Możliwość użytkowania kas rejestrujących na podstawie art. 111 ust. 3c ustawy po ich ponownej fiskalizacji. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.197.2022.2.PRM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.197.2022.2.PRM

Temat interpretacji

Możliwość użytkowania kas rejestrujących na podstawie art. 111 ust. 3c ustawy po ich ponownej fiskalizacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości użytkowania kas rejestrujących na podstawie art. 111 ust. 3c ustawy po ich ponownej fiskalizacji. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 czerwca 2022 r. (wpływ 4 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. (zwana dalej Wnioskodawcą lub Spółką) jest spółką mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż przetworzonych wyrobów z mięsa oraz elementów mięsnych poprzez sieć własnych wyspecjalizowanych sklepów.

Wnioskodawca jest spółką zależną funkcjonującą w ramach Grupy A. Udziały w spółce Wnioskodawcy w 100% należą do A S.A. Udziały zostały nabyte w drodze akwizycji przedsiębiorcy. Zarówno Wnioskodawca jak i A S.A. podlegają opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów. Obie spółki są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Zarówno Wnioskodawca jak i A S.A. posiada sieć sklepów detalicznych, przy pomocy których dokonuje sprzedaży wyrobów własnych. Natomiast podstawowym przedmiotem działalności A S.A. jest przetwarzanie i konserwowanie mięsa, produkcja wyrobów z mięsa, a następnie sprzedaż przetworzonych wyrobów z mięsa oraz elementów mięsnych głównie poprzez ekspedycje w swych Oddziałach, a także poprzez sieć własnych hurtowni i sklepów.

Obecnie, zgodnie z polityką Grupy, zmierzającą do upraszczania jej struktury oraz konsolidacji biznesu produkcyjnego w ramach jednego podmiotu, planowane jest przejęcie przez Wnioskodawcę Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją - pod pojęciem ZCP rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania) wyodrębnionej ze Spółki Właściciela w ramach aportu.

W ramach procesu nastąpi wniesienie aportu, oraz podwyższenie kapitału zakładowego u Wnioskodawcy w zamian za nowe udziały Wspólników (jako jedyny wspólnik występować będzie A S.A.).

Jest to ostatni krok konsolidacji poakwizycyjnej Grupy A (po akwizycji Grupy B w 2018 r.). W ramach tej konsolidacji nastąpiła konsolidacja tj. skupienie poszczególnych rodzajów działalności Grupy A w wyspecjalizowanych pod względem przedmiotu działalności podmiotach. W A S.A. podstawową działalnością będzie działalność produkcyjna, natomiast u Wnioskodawcy podstawową działalnością będzie działalność w zakresie sprzedaży detalicznej produkowanych przez A S.A. wyrobów mięsnych.

Z perspektywy biznesowej prowadzenie działalności sprzedażowej Spółki na ZCP przejmowanej od A S.A. nastąpi na zasadach sukcesji, z zachowaniem jej pełnej kontynuacji w Spółce przejmującej ZCP.

Sprzedaż w sklepach, dla których planowane jest przejęcie w ramach ZCP od A S.A. obsługiwana jest za pomocą kas fiskalnych. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.) - dalej VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Część kas fiskalnych, które będą użytkowane na dzień rejestracji przejęcia ZCP ze względu na upływ czasu nie będą posiadały ważnego odpowiedniego potwierdzenia procesu wydawania potwierdzenia spełnienia przez dany typ kasy rejestrującej funkcji, kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (spełniania przez kasy funkcji wymienionych w art. 111 ust. 6a ustawy VAT oraz kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy, wydane do 31 sierpnia 2011 r., przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a po tej dacie przez Prezesa Głównego Urzędu Miar; potocznie określanych mianem homologacji wydawanej na podstawie art. 111 ust 6d ustawy VAT).

Wnioskodawca w dniu przejęcia ZCP, jako Spółka przejmująca, wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z przejęciem ZCP od Spółki przekazującej. Na Spółkę przejmującą przechodzą w szczególności pracownicy, zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane w ramach ZCP, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej. Analogicznie przejmowane kasy fiskalne staną się kasami Wnioskodawcy.

Problem „homologacji” dotyczy zakończenia używania kasy w wypadku opisanym we wniosku tylko dla kas z elektronicznym zapisem kopii (wówczas mają zastosowanie przepisy § 34-36 r.k.r.). Kas z papierowym zapisem kopii Przekazujący ZCP już nie użytkuje.

Żeby sprostać wymaganiom przepisów w zakresie VAT, Spółka przekazująca kasy wchodzące w skład ZCP na dzień zakończenia pracy w trybie fiskalnym przez kasy tej Spółki:

1)wykona raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2)niezwłoczne dokona przy pomocy serwisanta odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządzi z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do r.k.r.;

3)złoży protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla Spółki przekazującej ZCP - w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia;

4)sporządzi i złoży - wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do r.k.r. do właściwego naczelnika urzędu skarbowego dla Spółki przekazującej ZCP.

Następnie Wnioskodawca dokona (poprzez serwisanta) wymiany pamięci fiskalnej.

Po wymianie pamięci fiskalnej Wnioskodawca:

1)dokona fiskalizacji kas;

2)złoży zgłoszenie aktualizacyjne danych dotyczących kasy z nowym numerem unikatowym w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji

Książki kas nie będą podlegały wymianie.

Po dokonaniu ponownej fiskalizacji Wnioskodawca będzie mógł dokonywać sprzedaży za pomocą przejętych kas fiskalnych uprzednio użytkowanych przez Spółkę przekazującą ZCP, ponieważ będą dochowane określone warunki stosowania tych kas, a w szczególności, kasy te będą zapisywały w pamięci fiskalnej numer identyfikacji podatkowej Wnioskodawcy, a paragony drukowane przez te kasy będą zawierały nazwę i NIP Wnioskodawcy oraz pozostałe wymagane przepisami informacje.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy

W dniu nabycia przez Spółkę przekazującą wszystkie kasy rejestracyjne posiadały ważną decyzję ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydaną na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212 poz. 1338).

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony na podstawie art. 111 ust. 3c ustawy VAT do użytkowania przejętych na zasadzie opisanej w stanie przyszłym kas fiskalnych po ich ponownej fiskalizacji mimo nie posiadania przez część kas na dzień przeniesienia ZCP przez Spółkę przekazującą odpowiedniego ważnego potwierdzenia procesu wydawania potwierdzenia spełnienia przez dany typ kasy rejestrującej funkcji, kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące ze względu na upływ czasu (potocznie zwanego „homologacją” kas)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 3c ustawy, do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Stosownie do art. 111 ust. 7a pkt 1 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym kas o zastosowaniu specjalnym dla danego rodzaju czynności, oraz warunki i sposób używania kas rejestrujących, w tym sposób zakończenia używania kas w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas, szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz rodzaje dokumentów składanych w związku z używaniem kas rejestrujących, sposób ich składania oraz wzory tych dokumentów, uwzględniając potrzebę właściwego prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników, o których mowa w ust. 1, oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu sprzedaży przy zastosowaniu tych kas przez podatników, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku i prawidłowości końcowego rozliczenia pracy kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3.

Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących (art. 111 ust. 6b ustawy).

W § 34 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych wyszczególniono czynności podejmowane przez podatnika w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii.

W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym (na moment przekazania ZCP przez A S.A), podatnik:

1)wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2)niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3)składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4)sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

Natomiast zgodnie z § 24 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

·    ust. 1 - w przypadku konieczności wymiany pamięci fiskalnej w wyniku jej zapełnienia lub uszkodzenia podatnik dokonuje czynności określonych w § 34 pkt 1-3. W przypadku gdy wystąpiły okoliczności określone w § 46, stosuje się ten przepis odpowiednio;

·    ust. 2 - po wymianie pamięci fiskalnej podatnik:

1)zapewnia dokonanie ponownej fiskalizacji kasy;

2)składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego aktualizację zgłoszenia danych dotyczących kasy, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia, z nowym numerem unikatowym, w terminie 7 dni od dnia dokonania fiskalizacji.

Przez pojęcie „homologacja” należy rozumieć odpowiednie potwierdzenie spełniania przez kasy funkcji wymienionych w art. 111 ust. 6a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z tym przepisem, kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Jak wynika z powyższego, kasy uprzednio stosowane przez Spółkę przekazującą ZCP mogą być nadal stosowane przez Wnioskodawcę jedynie wówczas, gdy nadal będą dochowane określone warunki stosowania tych kas, a w szczególności, gdy kasy te będą zapisywały w pamięci fiskalnej numer identyfikacji podatkowej Wnioskodawcy, a paragony drukowane przez te kasy będą zawierały nazwę i NIP Wnioskodawcy.

Pamięć fiskalna kasy rejestrującej jest urządzeniem umożliwiającym trwały zapis NIP bez możliwości jego zmiany. Zatem kasy rejestrujące użytkowane uprzednio przez Spółkę przekazującą ZCP będą mogły być użytkowane przez Wnioskodawcę (Spółkę przejmującą) jedynie po dokonaniu przez uprawnionego serwisanta wymiany modułu pamięci fiskalnej. Zakończenie pracy w trybie fiskalnym lub wymiana pamięci fiskalnej kasy, zgodnie z rozporządzeniem wyżej wymienionym, wymaga dokonania z udziałem serwisanta czynności określonych w zał. nr 4 do rozporządzenia, tj. dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządzenia z tej czynności protokołu. Kasy rejestrujące z wymienionymi modułami pamięci fiskalnych, ufiskalnione z uwzględnieniem NIP-u Wnioskodawcy, będą podlegały ponownie zgłoszeniu naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego Wnioskodawcy, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 3 ww. rozporządzenia.

Chcąc korzystać ze wspomnianych kas rejestrujących, Wnioskodawca będzie miał obowiązek, celem dochowania określonych warunków ich stosowania, do zapisania w pamięci fiskalnej tych kas swojego (a więc nowego) numeru identyfikacji podatkowej, co wiąże się z koniecznością zakończenia pracy, odczytaniem i wymianą dotychczasowych modułów pamięci fiskalnej w tychże kasach na zasadach opisanych w stanie faktycznym i według przepisów powołanych w niniejszym wniosku.

Należy zauważyć, że powołany wcześniej przepis art. 111 ust. 3c został dodany do ustawy przez art. 1 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. z 2011 r. nr 64, poz. 332) zmieniającej ustawę z 1 września 2011 r. dalej zwanej ustawą zmieniającą.

Z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy zmieniającej wynika, że potwierdzenia stwierdzające spełnienie funkcji oraz kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, zachowują moc do dnia określonego w tych potwierdzeniach, chyba że potwierdzenie zostanie cofnięte zgodnie z przepisami ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Natomiast ust. 2 ww. artykułu wskazuje, że kasy rejestrujące nabyte przez użytkowników kas w okresie obowiązywania potwierdzeń wydanych przed dniem 1 września 2011 r. mogą być nadal stosowane do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, pod warunkiem że zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika.

W omawianym przypadku z dniem przeniesienia ZCP na Wnioskodawcę przejdą wszelkie prawa i obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego, związane z działalnością Spółki na ZCP wniesionej w ramach aportu (sukcesja generalna częściowa, zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej), także w zakresie użytkowania przejętych kas rejestrujących.

Zatem następstwo prawne (sukcesję generalną częściową), zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej, należy rozumieć jako kontynuację - od dnia wydania ZCP - rozliczeń podatkowych prowadzonych dotychczas przez Spółkę przekazującą ZCP dla rozliczeń podatkowych przekazanej Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 maja 2011 r. Minister Przedsiębiorczości i Technologii wydał rozporządzenie z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1759) zawierające uregulowania dotyczące warunków technicznych jakie kasy powinny spełniać.

Zakres spraw uregulowany w niniejszym rozporządzeniu był poprzednio uregulowany rozporządzeniem Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (Dz. U. poz. 1206), które utraciło moc z dniem 2 maja 2021 r. zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675).

Zgodnie z § 62 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących potwierdzenia wydane dla kas na podstawie rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (Dz. U. poz. 1206) zachowują moc przez okres, na który zostały wydane, chyba że potwierdzenie zostanie cofnięte, i mogą być zmieniane na podstawie art. 111 ust. 6fa ustawy VAT i przepisów niniejszego rozporządzenia. Nowy przepis jak i wcześniejszy nie zmienia jednak zasad obowiązujących wcześniej w zakresie możliwości użytkowania kas przejętych w ramach sukcesji, dla których użytkownik przejmujący (Wnioskodawca) i wstępujący we wszystkie prawa i obowiązki kontynuuje ewidencję sprzedaży za pomocą kas fiskalnych po spełnieniu warunków określonych w rozporządzeniu. W tym przypadku nie będzie też miała miejsce zmiana, o której mowa w art. 111 ust. 6fa ustawy VAT - po ponownej fiskalizacji nie będzie zmiany programu pracy kasy rejestrującej.

Reasumując Wnioskodawca, na podstawie art. 111 ust. 3c ustawy VAT, po uprzedniej fiskalizacji kasy przez uprawnionego serwisanta, ma prawo do prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy użyciu wskazanych we wniosku kas rejestrujących, pod warunkiem, że kasy te spełniają wymagania w zakresie warunków i kryteriów technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące i zapewniają prawidłowość rozliczenia podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 111 ust. 3c ustawy:

Do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy:

Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Jak stanowi art. 111 ust. 6b ustawy:

Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.

Ponadto, w myśl art. 111 ust. 6c ustawy:

Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wydaje się na czas określony. Potwierdzenie to może być cofnięte w przypadku wprowadzenia do obrotu kas rejestrujących:

1) niespełniających funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub

2) niezgodnych z egzemplarzem wzorcowym kasy rejestrującej lub dokumentami dołączanymi do wniosku o wydanie tego potwierdzenia.

Stosownie do art. 111 ust. 6e ustawy:

Spełnienie funkcji wymienionych w ust. 6a i wymagań technicznych dla kas rejestrujących stwierdza się na podstawie wyników badań wykonywanych przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, potwierdzonych sprawozdaniem.

Zgodnie z art. 111 ust. 6f ustawy:

W przypadku stwierdzenia na podstawie badań, że dany typ kas rejestrujących nie spełnia określonych funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, Prezes Głównego Urzędu Miar odmawia wydania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik może stosować kasy rejestrujące pod warunkiem, że są one objęte potwierdzeniem Prezesa Głównego Urzędu Miar, w zakresie spełnienia funkcji wymienionych w ust. 6a i wymagań technicznych dla kas rejestrujących.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy w świetle art. 111 ust. 3c ustawy będzie On uprawniony do użytkowania przejętych na zasadzie opisanej w zdarzeniu przyszłym kas fiskalnych po ich ponownej fiskalizacji mimo nie posiadania przez część kas na dzień przeniesienia ZCP przez Spółkę przekazującą odpowiedniego ważnego potwierdzenia procesu wydawania potwierdzenia spełnienia przez dany typ kasy rejestrującej funkcji, kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące ze względu na upływ czasu (potocznie zwanego homologacją kas).

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują m.in. przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów”, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

W świetle cytowanej wyżej regulacji należy uznać, że przyjęta w art. 6 pkt 1 ustawy opcja wyłączenia od opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wymaga, aby w przypadku zbycia tak określonego przedmiotu, jego nabywca traktowany był jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia. W konsekwencji, w takiej sytuacji dochodzi do sukcesji prawnopodatkowej w zakresie podatku od towarów i usług – następuje przeniesienie na nabywcę zasad dotyczących opodatkowania tym podatkiem w odniesieniu do czynności związanych z nabytym mieniem na warunkach identycznych, jakie obowiązywały zbywcę, gdyby do zbycia nie doszło.

Jednakże, jak wynika z powołanych wyżej przepisów na gruncie tej ustawy o podatku od towarów i usług istnieje szczególne rozwiązanie, niezależne od unormowań zawartych w ustawie Ordynacja podatkowa, regulujące prawa i obowiązki następców prawnych. Norma wynikająca z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT stanowi bowiem lex specialis wobec rozwiązań zawartych w Ordynacji podatkowej. W konsekwencji podatnik, który nabył przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część i nadal je prowadzi, może korzystać w zakresie podatku od towarów i usług z uprawnień służących zbywcy tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a zarazem przejmuje jego prawa i obowiązki.

Mając powyższe na względzie, należy wskazać, że podatnik nabywający przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa staje się następcą prawnym w podatku VAT jego zbywcy niezależne od następstwa określonego przepisami ustawy Ordynacja podatkowa. Tym samym dochodzi do sukcesji podatkowej, w wyniku której nabywca przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest beneficjentem czynności podatnika dokonującego zbycia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką zależną funkcjonującą w ramach Grupy A. Zgodnie z polityką Grupy - w celu uproszczenia jej struktury oraz konsolidacji biznesu produkcyjnego w ramach jednego podmiotu – planowane jest przejęcie przez Wnioskodawcę Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa wyodrębnionej ze Spółki Właściciela w ramach aportu. Po konsolidacji podstawową działalnością Wnioskodawcy będzie działalność w zakresie sprzedaży detalicznej produkowanych przez A S.A. wyrobów mięsnych. Sprzedaż w sklepach, dla których planowane jest przejęcie w ramach ZCP, obsługiwana jest za pomocą kas fiskalnych z elektronicznym zapisem kopii.

Jak już wspomniano powyżej, następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Biorąc powyższe pod uwagę, na tle opisu sprawy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca nabędzie w drodze aportu Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa Spółki przekazującej, to na gruncie ustawy o podatku do towarów i usług będzie On następcą prawnym Spółki przekazującej. Wnioskodawca może zatem korzystać w zakresie podatku od towarów i usług z uprawnień służących zbywcy ZCP. W konsekwencji w dniu przejęcia ZCP Wnioskodawca stanie się właścicielem m.in. kas fiskalnych z elektronicznym zapisem kopii, których przed przejęciem Przedsiębiorstwa używała Spółka przejmowana i tym samym Wnioskodawca jako następca prawny uzyska prawo do ich użytkowania.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nabywając w drodze aportu ZCP, w sytuacji gdy Spółka przekazująca jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jako następca prawny – stosownie do zapisu art. 111 ust. 1 ustawy – dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie zobowiązany kontynuować prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących użytkowanych przez Spółkę przekazującą.

Z wniosku wynika, że część kas fiskalnych na dzień rejestracji przejęcia przez Wnioskodawcę ZCP – ze względu na upływ czasu - nie będzie posiadała ważnego odpowiedniego potwierdzenia spełnienia przez te kasy funkcji wymienionych w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać. Spółka przekazująca ww. kase fiskalne na dzień zakończenia ich pracy w trybie fiskalnym:

wykona raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

niezwłoczne dokona przy pomocy serwisanta odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządzi z tej czynności protokół, które złoży do właściwego urzędu skarbowego właściwego - w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia;

sporządzi i złoży wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas (wraz z ww. dokumentami), do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Po ww. czynnościach dokonanych ze strony Spółki przekazującej, Wnioskodawca - poprzez serwisanta - dokona wymiany pamięci fiskalnej w przekazanych w ramach ZCP kasach fiskalnych, a następnie dokona ich fiskalizacji i złoży zgłoszenie aktualizacyjne danych dotyczących kas z nowym numerem unikatowym w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji. Po dokonaniu ponownej fiskalizacji drukowane paragony fiskalne będą zawierały nazwę i NIP Wnioskodawcy oraz pozostałe wymagane przepisami informacje.

Po uwzględnieniu przedstawionego we wniosku opisu sprawy w pierwszej kolejności zauważyć należy, że przepisy prawa podatkowego nie posługują się pojęciem homologacja. Homologacja kasy rejestrującej to potoczne, nie mające odniesienia w przepisach prawa z zakresu kas rejestrujących, określenie procesu wydawania potwierdzenia spełnienia przez dany typ kasy rejestrującej funkcji, kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące.

Tak więc przez pojęcie „homologacja” należy rozumieć odpowiednie potwierdzenie spełnienia przez kasy funkcji wymienionych w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy, wydane do 31 sierpnia 2011 r. przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a po tej dacie przez Prezesa Głównego Urzędu Miar.

Ponadto jak już wcześniej wskazano, w myśl art. 111 ust. 3c ustawy, podatnicy mogą stosować do ewidencji sprzedaży wyłącznie kasy rejestrujące, które nabyli w okresie, kiedy kasy te były objęte potwierdzeniem Prezesa Głównego Urzędu Miar, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625), zwanego dalej rozporządzeniem:

Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

Na mocy § 43 rozporządzenia:

Serwisant nie dokonuje fiskalizacji kasy, która w dniu jej nabycia przez podatnika, lub przez podmiot oddający kasy w używanie w przypadku kas używanych na podstawie umowy najmu, leasingu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, nie posiadała potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy.

Stosownie do § 56 rozporządzenia:

Podatnicy użytkujący kasy, które zostały nabyte w okresie obowiązywania:

1) decyzji ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. poz. 1338),

2) potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy, wydanego po dniu 1 września 2011r.

- mogą je nadal używać do prowadzenia ewidencji po upływie tego okresu, pod warunkiem że kasy te zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika.

Ponadto, w myśl § 57 rozporządzenia:

Podatnicy użytkujący kasy, o których mowa w § 56 oraz art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 332), nieposiadające możliwości technicznych spełnienia wymagań określonych w rozdziale 2 stosują te przepisy odpowiednio.

Należy zauważyć również, że przepis art. 111 ust. 3c został dodany do ustawy przez art. 1 pkt 25 lit. a) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. z 2011 r. Nr 64, poz. 332) zmieniającej ustawę z dniem 1 września 2011 r. dalej zwanej ustawą zmieniającą.

Z treści art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy zmieniającej wynika, że:

Potwierdzenia stwierdzające spełnienie funkcji oraz kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, zachowują moc do dnia określonego w tych potwierdzeniach, chyba że potwierdzenie zostanie cofnięte zgodnie z przepisami ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Kasy rejestrujące nabyte przez użytkowników kas w okresie obowiązywania potwierdzeń wydanych przed dniem 1 września 2011 r. mogą być nadal stosowane do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, pod warunkiem że zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika.

Ponadto, art. 9 ust. 7 ustawy zmieniającej, stanowi, że:

 Dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a i 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 111 ust. 9 ustawy stanowi, że:

Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1) wymagania techniczne dla kas rejestrujących dotyczące:

a) rodzajów kas rejestrujących,

b) konstrukcji kas rejestrujących,

c) zapisu i przechowywania danych w pamięciach kas rejestrujących,

d) dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących,

e) pracy kas rejestrujących, w tym połączenia i przesyłania danych między kasami rejestrującymi a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3, oraz              fiskalizacji kas rejestrujących,

f) kas rejestrujących o zastosowaniu specjalnym,

2) rodzaje danych zawartych we wniosku o wydanie potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, oraz rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, i urządzeń, w tym kas                    rejestrujących wzorcowych do badań, niezbędnych do wydania potwierdzenia, w tym dołączanych do wniosku o wydanie potwierdzenia,

3) okres, na który jest wydawane potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b,

4) zakres badań kasy rejestrującej oraz rodzaje danych zawartych w sprawozdaniu z badań kasy rejestrującej,

5) sposób oznaczania pamięci fiskalnej kas rejestrujących numerami unikatowymi oraz warunki ich przydzielania,

6) rodzaje dokumentów dołączanych do kasy rejestrującej przy wprowadzaniu jej do obrotu oraz wzór deklaracji, o której mowa w ust. 6g pkt 2

- uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas rejestrujących, jak również celowość systematycznej aktualizacji i weryfikacji wydanych potwierdzeń, o których mowa w ust. 6b.

Stosownie do treści ww. przepisu Minister Rozwoju, Pracy i Technologii wydał rozporządzenie z dnia 12 września 2021 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii (Dz. U. z 2021 r. poz. 1753). Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia:

Rozporządzenie określa:

1) szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii, oraz sposób oznaczania pamięci fiskalnej takich kas numerami unikatowymi, warunki ich przydzielania oraz dokumenty, które powinny być dołączone do takiej kasy przy wprowadzaniu jej do obrotu;

2) rodzaje danych zawartych we wniosku producenta kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii o wydanie potwierdzenia, o którym mowa w art. 145a ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, oraz rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, i urządzeń, w tym kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii wzorcowych do badań, niezbędnych do wydania potwierdzenia, w tym dołączanych do wniosku o wydanie potwierdzenia;

3) okres, na który jest wydawane potwierdzenie, o którym mowa w art. 145a ust. 6 ustawy, zwane dalej „potwierdzeniem”;

4) zakres badań kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii oraz rodzaje danych zawartych w sprawozdaniu z badań tej kasy.

W tym miejscu trzeba podkreślić, że kasa rejestrująca jest szczególnym urządzeniem, którego podstawowym zadaniem jest nie tylko rzetelne dokumentowanie osiąganych przez podatników obrotów i podatku należnego, ale również stworzenie dokładnego mechanizmu kontroli obrotów z tytułu sprzedaży dokonywanej na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Użytkowanie kasy rejestrującej musi być zatem zgodne z przepisami określonymi w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w aktach wykonawczych i nadzorowane jest zarówno przez podmiot prowadzący serwis główny, jak i właściwy miejscowo urząd skarbowy.

Z wniosku wynika, że ze względu na upływ czasu część kas fiskalnych przejętych na dzień przeniesienia ZCP na rzecz Wnioskodawcy nie będzie posiadała ważnego odpowiedniego potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6a ustawy. Jednakże, w dniu nabycia przez Spółkę przekazującą wszystkie kasy rejestracyjne posiadały ważną decyzję ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydaną na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212 poz. 1338). Spółka przekazująca po zakończeniu używania tych kasy wykona czynności związane z zakończeniem ich pracy w trybie fiskalnym. Po przejęciu ww. kas fiskalnych Wnioskodawca poprzez serwisanta dokona wymiany pamięci fiskalnej w przekazanych w ramach ZCP kasach fiskalnych, a następnie dokona ich fiskalizacji i złoży zgłoszenie aktualizacyjne danych dotyczących kas z nowym numerem unikatowym w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji. Po fiskalizacji kasy te będą zapisywały w pamięci fiskalnej numer identyfikacji podatkowej Wnioskodawcy, a paragony drukowane przez te kasy będą zawierały nazwę i NIP Wnioskodawcy oraz pozostałe wymagane przepisami informacje.

W kontekście powołanych przepisów prawa w okolicznościach rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca po fiskalizacji kas przejętych w ramach ZCP (przez uprawnionego serwisanta), jako następca prawny będzie mógł dalej używać kasy rejestrujące, których przed przejęciem ZCP używała Spółka przekazująca, nabytych przez Nią w momencie, gdy posiadały one ważne potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar lub potwierdzenie (decyzję) Ministra Finansów o spełnianiu funkcji oraz kryteriów i warunków technicznych określonych w odrębnych przepisach i zapewniających prawidłowość prowadzonych rozliczeń.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca, na podstawie art. 111 ust. 3c ustawy, po uprzedniej fiskalizacji kas rejestrujących - przejętych w ramach ZCP - przez uprawnionego serwisanta, ma prawo do prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy ich użyciu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).