Dotyczy zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.424.2022.2.MŻA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.424.2022.2.MŻA

Temat interpretacji

Dotyczy zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe. 

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 września 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 6 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 października 2022 r. (wpływ 1 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od września 2022 r. rozpoczęła Pani prowadzenie pozaszkolnych zajęć edukacyjnych z dziećmi w wieku 7-14 lat w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (…) pod PKD: 85.59.B.

Celem tych zajęć jest:

‒ zwiększenie koncentracji;

‒ wiara we własne możliwości;

‒ rozwój talentów i mocnych stron;

‒ poprawa zdrowia dzięki redukcji stresu;

‒ trening prawej półkuli mózgu i polepszenie umiejętności zapamiętywania;

‒ nauka samoregulacji emocji i myśli.

Od marca 2022 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (…) pod PKD: 47.91.Z, prowadzi Pani sprzedaż internetową karm suchych i mokrych dla psów i kotów, przysmaków, witamin i minerałów. Towary sprowadza Pani z Niemiec. 

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Świadczy Pani usługi polegające na prowadzeniu kursu dla dzieci (w wieku 7-15 lat) związanego z rozwojem osobistym. Rozwijanie w dzieciach inteligencji emocjonalnej i mentalnej. Ten kurs jest dla każdego dziecka, którego rodzic postanowił zadbać o jego przyszłość, ponieważ zapewnia holistyczny rozwój. Skupia się na wzmocnieniu wiary we własne możliwości, rozwoju świadomości swoich talentów, pasji i mocnych stron, poprawia koncentrację, wzmacnia życzliwość do siebie i innych.

Nauka kreatywnego rozwiązywania problemów i regulacji swoich emocji, myśli jest nieocenioną umiejętnością w życiu dorosłym.

Trening uważności nie eliminuje trudnych sytuacji, ale pozwala je oswoić i zaakceptować. Dzieci uczą się obserwować swoje reakcje w takich sytuacjach i kierować uwagę np. na oddech, który może okazać się uspokajający, zamiast kontynuować wyobrażenia np. o tym, jak koledzy będą się ze mnie śmiać.

Kształtowanie prawidłowych postaw emocjonalnych w odniesieniu do trudnych sytuacji np. kłótnia z kolegą oraz mentalnych — jakie pojawiają się myśli w związku z tą kłótnią, powoduje, że dziecko unika konfliktów, zaczepek i potrafi przy tym nie brać smutku, odpowiedzialności, złości na siebie. Kluczem jest akceptacja zaistniałej sytuacji, wyciągnięcie z niej wniosków i posiadanie szacunku do siebie i innych.

Nie posiada Pani wiedzy i kwalifikacji zdobytych w oficjalnym systemie nauczania, publicznym bądź prywatnym (np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym) w zakresie nauki innych osób. Nie uzyskała Pani tytułu zawodowego uprawniającego Panią do wykonywania tych usług.

Nie posiada Pani przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela.

Posiada Pani uprawnienia trenera dzieci i młodzieży w zakresie uważności z elementami współczucia. Jest to certyfikat wydany przez (...) „(...)”. Treści przekazywane na prowadzonych zajęciach posiadają związek z Pani kwalifikacjami.

Usługi świadczone przez Panią nie są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonym przez nauczyciela.

Nie jest Pani podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT lub § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983 ze zm.).

Świadczone przez Panią usługi objęte zakresem pytania nr 1 nie są usługami kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Świadczone przez Panią usługi będą równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego. Podczas Pani zajęć dzieci otrzymują obszerną wiedzę, narzędzia, techniki i ćwiczenia, które mają bezpośredni związek z ich rozwojem zarówno mentalnym, jak i emocjonalnym. Ma to ogromny wpływ na ich postawy zarówno w szkole, jak i w późniejszym życiu dorosłym. Obecnie pracodawcy poszukują ludzi ambitnych, kreatywnych, posiadających wysokie kompetencje interpersonalne, wierzących w siebie i swoje umiejętności, asertywnych i panujących nad stresem.

Dzięki uważności, dzieci uczą się obserwować i rozumieć swoje emocje oraz myśli z ciekawością, bez oceniania, jednocześnie nie pozwalając im zapanować nad sobą. Nabycie tej umiejętności powoduje, iż znika impulsywność, a pojawia się pełna obecność, życzliwość, spontaniczność i ciekawość.

Podobnie jak dorośli, dzieci bywają przemęczone nadmiarem obowiązków oraz spędzaniem czasu przed smartfonem, komputerem bądź TV. Często źle sypiają, ciężko jest im się skoncentrować oraz odczuwają niepokój i stres. Zajęcia z uważności mają im pokazać, że zatrzymanie się, budowanie harmonii i spokoju jest bardzo ważne.

Jak wynika z badań, praktyka uważności wywiera ogromny wpływ na zdrowie, samopoczucie i szczęście. Jest to praktyka, a nie przemijający trend, więc jej uprawianie to proces, który z czasem rozwija się i pogłębia. Dzieci najczęściej nie wiedzą, jak koncentrować swoją uwagę. Jest to dla nich pojęcie abstrakcyjne, stąd praktyka uważności.

Wyniki badań programów uważności, m.in. (...), przeprowadzone przez (...) z Uniwesytetu (...) wykazały, że u uczestników wystąpiły następujące korzyści:

‒ spokój w ciele i umyśle, poprawił koncentrację i wyniki w nauce,

‒ dzieci nie czują się tak bardzo przytłoczone problemami i łatwiej znajdują rozwiązania,

‒ wzrasta ich odporność psychiczna i wiara we własne możliwości, a zmniejsza poczucie porażki,

‒ dzieci uczą się używać takich cech jak współczucie, cierpliwość i odpuszczanie tego, na co nie mamy wpływu. Dzięki temu - opanowują sztukę radzenia sobie z napięciami i         stresem,

‒ mają więcej życzliwości dla innych, co z kolei zmniejsza zjawisko agresji między dziećmi w szkole.

Pytanie

Czy oferowane przez Panią usługi powinny być zwolnione z podatku VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Według ogólnie dostępnych interpretacji i orzeczeń zamieszczonych w internecie usługi edukacji pozaszkolnej mogą być zwolnione z VAT. PKWIU dla Pani obszaru działalności to PKWiU - Dział 85 - USŁUGI W ZAKRESIE EDUKACJI.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.  

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień z dnia 20 grudnia 2013 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1983 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem:

zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Powyżej wskazane przepisy są odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. i) i lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którymi:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

i)kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;

j)nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

W omawianej sprawie Pani wątpliwości dotyczą kwestii prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez Panią pozaszkolnych zajęć edukacyjnych dla dzieci związanych z rozwojem osobistym.

W kwestii zwolnienia od podatku świadczonych usług należy w pierwszej kolejności przeanalizować możliwość zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia.

Jak wynika z powołanych wyżej uregulowań, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Z ww. § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak wskazała Pani w opisie sprawy, nie jest Pani podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT lub § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Świadczone przez Panią usługi nie są usługami kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe nie jest Pani uprawniona do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia ponieważ nie jest Pani żadnym z podmiotów wymienionych tych przepisach.

Przechodząc z kolei do możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wskazać należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. artykułu jest łączne spełnienie dwóch przesłanek:

  przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji oraz

‒  przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem.

Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.

Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.

Natomiast w wyroku z 21 października 2021 r. w sprawie C-373/19 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że: „Pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że nie obejmuje ono udzielania lekcji pływania przez szkołę pływania”.

W ww. wyroku TSUE wskazał, że choć prawdą jest, że udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania, ma pewne znaczenie i realizuje cel leżący w interesie ogólnym, to jednak jest ono nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie jest samo w sobie równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego lub wyższego. Jednocześnie TSUE powołał się na inne rozstrzygnięcia, tj. wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C‑449/17, a także postanowienie z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst, C-47/19). O ile nie można zanegować znaczenia wiedzy przekazanej w ramach kształcenia związanego z kierowaniem pojazdami samochodowymi oraz nauki żeglarstwa, w szczególności w celu stawienia czoła trudnym sytuacjom, a ogólniej w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności fizycznej osób, o tyle Trybunał orzekł, odpowiednio, w ww. wyrokach, że tego rodzaju nauczanie nie jest objęte pojęciem „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.

Jak wynika z opisu sprawy świadczy Pani usługi polegające na prowadzeniu pozaszkolnych zajęć edukacyjnych dla dzieci związanych z rozwojem osobistym. Podczas zajęć dzieci otrzymują wiedzę, narzędzia, techniki i ćwiczenia, które mają bezpośredni związek z ich rozwojem zarówno mentalnym, jak i emocjonalnym. Celem zajęć jest zwiększenie koncentracji, wiary we własne możliwości, rozwój talentów i mocnych stron, poprawa zdrowia dzięki redukcji stresu, trening prawej półkuli mózgu i polepszenie umiejętności zapamiętywania, nauka samoregulacji emocji i myśli. Niewątpliwie zatem świadczone usługi na rzecz dzieci wywierają wpływ na ich rozwój osobisty.

Jednakże biorąc pod uwagę ww. orzeczenia TSUE nie są usługami obejmującymi kształcenie powszechne na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym.

Nauczanie to nie ma w świetle ww. orzeczeń TSUE, charakteru kształcenia powszechnego ani wyższego, gdyż nie wiąże się z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębiania oraz rozwoju. Tym samym nie jest spełniona przesłanka przedmiotowa niezbędna do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dla świadczonych przez Panią usług należy również przeanalizować spełnienie przez Panią przesłanki podmiotowej wskazanej w ww. przepisie.

Pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym, nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2022 r., poz. 935 ze zm.), ale np. osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe matematyczne i udziela korepetycji z matematyki). „Nauczyciel” powinien zatem legitymować się wiedzą, kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania (czy to publicznym, czy prywatnym) np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN wykształcenie to zasób wiedzy określony programem danej szkoły, jednocześnie np. wykształcenie podstawowe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole podstawowej i gimnazjum, wykształcenie średnie to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole średniej, wykształcenie wyższe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w wyższej uczelni. Musi zatem istnieć związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcji, a posiadanymi kwalifikacjami nauczającego.

Jak wynika z treści wniosku świadczone przez Panią usługi nie są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonymi przez nauczyciela. Posiada Pani uprawnienia trenera dzieci i młodzieży w zakresie uważności z elementami współczucia. Jednakże nie posiada Pani przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela. Nie posiada Pani wiedzy i kwalifikacji zdobytych w oficjalnym systemie nauczania, publicznym bądź prywatnym w zakresie nauki innych osób.

W związku z tym nie jest spełniona zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa, uprawniająca do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. Tym samym dla opisanych usług edukacyjnych dla dzieci, związanych z ich rozwojem osobistym nie ma możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie tego przepisu.

W rezultacie, z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy i obowiązujące przepisy prawa należy wskazać, że świadczone przez Panią usługi polegające na prowadzeniu pozaszkolnych zajęć edukacyjnych dla dzieci, związanych z ich rozwojem osobistym nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawiła Pani i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 w części dotyczącej zwolnienia od podatku od towarów i usług. W zakresie dotyczącym wskazania wysokości stawki podatku VAT zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

‒ Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

‒ Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. 

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA). 

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).