
Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, od jakiego momentu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, od jakiego momentu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 września 2022 r. (wpływ 5 października 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
2 sierpnia 2019 r. o godzinie (...) Towarzystwo (...) (dalej również: Towarzystwo) złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, o tytule: (...). Realizacja projektu miała obejmować okres od 1 lipca 2019 r. do 31 grudnia 2020 r.
We wniosku o przyznanie dofinansowania wskazane zostało, że podatek od towarów i usług (dalej również podatek VAT lub VAT) uznać należy za wydatek kwalifikowalny, tj. że koszty lub wydatki poniesione w związku z realizacją projektu przez Towarzystwo kwalifikują się do refundacji lub rozliczenia zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie.
Wniosek złożony przez Towarzystwo został rozpatrzony pozytywnie. W związku z tym dnia 22 sierpnia 2019 r. między Towarzystwem (...) a Województwem (...) zawarta została umowa nr (...) o dofinansowanie Projektu nr (...) pod tytułem (...) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej (...) (dalej: Umowa).
Wraz z podpisaniem Umowy Towarzystwo złożyło oświadczenie o kwalifikowalności VAT, stanowiące Załącznik nr 4 do Umowy, z którego wynika, że w ramach realizacji projektu Towarzystwo nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu.
Oświadczenie zostało złożone przez Towarzystwo, ponieważ w okresie, w którym złożony został wniosek, zawarta została umowa oraz podpisane zostało wskazane oświadczenie, Towarzystwo nie posiadało statusu czynnego podatnika w podatku od towarów i usług. Towarzystwo nie miało więc, we wskazanym okresie, możliwości złożenia oświadczenia o innej treści, ponieważ jako podmiot niebędący czynnym podatnikiem VAT nie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dnia 20 listopada 2020 r. Towarzystwo podpisało z Województwem (...) aneks nr (...) do Umowy, w ramach którego zmodyfikowany został okres realizacji projektu. Począwszy od dnia zawarcia aneksu realizacja projektu miała obejmować okres od dnia 1 lipca 2019 r. do dnia 30 września 2021 r.
W toku realizacji projektu sprzedaż przekroczyła kwotę 200.000.00 zł, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: u.p.t.u.). W konsekwencji powyższego Towarzystwo nie mogło korzystać już ze zwolnienia zawartego we wskazanym przepisie. Tym samym zobowiązane było do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług, czego efektem było wpisanie dnia 17 grudnia 2020 r. do wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, jako czynny podatnik w podatku od towarów i usług. Od tego okresu Towarzystwo uzyskało uprawnienie do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podkreślić jednak należy, iż było to uprawnienie Towarzystwa, a nie jego obowiązek.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy.
1.Projekt ,,(...)’’ został już zrealizowany. Projekt był realizowany w okresie 1 lipca 2019 r. – 31 października 2021 r.
2.Celem projektu był wzrost aktywności społeczno-zawodowej (...) osób z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym z (...) i powiatu (...) do 31 października 2021 r.
Projekt obejmował 2 typy działań: pierwsze skierowane były do obecnych (...) niepełnosprawnych pracowników zatrudnionych w (...) (wytwarzanie (...)) oraz drugie do (...) nowych niepełnosprawnych pracowników, którzy znaleźli zatrudnienie w zakładzie (...) w wyniku realizacji projektu.
I.Działania skierowane były do (...) pracowników zatrudnionych w (...), który jest prowadzony przez Towarzystwo (...) od grudnia 2018 r. (wytwarzanie (...)). Celem działań była pomoc osobom z niepełnosprawnościami w znalezieniu pracy na otwartym rynku pracy. Obejmowały one:
a)Indywidualny coaching społeczny ((...)), którego celem był wzrost samodzielności i zaradności uczestników/czek projektu. W trakcie indywidualnych spotkań z coachem społecznym określone zostały obszary wymagające wsparcia oraz dobrane metody treningu.
b)Indywidualne wsparcie doradcy zawodowego ((...)), którego celem było przygotowanie szczegółowego profilu zawodowego pracownika oraz stworzenie CV i listu motywacyjnego.
c)Przygotowanie i realizacja próbek pracy – analiza profilu zawodowego, Indywidualnych Programów Rehabilitacji Zawodowej i Społecznej oraz przygotowanie firm do odbycia próbek pracy. Próbki pracy były realizowane indywidualnie przy wsparciu trenera pracy ((...)).
d)Przeprowadzenie szkolenia stanowiskowego – (...) uczestników odbyło indywidualne szkolenia stanowiskowe przy wsparciu trenera pracy. Szkolenia odbywały się w wymiarze 7 godzin u pracodawców na otwartym rynku pracy w oparciu o umowę i program. Uczestnicy/czki otrzymali zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia stanowiskowego w danej firmie.
II.Drugim typem działań było zwiększenie zatrudnienia w (...). W wyniku realizacji projektu zatrudnionych zostało w (...) osób z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym. Rozszerzony został dział (...) oraz dział (...). Działania obejmowały przygotowanie (...) osób z niepełnosprawnością do zatrudnienia w zakładzie oraz adaptację budynku, w szczególności:
a)rekrutację (...) osób z niepełnosprawnością – spotkania ze specjalistami: (...). W wyniku diagnoz wstępnych zakwalifikowano do projektu (...) uczestników/czek.
b)Przeprowadzenie diagnozy potencjału społeczno-zatrudnieniowego: (...). W wyniku diagnoz opracowano dla każdego uczestnika/czki Indywidualne Plany Aktywizacji Społeczno-Zawodowej, które wyznaczały ich ścieżkę reintegracji społeczno-zawodowej.
c)Warsztaty rozwoju osobistego ((...)), których celem był wzrost umiejętności społecznych. W trakcie warsztatów poruszano tematykę, m.in.: automotywacji, inicjatywności i przedsiębiorczości, kształtowania wizerunku, komunikacji i zarządzania czasem. Uczestnicy/czki warsztatów nabyli kompetencje w ww. zakresie, co zostało potwierdzone stosowanym certyfikatem.
d)Indywidualny coaching społeczny ((...)), którego celem był wzrost samodzielności i zaradności uczestników/czek projektu. W trakcie indywidualnych spotkań z coachem społecznym określone zostały obszary wymagające wsparcia oraz dobrane metody treningu.
e)Adaptację budynku (...) na potrzeby działu (...): prace remontowo-wykończeniowe, zakup mebli i niezbędnego sprzętu do wyposażenia pomieszczeń biurowych, socjalnych i rehabilitacyjnych, laptopa, komputera stacjonarnego i niezbędnego oprogramowania, drukarek, (...) itp. oraz zakup maszyn do wyposażenia hali produkcyjnej, m.in.: (...).
f)Kampania społeczno-marketingowa produktów wytwarzanych przez (...) wpisująca się w działania na rzecz rehabilitacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością. Były to działania praktyczne, aktywizujące i włączające niepełnosprawnych pracowników zakładu w proces kampanii marketingowo-społecznej. W wyniku kampanii powstały filmy, materiały marketingowe oraz mobilne stoisko targowe.
3.Towarzystwo (...) zobowiązane było do zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług w dniu 17 grudnia 2020 r. z tytułu przekroczenia 200 000,00 zł ze sprzedaży wytworzonych przez siebie (...) oraz świadczonych usług (promocyjnych i dowozu wyrobów do kontrahenta). Czynności te nie były związane z realizowanym wówczas projektem ,,(...)’’.
4.Towarzystwo (...) nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Towarzystwo, w strukturze którego działa Zakład Aktywności Zawodowej (...), prowadzi jedynie odpłatną działalność statutową. W ramach tej działalności, w momencie rejestracji do VAT (17 grudnia 2020 r.), sprzedawane były jedynie wyroby (...), które były wytwarzane w innej siedzibie, tj.: (...) niż ta, o której jest mowa w przedmiotowym projekcie. Od listopada 2021 r. do wyrobu i sprzedaży wyrobów (...) dołączyła produkcja i sprzedaż (...), która realizowana jest (...) (adaptacja budynku w ramach projektu). Przy produkcji (...) zatrudnionych jest (...) pracowników z niepełnosprawnością (miejsca pracy stworzone w ramach projektu) oraz wykorzystywane są urządzenia i maszyny zakupione w ramach projektu ,,(...)’’.
5.Zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu „(...)” były dokonywane w okresie trwania projektu, tj.: od 1 lipca 2019 r. do 31 października 2021 r.
6.Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu wystawiane były na: Towarzystwo (...).
7.W związku z poniesieniem wydatków związanych z realizacją projektu doszło do wytworzenia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000,00 zł.
Są to:
a)nakłady na inwestycje w obcym środku trwałym w postaci: adaptacji budynku (...) na potrzeby działu (...) oraz działu (...) w kwocie (...) zł (ostatni wydatek poniesiony był w dniu 8 grudnia 2020 r. i z taką datą została zakończona adaptacja);
b)maszyna do produkcji (...) o wartości (...) zł oddana do użytkowania w październiku 2020 r.
8.Od momentu zakupu środków trwałych z funduszy przedmiotowego projektu, aż do momentu właściwej produkcji (...) (po zakończeniu projektu) Wnioskodawca nie wykorzystywał ich do odpłatnej działalności statutowej. Zgodnie z założeniami projektu były one wykorzystywane w celach szkoleniowych: nabycia doświadczenia w obsłudze maszyn i urządzeń oraz produkcji (...). Pierwszej sprzedaży (...) Wnioskodawca dokonał w dniu 18 listopada 2021 r. na podstawie faktury z naliczonym podatkiem VAT (projekt realizowany był do 31 października 2021 r.).
9.Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu, od momentu zakończenia projektu, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach odpłatnej działalności statutowej. Wynajmowany budynek znajdujący się (...), na którego adaptację poniesiono nakłady na inwestycje w obcym środku trwałym, jest miejscem, w którym znajdują się wszystkie maszyny i urządzenia oraz przebiega cały proces produkcji (...).
Pytanie
Biorąc pod uwagę, że do dnia 16 grudnia 2020 r. Wnioskodawca nie posiadał statusu czynnego podatnika w podatku od towarów i usług, który to status Wnioskodawca uzyskał dopiero dnia 17 grudnia 2020 r., w związku z utratą prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 u.p.t.u. – od jakiego momentu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o wysokość podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Towarzystwa, momentem, w którym uzyskało uprawnienie, ale nie obowiązek, do obniżenia podatku należnego o wysokość podatku naliczonego, jest dzień 17 grudnia 2020 r., tj. dzień w którym Towarzystwo uzyskało status czynnego podatnika w podatku od towarów i usług.
Informacja o uzyskaniu takiego statusu przez Towarzystwo wynika wprost z wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT. Brak jest informacji o wykreśleniu Towarzystwa z rejestru przed dniem 17 grudnia 2020 r., co świadczy o tym, że Towarzystwo nie było wcześniej wpisane do wykazu oraz nie posiadało wcześniej statusu czynnego podatnika w podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.t.u. – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 u.p.t.u., przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast podatnikiem, o którym mowa w art. 15 u.p.t.u., są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jednocześnie jak wynika z art. 113 ust. 1 u.p.t u. – zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000,00 zł. Oznacza to więc, że podmioty korzystające ze wskazanego zwolnienia nie posiadają statusu podatnika VAT.
Towarzystwo utraciło prawo do zwolnienia w związku z przekroczeniem limitu sprzedaży w kwocie 200.000,00 zł i dopiero wówczas uzyskało status podatnika VAT, co potwierdza uzyskanie wpisu do wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT z dniem 17 grudnia 2020 r.
Zdaniem Towarzystwa, nie można uznać, że posiadało prawo do obniżenia podatku należnego o wysokość podatku naliczonego, wynikającego z faktur i wszelkich innych dokumentów, wystawionych, dostarczonych i rozliczonych w okresie poprzedzającym dzień 17 grudnia 2020 r. Towarzystwo nie posiadało statusu podatnika VAT, ponieważ korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 u.p.t u. Tym samym Towarzystwo nie było uprawnione do obniżenia wysokości podatku należnego na warunkach określonych w art. 86 u.p.t.u. Uprawnienie to Towarzystwo zyskało dopiero dnia 17 grudnia 2020 r., kiedy to w związku z utratą prawa do zwolnienia stało się czynnym podatnikiem VAT i zostało wpisane do wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Ponadto, ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa.
Jak stanowi art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r.:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
W myśl art. 86 ust. 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r.:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Z kolei według art. 86 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2021 r.:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Przepis art. 86 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 września 2021 r. stanowi, że :
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.
Jednocześnie wskazać należy, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Jak stanowi art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Jak stanowi art. 96 ust. 5 pkt 4 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2021 r.:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W myśl art. 113 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2021 r.
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.
Przepis art. 113 ust. 5 ustawy stanowi, że:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Natomiast na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Jak stanowi art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę, o czym stanowi art. 113 ust. 10 ustawy.
Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r. stanowi, że:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
─energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
─wyrobów tytoniowych,
─samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
─preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
─komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
─urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
─maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
─pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
─motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
W tym miejscu należy ponownie wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru i usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Przepisy zawarte w art. 91 ustawy regulują kwestię odliczenia podatku w przypadku, gdy uprzednio odliczona kwota podatku naliczonego z różnych przyczyn musi zostać skorygowana lub w przypadku, gdy podatek naliczony nie został odliczony, bo na moment realizacji prawa do odliczenia nabyty towar lub usługa nie miały służyć działalności opodatkowanej, ale sytuacja ta uległa zmianie.
Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
W świetle przepis art. 2 pkt 14a ustawy:
Przez wytworzenie nieruchomości rozumie się wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Równocześnie należy zauważyć, że przepisy art. 91 ust. 2 ustawy odsyłają do przepisów o podatku dochodowym dotyczących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na mocy art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
W świetle art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Jak wynika z art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Na mocy art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1)opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2)zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Według art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Z powyższego wynika, że korekta, o której mowa w art. 91 ustawy, odnosi się do takich towarów, które stanowią u podatnika środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, a także grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Ponadto z powyższych przepisów wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.
Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, od jakiego momentu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o wysokość podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy od wydatków związanych z realizacją projektu, o którym mowa w opisie sprawy.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”.
Jak wynika z opisu sprawy, 20 listopada 2020 r. Towarzystwo podpisało z Województwem (...) aneks do Umowy, w ramach którego zmodyfikowany został okres realizacji projektu. Począwszy od dnia zawarcia aneksu realizacja projektu miała obejmować okres od dnia 1 lipca 2019 r. do dnia 30 września 2021 r. W toku realizacji projektu sprzedaż przekroczyła kwotę 200.000.00 zł, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji powyższego Towarzystwo nie mogło korzystać już ze zwolnienia zawartego we wskazanym przepisie. Tym samym zobowiązane było do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług, czego efektem było wpisanie dnia 17 grudnia 2020 r. do wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, jako czynny podatnik w podatku od towarów i usług. Towarzystwo, w strukturze którego działa Zakład Aktywności Zawodowej (...), prowadzi jedynie odpłatną działalność statutową. W ramach tej działalności, w momencie rejestracji do VAT (17 grudnia 2020 r.), sprzedawane były jedynie wyroby (...), które były wytwarzane w innej siedzibie, tj.: (...) niż ta, o której jest mowa w przedmiotowym projekcie. Od listopada 2021 r. do wyrobu i sprzedaży wyrobów (...) dołączyła produkcja i sprzedaż (...), która realizowana jest (...) (adaptacja budynku w ramach projektu). Przy produkcji (...) zatrudnionych jest (...) pracowników z niepełnosprawnością (miejsca pracy stworzone w ramach projektu) oraz wykorzystywane są urządzenia i maszyny zakupione w ramach projektu ,,(...)’’. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu ,,(...)’’ były dokonywane w okresie trwania projektu, tj.: od 1 lipca 2019 r. do 31 października 2021 r. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu wystawiane były na Wnioskodawcę.
W związku z poniesieniem wydatków związanych z realizacją projektu doszło do wytworzenia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000,00 zł. Są to: nakłady na inwestycje w obcym środku trwałym w postaci: adaptacji budynku (...) na potrzeby działu przygotowania (...) oraz działu (...) w kwocie (...) zł (ostatni wydatek poniesiony był w dniu 8 grudnia 2020 r. i z taką datą została zakończona adaptacja); maszyna do produkcji (...) o wartości (...) zł oddana do użytkowania w październiku 2020 r.
Adaptację budynku (...) na potrzeby działu (...) polegała na: pracach remontowo-wykończeniowych, zakupie mebli i niezbędnego sprzętu do wyposażenia pomieszczeń biurowych, socjalnych i rehabilitacyjnych, laptopa, komputera stacjonarnego i niezbędnego oprogramowania, drukarek, (...) itp. oraz zakupie maszyn do wyposażenia hali produkcyjnej, m.in.: (...).
Od momentu zakupu środków trwałych z funduszy przedmiotowego projektu, aż do momentu właściwej produkcji (...) (po zakończeniu projektu) Wnioskodawca nie wykorzystywał ich do odpłatnej działalności statutowej. Zgodnie z założeniami projektu były one wykorzystywane w celach szkoleniowych: nabycia doświadczenia w obsłudze maszyn i urządzeń oraz produkcji (...). Pierwszej sprzedaży (...) Wnioskodawca dokonał w dniu 18 listopada 2021 r. na podstawie faktury z naliczonym podatkiem VAT (projekt realizowany był do 31 października 2021 r.). Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu, od momentu zakończenia projektu, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach odpłatnej działalności statutowej. Wynajmowany budynek znajdujący się (...), na którego adaptację poniesiono nakłady na inwestycje w obcym środku trwałym, jest miejscem, w którym znajdują się wszystkie maszyny i urządzenia oraz przebiega cały proces produkcji (...).
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zauważyć, że pomimo, iż w ramach realizowanego projektu (dotyczącego nowych miejsc pracy w zakładzie aktywności zawodowej) pierwotnie nie zakładano wykorzystywania nabywanych towarów i usług w ramach realizowanego projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem Wnioskodawca prowadził działalność, która korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy, to jednak, jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu, od momentu zakończenia projektu, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach odpłatnej działalności statutowej. Ponadto okoliczności sprawy wskazują, że w okresie kiedy Wnioskodawca ponosił wydatki na realizację projektu nie był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Tym samym w rozpatrywanej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy w momencie realizacji inwestycji i ponoszenia wydatków nie był zatem spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją projektu nie były związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi, bowiem Wnioskodawca korzystał wtedy ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Zatem Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu wykorzystywanymi do czynności zwolnionych od podatku (niewykorzystywanych do czynności opodatkowanych podatkiem VAT).
W konsekwencji powyższego, w analizowanej sprawie w momencie rozpoczęcia wykorzystywania nabywanych towarów i usług w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (w momencie zarejestrowania się jako czynny, zarejestrowany podatnik) dojdzie do zmiany ich przeznaczenia, a to spowoduje, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację opisanej inwestycji, spełnione bowiem będą warunki wynikające z art. 86 ustawy, tzn. odliczenia tego dokona podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zaznaczenia wymaga, że ustawa ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest zatem intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.
Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca w odniesieniu do wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu od momentu zarejestrowania jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, które Wnioskodawca miał zamiar wykorzystywać do czynności opodatkowanych powinien dokonać bieżącego odliczenia VAT w oparciu o zasadę ogólną, tj. zgodnie z art. 86 ustawy z uwzględnieniem art. 86 ust. 11 ustawy. Po upływie okresów, o których mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, Wnioskodawca może dokonać korekty stosownych deklaracji VAT w związku z art. 86 ust. 13 ustawy.
Z kolei w odniesieniu do ponoszonych wydatków od roku 2019 do momentu zarejestrowania się Wnioskodawcy jako, czynny podatnik VAT, które to wydatki początkowo były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku (tj. w czasie, gdy Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy), a następnie miała miejsce zmiana przeznaczenia wykorzystywania tych wydatków do czynności opodatkowanych należy wskazać, że zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych stworzy możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, których wartość przekroczyła 15 000 zł, który nie został odliczony przy ich nabyciu, na zasadach wynikających z art. 91 ustawy.
Wskazać bowiem należy, że przepisy art. 91 wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony). Wprowadzenie procedury korekty związane jest z faktem, że we wspólnym systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. następującego z chwilą powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy. W tym momencie czasowym związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, mieszane) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia. Jednocześnie przepisy wprowadzają szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.
Zaznaczenia wymaga, że związek podatku do odliczenia z poszczególnymi rodzajami czynności (opodatkowanymi lub nieopodatkowanymi) ma charakter prognozowany, planowany. Zatem może się zmienić przekreślając prawo do odliczenia lub to odliczenie uzasadniając.
Zmiana prawa do odliczenia następuje w związku ze zmianą przeznaczenia danego dobra (co niewątpliwie związane jest z zamiarem jego wykorzystania). W analizowanej sprawie początkowe wykorzystanie wydatków związanych z realizacją projektu, z związku z poniesieniem których doszło do wytworzenia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000,00 zł, tj. nakładów na inwestycje w obcym środku trwałym w postaci: adaptacji budynku (...) na potrzeby działu (...) oraz działu (...) w kwocie (...) zł (ostatni wydatek poniesiony był w dniu 8 grudnia 2020 r. i z taką datą została zakończona adaptacja); maszyna do produkcji (...) o wartości (...) zł oddana do użytkowania w październiku 2020 r., do celów działalności nieopodatkowanej (czynności dokonywane przez podmiot zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy) miało miejsce aż do momentu zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnik czynny i rozpoczęcia wykorzystywania tych wydatków do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Będzie to więc moment, z którym, w opinii tutejszego organu, należy utożsamiać zmianę przeznaczenia.
Zaznaczyć w tym miejscu należy, że z treści art. 91 ustawy wynika, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, to moment oddania do użytkowania rozpoczyna okres, w którym przewidziana jest korekta wieloletnia.
Z kolei środki trwałe o wartości nieprzekraczającej 15 000 zł, które były wykorzystywane do działalności zwolnionej, w związku z czym nie dokonano odliczenia, a później nastąpiła zmiana ich przeznaczenia do działalności opodatkowanej, w ciągu 12 miesięcy od oddania tych środków trwałych do użytkowania, podlegają rocznej korekcie dokonywanej po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania na podstawie art. 91 ust. 7b ustawy, tj. na zasadach określonych w art. 91 ust. 1 i ust 2 zdanie trzecie i ust. 3 ustawy.
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, iż nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że Towarzystwo nie było uprawnione do obniżenia wysokości podatku należnego na warunkach określonych w art. 86 u.p.t.u. Uprawnienie to Towarzystwo zyskało dopiero dnia 17 grudnia 2020 r., kiedy to w związku z utratą prawa do zwolnienia stało się czynnym podatnikiem VAT i zostało wpisane do wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT.
Jeżeli bowiem Wnioskodawca przed dniem utraty prawa do zwolnienia od podatku dokonał zakupów towarów i usług (na wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł), które w momencie nabycia miały służyć i służyły działalności zwolnionej, a następnie zmieniło się ich przeznaczenie i wykorzystanie (towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu od momentu zakończenia projektu są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT), to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków w oparciu o zasady określone w art. 91 ustawy.
Ponadto jak już wskazano powyżej, środki trwałe o wartości nieprzekraczającej 15 000 zł, które były wykorzystywane do działalności zwolnionej, w związku z czym nie dokonano odliczenia, a później nastąpiła zmiana ich przeznaczenia do działalności opodatkowanej, w ciągu 12 miesięcy od oddania tych środków trwałych do użytkowania, podlegają rocznej korekcie dokonywanej po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania na podstawie art. 91 ust. 7b ustawy, tj. na zasadach określonych w art. 91 ust. 1 i ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3 ustawy.
Podsumowując,
Wnioskodawca w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją projektu
ponoszonych od momentu zarejestrowania jako czynny podatnik podatku od towarów i
usług, które Wnioskodawca zamierzał wykorzystywać do czynności opodatkowanych powinien dokonać
bieżącego odliczenia VAT w oparciu o zasadę ogólną, tj. zgodnie z art. 86 ustawy.
Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art.
88 ustawy.
Z kolei w odniesieniu do ponoszonych wydatków od roku 2019 do momentu zarejestrowania się Wnioskodawcy, jako czynny podatnik VAT, które to wydatki początkowo były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku, a następnie miała miejsce zmiana przeznaczenia wykorzystywania tych wydatków do czynności opodatkowanych należy wskazać, że zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych stworzyła możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł, który nie został odliczony przy ich nabyciu, na zasadach wynikających z art. 91 ustawy.
Natomiast środki trwałe o wartości nieprzekraczającej 15 000 zł, które były wykorzystywane do działalności zwolnionej, w związku z czym nie dokonano odliczenia, a później nastąpiła zmiana ich przeznaczenia do działalności opodatkowanej, w ciągu 12 miesięcy od oddania tych środków trwałych do użytkowania, podlegają rocznej korekcie dokonywanej po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania na podstawie art. 91 ust. 7b, tj. na zasadach określonych w art. 91 ust. 1 i ust 2 zdanie trzecie i ust. 3.
Zatem Państwa stanowisko całościowo należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Tym samym w związku z tym, że opis sprawy przedstawiony przez Państwa dotyczył realizacji projektu, w interpretacji odniesiono się tylko stwierdzenia, od jakiego momentu przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
