W zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.250.2022.2.MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.250.2022.2.MK

Temat interpretacji

W zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 czerwca 2022 r. (wpływ 10 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

[Wnioskodawca] Wnioskodawca jest zakonem / zgromadzeniem męskim działającym w Polsce. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku CIT w Polsce. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca zajmuje się prowadzeniem takich dzieł jak:

1) parafie,

2) placówki edukacyjne:

‒ wyższe seminarium duchowne,

‒ nowicjat,

‒ prenowicjat,

‒ przedszkola,

‒ szkoły,

‒ biblioteki, czytelnie, księgarnie,

‒ domy studenta, internaty dla młodzieży szkół średnich,

3) placówki opiekuńczo - wychowawcze i resocjalizacyjne: specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki wychowawcze,

4) warsztaty terapii zajęciowej,

5) świetlice socjoterapeutyczne, środowiskowe,

6) schroniska dla bezdomnych,

7) zakłady opiekuńczo-lecznicze,

8) hospicja,

9) domy rekolekcyjno-pielgrzymkowe,

10) domy pomocy społecznej i domy emeryta,

11) duszpasterstwo szpitalne, niesłyszących, niepełnosprawnych,

12) jadłodajnie,

13) fundacje, stowarzyszenia,

14) inne organizacje kościelne dopuszczone prawem,

oraz poprzez:

15) współpracę z instytucjami i urzędami państwowymi,

16) współpracę ze stowarzyszeniami i organizacjami katolickimi, organizacjami pozarządowymi, instytucjami dobroczynnymi, władzami lokalnymi i wszystkimi ludźmi dobrej woli,

17) działalność charytatywną realizowaną poprzez organizowanie zbiórek publicznych, akcji, festynów,

18) wykładanie nauki chrześcijańskiej poprzez głoszenie słowa bożego, prowadzenie misji, rekolekcji,

19) organizowanie wycieczek, pielgrzymek oraz turnusów dla różnych grup społeczeństwa,

20) profilaktykę i przeciwdziałanie wszelkiego rodzaju uzależnieniom. Zapobieganie HIV, AIDS,

21) przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.

Wnioskodawca nie świadczy oraz nie planuje świadczyć usług opodatkowanych podatkiem VAT.

[Projekt inwestycyjny - przedsięwzięcie] Wnioskodawca jako beneficjent w dniu 29 września 2021 r. zawarł z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w (…) („NFOŚiGW”):

1) umowę nr (…) o dofinansowanie w formie dotacji („Umowa Dotacji”);

2) umowę nr (…) o dofinansowanie w formie pożyczki („Umowa Pożyczki”);

w związku z przedsięwzięciem pn. „(…)” („Przedsięwzięcie”, „Hospicjum”).

Przedmiotem Przedsięwzięcia jest budowa dwóch budynków usługowych [tworzących jedną bryłę] - świadczących usługi medyczne [Hospicjum] wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i obsługą komunikacyjną.

Nowy budynek Hospicjum o powierzchni 6.154,4 m2 w całości przeznaczony będzie na potrzeby Hospicjum (…), prowadzonego przez Księży (…). Będzie to pierwszy w Polsce kompleks medyczny, w którym znajdować się będzie: Hospicjum dla dzieci, Hospicjum dla dorosłych, Hospicjum perinatalne, Hospicjum domowe dla dzieci i dorosłych, Poradnia rehabilitacyjna wraz z usługami rehabilitacyjnymi, Poradnia perinatalna, pediatryczna, onkologiczna oraz Poradnia leczenia bólu.

W Hospicjum świadczona będzie pediatryczna opieka paliatywno-hospicyjna na rzecz dzieci z poważnymi nieuleczalnymi chorobami, w tym chorobami genetycznymi, neurologicznymi, nowotworowymi, kardiologicznymi prowadzącymi do przedwczesnej śmierci. Celem opieki hospicyjnej dla dzieci będzie poprawa ich jakości życia poprzez zapewnienie ulgi w zakresie symptomów towarzyszących chorobie, zapewnienie wsparcia emocjonalnego, socjalnego i duchowego zarówno dziecku, jak i jego bliskim, ochronę godności dziecka oraz ochronę przed uporczywą terapią. Wsparcie udzielane będzie całej rodzinie, także w okresie żałoby. Prowadzone będzie także hospicjum perinatalne przeznaczone dla rodzin, w których już na etapie ciąży rozpoznano wady letalne płodu (powodujące znaczne upośledzenie organizmu, prowadzące w krótkim czasie do śmierci). Hospicja nie tylko zapewnią opiekę nad chorym dzieckiem, gdy już się ono urodzi, ale też będzie pomagać rodzicom przygotować się na tę chwilę. W nowym budynku znajdować się będą Poradnie, w których pracować będą lekarze ze specjalizacją z zakresu onkologii, ginekologii, rehabilitacji, perinatologii, pediatrii, anestezjologii i intensywnej terapii.

Wytyczne Narodowego Funduszu Zdrowia określają kwalifikacje dziecka do opieki hospicyjnej. Wśród wskazań medycznych są m.in. choroby nowotworowe, wady rozwojowe, HIV, następstwa urazów, zatruć, urazy okołoporodowe, całościowe zaburzenia rozwojowe, wrodzone choroby wirusowe, urazy okołoporodowe, mózgowe porażenie dziecięce, skrajne wcześniactwo. Dzieci przewlekle chore, którymi nie mogą lub nie chcą zająć się rodzice biologiczni, zamieszkują w hospicjum stacjonarnym.

Hospicjum perinatalne pomagać będzie rodzinom, u których w trakcie ciąży wykryto wady letalne płodu (wady, które niezależnie od zastosowanych metod leczenia, nie dają szans na przeżycie dziecka, np.: zespół Edwardsa, zespół Patau). Rodzice będą mogli otrzymać bezpłatne wsparcie lekarskie i psychologiczne od momentu diagnozy, przez cały okres ciąży, do samego porodu. Jeśli dziecko przeżyje, zostaje objęte opieką paliatywną stacjonarnie bądź w domu.

Pod opiekę Hospicjum będą trafiać nieuleczalnie chore dzieci, niemowlęta oraz ich rodzice lub opiekunowie z województwa mazowieckiego i całej Polski.

Świadczenia realizowane w Hospicjum będą bezpłatne. Pacjenci i ich rodziny nie będą ponosić żadnych kosztów. Usługi będą świadczone bezpłatnie w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia.

[Umowa Dotacji i Umowa Pożyczki] Zgodnie z Umową Dotacji oraz Umową Pożyczki: „Beneficjent [Wnioskodawca] zobowiązany jest złożyć odpowiednie oświadczenie, że w ramach realizowanego [Przedsięwzięcia] będzie miał, albo nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedsięwzięcia. Podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Beneficjenta [Wnioskodawcę], a Beneficjent [Wnioskodawca] nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami [ustawy o VAT]. Podatek VAT, który można odliczyć, nie może być uznany za kwalifikowany, nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez Beneficjenta [Wnioskodawcę]. Oznacza to, że w przypadkach, gdy Beneficjent [Wnioskodawca] może odliczyć podatek VAT, ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym”.

W celu realizacji Przedsięwzięcia planowane jest przeprowadzenie następujących prac:

1) roboty budowlane;

2) roboty drogowe i zewnętrzna;

3) instalacje elektryczne zewnętrzne;

4) instalacje elektryczne wewnętrzne;

5) Instalacje fotowoltaiki;

6) Instalacje sanitarne - CO i CT;

7) Instalacja gazowa wewnętrzna;

8) instalacje sanitarne zewnętrzne;

9) instalacje sanitarne - wentylacje;

10) instalacje sanitarne - woda lodowa;

11) instalacje sanitarne wewnętrzne;

12) instalacje sanitarne - źródła ciepła;

13) gazy medyczne;

14) wynagrodzenie weryfikatora obliczeń cieplno-wilgotnościowych budynku.

Zgodnie z Umową Dotacji oraz Umową Pożyczki, Wnioskodawca:

zobowiązany jest do realizacji Przedsięwzięcia zgodnie z Harmonogramem rzeczowo - finansowym, stanowiącym załącznik do Umowy Dotacji / Umowy Pożyczki, w terminie określonym w Warunkach Szczególnych oraz do osiągnięcia w wyniku realizacji Przedsięwzięcia Efektu rzeczowego i Efektu ekologicznego, w terminach i zakresie określonych w Warunkach Szczególnych, jak również zapewnić wymaganą Trwałość Przedsięwzięcia;

w przypadku, gdy Harmonogram rzeczowo-finansowy przewiduje podział realizacji Przedsięwzięcia na etapy, Wnioskodawca zobowiązany jest zapewnić terminowy odbiór poszczególnych etapów Przedsięwzięcia;

Wnioskodawca przy realizacji przedsięwzięcia zobowiązany jest do stosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), w przypadku, gdy udziela zamówień, o których mowa w art. 2 tej ustawy oraz jest zamawiającym, o którym mowa w art. 4, 5 lub 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.

W przypadku, gdy Wnioskodawca nie jest zamawiającym, zobowiązany jest:

a)przygotować i przeprowadzić postępowanie w sposób przejrzysty, proporcjonalny, zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców,

b)udzielić zamówienia w sposób zapewniający uzyskanie najlepszych efektów zamówienia w stosunku do poniesionych nakładów, 

c)zawierać umowy w formie pisemnej (chyba, że dla danej czynności zastrzeżona jest inna szczególna forma),

d)zapewnić, aby czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonywały osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm.

Wnioskodawca zobowiązany jest prowadzić dokumentację dotyczącą przygotowania i przebiegu realizacji Przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi przepisami i w sposób umożliwiający przeprowadzenie w każdym czasie jej weryfikacji. Dokumenty należy przechowywać nie krócej niż do upływu okresu Trwałości Przedsięwzięcia.

Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca wskazuje, że towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji pn. „(…)” będą służyć do budowy Hospicjum przy ul. (…) w (…). W Hospicjum świadczone będą usługi medyczne na rzecz Pacjentów i ich rodzin w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Wnioskodawca nie świadczy obecnie oraz nie planuje świadczyć w Hospicjum usług opodatkowanych podatkiem VAT. W Hospicjum będą świadczone usługi zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 - pkt 20) ustawy o VAT, tj.:

18) usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu,

przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze;

18a) usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza;

19) usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a) lekarza i lekarza dentysty,

b) pielęgniarki i położnej,

c) medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633 i 655),

d) psychologa;

19a) usługi, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19;

20) usługi transportu sanitarnego.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych na realizację Przedsięwzięcia?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych na realizację Przedsięwzięcia.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 o VAT, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 o VAT.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku VAT, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca zajmuje się prowadzeniem takich dzieł jak:

1) parafie,

2) placówki edukacyjne:

‒ wyższe seminarium duchowne,

‒ nowicjat,

‒ prenowicjat,

‒ przedszkola,

‒ szkoły,

‒ biblioteki, czytelnie, księgarnie,

‒ domy studenta, internaty dla młodzieży szkół średnich,

3) placówki opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne: specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki wychowawcze,

4) warsztaty terapii zajęciowej,

5) świetlice socjoterapeutyczne, środowiskowe,

6) schroniska dla bezdomnych,

7) zakłady opiekuńczo-lecznicze,

8) hospicja,

9) domy rekolekcyjno-pielgrzymkowe,

10) domy pomocy społecznej i domy emeryta,

11) duszpasterstwo szpitalne, niesłyszących, niepełnosprawnych,

12) jadłodajnie,

13) fundacje, stowarzyszenia,

14) inne organizacje kościelne dopuszczone prawem,

oraz poprzez:

15) współpracę z instytucjami i urzędami państwowymi,

16) współpracę ze stowarzyszeniami i organizacjami katolickimi, organizacjami pozarządowymi, instytucjami dobroczynnymi, władzami lokalnymi i wszystkimi ludźmi dobrej woli,

17) działalność charytatywną realizowaną poprzez organizowanie zbiórek publicznych, akcji, festynów,

18) wykładanie nauki chrześcijańskiej poprzez głoszenie słowa bożego, prowadzenie misji, rekolekcji,

19) organizowanie wycieczek, pielgrzymek oraz turnusów dla różnych grup społeczeństwa,

20) profilaktykę i przeciwdziałanie wszelkiego rodzaju uzależnieniom. Zapobieganie HIV, AIDS,

21) przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.

Wnioskodawca nie świadczy oraz nie planuje świadczyć usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jako beneficjent w dniu 29 września 2021 r. zawarł z NFOŚiGW:

1) Umowę Dotacji;

2) Umowę Pożyczki;

w związku z przedsięwzięciem pn. „(…)” [Hospicjum].

Przedmiotem Przedsięwzięcia jest budowa dwóch budynków usługowych [tworzących jedną bryłę] - świadczących usługi medyczne [Hospicjum] wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i obsługą komunikacyjną.

Nowy budynek Hospicjum o powierzchni 6.154,4 m2 w całości przeznaczony będzie na potrzeby Hospicjum (…), prowadzonego przez Księży (…). Będzie to pierwszy w Polsce kompleks medyczny, w którym znajdować się będzie: Hospicjum dla dzieci, Hospicjum dla dorosłych, Hospicjum perinatalne, Hospicjum domowe dla dzieci i dorosłych, Poradnia rehabilitacyjna wraz z usługami rehabilitacyjnymi, Poradnia perinatalna, pediatryczna, onkologiczna oraz Poradnia leczenia bólu.

W Hospicjum świadczona będzie pediatryczna opieka paliatywno-hospicyjna na rzecz dzieci z poważnymi nieuleczalnymi chorobami, w tym chorobami genetycznymi, neurologicznymi, nowotworowymi, kardiologicznymi prowadzącymi do przedwczesnej śmierci. Celem opieki hospicyjnej dla dzieci będzie poprawa ich jakości życia poprzez zapewnienie ulgi w zakresie symptomów towarzyszących chorobie, zapewnienie wsparcia emocjonalnego, socjalnego i duchowego zarówno dziecku, jak i jego bliskim, ochronę godności dziecka oraz ochronę przed uporczywą terapią. Wsparcie udzielane będzie całej rodzinie, także w okresie żałoby. Prowadzone będzie także hospicjum perinatalne przeznaczone dla rodzin, w których już na etapie ciąży rozpoznano wady letalne płodu (powodujące znaczne upośledzenie organizmu, prowadzące w krótkim czasie do śmierci). Hospicja nie tylko zapewnią opiekę nad chorym dzieckiem, gdy już się ono urodzi, ale też będzie pomagać rodzicom przygotować się na tę chwilę. W nowym budynku znajdować się będą Poradnie, w których pracować będą lekarze ze specjalizacją z zakresu onkologii, ginekologii, rehabilitacji, perinatologii, pediatrii, anestezjologii i intensywnej terapii.

Wytyczne Narodowego Funduszu Zdrowia określają kwalifikacje dziecka do opieki hospicyjnej. Wśród wskazań medycznych są m.in. choroby nowotworowe, wady rozwojowe, HIV, następstwa urazów, zatruć, urazy okołoporodowe, całościowe zaburzenia rozwojowe, wrodzone choroby wirusowe, urazy okołoporodowe, mózgowe porażenie dziecięce, skrajne wcześniactwo. Dzieci przewlekle chore, którymi nie mogą lub nie chcą zająć się rodzice biologiczni, zamieszkują w hospicjum stacjonarnym.

Hospicjum perinatalne pomagać będzie rodzinom, u których w trakcie ciąży wykryto wady letalne płodu ( wady, które niezależnie od zastosowanych metod leczenia, nie dają szans na przeżycie dziecka, np.: zespół Edwardsa, zespół Patau). Rodzice będą mogli otrzymać bezpłatne wsparcie lekarskie i psychologiczne od momentu diagnozy, przez cały okres ciąży, do samego porodu. Jeśli dziecko przeżyje, zostaje objęte opieką paliatywną stacjonarnie bądź w domu.

Pod opiekę Hospicjum będą trafiać nieuleczalnie chore dzieci, niemowlęta oraz ich rodzice lub opiekunowie z województwa mazowieckiego i całej Polski.

Świadczenia realizowane w Hospicjum będą bezpłatne. Pacjenci i ich rodziny nie będą ponosić żadnych kosztów. Usługi będą świadczone bezpłatnie w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Zgodnie z Umową Dotacji oraz Umową Pożyczki: „Beneficjent [Wnioskodawca] zobowiązany jest złożyć odpowiednie oświadczenie, że w ramach realizowanego [Przedsięwzięcia] będzie miał, albo nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedsięwzięcia. Podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Beneficjenta [Wnioskodawcę], a Beneficjent [Wnioskodawca] nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami [ustawy o VAT]. Podatek VAT, który można odliczyć, nie może być uznany za kwalifikowany, nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez Beneficjenta [Wnioskodawcę], Oznacza to, że w przypadkach, gdy Beneficjent [Wnioskodawca] może odliczyć podatek VAT, ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym”.

W celu realizacji Przedsięwzięcia planowane jest przeprowadzenie następujących prac:

1) roboty budowlane;

2) roboty drogowe i zewnętrzna;

3) instalacje elektryczne zewnętrzne;

4) instalacje elektryczne wewnętrzne;

5) Instalacje fotowoltaiki;

6) Instalacje sanitarne - CO i CT;

7) Instalacja gazowa wewnętrzna;

8) instalacje sanitarne zewnętrzne;

9) instalacje sanitarne - wentylacje;

10) instalacje sanitarne - woda lodowa;

11) instalacje sanitarne wewnętrzne;

12) instalacje sanitarne - źródła ciepła;

13) gazy medyczne;

14) wynagrodzenie weryfikatora obliczeń cieplno-wilgotnościowych budynku.

Zgodnie z Umową Dotacji oraz Umową Pożyczki, Wnioskodawca:

zobowiązany jest do realizacji Przedsięwzięcia zgodnie z Harmonogramem rzeczowo - finansowym, stanowiącym załącznik do Umowy Dotacji / Umowy Pożyczki, w terminie określonym w Warunkach Szczególnych oraz do osiągnięcia w wyniku realizacji Przedsięwzięcia Efektu rzeczowego i Efektu ekologicznego, w terminach i zakresie określonych w Warunkach Szczególnych, jak również zapewnić wymaganą Trwałość Przedsięwzięcia;

w przypadku, gdy Harmonogram rzeczowo - finansowy przewiduje podział realizacji Przedsięwzięcia na etapy, Wnioskodawca zobowiązany jest zapewnić terminowy odbiór poszczególnych etapów Przedsięwzięcia;

Wnioskodawca przy realizacji przedsięwzięcia zobowiązany jest do stosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), w przypadku, gdy udziela zamówień, o których mowa w art. 2 tej ustawy oraz jest zamawiającym, o którym mowa w art. 4, 5 lub 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.

W przypadku, gdy Wnioskodawca nie jest zamawiającym, zobowiązany jest:

a)przygotować i przeprowadzić postępowanie w sposób przejrzysty, proporcjonalny, zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców,

b)udzielić zamówienia w sposób zapewniający uzyskanie najlepszych efektów zamówienia w stosunku do poniesionych nakładów,

c)zawierać umowy w formie pisemnej (chyba, że dla danej czynności zastrzeżona jest inna szczególna forma),

d)zapewnić, aby czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonywały osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm.

Wnioskodawca zobowiązany jest prowadzić dokumentację dotyczącą przygotowania i przebiegu realizacji Przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi przepisami i w sposób umożliwiający przeprowadzenie w każdym czasie jej weryfikacji. Dokumenty należy przechowywać nie krócej niż do upływu okresu Trwałości Przedsięwzięcia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanej inwestycji (tj. Przedsięwzięcia).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ zakupy dotyczące Przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W rezultacie Przedsięwzięcia stworzone zostanie stacjonarne hospicjum, w którym Wnioskodawca świadczyć będzie usługi zwolnione z podatku VAT. Ponadto, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją Przedsięwzięcia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Aktualny publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.