Prawo do częściowego odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji na podstawie sposobu określenia proporcji wskazanego w art. 86 ust. 2c pkt 3... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.431.2022.2.AM

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.431.2022.2.AM

Temat interpretacji

Prawo do częściowego odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji na podstawie sposobu określenia proporcji wskazanego w art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy oraz braku prawa do odliczenia podatku w przypadku, gdy ww. proporcja wyniesie mniej niż 2%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w części dotyczącej prawa do częściowego odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)” na podstawie sposobu określenia proporcji wskazanego w art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy oraz nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w przypadku, gdy ww. proporcja wyniesie mniej niż 2%.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do częściowego odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)” na podstawie sposobu określenia proporcji wskazanego w art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy oraz braku prawa do odliczenia podatku w przypadku, gdy ww. proporcja wyniesie mniej niż 2%.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 września 2022 r. (wpływ 14 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenie przyszłego

A. w (….) (Wnioskodawca) jest państwową jednostką budżetową będącą podmiotem leczniczym, która swoje wydatki pokrywa ze środków budżetowych a uzyskane dochody odprowadza na rachunek budżetu państwa (…).

B. (…) jako organ władzy publicznej jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, m.in. w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych. Organy B. pełnią unikalną rolę w skali kraju ze względu na sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru (…).

Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. „(…)”, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, instrument (..) (…). Typ projektu Wsparcie organów (…) (roboty budowlane, doposażenie, w tym zakup wyrobów medycznych jednorazowego użytku, środków ochrony indywidualnej oraz środków do dezynfekcji).

Cel główny projektu wpisuje się w zadania B. dotyczące działalności zapobiegawczej i (…) powodowanych warunkami środowiska w zakresie:

dokonywania analiz i ocen (…);

opracowywania programów i planów działalności (…) oraz kontrola realizacji tych programów i planów;

planowania i organizowania (…);

kierowania akcją (…) przy masowych przemieszczeniach ludności, zjazdach i zgromadzeniach.

Zakres Projektu obejmuje budowę laboratorium (…) z oddziałami klasy (…) dla Wnioskodawcy z infrastrukturą techniczną, w szczególności:

budowę budynku laboratorium (…) o powierzchni zabudowy (…) metrów kwadratowych z oddziałami klasy (…) oraz łącznikiem nadziemnym z istniejącym budynkiem Wnioskodawcy zgodnie z projektem wraz z instalacjami wewnętrznymi,

instalację automatyki i (…),

zagospodarowanie terenu, w tym prace rozbiórkowe garażu murowanego i blaszanego oraz istniejącego śmietnika, budowę pergoli śmietnika, opaski, placyki wykonane z kostki betonowej i EKO-KRATKI obsianej trawą, częściowe ogrodzenie siatką z drutu ocynkowanego,

budowę układu komunikacyjnego: ciągi piesze i kołowe oraz miejsca postojowe,

budowę sieci instalacji zewnętrznych: instalacji kanalizacji deszczowej, szczelnego zbiornika retencyjnego, kanalizacji sanitarnej, przyłącza centralnego ogrzewania, linii kablowych energetycznych, zewnętrznej rozdzielni elektrycznej do zasilania agregtu prądotwórczego,

przebudowę sieci centralnego ogrzewania od komory (…) do (…),

przebudowę instalacji wodociągowej i budowa studni (…),

przebudowę oświetlenia terenu,

technologię pomieszczeń laboratorium, dostawa wyposażenia.

Zakres rzeczowej realizacji projektu uwzględnia również wydatki towarzyszące inwestycji oraz wdrażania projektu, tj. zarządzania projektem, promocji oraz nadzoru inwestorskiego i nadzoru autorskiego inwestycji.

Funkcjonalnie obiekt został podzielony na pracownie i laboratoria, służące realizacji następujących typów badań:

1.Laboratorium B. i P.:

badania w kierunku zakażeń (…);

kontrola procesów sterylizacji (…);

identyfikacja szkodliwych czynników biologicznych w miejscu pracy (bakterie, grzyby);

badanie w kierunku mikrobiologicznej czystości powietrza i powierzchni;

badanie w kierunku pasożytów (…);

2.Laboratorium BS.:

oznaczanie i różnicowanie wirusa (…)- metodą (…);

oznaczanie poziomu (…);

praca z krwią (…)(…)- praca z kałem;

wykonywanie testów (…);

3.Pracownia żywności - wykonywanie badań mikrobiologicznych;

4.Pracownia wody - wykonywanie badań bakteriologicznych;

5.Pracownia przygotowania pożywek;

6.Pomieszczenia zmywalni.

W obiekcie przewidziano również pokoje biurowe, z przeznaczeniem na:

rejestr przyjmowanych próbek,

wykonywanie obliczeń,

sporządzanie sprawozdań z badań,

sporządzanie dokumentacji systemu jakości,

obliczenia statystyczne,

szkolenia wewnętrzne.

W laboratoriach wymienionych w pkt 1 i 2 planuje się realizować badania, które są zwolnione z podatku VAT oraz badania, które wykonywane są w ramach nadzoru (…) w celu realizacji zadań Wnioskodawcy.

W pracowniach wymienionych w pkt 3 i 4 planuje się realizować badania, które są opodatkowane podatkiem VAT oraz badania, które wykonywane są w ramach nadzoru (…) w celu realizacji zadań Wnioskodawcy.

Pracownia wymieniona w pkt 5 oraz pomieszczenie zmywalni będą służyły pomocniczo realizacji badań przez pracownie wymienione w pkt 3 i 4.

Badania realizowane w ramach nadzoru (…) służą realizacji zadań Wnioskodawcy w zakresie dokonywania analiz i ocen (…). Na podstawie wyników badań nadzór (…) formułuje wnioski, rekomendacje oraz wydaje decyzje służące (…), w tym decyzje o charakterze (…).

Zgodnie z art. (…) ustawy o (…) Wnioskodawca jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia (…), w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:

1)higieny (…)

w celu ochrony zdrowia ludzkiego (…).

Zadania te realizowane są poprzez sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru (…) oraz prowadzeniu działalności zapobiegawczej i (…). W związku ze sprawowaniem bieżącego i zapobiegawczego nadzoru (…) Wnioskodawca realizuje badania laboratoryjne, za które pobiera opłaty, które zgodnie z art. (…). ustawy o (…) ustalane są w wysokości kosztów ich wykonania.

Opłaty ponosi osoba lub jednostka organizacyjna obowiązana do przestrzegania wymagań (…). Wyjątkiem od tej zasady jest okoliczność wskazana w art. (…) ww. ustawy, zgodnie z którym Wnioskodawca nie pobiera opłat, jeżeli w wyniku badań nie stwierdzono naruszenia tych wymagań.

Niezależnie od powyższych badań Wnioskodawca realizuje badania w ramach sprzedaży usług zleconych na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym np. badania z zakresu (…) - badania te będą realizowane w projektowanym laboratorium. Część badań będzie realizowana w dalszym ciągu w pomieszczeniach aktualnie do tego celu przeznaczonych.

Reasumując Wnioskodawca wykonuje badania:

podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%;

zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT;

realizacji zadań, za które nie pobiera opłat.

Wpływy za badania nie są przeznaczane na finansowanie działalności Wnioskodawcy, stanowią dochód budżetu państwa i w związku z tym są w kwocie netto odprowadzane na rachunek dochodów budżetu państwa.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jednakże wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zgodnie z zapisem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego

1.W związku z realizacją inwestycji „(…)” Wnioskodawca planuje ponosić wydatki związane z budową nowego obiektu laboratorium (…) z pomieszczeniami o klasie zabezpieczeń (… dla Wnioskodawcy wraz z infrastrukturą techniczną, m.in. w zakresie: prace rozbiórkowe, budowlane, budowlane, przebudowa sieci zewnętrznych, prace instalacyjne wewnątrz obiektu, zakup i montaż pierwszego wyposażenia laboratorium, nadzór inwestorski, nadzór autorski.

2.Działalność w zakresie nowo wybudowanego laboratorium (…) będzie stanowiło jedno z zadań, do realizacji którychpowołana została (…). Wyodrębnienie działalności laboratorium polega wyłącznie na określeniu w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy Działu Laboratoryjnego, na który składają się oddziały i pracownie. Nowy budynek laboratorium funkcjonalnie przeznaczony będzie do pracy Oddziału Badań (…), tj. Pracowni (…).

3.W ocenie Wnioskodawcy zaproponowany we wniosku o wydanie interpretacji sposób obliczenia proporcji będzie zapewniał dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane.

4.W ocenie Wnioskodawcy zaproponowany we wniosku o wydanie interpretacji sposób obliczenia proporcji pozwoli na obiektywne odzwierciedlenie części wydatków przypadającej odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) (dalej ustawa o VAT).

5.Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność wskazaną we wniosku zarówno w wybudowanym podczas realizacji Inwestycji laboratorium (…), jak również w budynku, w którym znajduje się siedziba jednostki i aktualnie prowadzone są badania laboratoryjne. Część badań, które aktualnie prowadzone są w siedzibie Wnioskodawcy będzie realizowana w nowym budynku. Wnioskodawca nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego związanego z prowadzoną działalnością laboratoryjną.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca może skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją zadania „(…)”?

2.Jeżeli Wnioskodawca może skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji to, czy zastosowanie metody określenia proporcji wykorzystując stosunek rocznego obrotu z działalności gospodarczej do rocznego obrotu z działalności gospodarczej powiększonego o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza - zgodnie z art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy o VAT jest prawidłowe?

3.Czy sposób ustalenia proporcji, według danych, o których mowa w pytaniu 2, podany poniżej jest prawidłowy?

Do wyliczeń przyjęto następujące dane:

1.Wnioskodawca realizując w 2021 roku zadania, do których została powołany osiągnął obrót z działalności gospodarczej w kwocie ogółem netto: (…) zł (w tym: obrót opodatkowany wg stawki 23%: (…) zł, obrót zwolniony z podatku VAT: (…) zł);

2.oprócz przychodów z działalności, o której mowa w pkt 1 Wnioskodawca zrealizował w 2021 r. inne dochody, z tytułu np. grzywien i kar od osób fizycznych i prawnych, kosztów upomnień, opłat realizowanych na podstawie decyzji wydawanych w ramach sprawowania bieżącego nadzoru (…) oraz zapobiegawczego, odsetek za nieterminowe płatności, w kwocie ogółem: (…) zł;

3.na realizację zadań Wnioskodawca otrzymał i wydatkował środki na sfinansowanie wykonywanej działalności w kwocie: (…) zł (w tym na wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne: (…) zł);

4.na realizację zadań Wnioskodawca otrzymał również środki na realizację wydatków niewygasających w kwocie: (…) zł;

5.na realizację zadań w zakresie przeciwdziałania (…) Wnioskodawca otrzymał i wydatkował środki z Funduszu (…) w 2021 r. kwotę: (…) zł.

Proporcja: (…) = 0,151

0,151*100=1,51%

4.Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków, które będą ponoszone w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)” jeżeli wartość proporcji ustalonej zgodnie z art. 86 ustawy o VAT nie przekroczy 2%?

(pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z 14 września 2022 r.).

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jako podatnik czynny podatku od towarów i usług, realizując budowę laboratorium (…), Wnioskodawca ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług dokumentujących realizację operacji gospodarczych w tym zakresie, z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem, art. 114 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Planowane Laboratorium będzie służyło realizacji zarówno zadań statutowych jednostki jak i działalności w zakresie realizacji badań na podstawie umów cywilnoprawnych opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych, dlatego też Wnioskodawca będzie miał prawo do częściowego odliczenia podatku VAT.

Ad 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zastosowanie metody określenia proporcji z wykorzystaniem stosunku rocznego obrotu z działalności gospodarczej do rocznego obrotu z działalności gospodarczej powiększonego o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej działalności innej niż gospodarcza, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy o VAT przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza nią;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymywanych na sfinansowanie wykonywania przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Biorąc pod uwagę specyfikę działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, określenie proporcji na podstawie danych o średniorocznej liczbie osób, godzin roboczych, czy też powierzchni wykorzystywanej do prowadzonej działalności jest w zasadzie niemożliwe. Ci sami pracownicy realizują badania opodatkowane i służące realizacji zadań statutowych (niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT), wykorzystują do tego celu tą samą powierzchnię budynku zajmowanego przez Wnioskodawcę.

Ad 3

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że z uwagi na zapis art. 86 ust. 2c pkt 4 przedstawiony sposób wyliczenia proporcji jest prawidłowy. Wysokość obrotów z działalności gospodarczej wynika ze złożonych JPK VAT za 2021 r.

Kwoty określone w pkt 2 to wpływy z tytułu dochodów, które należy uznać za przychody z innej działalności.

Kwoty określone w pkt 3, 4 i 5 są to przychody, które Wnioskodawca otrzymał od (…) na sfinansowanie wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności innej niż gospodarcza. Kwoty te zostały wydatkowane i wykazane w sprawozdaniu (…) za 2021 r.

Ad 4 (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z 14 września 2022 r.)

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków, które będą ponoszone w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)” jeżeli wartość proporcji ustalonej zgodnie z art. 86 ustawy o VAT nie przekroczy 2%.

Wniosek taki wynika z faktu, że brzmienie art. 86 ust. 2g ustawy o VAT: „Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio” pozwala zastosować do wyliczenia proporcji art. 90 ust. 10 pkt 2 - zgodnie z którym „w przypadku gdy proporcja nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej prawa do częściowego odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji na podstawie sposobu określenia proporcji wskazanego w art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy oraz nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w przypadku gdy ww. proporcja wyniesie mniej niż 2%.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwana dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z art. 86 ust. 1 wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy,

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie wskazanej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999).

Na podstawie § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

a)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

b)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.

Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT.

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy,

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy,

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Uregulowania zawarte w art. 90 ustawy dotyczą podatników, którzy wykonują w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz zwolnione z opodatkowania tym podatkiem.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast art. 90 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz (w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku) w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Mają Państwo wątpliwości odnośnie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wskazali Państwo, że planują realizację zadania, w ramach którego zostanie wybudowane laboratorium (…). Funkcjonalnie obiekt będzie podzielony na pracownie i laboratoria, służące realizacji różnych typów badań.

Powstały budynek i efekty inwestycji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu, opodatkowanych podatkiem VAT oraz zwolnionych z tego podatku.

Zatem w zakresie w jakim poniesione wydatki na realizację Projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji ww. zadania.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Mają Państwo również wątpliwości, czy prawidłowe jest zastosowanie metody określenia proporcji wykorzystując stosunek rocznego obrotu z działalności gospodarczej do rocznego obrotu z działalności gospodarczej powiększonego o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza - zgodnie z art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy o VAT.

Jak wynika z wyżej cytowanego przepisu art. 86 ust. 2a ustawy – sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z uwagi na różnorodność i bogactwo życia gospodarczego wybór sposobu, według którego dokonuje się tego proporcjonalnego przypisania, należy do podatnika. Przepisy ustawowe wymagają jedynie, aby odpowiadał on najbardziej specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Będzie to spełnione, jeśli sposób ten:

zapewni dokonanie odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w części przypadającej na działalność gospodarczą (co do zasady dotyczącej czynności opodatkowanych VAT) oraz

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadających na działalność gospodarczą oraz na cele inne (z wyjątkiem celów prywatnych) – gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej. Warto nadmienić, że zastosowane przez Wnioskodawcę metody, czy też sposoby, na podstawie których dokona on wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego, muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Ciężar rzetelnego ustalenia, jaka część podatku naliczonego związana jest z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jaka część wykorzystywana jest dla potrzeb innych niż prowadzona działalność gospodarcza, spoczywa zawsze na Wnioskodawcy.

Ustawodawca zaproponował w art. 86 ust. 2c ustawy kilka metod, które podatnik może wykorzystać celem proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego, jednakże katalog ten nie ma charakteru zamkniętego.

Biorąc pod uwagę art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji mogą Państwo wykorzystać następujące dane: roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez Państwa działalności innej niż gospodarcza.

Według Państwa wskazany we wniosku sposób obliczenia proporcji będzie zapewniał dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane. Ponadto, zaproponowany sposób obliczenia proporcji pozwoli na obiektywne odzwierciedlenie części wydatków przypadającej odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem skoro sposób określenia proporcji wskazany w art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez Państwa działalności i dokonywanym przez Państwa nabyć oraz zapewni dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane, mogą Państwo zastosować taką metodę ustalenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Mają Państwo także wątpliwości, czy sposób ustalenia proporcji, według danych, o których mowa w pytaniu 2 jest prawidłowy.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie sposobu ustalenia proporcji służącej do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedstawionego zdania inwestycyjnego polegającego na budowie laboratorium (…), należy stwierdzić, że będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim nabycia te będą służyły do wykonywania przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W celu odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizowanej inwestycji w pierwszej kolejności powinni Państwo przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT).

Zatem, w zakresie w jakim powstały budynek laboratorium (…) i efekty inwestycji będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia części kwoty podatku naliczonego.

Ponadto, w zakresie w jakim nie będą mieli Państwo możliwości przyporządkowania wydatków związanych z zakupem towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania inwestycyjnego w całości do czynności opodatkowanych, wówczas do tych wydatków będą Państwo zobowiązani do stosowania proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Tym samym, skoro jak wskazali Państwo, efekty inwestycji będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej oraz do działalności innej niż działalność gospodarcza i nie będą Państwo w stanie przyporządkować ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT) są Państwo zobowiązani do zastosowania proporcji, o której mowa w art. art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Skoro w kalkulacji podatku uzwględnili Państwo stosunek rocznego obrotu z działalności gospodarczej do rocznego obrotu z działalności gospodarczej powiększonego o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez Państwa działalności innej niż gospodarcza, to kalkulacja, którą Państwo planują zastosować do wydatków inwestycyjnych jest zgodna z art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy o VAT.

Zatem Państwa stanowisko, w zakresie sposobu kalkulacji proporcji służącej do odliczenia podatku odnośnie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Mają Państwo także wątpliwości dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków, które będą ponoszone w związku z realizacją inwestycji, jeżeli wartość proporcji ustalonej zgodnie z art. 86 ustawy o VAT nie przekroczy 2%.

Z ww. art. 86 ust. 2g ustawy wynika, że proporcję wg której podatnik dokonuje ustalenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, określa się procentowo w stosunku rocznym, a przepisy m.in. art. 90 ust. 10 stosuje się odpowiednio. Natomiast z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy wynika, że w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z powyższego przepisu wynika więc, że gdy ustalona proporcja wyniesie mniej niż 2% podatnik ma prawo uznać, że wynosi ona 0%, czego konsekwencja będzie brak prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jednakże wybór ten pozostawiony został podatnikowi prowadzącemu działalność.

Zatem nie można uznać, że w przypadku, gdy ustalona przez Państwa proporcja wyniesie mniej niż 2% nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Mogą bowiem Państwo w takim przypadku dokonać wyboru i albo uznać, że ustalona przez Państwa proporcja wynosi 0% i nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego albo odliczyć podatek naliczony zgodnie z ustaloną proporcją, która nie przekroczy 2%.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydając niniejszą interpretację, tut. Organ przyjął jako element opisu sprawy wskazaną przez Państwa okoliczność, że wyliczyli Państwo proporcję i wskazują, że wyniesie ona mniej niż 2%. Ponadto należy podkreślić, że rolą Organu w postępowaniu interpretacyjnym jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń zatem w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości wyliczenia „prewspółczynnika” przedstawionego przez Państwo.

W świetle art. 14b § 1 i art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepis prawa, a nie stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest przedmiotem interpretacji. Okoliczność, że przepis prawa podatkowego interpretowany jest na potrzeby przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zasady powyższej nie zmienia. Postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych, z uwagi na przedmiot i charakter wydawanych w jego toku rozstrzygnięć, jest postępowaniem szczególnym, a nie postępowaniem dowodowym, które może być prowadzone w toku na przykład kontroli podatkowej, postępowania podatkowego. Organ wydający interpretacje nie może zbadać w sensie merytorycznym sprawy podatkowej wynikającej z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, lecz jedynie pozytywnie lub negatywnie ocenić, z przytoczeniem przepisów prawa podatkowego, czy Państwa stanowisko zawarte we wniosku, a odnoszące się do przepisów materialnego prawa podatkowego jest prawidłowe i znajduje oparcie w okolicznościach przedstawionego opisu. Organ wydający interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego nie może prowadzić postępowania, ani podejmować rozstrzygnięć zastrzeżonych do kompetencji innego organu w innym trybie (w postępowaniu kontrolnym, podatkowym, które prowadzi się w oparciu o konkretne dokumenty).

Zatem w niniejszej interpretacji organ nie dokonał oceny wyliczeń wskazanych w pytaniu nr 3 wniosku.

Jeżeli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź kontroli celno‑skarbowej zostanie ustalone, że metoda wyliczenia prewspółczynnika przez Państwa, nie zapewni dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami na realizację objętej wnioskiem inwestycji wyłącznie w części przypadającej na działalność gospodarczą oraz nie będzie obiektywnie odzwierciedlała części wydatków przypadających na działalność gospodarczą oraz na inne cele, a więc nie będzie metodą najbardziej odpowiadającą specyfice wykonywanej przez Państwa działalności i dokonywanych nabyć, niniejsza interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).