyfikowanych w PKWIU pod nr: 47.00.67.0 oraz sprzedaż detaliczną książek sklasyfikowanych w PKWIU pod nr: 47.00.61.0.

Spółka planuje prowadzić działalność wyłącznie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. świadczyć usługi oraz sprzedawać towary opodatkowane podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Sp. z o.o. ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od kosztów związanych z inwestycją budowy i wyposażenia budynku?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2021 poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Powyższy przepis wprost stanowi, że oznaczenia PKWiU stosuje się jedynie w określonych w ustawie lub rozporządzeniach sytuacjach, tzn. gdy przepis wprost odnosi się do symbolu PKWiU.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w artykule 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%: 1. Stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są opodatkowane stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową.

Zatem, w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290 i 1669),

b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Natomiast według art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym, i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Spółka powstała w roku 2020 po to, by poprzez gry i zabawy oraz praktyczne doświadczenia rozwijać w dzieciach i młodzieży umiejętności niezbędne do tego, by radzić sobie świetnie w życiu osobistym i zawodowym przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Zajęcia będą prowadzone w formie zabaw, gier, doświadczeń, eksperymentów, z których dzieci wyciągają bardzo wartościowe wnioski i lekcje niezbędne do budowania swojej przyszłości. Zajęcia edukacyjne w Spółce będą spójnym procesem, który obejmuje warsztatowe zajęcia, podzielone na bloki tematyczne. Każdy z nich poprzez odpowiednio zaprojektowane gry, zabawy i warsztaty będzie rozwijać w dzieciach i młodzieży nowe możliwości, jakie będą dawać w przyszłości nowe technologie. Zajęcia prowadzone będą od września do czerwca. Zajęcia przygotowywane będą na podstawie metodologii i programu opracowanego przez specjalistów. Na tym fundamencie projektowane są odpowiednie zabawy, gry, doświadczenia, z których dzieci wynoszą cenne wnioski. Każda „lekcja” powstaje w oparciu o wcześniej przygotowany konspekt zajęć. Dzieci i młodzież podczas zajęć warsztatowych, gier i zabaw wykorzystują nowoczesne urządzenia, tj. drukarki 3D, roboty, które programują według swoich pomysłów. Zajęcia mają formę aktywności umysłowej oraz fizycznej, podejmowane są poza obowiązkami zawodowymi, społecznymi i domowymi.

Analizując powołane wyżej regulacje prawne należy zauważyć, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest to, by dany podmiot wykonywał usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeżeli świadczone usługi stanowią usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą, i opieka ta sprawowana jest w formach i na zasadach określonych w ww. przepisach, to usługi będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Zwrócić należy uwagę, że uregulowania zawarte w przywołanym przepisie wskazują, że zwolnienie od podatku obejmuje również dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą świadczonymi w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Przy czym określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że prowadzone zajęcia nie będą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Zatem Spółka uważa, że nie będą spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Spółka nie będzie mogła korzystać również ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy, gdyż nie jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Ponadto Spółka nie będzie mogła korzystać także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy możliwe jest po spełnieniu łącznie dwóch warunków:

1)dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe oraz

2)podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto uregulowania zawarte w przywołanym przepisie wskazują, że zwolnienie od podatku obejmuje również dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługami w zakresie kształcenia i wychowania świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe.

Przy czym należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienie to ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanymi przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak wynika z przedstawionego opisu, Spółka nie jest podmiotem świadczącym usługi o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, co prawda będzie prowadzić zajęcia dla dzieci i młodzieży, nie jest jednak jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe. Tak więc nie został spełniony warunek podmiotowy uprawniający do skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Spółka nie posiada również statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej, tym samym również warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy nie są spełnione.

Należy także wskazać, że Spółka nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym świadczone przez nauczycieli.

W świetle przywołanej wyżej regulacji należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

1)przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji oraz

2)przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (nauczyciel działa we własnym imieniu), w oparciu o umowy zawarte bezpośrednio z uczniem (lub jego rodzicami, czy opiekunami). Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. Spółka nie jest nauczycielem w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego, jak również nie ma fachowej wiedzy potwierdzonej stosownym przygotowaniem (kursami, studiami) zbieżnej ze świadczonymi usługami. Spółka nie będzie świadczyć usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i/lub wyższym, świadczonych przez nauczycieli. Ponadto Spółka nie będzie świadczyć ww. usługi prowadzenia zajęć osobiście jako nauczyciel.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe oraz przedstawiony opis sprawy należy uznać, że przesłanka podmiotowa nie została spełniona, gdyż Spółki nie można uznać za nauczyciela. Również w sytuacji, gdy usługi prowadzenia zajęć są świadczone przez zatrudnionych przez Spółkę nauczycieli (w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego oraz osoby mające fachową wiedzę potwierdzoną stosownym przygotowaniem – kursami, studiami – zbieżną ze świadczonymi usługami, które prowadzą zajęcia w Spółce), to należy stwierdzić, że nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z nabywcami usług, lecz ze Spółką (umowy za świadczone przez Spółkę usługi zajęć zawierane są bezpośrednio z rodzicami uczniów i rodzice uczniów bezpośrednio ponoszą za nie odpłatność), jako zatrudniającym i zlecającym im wykonanie ww. usług.

Tym samym również usługi prowadzenia zajęć świadczonych przez zatrudnionych nauczycieli nie można uznać za usługi prywatnego nauczania. Zatem, w tym przypadku nie została spełniona przesłanka o charakterze przedmiotowym, warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku dla świadczonych usług. Tym samym, Spółka uważa, że ww. usługi prowadzenia zajęć nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Natomiast przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym należy przeanalizować, czy w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe, należy zauważyć, że aby Spółka mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 musiałaby prowadzić zajęcia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskać akredytację na dany rodzaj szkolenia lub finansować szkolenia (zajęcia) w całości ze środków publicznych.

Spółka nie jest podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Usługi wykonywane przez Spółkę, w ramach wymienionych we wniosku zajęć nie stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Przedmiotowe usługi, o których mowa we wniosku, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto Spółka w zakresie usług objętych zakresem wniosku, nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe. Zajęcia prowadzone przez Spółkę będące przedmiotem wniosku nie będą finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70% jego wartości.

Tym samym, Spółka uważa, że ww. usługi prowadzenia zajęć nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Usługi świadczone przez Spółkę nie będą mogły również korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, gdyż Spółka nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym.

Przedmiotowe usługi nie będą mogły również korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia z uwagi na fakt, iż – jak wyżej wskazano – świadczone przez Spółkę usługi prowadzenia zajęć nie będą stanowiły usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a spełnienie tego warunku jest konieczne dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie tego przepisu rozporządzenia.

W przedmiotowej sprawie usług świadczonych przez Spółkę w ramach realizacji Projektu nie można także uznać za ściśle związane z usługami w zakresie kształcenia, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczonymi przez Spółkę, gdyż zgodnie z § 3 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zwolnieniem objęte są tylko takie usługi ściśle związane z usługą podstawową, które są dokonywane przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z powyższego wynika, że świadczone przez Spółkę usługi prowadzenia zajęć nie będą podlegały zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24, 26, 27 oraz 29 ustawy oraz na podstawie § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż przyszłe świadczenie usług sklasyfikowanych w PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” objęte będą stawką 23%. Również pozostałe usługi świadczone przez Spółkę oraz sprzedaż towarów, tj. okolicznościowe imprezy dla dzieci, przedsiębiorstw itp., sprzedaż detaliczna gier, pomocy i zabawek dydaktycznych oraz sprzedaż detaliczna książek sklasyfikowanych będą czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT niekorzystającymi ze zwolnienia.

Spółka realizując inwestycje w zakresie budowy nowoczesnego budynku i zakupu wyposażenia ponosi obecnie wydatki związane z inwestycją, które dokumentowane są fakturami, na których widnieje podatek VAT naliczony. Tak więc zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zdaniem Spółki, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi (budynek, wyposażenie) są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT.

W związku z tym, że Spółka będzie wykonywać wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT ma ona prawo do odliczenia podatku naliczonego od kosztów poniesionych na budowę i wyposażenie budynku w całości.

Analogicznie w związku z faktem późniejszego wykonywania przez Spółkę do czynności wyłącznie opodatkowanych podatkiem VAT Spółka będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od bieżących kosztów działalności Spółki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto, należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy Spółka powstała w roku 2020 po to, by poprzez gry i zabawy oraz praktyczne doświadczenia rozwijać w dzieciach i młodzieży umiejętności niezbędne do tego, by radzić sobie świetnie w życiu osobistym i zawodowym. Zajęcia będą prowadzone w formie zabaw, gier, doświadczeń, eksperymentów z wykorzystaniem nowych technologii, z których dzieci wyciągają bardzo wartościowe wnioski i lekcje niezbędne do budowania swojej przyszłości. Zajęcia są spójnym procesem, który obejmuje warsztatowe zajęcia, podzielone na bloki tematyczne. Każdy z nich poprzez odpowiednio zaprojektowane gry, zabawy i warsztaty rozwija w dzieciach i młodzieży kompetencje społeczne i finansowe. Bloki tematyczne realizowane będą w ramach kursów. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i realizuje inwestycję w postaci budowy nowoczesnego obiektu, w którym będzie prowadzona działalność szkoleniowo-edukacyjna. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki wystawiane są na Spółkę. Spółka planuje prowadzić działalność wyłącznie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. świadczyć usługi oraz sprzedawać towary opodatkowane podatkiem VAT.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Spółka będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od kosztów związanych z inwestycją budowy i wyposażenie budynku.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz okoliczności sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami dokonywanymi w związku z realizacją inwestycji w postaci budowy nowoczesnego obiektu i wyposażenia, w którym będzie prowadzona działalność szkoleniowo-edukacyjna.

Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jak wskazał Wnioskodawca, Spółka planuje prowadzić działalność wyłącznie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. świadczyć usługi oraz sprzedawać towary opodatkowane podatkiem VAT. Ponadto Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki wystawiane są na Spółkę. Zatem w przypadku wyłącznego wykorzystywania nabywanych towarów i usług do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od kosztów związanych z inwestycją budowy i wyposażenia budynku. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności oceny, czy świadczone przez Państwo usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, gdyż nie zadano w tym zakresie pytania.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację oparto w szczególności na stwierdzeniu, że: „Spółka planuje prowadzić działalność wyłącznie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. świadczyć usługi oraz sprzedawać towary opodatkowane podatkiem VAT”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).