Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.285.2022.2.AM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.285.2022.2.AM

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 lipca 2022 r. (wpływ 11 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) (zwana dalej jako: Gmina) jest czynnym i zarejestrowanym płatnikiem (podatnikiem) podatku od towarów i usług (zwanym dalej jako: VAT). Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym nie jest uznawana za podatnika (art. 15 ust. 6 ustawy VAT), z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

10 marca 2021 r. została podpisana umowa (...) pn. „(...)” z Regionalnego Programu operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Wysokość przyznanej pomocy ze środków EFRR wynosi: (...) zł, co stanowi 65% poniesionych kosztów kwalifikowalnych (...) zł.

Przedmiotowa inwestycja polega na udzieleniu grantów mieszkańcom (Grantobiorcom), osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej lub rolniczej. Gmina zawarła z mieszkańcami umowy, których celem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych stron związanych z montażem i eksploatają Instalacji. Gmina jako Beneficjent Projektu nie wnosi wkładu własnego do wykonania instalacji u mieszkańca, kosztem Gminy są koszty inspektora nadzoru i w tym zakresie podpisano umowę cywilnoprawną na świadczenie usług nadzoru. Wymagany wkład finansowy na instalacje w projekcie ponoszony jest wyłącznie przez Grantobiorców, którzy jako osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej nie mają możliwości odzyskania podatku VAT z Urzędu Skarbowego. Po wykonaniu instalacji OZE składają do Bebeficjenta (Gminy) wnioski o płatność, dzięki czemu otrzymają refundację poniesionych kosztów kwalifikowanych (65%) w Projekcie. Zadaniem Gminy jest przeprowadzenie naboru Grantobiorców, pozyskanie dofinansowania oraz przekazanie określonej części kwoty tego dofinansowania poszczególnym Grantobiorcom w ramach refundacji poniesionych przez nich kosztów.

Celem głównym jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń szczególnie szkodliwych dla jakości życia ludzi, takich jak CO2. Celem bezpośrednim Projektu jest wzrost jakości życia w regionie poprzez poprawę jakości powietrza dzięki zmniejszeniu zapotrzebowania na paliwa nieodnawialne wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej i cieplnej w domach prywatnych mieszkańców Gminy - prosumentów. Spadek zapotrzebowania na energię cieplną z tradycyjnych źródeł wpłynie bezpośrednio na zmniejszenie emisji szkodliwych pyłów i gazów powstających przy spalaniu oraz kosztów ponoszonych na ogrzewanie budynków.

Przy składaniu wniosku przyjęto, że realizując Projekt podatek VAT stanowił będzie koszt kwalifikowalny zadania, jeżeli Gmina nie ma możliwości w żaden inny sposób odzyskać go, co zobowiązana była udokumentować odpowiednim oświadczeniem.

Jednocześnie Gmina zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej w ramach Projektu części lub całości poniesionego podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku art. 91 ust. 7-8 podatku VAT. Interpretacja indywidualna wydana przez organ upoważniony jest wymagana na etapie złożenia przez Beneficjenta wniosku o płatność.

Gmina poza czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług wykonuje również czynności opodatkowane i zwolnione z VAT. Gmina poprzez urząd wykonuje m.in.: zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym poza ustawą o VAT. Najem lokali mieszkalnych - zwolnione, najem lokali użytkowych - 23%, sprzedaż wody i ścieków najemcom lokali mieszkalnych - 8%, wieczyste użytkowanie po 2004 r. - 22%, sprzedaż nieruchomości (gruntów) rolnych (sporadycznie) - zwolnione, sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych (sporadycznie) - 23%, sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych z budynkami używanymi (sporadycznie) - zwolnione.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1)Jak wskazano w opisie zdarzenia, Gmina realizuje Projekt grantowy. Przedmiotowa inwestycja polega na udzieleniu grantów mieszkańcom (Grantobiorcom), osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej lub rolniczej.

Wybór Wykonawcy leży po stronie Grantobiorcy (mieszkańca). Gmina nie wyłania wykonawcy budowy instalacji OZE. Mieszkaniec może wybrać dowolnego dostawcę, dokonuje wyboru Wykonawcy po przeprowadzeniu analizy rynku. Zasady określa Regulamin Naboru i Realizacji Projektu Grantowego, przyjęty Zarządzeniem Wójta Gminy.

W § 4. Informacje o przeznaczeniu grantu, wskazano:

2.  Grantobiorca dokonuje samodzielnego wyboru Wykonawcy posiadającego odpowiednie uprawnienia i doświadczenie w realizacji podobnych inwestycji.

3.  Grantobiorca zobowiązany jest do wyboru wykonawcy na podstawie przeprowadzonej analizy rynku.

a.  Grantobiorca zobowiązany jest do wyboru najkorzystniejszej oferty cenowej na rynku na podstawie zapytania ofertowego/wydruku oferty przesłanej emailem/oferty ze strony internetowej, dotyczącej planowanej do realizacji inwestycji do minimum 3 potencjalnych wykonawców.

b.  Wymagane jest udokumentowanie przeprowadzonego wyboru oferty poprzez przedłożenie stosownej dokumentacji (potwierdzenie wysłania minimum 3 zapytań /pisemne oferty/wydruki ze stron www /sporządzone pisemne oświadczenie dotyczące przeprowadzonego rozeznania rynku).

c.  Wyboru najkorzystniejszej oferty dokonuje Grantobiorca na podstawie najkorzystniejszej oferty cenowej.

4.  Grantobiorca zobowiązany jest do poniesienia wydatków w sposób oszczędny, tzn. niezawyżony w stosunku do średnich cen i stawek rynkowych i spełniający wymogi uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów”.

2)Gmina nie nabywa innych towarów i usług.

3)Faktura dokumentująca poniesiony przez Gminę wydatek na realizację ww. Projektu w zakresie nadzoru inwestorskiego będzie wystawiona na Gminę.

4)Usługa inspektora nadzoru jest świadczona na rzecz Gminy i nie przewiduje się refakturowania tego kosztu na mieszkańca.

5)Nie będą świadczone usługi ani dostarczane towary w związku z realizacją Projektu na rzecz Grantobiorców.

6)Grantobiorca nie dokonuje żadnej opłaty z tytułu realizacji Projektu.

7)Nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gminie jako beneficjentowi i jednostce realizującej Projekt należy się na podstawie obowiązujących przepisów prawnych zwrot podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją wyżej wymienionej inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina realizując przedmiotowy Projekt nie działa w charakterze podatnika VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy, ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 ze zm.)). Zakres Projektu zaliczany jest do zadań z zakresu ochrony środowiska i przyrody.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zdaniem Gminy nie może ona odliczyć podatku VAT, który zostanie naliczony na fakturach zakupu w ramach Projektu. Gmina nie jest właścicielem powstałej infrastruktury. Faktury są wystawiane na mieszkańców.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Gminy na mocy ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wszystkie wydatki związane z realizacją ww. inwestycji, ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Końcowy efekt realizacji Projektu nie będzie w żadnym zakresie związany z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.  2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3  ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Wskazali Państwo, że będą realizować projekt pn. „(...) ” z Regionalnego Programu operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Przedmiotowy Projekt polega na udzieleniu grantów mieszkańcom (Grantobiorcom), osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej lub rolniczej.

Zawarli Państwo z mieszkańcami umowy, których celem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych stron związanych z montażem i eksploatają Instalacji.  Wybór wykonawcy leży po stronie Grantobiorcy (mieszkańca). Mieszkaniec może wybrać dowolnego dostawcę, dokonuje wyboru wykonawcy po przeprowadzeniu analizy rynku.

Państwo jako Beneficjent Projektu nie wnoszą wkładu własnego do wykonania Instalacji u mieszkańca, kosztem Państwa są koszty inspektora nadzoru i w tym zakresie podpisano umowę cywilnoprawną na świadczenie usług nadzoru. Usługa inspektora nadzoru jest świadczona na rzecz Państwa i nie przewiduje się refakturowania tego kosztu na mieszkańca. Nie będą Państwo nabywać innych towarów i usług.

Wymagany wkład finansowy na instalacje w Projekcie ponoszony jest wyłącznie przez Grantobiorców, którzy jako osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej nie mają możliwości odzyskania podatku VAT.

Zadaniem Państwa jest przeprowadzenie naboru Grantobiorców, pozyskanie dofinansowania oraz przekazanie określonej części kwoty tego dofinansowania poszczególnym Grantobiorcom w ramach refundacji poniesionych przez nich kosztów.

Nie będą świadczone usługi ani dostarczane towary w związku z realizacją Projektu na rzecz Grantobiorców. Grantobiorca nie dokonuje żadnej opłaty z tytułu realizacji Projektu na rzecz Państwa. Nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do zwrotu podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ pomimo że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak nabycia dokonane w celu realizacji Projektu nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. 

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), jaką jest związek dokonywanych nabyć z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. „(…)”.

Zatem, nie będą mieli Państwo również prawa do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy tylko pytania (przedmiotu wniosku), które Państwo przedstawili  nie dotyczy innych kwestii poruszanych przez Państwa we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem.

Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  •  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).