Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług (innych niż usługi gastronomiczne i... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.406.2022.10.SR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.406.2022.10.SR

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług (innych niż usługi gastronomiczne i noclegowe) w ramach polityki CSR, tj. wydatków związanych z działaniami CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług (innych niż usługi gastronomiczne i noclegowe) w ramach polityki CSR, tj. wydatków związanych z działaniami CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lipca 2022 r. (wpływ 29 lipca 2022 r. i 25 sierpnia 2022 r.) oraz pismem z 23 września 2022 r. (wpływ 28 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością [dalej: Spółka, Wnioskodawca] jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia szeroko rozumianych usług wsparcia (dalej: Usługi Wsparcia Biznesu) w prowadzeniu działalności gospodarczej na rzecz spółek należących do Grupy X. [dalej: Spółki z Grupy],

Spółki z Grupy X., znajdujące się w 15 krajach Europy (w tym m.in. w Polsce i w Ukrainie) oferują kompleksowe usługi logistyczne w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego, logistyki kontraktowej, transportu lotniczego i morskiego, transportu całopojazdowego, transportu intermodalnego oraz logistyki produktów świeżych.

Wnioskodawca posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, a sprzedaż Usług Wsparcia Biznesu prowadzona przez Spółkę na rzecz Spółek z Grupy (w tym m.in. na rzecz spółki na terytorium Ukrainy) podlega opodatkowaniu VAT.

Spółka w celu dotarcia do jak najszerszej grupy osób (w tym w szczególności do potencjalnych klientów Spółek z Grupy) z informacją o obowiązującej w Grupie Strategii Zrównoważonego Rozwoju (dalej: Strategia Zrównoważonego Rozwoju) oraz związanych z nią polityk, podejmuje skoordynowaną akcję informacyjną o zrealizowanych działaniach w ramach tejże Strategii.

Cele działań realizowanych przez Grupę (w tym Spółkę) w ramach Strategii Zrównoważonego Rozwoju obejmują m.in. zwiększenie rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Grupy (w tym Spółki), zwiększenie świadomości roli społecznej Grupy wśród mieszkańców regionu oraz aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi Grupa (w tym Spółka) jest związana. Grupa (w tym Spółka) inwestując w relacje z otoczeniem firmy i informując o tych działaniach ma nadzieję, że przyczyni się to m.in. do wzrostu konkurencyjności Spółek z Grupy, chce bowiem uczestniczyć i być widoczna w ramach lokalnych działań społecznych.

Przedmiotowa akcja informacyjna podejmowana przez Spółkę w przedmiocie obowiązywania oraz realizowania w Grupie Strategii Zrównoważonego Rozwoju obejmuje w szczególności publikację na stronie internetowej Grupy dla każdego roku podatkowego odpowiedniego Raportu Zrównoważonego Rozwoju z realizacji działań podejmowanych w ramach obszarów ESG (Environmental, Social, Governance), który publikowany jest na stronie korporacyjnej. Kluczowe informacje dotyczące działań z obszaru Strategii Zrównoważonego Rozwoju komunikowane są również poprzez media społecznościowe (tj. Facebook czy Linkedln). Wskutek tego przedmiotowe działania komunikowane są zarówno wewnątrz Grupy do pracowników, jak również do zewnętrznych interesariuszy (dostępne są dla kontrahentów i potencjalnych kontrahentów Spółek z Grupy).

Strategia Zrównoważonego Rozwoju obejmuje tematy m.in. ochrony środowiskowa, ładu korporacyjnego oraz zaangażowania społecznego – Polityka Corporate Social Responsibilty (dalej: Polityka CSR).

Działania w ramach Polityki CSR podejmowane przez Spółkę są skoordynowane na szczeblu grupowym (Polityka CSR obejmuje wszystkie Spółki z Grupy i jest realizowana przez Wnioskodawcę w ramach świadczonych Usług Wsparcia Biznesu).

W obliczu rozpoczętej w lutym 2022 r. zbrojnej agresji na terytorium Ukrainy, Spółka w ramach Polityki CSR podjęła działania polegające na udzieleniu wsparcia humanitarnego dla pracowników ukraińskiej Spółki z Grupy tj. spółki powiązanej z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o CIT (dalej: Pracownicy Ukraińscy) oraz członków ich najbliższej rodziny (dalej: Działania CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników).

Podejmowane przez Spółkę działania w ramach Działania CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników polegają na zapewnieniu tymże pracownikom niezbędnego zakwaterowania oraz wyżywienia dla nich oraz członków ich najbliższej rodziny.

W związku z realizacją Działań CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników Spółka ponosi następujące wydatki na zakup towarów i usług służących realizacji wyznaczonych celów CSR (dalej: Wydatki związane z Działaniami CSR na rzecz Ukraińskich  Pracowników):

- zapłata czynszu najmu za lokal mieszkalny wraz z kosztami mediów oraz wynagrodzenie za usługę pośrednictwa w najmie;

- zakup środków spożywczych;

- zakup drobnego sprzętu AGD (jak np. czajnik elektryczny, przybory kuchenne);

- zakup podstawowego wyposażenia lokalu mieszkalnego (jak np. łóżko, przedłużacz).

Przedmiotowe wydatki mają charakter definitywny i zostały należycie udokumentowane. Wszystkie wymienione powyżej Wydatki związane z Działaniami CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników nabywane są od podmiotów niepowiązanych oraz sfinansowane są ze środków obrotowych Spółki.

W związku z zakupem wymienionych towarów i usług, Spółka powzięła wątpliwość, czy Wydatki związane z Działaniami CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników mogą stanowić dla Spółki koszt podatkowy oraz czy Spółce przysługuje z tytułu ich poniesienia prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę o kwotę podatku naliczonego.

W uzupełnieniu wniosku z 26 lipca 2022 r. wskazali Państwo następujące informacje:

Prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza jest opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki i nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Odbiorcą docelowym opodatkowanej działalności Spółki są wyłącznie Spółki z Grupy.

Opodatkowana działalność gospodarcza Spółki jest prowadzona na warunkach konkurencyjności.

Realizacja opisanych we wniosku działań w ramach polityki CSR, tj. wsparcie humanitarne pracowników ukraińskiej Spółki z Grupy oraz członków ich najbliższej rodziny, wpływa pośrednio na wzrost konkurencyjności na rynku Spółki — wynagrodzenie, jakie otrzymuje Spółka za świadczone usługi zależy m.in. od wysokości przychodów operacyjnych uzyskanych przez spółki operacyjne z Grupy X. (tj. klientów Spółki). Działania w ramach polityki CSR przyczyniają się do wzrostu przychodów spółek operacyjnych (tj. klientów Spółki), a tym samym do wzrostu przychodów Spółki poprzez:

- wzmocnienie wizerunku firmy (Grupy X.),

- wzmocnienie reputacji Spółki oraz jej klientów (tj. spółek operacyjnych z Grupy X.) jako przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego,

- zapewnienie stabilizacji i zrozumienia w środowisku biznesowym,

- wzrost atrakcyjności przedsiębiorstwa jako pracodawcy (biznes społecznie odpowiedzialny dba o rozwój pracowników),

- wzrost efektywności pracy poprzez poprawę i racjonalizację procesów,

- efekt synergii w firmie i w otoczeniu dzięki intensywnej komunikacji w firmie i z różnymi grupami społecznymi.

Wymienione korzyści mają charakter długofalowy.

Prowadzona w sposób przemyślany i skuteczny polityka CSR skutkuje tym, iż klienci Spółki (spółki operacyjne z Grupy X.) nie są zainteresowane poszukiwaniem innych podmiotów na rynku, które mogłyby wspierać je w działaniach społecznie odpowiedzialnych. Skuteczne działania Spółki w ramach polityki CSR niewątpliwie podnoszą jej konkurencyjność (atrakcyjność) w oczach jej klientów.

Zakupione w ramach ww. działań CSR towary i usługi w sposób pośredni służą/będą służyć wykonywaniu działalności opodatkowanej Spółki tj. sprzedaży Usługi Wsparcia Biznesu na rzecz Spółek z Grupy.

Ponieważ przedmiotowe towary i usługi nie będą podlegały odsprzedaży, w sposób pośredni przyczyniają się/będą się one przyczyniać (wpływ na ogólne funkcjonowanie Spółki jako całości) do uzyskania przychodu przez Spółkę.

Realizacja opisanych działań w ramach polityki CSR, tj. wsparcie humanitarne pracowników ukraińskiej Spółki z Grupy oraz członków ich najbliższej rodziny przedkłada się na cele marketingowe Spółki oraz Grupy X.

Cele marketingowe Grupy X. (w tym Spółki) zmierzają m.in. do budowania trwałych, satysfakcjonujących więzi z obecnymi pracownikami, a także do pozyskania potencjalnych pracowników.

Podjęte przez Spółkę działania w ramach polityki CSR budują m.in. lojalność i zaufanie obecnych pracowników Spółki z Grupy, zwiększając ich motywację oraz produktywność. Powyższe prowadzi do zwiększenia wolumenu (rentowności) sprzedaży usług (kompleksowe usługi logistyczne) przez spółki z Grupy, co bezpośrednio zwiększa wolumen (rentowność) sprzedaży przez Spółkę Usług Wsparcia Biznesu na rzecz tychże Spółek z Grupy.

Opisane działania w ramach polityki CSR oprócz zwiększenia wolumenu sprzedaży usług przez Spółki z Grupy przekładają się również na inne korzyści finansowe dla Grupy X. (i Spółki), takie jak wzrost wartości marki, czy też zmniejszenie kosztów utraty pracownika czy zwiększenie udziału w rynku.

Opisane działania Spółki podejmowane w ramach polityki CSR pozytywnie wpływają na jej wizerunek, prowadząc do zwiększenia wartości marki Grupy X. (w szczególności wśród pracowników).

Wizerunek Spółki, jako podmiotu posiadającego oraz realizującego Politykę CSR z pewnością pozytywnie zakorzenia się w świadomości potencjalnych (bliżej nieokreślonych) klientów Grupy X. (i tym samym też Spółki) oraz pozwala na wyróżnienie marki spośród innych marek na niezwykle konkurencyjnym rynku branży transportowej.

Podkreślić należy, iż skutecznie wdrażana, realizowana i rozwijana polityka CSR wpływa bardzo pozytywnie na działalność spółek operacyjnych z Grupy X. To skutkuje tym, iż spółki te nie są zainteresowane poszukiwaniem na rynku innych podmiotów wspierających je w tym zakresie, a korzystają z usług Spółki.

Realizacja opisanych we wniosku działań w ramach polityki CSR, tj. wsparcie humanitarne pracowników ukraińskiej Spółki z Grupy oraz członków ich najbliższej rodziny, powiązana jest z profilem działalności wykonywanej przez Spółkę — w zakres świadczonych przez Spółkę usług wchodzą także działania w ramach polityki CSR.

Korzyści, jakie osiąga Spółka w związku z poniesionymi wydatkami, o których mowa we wniosku obejmują wzmocnienie lojalności i zaufania obecnych pracowników Spółek z Grupy, co prowadzi do zwiększenia ich motywacji oraz produktywności. Działania takie prowadzą do zwiększenia wolumenu (rentowności) sprzedaży usług (kompleksowe usługi logistyczne) przez Spółki z Grupy, co bezpośrednio zwiększa wolumen (rentowność) sprzedaży przez Spółkę Usług Wsparcia Biznesu na rzecz tychże Spółek z Grupy.

Realizacja ww. działań w ramach polityki CSR, tj. wsparcie humanitarne pracowników ukraińskiej Spółki z Grupy oraz członków ich najbliższej rodziny, przekłada się na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej w Spółce w następujący sposób: działania CSR, w tym wsparcie pracowników ukraińskiej Spółki z Grupy oraz członków jej najbliższej rodziny wpływają pozytywnie na zwiększenie przychodów (operacyjnych) spółek operacyjnych z Grupy X. (tj. klientów Spółki), a większe przychody operacyjne spółek z Grupy przekładają się bezpośrednio na wzrost przychodów Spółki (wysokość wynagrodzenia Spółki za świadczone usługi zależy m.in. od wysokości przychodów operacyjnych Spółek z Grupy, tj. klientów Spółki).

Polityka CSR wpływa pozytywnie na wysokość przychodów spółek operacyjnych z Grupy X. (tj. ostatecznych nabywców usług Spółki), a tym samym na wysokość przychodów Spółki. Prowadzenie działań społecznie odpowiedzialnych jest m.in. bardzo istotnym elementem przetargów na zakup usług transportowych i logistycznych, w których biorą udział spółki operacyjne z Grupy (tj. klienci Spółki). W przetargach organizowanych przez duże, międzynarodowe firmy na zakup usług transportowych i logistycznych brak polityki CSR jest często dyskwalifikujący. Prowadzenie działań CSR wpływa zatem na wzrost przychodów spółek operacyjnych tj. ostatecznych nabywców usług Spółki poprzez umożliwienie im pozyskiwania nowych klientów, a tym samym zwiększania sprzedaży.

Opisane we wniosku działania wpisują się w długotrwały oraz spójny proces budowania przez Grupę społecznej odpowiedzialności biznesu.

Informacje o obowiązywaniu i wykonywaniu w Spółce (i Grupie) Polityki CSR umieszczane są w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju Grupy, a raport ten jest publikowany na stronie internetowej Grupy X. dla każdego roku osobno w polskiej oraz angielskiej wersji językowej.

Zdaniem Spółki publikacja przedmiotowych informacji ma wpływ na ostatecznych nabywców usług Spółek z Grupy, ewentualnie wpływa na nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania usług Spółek z Grupy. Dzięki temu Spółki z Grupy (w tym także ukraińska Spółka) mogą kontynuować swoją działalność operacyjną (kompleksowe usługi logistyczne), a tym samym nabywają i będą nabywać do Spółki Usługi Wsparcia Biznesu.

Podmioty, na rzecz których Spółka realizuje ww. działania (w szczególności pracownicy) nie są zobowiązane z tego tytułu do jakichkolwiek czynności na rzecz Spółki.

Spółka podejmuje i zamierza podejmować opisane we wniosku działania w celu pomocy pracownikom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, kierując się poczuciem odpowiedzialności za takich pracowników.

Wszystkie ww. działania zostały/zostaną zrealizowane przez Spółkę nieodpłatnie.

Spółka zasadniczo umieszcza informacje o realizowanej w ramach Polityki CSR pomocy pracownikom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju Grupy X., a raport ten jest publikowany na stronie internetowej Grupy X. dla każdego roku osobno w polskiej oraz angielskiej wersji językowej.

Informacja o takiej pomocy jest spójna oraz zgodna z realizowaną w Spółce (i Grupie X.) Polityką CSR.

Zdaniem Spółki publikacja przedmiotowych informacji ma wpływ na ostatecznych nabywców usług Spółek z Grupy (kompleksowe usługi logistyczne), ewentualnie wpływa na nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania usług od Spółek z Grupy. Spółka poprzez wykonywanie Polityki CSR w Grupie X. zapewnia spółkom operacyjnym z Grupy X. utrzymanie bazy obecnych (coraz bardziej wymagających) klientów oraz pozyskiwanie potencjalnych nowych klientów.

Dzięki temu Spółki z Grupy (w tym w szczególności ukraińska Spółka) mogą kontynuować swoją działalność operacyjną (kompleksowe usługi logistyczne), a tym samym nabywają i będą nabywać do Spółki Usług Wsparcia Biznesu. Powyższe zapewnienia Spółce podstawy prowadzenia działalności gospodarczej (wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług).

Na chwilę sporządzania wniosku oraz niniejszej odpowiedzi, w odniesieniu do ww. działań w ramach polityki CSR, Spółka podjęła decyzję, iż z uwagi na bezpośrednie niebezpieczeństwo dla pracowników Grupy oraz „bezpieczeństwo biznesu” (ataki na przewozy oznakowane logiem Grupy X.) nie umieszcza informacji o realizacji ww. działań, tak aby były one ogólnodostępne.

Spółka nie wyklucza jednak, iż w przypadku zmiany sytuacji politycznej (zakończenia agresji zbrojnej na terytorium Ukrainy) umieści informacje o realizacji ww. działań, tak aby były one ogólnodostępne, bowiem co do zasady informacja o pomocy pracownikom znajdującym się trudnej sytuacji życiowej są umieszczane w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju Grupy, a raport ten jest publikowany na stronie internetowej Grupy dla każdego roku osobno w polskiej oraz angielskiej wersji językowej.

Wynagrodzenie należne Spółce z tyt. świadczonych Usług Wsparcia Biznesu na rzecz Spółek z Grupy uwzględnia wynagrodzenie za opisane działania CSR wykonywane przez Spółkę (tj. wsparcie humanitarne pracowników ukraińskiej Spółki z Grupy oraz członków ich najbliższej rodziny) od Spółek z Grupy.

W związku z nabywaniem towarów i usług dotyczących realizacji ww. działań w ramach polityki CSR, tj. wsparcia humanitarnego pracowników ukraińskiej Spółki z Grupy oraz członków ich najbliższej rodziny, Spółka otrzymuje/będzie otrzymywała faktury, w których figuruje jako nabywca towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku z 23 września 2022 r. wskazali Państwo następujące informacje:

Pracownicy ukraińskiej spółki z Grupy, na rzecz których Spółka ponosi wymienione we wniosku wydatki to osoby będące wyłącznie obywatelami Ukrainy.

Według wiedzy oraz informacji, którymi dysponuje Spółka również członkowie rodzin pracowników ukraińskiej spółki z Grupy to osoby będące wyłącznie obywatelami Ukrainy.

Pracownicy ukraińskiej spółki z Grupy i członkowie ich rodzin, na rzecz których Spółka ponosi wymienione we wniosku wydatki przebywali na terenie Polski w chwili podejmowania przez Spółkę opisanych we wniosku działań w ramach polityki CSR.

Wynajmowane przez Spółkę mieszkania (miejsca zakwaterowania), w których zakwaterowani zostali pracownicy ukraińskiej spółki z Grupy i członkowie ich rodzin znajdują się na terytorium Polski (m.in. w następujących miejscowościach i ich bezpośrednich okolicach: (…).

Pracownicy ukraińskiej spółki z Grupy, którym pomaga Spółka nadal świadczą pracę na rzecz spółki z Grupy położonej na terytorium Ukrainy, przyczyniając się do kontynuowania działalności przez tę spółkę. Praca świadczona jest przez ww. pracowników w tzw. zdalnym trybie pracy.

Przedstawione we wniosku działania podejmowane przez Spółkę w ramach polityki CSR (tj. pomoc na rzecz pracowników ukraińskiej spółki z grupy i członków ich rodzin) nie obejmuje wynajmu mieszkań (miejsc zakwaterowania) na terytorium Ukrainy.

W czasie podejmowania przez Spółkę działań przedstawionych we wniosku w ramach polityki CSR (tj. pomoc na rzecz pracowników ukraińskiej spółki z grupy i członków ich rodzin) miały miejsce sytuacje, w których Spółka udziela pomocy tylko członkom rodzin pracowników ukraińskiej spółki z Grupy. Sytuacje powyższe wystąpiły gdy pracownicy ukraińskiej spółki z Grupy nie byli uprawnieni do opuszczania terytorium Ukrainy np. z powodu płci i wieku lub w sytuacji kiedy pracownicy ci zdecydowali się pozostać w swoich miejscach zamieszkania by chronić majątek przed zniszczeniami, wtedy na terytorium Polski przybyli jedynie członkowie ich rodzin w celu poszukiwania bezpiecznego schronienia.

Pomoc udzielana przez Spółkę członkom rodzin pracowników ukraińskiej spółki przyczynia się do uzyskania obrotu opodatkowanego Spółki w następujący sposób: Spółka została powołana w celu świadczenia Usług Wsparcia Biznesu na rzecz spółek operacyjnych z Grupy. Wynagrodzenie Spółki za świadczone Usługi Wsparcia Biznesu kalkulowane jest w oparciu o poniesione przez nią wydatki (baza kosztowa) i powiększone o marżę i rozdzielone na poszczególne spółki z Grupy wg klucza alokacji przychodu spółek operacyjnych (klienci Spółki). Im większe przychody spółek operacyjnych tym wyższe wynagrodzenie Spółki. Zwiększenie przychodu spółek operacyjnych z Grupy prowadzi więc bezpośrednio do zwiększenia przychodu Spółki, z kolei spadek przychodu tychże spółek prowadzi do spadku przychodu Spółki. W ocenie Spółki jest wysoce prawdopodobne, iż brak udzielenia przez nią pomocy członkom rodzin pracowników ukraińskiej spółki z Grupy może doprowadzić do tego, iż sami pracownicy będąc zmuszeni do poszukiwania schronienia zaprzestaną świadczenia pracy na rzecz ukraińskiej spółki z Grupy. Stan ten doprowadzi do spadku obrotów (przychodów) ukraińskiej spółki, a tym samym spadku przychodów Spółki — ukraińska spółka nie będzie nabywać od Spółki Usług Wsparcia Biznesu, a nawet może nie dokonać zapłaty za usługi już wykonane przez Spółkę.

Przekazanie towarów i usług na rzecz pracowników ukraińskiej spółki z Grupy i członków ich rodzin Spółka dokumentuje za pomocą odpowiednich faktur zakupu oraz paragonów fiskalnych, a także rachunków. W przypadku wynajmu mieszkań (miejsc zakwaterowania) Spółka dysponuje stosownymi umowami, podpisanymi z wynajmującymi.

Udzielanie pomocy przez Spółkę zorganizowane jest w następujący sposób: Pracownicy ukraińskiej spółki z Grupy lub członkowie ich rodzin kontaktują się z HR Managerem ukraińskiej spółki i informują go o chęci, konieczności opuszczenia kraju (Ukrainy) oraz zgłaszają potrzebę pomocy (transport z miejsca do miejsca, zakwaterowanie, wyżywienie, odzież, inne). HR Manager ukraińskiej spółki z Grupy „autoryzuje taką osobę” tj. weryfikuje, czy jest ona pracownikiem ukraińskiej spółki z Grupy lub członkiem jej rodziny i przekazuje takie informacje do Spółki. Na tej podstawie Spółka organizuje niezbędną pomoc, w tym zakwaterowanie, wyżywienie, pomoc medyczna lub pomoc psychologa, jeżeli jest taka potrzeba.

Pomoc, którą Spółka udziela na zasadach przedstawionych we wniosku mogą uzyskać wszyscy pracownicy ukraińskiej spółki z Grupy i członkowie ich rodzin. Pomoc ta przyznawana jest pracownikom ukraińskiej spółki i członkom ich rodzin na jednakowych zasadach bez względu na zajmowane stanowisko czy staż pracy.

Każdy wydatek poniesiony przez Spółkę w związku z pomocą udzieloną pracownikom ukraińskiej spółki oraz członkom ich rodzin zdefiniowany jest przez Spółkę od razu w momencie jego poniesienia, tj. przeznaczony jest na konkretny cel, dla konkretnej osoby. Dzieje się tak dlatego bowiem pracownicy ukraińskiej spółki z Grupy lub członkowie ich rodzin kontaktują się wpierw z HR Managerem ukraińskiej spółki i informują o chęci, konieczności opuszczenia kraju (Ukrainy) oraz zgłaszają potrzebę pomocy (transport z miejsca do miejsca, zakwaterowanie, wyżywienie, odzież, inne). W dalszej kolejności HR Manager ukraińskiej spółki „autoryzuje taką osobę” tj. weryfikuje, czy jest ona pracownikiem ukraińskiej spółki z grupy lub członkiem jej rodziny i przekazuje takie informacje do Spółki.

Pomocy pracownikom ukraińskim oraz członkom ich rodzin bezpośrednio udziela zarówno spółka ukraińska, jak i też pozostałe spółki z Grupy (nie tylko z Polski). Udzielenie pomocy przez inne spółki z Grupy oraz jej zakres uzależniony jest od tego, do jakiego kraju pracownicy ukraińskiej spółki z Grupy oraz członkowie ich rodzin udawali się w poszukiwaniu schronienia.

Brak udzielenia pomocy przez Spółkę spowoduje utratę obrotu opodatkowanego VAT w Spółce w następujący sposób: niepodjęcie przez Spółkę działań pomocowych na rzecz pracowników ukraińskiej spółki oraz członków ich rodzin doprowadzi zdaniem Spółki do spadku sprzedaży jej Usług Wsparcia Biznesu na rzecz Spółek z Grupy. Spółka jest tzw. „spółką celową” utworzoną przez Grupę do świadczenia ww. rodzaju usług na rzecz „klientów grupowych” i nie świadczy w chwili obecnej usług na rzecz klientów spoza Grupy (odbiorcą docelowym opodatkowanej działalności Spółki są Spółki z Grupy).

W ocenie Spółki jest wysoce prawdopodobne, iż brak udzielenia przez nią pomocy członkom rodzin pracowników ukraińskiej spółki z Grupy może doprowadzić do tego, iż sami pracownicy będąc zmuszeni do poszukiwania schronienia zaprzestaną świadczenia pracy na rzecz ukraińskiej spółki z Grupy. Stan ten doprowadzi do spadku obrotów (przychodów) ukraińskiej spółki, a tym samym spadku przychodów Spółki — ukraińska spółka nie będzie nabywać od Spółki Usług Wsparcia Biznesu, a nawet może nie dokonać zapłaty za usługi już wykonane przez Spółkę.

Dodatkowo zdaniem Spółki, w obliczu tak znacznej agresji zbrojnej (podczas której dokonywane są liczne zbrodnie wojenne) w bezpośrednim sąsiedztwie Polski, klienci oraz potencjalni klienci spółek operacyjnych z Grupy niejako „oczekują” od swoich kontrahentów (tj. spółek z Grupy) przynajmniej symbolicznego zaangażowania w pomoc udzielaną obywatelom Ukrainy poszukującym schronienia w bezpiecznych krajach. Brak zaangażowania w taką pomoc wyrządzi w ocenie Spółki wszystkim spółkom z Grupy znaczne szkody w wizerunku oraz postrzeganiu marki. Z tego względu Spółka, jako powołana do zapewnienia (zabezpieczenia) gospodarczej dla spółek operacyjnych z Grupy korzystnych warunków prowadzenia działalności podejmując decyzję o udzielaniu pomocy opisanej we wniosku podjęła próbę wypełnienia oczekiwań rynkowych.

Wskutek tego brak udzielenia pomocy przez Spółkę spowoduje utratę przychodów przez spółki operacyjne z Grupy, co w sposób bezpośredni doprowadzi do utraty obrotu opodatkowanego VAT w Spółce.

Na pytanie Organu „Co oznacza stwierdzenie zawarte w pkt 15 odpowiedzi na wezwanie z 26 lipca 2022 r.: „Wynagrodzenie należne Spółce z tyt. świadczonych Usług Wsparcia Biznesu na rzecz Spółek z Grupy uwzględnia wynagrodzenie za opisane działania CSR wykonywane przez Spółkę (tj. wsparcie humanitarne pracowników ukraińskiej Spółki z Grupy oraz członków ich najbliższej rodziny) od Spółek z Grupy?” Czy oznacza to, że spółki z grupy zwracają Państwa Spółce całość albo część wydatków opisanych we wniosku? Jeżeli tak, to w jaki sposób kalkulowany jest dokonywany zwrot? Czy cyt. wyżej stwierdzenie oznacza, że Państwa Spółka dokonuje wsparcia humanitarnego w ramach Usług Wsparcia Biznesu otrzymując za te działania wspierające wy nagrodzenie?”, odpowiedzieli Państwo, że „Spółka została powołana w celu świadczenia Usług Wsparcia Biznesu na rzecz spółek operacyjnych z Grupy. Świadczone przez Spółkę Usługi Wsparcia Biznesu obejmują m.in. działania w ramach polityki CSR. W celu zapewnienia by działania podejmowane w ramach polityki CSR wykonywane były na najwyższym poziomie Spółka zdecydowała się na zatrudnienie najbardziej doświadczonych specjalistów z tego zakresu. Dzięki temu Spółka zapewniła, by sprzedawane przez nią usługi (działania) w ramach polityki CSR były usługami najwyższej jakości. Wynagrodzenie Spółki za świadczone Usługi Wsparcia Biznesu kalkulowane jest w oparciu o poniesione przez nią wydatki (baza kosztowa) i powiększone o marżę i rozdzielone na poszczególne spółki z Grupy wg klucza alokacji przychodu spółek operacyjnych (klienci Spółki). Im większe przychody spółek operacyjnych tym wyższe wynagrodzenie Spółki. Zwiększenie przychodu spółek operacyjnych z Grupy prowadzi więc do zwiększenia przychodu Spółki, z kolei spadek przychodu tychże spółek prowadzi do spadku przychodu Spółki. Baza kosztowa, w oparciu o którą kalkulowane jest wynagrodzenie Spółki za Usługi Wsparcia Biznesu obejmuje wynagrodzenie zatrudnionych specjalistów odpowiedzialnych za działania w ramach polityki CSR. Same wydatki dotyczące pomocy humanitarnej opisanej we wniosku nie są uwzględniane w bazie kosztowej, na podstawie której Spółka oblicza swoje wynagrodzenie. Tym samym Spółka dokonuje wsparcia humanitarnego w ramach Usług Wsparcia Biznesu nie otrzymując za te działania wspierające wynagrodzenia. Prowadzona w sposób przemyślany i skuteczny polityka CSR skutkuje tym, iż klienci Spółki (spółki operacyjne z Grupy) nie są zainteresowane poszukiwaniem innych podmiotów na rynku, które mogłyby wspierać je w działaniach społecznie odpowiedzialnych. Skuteczne działania Spółki w ramach polityki CSR niewątpliwie podnoszą jej konkurencyjność (atrakcyjność) w oczach jej klientów (spółek z Grupy).”

Na pytanie Organu „Z kolei w pkt 13 odpowiedzi wskazali Państwo: „Wszystkie ww. działania zostały/zostaną zrealizowane przez Spółkę nieodpłatnie.” – prosimy o wyjaśnienie tego stwierdzenia w kontekście cyt. wyżej wyjaśnień z pkt 15 (wydaje się, że mogą one być ze sobą sprzeczne). Należy zatem jednoznacznie wskazać, czy Państwa Spółka otrzymuje wynagrodzenie za wsparcie humanitarne udzielane pracownikom ukraińskiej spółki z grupy i członkom ich rodzin, a jeśli tak to od kogo?”, podali Państwo, że „Spółka działania obejmujące wsparcie humanitarne udzielane pracownikom ukraińskiej spółki z Grupy i członkom ich rodzin podejmuje nieodpłatnie tj. osoby, które otrzymały takie wsparcie od Spółki nie uiszczają na rzecz Spółki z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Tym samym Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za wsparcie humanitarne udzielane pracownikom ukraińskiej spółki z Grupy i członkom ich rodzin.”

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy Spółka ma prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, innych niż usługi gastronomiczne i noclegowe, wykorzystywanych do prowadzenia działań w ramach Polityki CSR tj. Wydatków związanych z Działaniami CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółka ma prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, innych niż usługi gastronomiczne i noclegowe, wykorzystywanych do prowadzenia działań w ramach Polityki CSR, tj. Wydatków związanych z Działaniami CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników.

Uzasadnienie własnego stanowiska w sprawie:

Przepisy prawa mające zastosowanie w niniejszej sprawie:

  - art. 15 ust. 1 ustawy o VAT – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności;

  - art. 86 ust. 1 oraz 2 ustawy o VAT – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

   Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

- art. 88 ust. 1 pkt 4) lit. b) i c) ustawy o VAT – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

4) usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;

c) usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Na poparcie swojego stanowiska Spółka prezentuje poniższe argumenty.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki związane z Działaniami CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (wymienionych w art. 5 ustawy o VAT – np. sprzedaż na terytorium kraju).

Zgodnie z ugruntowaną praktyką władz skarbowych i sądów administracyjnych, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Takie stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2011 r., znak: ILPP1/443-1312/10-5/BD, w której organ stwierdził, że „Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni”. Podobnie wypowiedział się również m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 6 października 2014 r., o sygn. III SA/Wa 744/14, w którym Sąd wskazał, że: „Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni”.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić w szczególności wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem odpłatnej dostawy.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, a więc mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby wskazać, iż określone wydatki mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć powinien związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Zatem pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz pośrednio – poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako   całości.

Jeżeli więc istnieje chociażby pośredni związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, podatnik ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Dodatkowo skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W szczególności, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Odnosząc powyższe do opisanego stanu faktycznego, należy dojść do wniosku, iż zakup towarów usług i służących realizacji Polityki CSR Spółki, tj. Wydatków związanych z Działaniami CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników nie jest zakupem, który można bezpośrednio powiązać z konkretną sprzedażą opodatkowaną usług Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe wydatki poniesione przez Spółkę stanowią wydatki marketingowe (związane z ogólnym funkcjonowaniem Spółki i prowadzeniem przez nią działalności gospodarczej), bowiem ich celem jest promowanie (wsparcie) marki Grupy (w tym Wnioskodawcy).

Działania marketingowe przekładają się bezpośrednio na postrzeganie firmy przez rynek, pośrednio więc na generowanie obrotu (przychodu) Grupy – wzrost sprzedaży usług przez Spółki w Grupie przekłada się na wzrost sprzedaży Usług Wsparcia Biznesu na rzecz tychże spółek, a tym samym na wzrost sprzedaży opodatkowanej VAT u Wnioskodawcy.

Dodatkowo należy wskazać, iż opierając się na doświadczeniach innych przedsiębiorców, również z poza Polski, Spółka ma uzasadnione podstawy, aby realnie zakładać, że działania podejmowane w ramach Polityki CSR mogą przyczynić się do wsparcia i rozwoju prowadzonej działalności gospodarczej.

Tym samym, uzasadnione jest zdaniem Wnioskodawcy twierdzenie, że towary i usługi, które Spółka nabywa w ramach realizowanej Polityki CSR, tj. Wydatki związane z Działaniami CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników są pośrednio związane z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych w postaci sprzedaży Usług Wsparcia Biznesu na rzecz Spółek z Grupy i mogą wpłynąć na zwiększenie tejże sprzedaży.

Powyższe znajduje również potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych np.:

- interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 października 2014 r., sygn. IPPP1/443-1016/14-2/AW;

- interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 lipca 2014 r., sygn. ILPP1/443-353/14-2/AW;

- interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 października 2014 r., sygn. IPPP1/443-1016/14-2/AW;

- interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 11 lutego 2014 r., sygn. IPTPP1/443-783/11-5/S/13/MW;

- interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 lipca 2014 r., sygn. ILPP1/443-353/14-2/AW;

- interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 października 2014 r., sygn. IPPP1/443-1016/14-2/AW;

- interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 grudnia 2012 r., sygn. ILPP2/443-1002/12-2/MR;

- interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 4 grudnia 2013 r., sygn. IPTPP1/443- 730/13-4/MW.

Podsumowanie.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki z uwagi na spełnienie pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest (pośredni) związek zakupu towarów i usług dotyczących działań w ramach Polityki CSR (Wydatki związane z Działaniami CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników) z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do działań CSR zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Spółka będzie musiała przy tym uwzględnić jednak ograniczenia odnośnie prawa odliczenia wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami, a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni, bądź pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Podobny pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank. Trybunał nie miał w tej sprawie wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa, było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał wyjaśnił, że w przypadku gdy podatnik dokonuje transakcji w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu oraz transakcji nie dających podstaw do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług przez niego nabytych w przypadku, gdy towary te pozostają w bezpośrednim związku z transakcjami sprzedaży podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Z treści wniosku wynika, że w obliczu rozpoczętej w lutym 2022 r. zbrojnej agresji na terytorium Ukrainy, Spółka w ramach Polityki CSR podjęła działania polegające na udzieleniu wsparcia humanitarnego dla pracowników ukraińskiej Spółki z Grupy tj. spółki powiązanej z Państwa Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o CIT oraz członków ich najbliższej rodziny. Podejmowane przez Spółkę działania w ramach Działania CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników polegają na zapewnieniu tymże pracownikom niezbędnego zakwaterowania oraz wyżywienia dla nich oraz członków ich najbliższej rodziny. W związku z realizacją Działań CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników Spółka ponosi następujące wydatki na zakup towarów i usług służących realizacji wyznaczonych celów CSR: zapłata czynszu najmu za lokal mieszkalny wraz z kosztami mediów oraz wynagrodzenie za usługę pośrednictwa w najmie; zakup środków spożywczych; zakup drobnego sprzętu AGD (jak np. czajnik elektryczny, przybory kuchenne); zakup podstawowego wyposażenia lokalu mieszkalnego (jak np. łóżko, przedłużacz).

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług (innych niż usługi gastronomiczne i noclegowe) w ramach polityki CSR, tj. wydatków związanych z działaniami CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że CSR (Corporate Social Responsibility), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu (przedsiębiorstw) to koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.

Definicja tego pojęcia została określona w 2010 r. przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną (ang. International Organization for Standarization, ISO). Według Normy PN-ISO 26000 („Guidance on social responsibility”) – „społeczna odpowiedzialność to odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniana poprzez przejrzyste i etyczne postępowanie, które przyczynia się do zrównoważonego rozwoju w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa; uwzględnia oczekiwania interesariuszy jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania oraz jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach”.

Norma PN-ISO 26000 jest przeznaczona dla wszystkich organizacji: biznesowych, administracji rządowej i samorządowej oraz trzeciego sektora. Norma ta nie podlega certyfikacji, jest zbiorem praktyk i standardów dających możliwość dobrowolnego ich stosowania przez organizację. Każda organizacja może posługiwać się tą normą, jeżeli postępuje zgodnie z jej zasadami. Można wybrać te obszary, które dotyczą konkretnej organizacji i dostosować się do nich.

W części (3) dotyczącej rozumienia i charakterystyki społecznej odpowiedzialności (3.3) podano, że ponieważ społeczna odpowiedzialność dotyczy potencjalnego i rzeczywistego oddziaływania decyzji oraz działań podejmowanych przez organizację, to stałe, codzienne działania organizacji stanowią najważniejszy obszar, który należy wziąć pod uwagę. Zaleca się, aby społeczna odpowiedzialność była integralną częścią podstawowej strategii organizacji, z przypisanymi obowiązkami i rozliczalnością z nich na wszystkich właściwych poziomach organizacji. Zaleca się, aby było to odzwierciedlone w procesie decyzyjnym oraz uwzględnione w realizacji działań.

Filantropia (w tym kontekście rozumiana jako przekazywanie środków na cele charytatywne) może pozytywnie wpływać na społeczeństwo. Jednakże nie zaleca się, aby tego typu działania były stosowane przez organizacje jako substytut integrowania społecznej odpowiedzialności z działaniami organizacji (3.3.4).

W tym kontekście, społeczna odpowiedzialność biznesu, to przede wszystkim prowadzenie własnej działalności z uwzględnieniem kluczowych obszarów społecznej odpowiedzialności takich jak: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie oraz zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności globalnej.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że chociaż pojęcie CSR, jako pewnego rodzaju jednolita struktura funkcjonuje (jest realizowane) w działalności biznesowej oraz jest dostrzegane na poziomie publicznym (zdefiniowanie pojęcia CSR przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną w normie ISO 26000 z 2010 r.) to jednak wypada podkreślić, że nie jest ono znane jako takie przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Nie zostało ono w niej wymienione wprost, brak jest także innej konstrukcji prawnej, która pozwalałaby uznać tego rodzaju wydatki całościowo. To zaś prowadzi do wniosku, że nie jest możliwe, dokonywanie oceny wszystkich zagregowanych w strukturze CSR wydatków tak jakby był to jeden wydatek. Jakkolwiek podejmowanie przez podatnika działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu jest z pewnością pożądane chociażby ze względu na uwzględniany przez firmę interes społeczny, nie oznacza to jednak, że we wszystkich tego typu inwestycjach przedsiębiorca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na działania CSR, gdyż jest to uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku.

Tym samym, samo wskazanie przez podatnika, że wydatki ponoszone są w ramach CSR, nie jest wystarczające dla uznania, że w związku z tym powinny one być traktowane jako pośrednio związane z wykonywaniem przez Spółkę działalności opodatkowanej. Nawet jeśli, zdaniem podatnika, działania podejmowane w ramach przyjętej strategii biznesowej można przypisać do społecznej odpowiedzialność biznesu, to należy dokonać oceny, czy rzeczywiście efektem, a nie tylko celem projektu realizowanego w związku z polityką CSR Spółki jest budowa jej pozytywnego wizerunku w otoczeniu lokalnym i biznesowym.

Co do zasady działania marketingowe przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy i pośrednio mogą wpływać na zwiększenie prowadzonej przez podatnika działalności opodatkowanej. Zauważyć wypada, że w orzecznictwie NSA (por. m.in. wyroki z 13 listopada 2013 r., sygn. akt I FSK 1606/12, z 13 czerwca 2018 r., sygn. akt I FSK 1420/16 oraz z 26 września 2018 r, sygn. akt II FSK 2500/16) wyjaśniono, że wydatki na nabycie towarów i usług, poniesione w związku z realizacją społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną. Jest to – jak podkreślono – koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, polegająca na świadomym, zrównoważonym działaniu zorientowanym nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także uwzględniającym potrzeby i wymagania szeroko pojętych interesów społecznych i ekologicznych w otoczeniu firmy.

Zauważyć też przyjdzie, że praktyki CSR są współcześnie uznaną metodą reklamy i promocji podmiotów gospodarczych, działających zwłaszcza w szczególnych branżach, w których typowa reklama (telewizyjna, radiowa, internetowa) nie ma szerokiego zastosowania.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 23 marca 2017 r., sygn. akt I FSK 1458/15 wskazał, że podejmowanie przez podatnika działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu jest z pewnością pożądane chociażby ze względu na uwzględniany przez firmę interes społeczny, nie oznacza to jednak, że we wszystkich tego typu inwestycjach przedsiębiorca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na działania CSR, gdyż jest to uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku. W każdej zatem konkretnej sytuacji należy rozważyć czy podejmowane przez przedsiębiorcę czynności (zakupy, usługi) w ramach CSR mają związek z działalnością opodatkowaną i wpływ na powstanie obrotu.

Odpowiadając na Państwa pytanie należy więc w stosunku do wydatków opisanych we wniosku przeanalizować, czy istnieje pomiędzy tymi wydatkami, a opodatkowaną działalnością gospodarczą Spółki, bezpośredni lub pośredni (tj. wpływający na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości i przyczyniający się do generowania przez Państwa Spółkę obrotów) związek uprawniający podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Nie wszystkie bowiem wydatki ponoszone w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu zdefiniowanej jako koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem polegająca na świadomym, zrównoważonym działaniu zorientowanym nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także uwzględniającym potrzeby i wymagania szeroko pojętych interesów społecznych i ekologicznych w otoczeniu firmy (vide: wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2018 r., sygn. akt I FSK 1420/16) uprawniają podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to jest bowiem uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku, a w szczególności charakteru poniesionego wydatku i profilu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W odniesieniu do wydatków związanych z realizacją wsparcia humanitarnego dla pracowników kontrahenta z Ukrainy w ramach polityki CSR nie można w niniejszym przypadku uznać, że w opisie sprawy wykazali Państwo racjonalny związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy realizacją pomocy na rzecz pracowników spółki ukraińskiej, a prowadzoną przez Państwa Spółkę opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Jak już wskazano powyżej, z perspektywy podatku VAT i przede wszystkim w sytuacji, w której rozstrzygnąć należy, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego bez znaczenia jest fakt, czy konkretny zakup stanowi wydatek poniesiony w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu – każdorazowo konieczne jest zbadanie okoliczności, jakie towarzyszą konkretnej sytuacji, a w szczególności konieczne jest sprecyzowanie, w jakim charakterze występują dane wydatki w odniesieniu do profilu działalności, jaką prowadzi podatnik.

W przedmiotowej sprawie przede wszystkim należy odnieść się do samego faktu, w jakim celu powołana została Państwa Spółka. Wskazali Państwo, że Państwa Spółka zajmuje się sprzedażą szeroko rozumianych Usług Wsparcia Biznesu na rzecz spółek z Grupy. Jak wynika z opisu sprawy, Państwa Spółka powołana została specjalnie w tym celu i sensem jej istnienia jest obsługa tego segmentu działalności i sprzedaży usług jedynie w zakresie, do jakiego została utworzona. Jest to więc „spółka celowa”, którą utworzyła Grupa i tylko i wyłącznie jej członkowie, czyli spółki z Grupy są klientami, na rzecz których świadczy ona swoje usługi – są więc jedynym, docelowym odbiorcą czynności opodatkowanych, jakie podejmuje Państwa Spółka.

W świetle powyższego w tej sprawie nie możemy mówić o tym, że Państwa Spółka działa w warunkach konkurencyjności. Trudno zatem zgodzić się z Państwa twierdzeniem, że „działania Spółki w ramach polityki CSR niewątpliwie podnoszą jej konkurencyjność (atrakcyjność) w oczach jej klientów (spółek z Grupy).” Jeżeli Państwa Spółka została powołana jedynie do obsługi członków Grupy – oznacza to, że tylko i wyłącznie jej zadaniem jest obsługa spółek i wiążą ją z nimi silne relacje biznesowe. W ocenie Organu nie ma zatem ryzyka, że spółki z Grupy podjęłyby działania mające na celu poszukiwanie innego podmiotu, który byłby zdolny do świadczenia tych usług, jeśli Państwa Spółka jest spółką celową powołaną specjalnie do tego, by działać wyłącznie na rzecz spółek Grupy w zakresie Usług Wsparcia Biznesu. Trudno sobie wyobrazić, że w tej sytuacji spółki z Grupy szukałyby zewnętrznego podmiotu do świadczenia usług, dla których powołały spółkę celową. Bez związku pozostaje wobec tego kwestia, czy Państwa Spółka podjęłaby działania w zakresie wsparcia pomocowego dla pracowników ze spółki ukraińskiej – podejrzenie wystąpienia ryzyka, że bez tego utraciłaby atrakcyjność w oczach swoich klientów (którymi są wyłącznie spółki z Grupy) wydaje się być bezzasadne.

Należy też zwrócić uwagę, że działania w ramach CSR podejmowane powinny być na rzecz lokalnych społeczności, natomiast w niniejszym przypadku pomoc ta oferowana jest jedynie pracownikom spółki ukraińskiej, co wskazuje, że działania te mają charakter bardziej prywatny. Każdorazowo pomoc kierowana jest do konkretnego, wyraźnie wyodrębnionego pracownika i tym samym wszystkie wydatki są od razu zdefiniowane już w momencie ich poniesienia. Pomoc, jakiej udziela Państwa Spółka jest całkowicie nieodpłatna. Jak podkreślili Państwo – za swoje działania Państwa Spółka nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia, ani zwrotu bądź rekompensaty od osób objętych pomocą. Państwa Spółka dokonuje więc nabycia towarów/usług w konkretnym celu, tj. w celu nieodpłatnego ich przekazania obywatelom Ukrainy. Są to zatem wydatki jednoznacznie sklasyfikowane już na etapie zakupu jako mające służyć czynnościom nieodpłatnym.

Odnieść należy się również do kwestii obrotów osiąganych przez spółki z Grupy, spółkę ukraińską oraz Państwa Spółkę. Twierdzą Państwo, że „im większe przychody spółek operacyjnych tym wyższe wynagrodzenie Spółki” i że „zwiększenie przychodu spółek operacyjnych z Grupy prowadzi więc do zwiększenia przychodu Spółki, z kolei spadek przychodu tychże spółek prowadzi do spadku przychodu Spółki”, co jednak w ocenie Organu nie ma pokrycia w pozostałym opisie sprawy. Z opisu wynika bowiem, że wynagrodzenie Państwa Spółki za świadczone Usługi Wsparcia Biznesu kalkulowane jest w oparciu o poniesione przez Państwa Spółkę wydatki (baza kosztowa) i powiększone o marżę i rozdzielone na poszczególne spółki z Grupy wg klucza alokacji przychodu spółek operacyjnych (klienci Spółki). Jednocześnie wskazali Państwo, że za towary/usługi świadczone jako pomoc dla pracowników ukraińskiej spółki nie otrzyma wynagrodzenia od spółek z Grupy.

Opis sprawy wskazuje zatem, że wysokość obrotów osiąganych przez konkretne spółki ma wpływ jedynie na sposób w jaki dzielone jest (klucz alokacji) wynagrodzenie na rzecz Państwa Spółki, a nie na wysokość tego wynagrodzenia. Innymi słowy im wyższe obroty danej spółki tym wyższy jest jej udział w wynagrodzeniu płaconym na rzecz Państwa Spółki. Nie można zatem zgodzić się, że wysokość obrotów kontrahenta ukraińskiego (do grupy należą inne spółki znajdujące się w 15 krajach Europy, a Państwa Spółka, jak już wskazano, jest spółką celową) przekłada się na obroty Państwa Spółki.

Jako jeden z argumentów mający przemawiać za prawem do odliczenia wskazują Państwo, że realizacja opisanych działań w ramach polityki CSR, tj. wsparcie humanitarne pracowników ukraińskiej Spółki z Grupy oraz członków ich najbliższej rodziny przedkłada się na cele marketingowe Państwa Spółki oraz Grupy X. Cele marketingowe Grupy X. (w tym Państwa Spółki) zmierzają m.in. do budowania trwałych, satysfakcjonujących więzi z obecnymi pracownikami, a także do pozyskania potencjalnych pracowników. Jednocześnie z opisu nie wynika, aby bez ponoszenia wydatków pomocy uchodźcom Państwa Spółka nie była w stanie zatrudnić/utrzymać zatrudnienia fachowej kadry, którą była w stanie utrzymać przed wybuchem wojny na Ukrainie. Ponadto zauważyć należy, że wydatki nie są ponoszone na rzecz pracowników Państwa Spółki tylko pracowników innej spółki i jak wskazano w opisie mają na celu wzmocnienie lojalności i zaufania obecnych pracowników Spółki z Grupy.

Gdyby uznać zasadność powołanych przez Państwa argumentów miałyby one charakter uniwersalny w odniesieniu do każdego przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą, gdyż każdemu przedsiębiorcy zależy na zatrudnianiu lub współpracy z fachową kadrą. Każdy przedsiębiorca, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, miałby więc prawo do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych bezpośrednio na rzecz uchodźców z Ukrainy. Zaś na gruncie VAT, jak wskazano, najistotniejszy jest związek przyczynowo-skutkowy zakupów z czynnościami opodatkowanymi, który może być pośredni, ale musi być bezsporny. Konkretne wydatki u konkretnego podatnika muszą uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie nie wykazano takiego związku pomiędzy poniesionymi wydatkami a sprzedażą opodatkowaną Państwa Spółki.

Zatem, w analizowanej sprawie nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług wykorzystywanych do prowadzenia działań w ramach Polityki CSR, tj. wydatków związanych z Działaniami CSR na rzecz Ukraińskich Pracowników.

Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).