Zwolnienie od podatku świadczenia usług związanych z nauczaniem matematyki w formie korepetycji. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.481.2022.1.KS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.481.2022.1.KS

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku świadczenia usług związanych z nauczaniem matematyki w formie korepetycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 11 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku świadczenia usług związanych z nauczaniem matematyki w formie korepetycji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, świadczącym usługi edukacyjne w postaci udzielania lekcji (korepetycji) z zakresu matematyki na poziomie podstawowym oraz ponadpodstawowym. Usługi te obejmują swoim zakresem materiał dydaktyczny przewidziany w programie nauczania placówek oświatowych. Odbiorcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę są uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania, ani uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz instytutem badawczym, w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada również wykształcenia pedagogicznego, ani nie uczy w placówce szkolnej.

Wnioskodawca posiada natomiast stosowną wiedzę i kwalifikacje, umożliwiające mu efektywne przekazywanie wiedzy z zakresu matematyki innym osobom. Jest absolwentem studiów pierwszego stopnia na kierunku matematyka na Wydziale Matematyki, (…) i uzyskał tytuł licencjata. Zdobycie wykształcenia wyższego na wskazanym kierunku wymagało uprzedniego ukończenia szkoły średniej oraz uzyskania wysokich wyników z matury z matematyki.

Korepetycje udzielane są głównie w trybie nauki na odległość (w formule online za pośrednictwem komunikatorów internetowych służących do porozumiewania się na odległość). Wszystkie zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym, o umówionej uprzednio godzinie. Korepetycje nie mają formy zautomatyzowanej, jest to nauka na żywo w wersji online. Sieć Internet jest wykorzystywana tylko jako narzędzie komunikacyjne. Wnioskodawca dopuszcza również możliwość prowadzenia usług korepetytorskich w trybie zajęć bezpośrednich (stacjonarnych). Wnioskodawca podkreśla, że w obu modelach zajęć (w formule online oraz stacjonarnie), cel i zakres świadczonych usług edukacyjnych jest tożsamy.

Udzielane przez Wnioskodawcę korepetycje mają w założeniu zapewnić kompleksową opiekę nad uczniem w dziedzinie matematyki. Odbiorca usług korepetytorskich wie, że uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez Wnioskodawcę zapewni uczestnikowi najlepsze przygotowanie w wybranym obszarze z dziedziny matematyki.

Wnioskodawca wykonuje usługi korepetytorskie całkowicie samodzielnie, na własny rachunek i odpowiedzialność. Umowy zawierane są bezpośrednio z uczniami (lub ich opiekunami prawnymi) i prowadzone są przez Wnioskodawcę (Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników w ramach prowadzonych korepetycji).

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi realizowane są odpłatnie. W zamian za udział w zajęciach uczniowie płacą umówione wynagrodzenie. Płatności dokonywane są przelewem z wykorzystaniem systemu bankowego.

W świetle powyższego, Wnioskodawca chciałby potwierdzić traktowanie dla celów VAT świadczonych usług prywatnego nauczania.

Pytanie

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane z nauczaniem matematyki objęte są zwolnieniem z VAT wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, świadczone usługi związane z nauczeniem matematyki objęte są zwolnieniem z VAT wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT jako usługi prywatnego nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym, świadczone przez nauczycieli.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tego aktu.

W powyższym przepisie przyjęto więc generalną zasadę, zgodnie z którą usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania VAT.

Wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu VAT może albo być objęta właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia z VAT. Zakres i zasady zwolnienia zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy zwalnia się od podatku „usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli”.

W świetle przywołanej wyżej regulacji należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie tego przepisu jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem, oraz

przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do przesłanki podmiotowej. Przepis wskazuje, że usługi nauczania muszą być świadczone przez nauczyciela. Jednocześnie zauważyć trzeba, że ustawa o VAT nie definiuje tego pojęcia. W rezultacie w pierwszej kolejności należy kierować się wykładnią językową. Jak możemy przeczytać w Słowniku Języka Polskiego, pod pojęciem „nauczyciel” należy rozumieć osobę trudniącą się uczeniem kogoś lub czynnik kształtujący czyjąś świadomość regulujący czyjeś postępowanie.

Z kolei w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 stycznia 2010 r. w sprawie C-473/08 (Ingenieurburo Eulitz GbR Thomas und Mahoń Eulitz v. Finanzamt Dresden) wskazano m.in. że: „działalność inna niż w charakterze nauczyciela sensu stricto może również zostać uznana za nauczanie (o którym tu mowa), pod warunkiem że jest wykonywana w ramach przekazywania wiedzy i umiejętności pomiędzy nauczycielem a uczniami lub studentami w zakresie edukacji szkolnej lub uniwersyteckiej. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, decyduje funkcja, jaką pełni dana osoba, a nie to, czy ma ona formalne przygotowanie (wykształcenie pedagogiczne itp.)”.

W konsekwencji status nauczyciela nie jest w tym przypadku warunkowany posiadaniem odpowiedniego tytułu zawodowego, czy też zatrudnieniem w placówce oświatowej. Istotna jest funkcja jaką pełni podatnik tzn. aby był on podmiotem, który przekazuje wiedzę i umiejętności.

Powyższe rozumowanie znajduje potwierdzenie również w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 6 lipca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.255.2021.2.WN), czy w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2020 r. (0113-KDIPT1-1.4012.723.2020.3.AKA) czytamy, iż: „Pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym, nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215), ale np. osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe matematyczne i udziela korepetycji z matematyki). «Nauczyciel» powinien zatem legitymować się wiedzą, kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania (czy to publicznym, czy prywatnym), np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN wykształcenie to zasób wiedzy określony programem danej szkoły, jednocześnie np. wykształcenie podstawowe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole podstawowej i gimnazjum, wykształcenie średnie to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole średniej, wykształcenie wyższe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w wyższej uczelni. Musi zatem istnieć związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcji, a posiadanymi kwalifikacjami nauczającego”.

Z kolei przesłanka przedmiotowa zwolnienia w trybie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT zostanie spełniona pod warunkiem świadczenia prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Powyższy przepis jest odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Zatem kluczowe dla skorzystania ze zwolnienia jest, aby usługa świadczona była w ramach prywatnego nauczania i zakresem obejmowała materiał określony dla kształcenia powszechnego lub wyższego.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 14 czerwca 2007 r. w sprawie C-445/05 (Werner Haderer v. Finanzamt Wilmersdorf) wskazano, że nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego.

Istotne jest więc aby nauczanie prywatne odbywało się na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmują materiał dydaktyczny realizowany przez przedszkola, szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedmiotowej sprawy należy wskazać, że udziela Pan korepetycji z przedmiotu ścisłego, tj. matematyki. Świadczone przez Pana usługi edukacyjne w postaci udzielania lekcji (korepetycji) z zakresu matematyki stanowią usługi nauczania na poziomie podstawowym oraz ponadpodstawowym i obejmują swoim zakresem materiał dydaktyczny przewidziany w programie nauczania placówek oświatowych. Odbiorcą świadczonych usług są uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Świadczy Pan usługi nauczania samodzielnie, na własny rachunek i odpowiedzialność oraz w bezpośredniej relacji z uczniami.

W świetle orzecznictwa TSUE i przywołanych przepisów, Pana zdaniem przesłanka przedmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT jest spełniona.

Odnosząc się do przesłanki podmiotowej zwolnienia podkreśla Pan, że posiada wysokie kwalifikacje wynikające z uzyskania wykształcenia wyższego kierunkowego oraz wiedzę z zakresu matematyki, które pozwalają mu na efektywne przekazywanie wiedzy swoim uczniom. Ukończył Pan studia pierwszego stopnia na kierunku matematyka i uzyskał tytuł licencjata. Powyższe niewątpliwie potwierdza, że posiada Pan wykształcenie kierunkowe, rozumiane jako kwalifikacje zdobyte w dziedzinie matematyki. Zatem oczywistym jest istnienie ścisłego związku pomiędzy treścią przekazywaną na zajęciach a posiadanymi przez Pana kwalifikacjami.

Pana zdaniem nie podlega również wątpliwości fakt, że w stosunku do swoich klientów/uczniów pełni Pan funkcję tożsamą jak nauczyciel. Jego zadaniem jest ułatwienie i przyspieszenie procesu przyswajania wiedzy w zakresie zagadnień przerabianych przez uczestników na zajęciach szkolnych. Skoro więc przedmiot działania Pana jest tożsamy z przedmiotem działania nauczyciela, spełnia Pan drugi z warunków koniecznych do możliwości skorzystania ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, tj. przesłankę podmiotową. Nie ulega bowiem wątpliwości, że w zakresie świadczonych usług przekazuje Pan wiedzę swoim uczniom, co oznacza, że występuje w roli nauczyciela.

Podsumowując, uznać należy, że w przypadku usług nauczania świadczonych przez Pana zostały spełnione łącznie dwie przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT dla zastosowania zwolnienia z VAT, tj. przesłanka o charakterze podmiotowym, odnosząca się do usługodawcy, oraz przesłanka o charakterze przedmiotowym, dotycząca rodzaju świadczonych usług.

Finalnie, warto zaznaczyć, że podobne wnioski płyną z licznych interpretacji indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe w analogicznych sprawach. Przykładowo:

   w interpretacji indywidualnej z 3 marca 2022 i. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.14.2022.1.KS) czytamy: „mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące przepisy prawa, należy wskazać, że świadczone przez Pana usługi udzielania korepetycji z zakresu programowania, w tym świadczone on-line osobom fizycznym, głównie studentom oraz uczniom techników podlegają zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, gdyż świadcząc ww. usługi posiada Pan w tym zakresie wykształcenie kierunkowe. Przy czym dla możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy bez znaczenia pozostaje okoliczność świadczenia przez Pana opisanych usług również on-line. Istotne jest to, że stanowią one usługi prywatnego nauczania na poziomie ponadpodstawowym i wyższym oraz, że świadczone są one przez Pana jako osobę, która legitymuje się wiedzą, kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania”,

‒  w interpretacji indywidualnej z 6 lipca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.255.2021.2.WN organ interpretacyjny potwierdził, iż: „(...) w sytuacji gdy realizowane przez Pana nauczanie (korepetycje z matematyki) obejmuje czynności wykonywane przez Pana na własny rachunek i odpowiedzialność (działa Pan we własnym imieniu), w oparciu o umowy zawarte bezpośrednio z uczniem (lub jego rodzicami, czy opiekunami), to realizowane przez Pana usługi edukacyjne w zakresie działalności związanej z prywatnym nauczaniem matematyki (udzielaniem korepetycji) jako usługi nauczania prywatnego na poziomie zarówno przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym, jak i wyższym korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.

Konsekwentnie, Pana zdaniem świadczone usługi związane z nauczeniem matematyki objęte są zwolnieniem z VAT wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT jako usługi prywatnego nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym, świadczone przez nauczycieli.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Powyższy przepis jest odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.

Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C-473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że:

„Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci - EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten - a nie Thomas Eulitz - pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).

Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.

Wątpliwości Pana dotyczą tego, czy świadczone usługi związane z nauczaniem matematyki korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że nie jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, ani nie posiada statusu uczelnią, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz instytutu badawczego.

W rezultacie świadczone przez Pana usługi związane z nauczaniem matematyki świadczone w formie korepetycji nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie jest Pan podmiotem wymienionym w tym przepisie.

Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

Pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym, nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215), ale np. osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe matematyczne i udziela korepetycji z matematyki). „Nauczyciel” powinien zatem legitymować się wiedzą, kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania (czy to publicznym, czy prywatnym) np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN wykształcenie to zasób wiedzy określony programem danej szkoły, jednocześnie np. wykształcenie podstawowe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole podstawowej i gimnazjum, wykształcenie średnie to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole średniej, wykształcenie wyższe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w wyższej uczelni. Musi zatem istnieć związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcji, a posiadanymi kwalifikacjami nauczającego.

Z okoliczności sprawy wynika, że świadczy Pan usługi edukacyjne w postaci udzielania lekcji (korepetycji) z zakresu matematyki na poziomie podstawowym oraz ponadpodstawowym. Usługi te obejmują swoim zakresem materiał dydaktyczny przewidziany w programie nauczania placówek oświatowych. Odbiorcą świadczonych usług są uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Nie posiada Pan wykształcenia pedagogicznego, ani nie uczy w placówce szkolnej. Posiada Pan stosowną wiedzę i kwalifikacje, umożliwiające efektywne przekazywanie wiedzy z zakresu matematyki innym osobom. Jest Pan absolwentem studiów pierwszego stopnia na kierunku matematyka i uzyskał tytuł licencjata. Korepetycje udzielane są głównie w trybie nauki na odległość (w formule online za pośrednictwem komunikatorów internetowych służących do porozumiewania się na odległość). Korepetycje nie mają formy zautomatyzowanej, jest to nauka na żywo w wersji online. Dopuszcza Pan również możliwość prowadzenie usług korepetytorskich w trybie zajęć bezpośrednich (stacjonarnych). W obu modelach zajęć (w formule online oraz stacjonarnie) cel i zakres świadczonych usług edukacyjnych jest tożsamy.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące przepisy prawa, należy wskazać, że świadczone przez Pana usługi związane z nauczaniem matematyki w formie korepetycji na rzecz uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, gdyż świadcząc ww. usługi posiada Pan w tym zakresie wykształcenie kierunkowe. Przy czym dla możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy bez znaczenia pozostaje okoliczność świadczenia przez Pana opisanych usług również on-line. Istotne jest to, że stanowią one usługi prywatnego nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym oraz, że świadczone są one przez Pana jako osobę, która legitymuje się wiedzą, kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania.

Zatem okoliczności sprawy wskazują, że spełnione są przesłanki (podmiotowa i przedmiotowa) warunkujące zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla ww. usług określone w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. 

W świetle powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).