brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.249.2022.1.KK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.249.2022.1.KK

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

 Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina, zwana w dalszej części „Gminą” posiada osobowość prawną, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, dla których realizacji została powołana.

Gmina w latach 2020-2021 z własnych środków realizowała projekt „…”.

Jednocześnie Gmina ubiegała się o dofinansowanie ww. projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, które uzyskała, obecnie jest na etapie rozliczenia (został złożony wniosek o płatność). Jednym z niezbędnych dokumentów do przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim Województwa, jest informacja czy Gmina jako beneficjent ma możliwość odzyskania podatku VAT, w ramach zrealizowanego projektu.

Dodatkowo Gmina uzyskała na przedmiotowy projekt dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W ramach projektu zrealizowano prace termomodernizacyjne wraz z remontem i rozbudową, modernizację instalacji C.O. oraz zastosowano instalacje OZE (fotowoltaika, solary) w budynku Przedszkola Publicznego w (…). Projekt obejmował remont istniejącego budynku przedszkola oraz dobudowanie nowej części. Zostały dobudowane dwa nowe skrzydła budynku, w których wybudowano następujące pomieszczenia: szatnie , WC ogólnodostępne dla niepełnosprawnych, 2 sale dla dzieci starszych wraz z toaletami i pomieszczeniem gospodarczym, magazyn.

W ramach istniejącego budynku dokonano następujących prac: wymiana stolarki okiennej i drzwiowej (wewnętrzna i zewnętrzna), ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem wraz z elewacją, wymiana pokrycia dachowego, docieplenie stropodachu, remont wszystkich pomieszczeń, instalacje elektryczne, instalacje kanalizacji sanitarnej, instalacja wody użytkowej, instalacja centralnego ogrzewania, zamontowano również piec gazowy, instalacja wentylacji mechanicznej, instalacja klimatyzacji, instalacja fotowoltaiczna, zagospodarowanie terenu.

Projekt przyczynił się do rozwiązania kluczowego problemu, za jaki uznano zbyt wysoką energochłonność i niezadowalający poziom wskaźników emisyjności budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy. Nowo wyremontowany obiekt spełnia wszystkie wymogi efektywności pod względem energetycznym wg unijnej dyrektywy.

Budynek uzyskał prawo do użytkowania w (…) roku. Od dnia (…) roku w budynku prowadzona jest działalność statutowa Przedszkola Publicznego w (…), zwanego w dalszej części „Przedszkolem”.

Przedszkole jest jednostką organizacyjną Gminy, funkcjonującą w formie jednostki budżetowej. Przedszkole nie posiada osobowości prawnej, działa na podstawie statutu określającego przedmiot działalności i obowiązujących przepisów ustawowych.

Przedszkole realizuje zadania własne gminy, wynikające z przepisów ustawy z dnia 7 września 191 roku o systemie oświaty (Dz. U. 2021, poz. 1915 ze zm.) oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 roku, poz. 1082 ze zm.).

Przedszkole realizując zadania własne Gminy w zakresie edukacji publicznej pobiera opłaty za udzielane świadczenia wychowawczo-edukacyjne, w czasie przekraczającym wymiar zajęć określony w przepisach ustawy Prawo Oświatowe tj. za czas świadczenia przekraczający 5 bezpłatnych godzin dziennie. Opłata ta wynosi 1 zł za godzinę zajęć.

Ponadto – zgodnie z przepisami ww. ustawy – przedszkole w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, polegających na zapewnieniu dzieciom opieki w trakcie pobytu w przedszkolu organizuje stołówkę z której korzystają tylko wychowankowie. Korzystanie z posiłków w przedszkolu jest odpłatne. Opłaty za wyżywienie są skalkulowane na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków (tzw. wsad do kotła). Ustalone stawki za wyżywienie są przedstawiane przez dyrektora do akceptacji przez Wójta Gminy. Po uzyskaniu zgody wójta, dyrektor każdego z przedszkoli oraz szkoły wprowadza zarządzeniem wewnętrznym stawki odpłatności dla wychowanków na dany rok szkolny.

Zgodnie z interpretacją ogólną nr PT1.8101.3.2019 Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 roku powyższe opłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Do końca 2016 roku przedszkola oraz szkoły nie były zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT, lecz korzystały ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (Dz. U. 2021 poz. 685 ze zm.).

Z dniem 1 stycznia 2017 roku Gmina wdrożyła scentralizowany model rozliczeń w podatku VAT. W związku z tym, od 1 stycznia 2017 roku, wszystkie gminne jednostki organizacyjne prowadzą „cząstkowe” rozliczenia podatku VAT, które są następnie konsolidowane na poziomie Gminy, przedszkola oraz szkoły – jako jednostki organizacyjne Gminy (jednostki oświatowe) – zostały objęte centralizacją rozliczeń VAT.

Realizując ww. projekt Gmina nie dokonała odliczenia naliczonego w fakturach zakupu podatku VAT, mając na względzie przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2021, poz. 685 ze zm.), ponieważ przeprowadzona inwestycja jest przeznaczona na realizację zadań publicznych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy realizując projekt pn. „…”, Gmina postąpiła prawidłowo nie dokonując odliczenia naliczonego w fakturach podatku VAT, mając na względzie przepisy 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina stoi na stanowisku, że postąpiła prawidłowo nie dokonując odliczenia naliczonego w fakturach podatku VAT, mając na względzie przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zadanie realizowane przez Gminę nie zachowuje warunku określonego w ww. artykule, więc Gmina nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia podatku VAT. W związku z powyższym podatek VAT naliczony na fakturach za wykonanie robót będzie dla Gminy w całości kosztem a Gmina nie ma możliwości jego odzyskania.

W projekcie realizowanym przez Gminę, przy udziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, podatek VAT został uznany jako koszt kwalifikowany.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U  2022 roku, poz. 559), do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty – zgodnie z art. 7 ww. ustawy.

W szczególności zadania te obejmują: edukację publiczną oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Zatem przedmiotowy wniosek w pełni wpisuje się w zakres prowadzonej przez Gminę działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 tej ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i realizowała projekt „…”, na który otrzymała dofinansowanie. W ramach projektu zrealizowano prace termomodernizacyjne wraz z remontem i rozbudową, modernizację instalacji C.O. oraz zastosowano instalacje OZE (fotowoltaika, solary) w budynku Przedszkola Publicznego w (…). Realizując ww. projekt Gmina nie dokonała odliczenia naliczonego w fakturach zakupu podatku VAT, ponieważ przeprowadzona inwestycja jest przeznaczona na realizację zadań publicznych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Podane przez Państwa okoliczności sprawy prowadzą do wniosku, że towary i usługi nabywane przez Gminę w związku realizacją zadania pod nazwą „…” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny (przeprowadzona inwestycja jest przeznaczona na realizację zadań publicznych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

Skoro więc efekty zrealizowanego projektu nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji tego projektu.

W rezultacie nie macie Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Oznacza to, że Państwa stanowisko, w myśl którego Gmina postąpiła prawidłowo nie dokonując odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz Państwa stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).