Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.867.2022.1.MC

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.867.2022.1.MC

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. „…”. Uzupełnili go Państwo pismem według daty wpływu 12 grudnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … (dalej: Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek). Gmina dokonuje scentralizowanych rozliczeń VAT ze wszystkimi jednostkami budżetowymi, w tym w ramach zbiorczego rozliczenia VAT Gminy są wykazywane czynności gospodarcze wykonywane przez Urząd Miejski (dalej: Urząd Miejski).

Gmina działając poprzez Urząd Miejski realizuje projekt pn. „…” (dalej: Projekt). Gmina uzyskuje pomoc finansową na realizację tego przedsięwzięcia w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Celem realizowanego Projektu jest przywrócenie poprzedniego, dobrego stanu stawu oraz utworzenie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej. Staw i teren wokół niego będzie służył mieszkańcom jako miejsce spotkań i wypoczynku. Realizacja Projektu przyczyni się do ochrony lokalnych zasobów przyrodniczych - powstanie miejsce do rekreacji dla lokalnej społeczności, które zwiększy ofertę turystyczną Gminy.

W związku z powyższym Projekt polega na odnowieniu stawu, bowiem zbiornik wodny i teren wokół niego nie były zagospodarowane. Niesprzyjające warunki środowiskowe spowodowały, że zaistniało realne ryzyko eutrofizacji (zarastania), a w konsekwencji całkowitego jego zaniku. Teren wokół stawu był zarośnięty, woda zawiera liczne osady denne.

Prace w ramach Projektu obejmowały:

1)etap pierwszy - prace pielęgnacyjne przy stawie takie jak wycinka drzew i krzewów, przycinanie gałęzi, odkrzaczanie terenu wokół stawu, sprzątanie całego terenu ze śmieci z ich wywózką, odtworzenie dopływu do stawu od wiaduktu kolejowego, odtworzenie odpływu ze stawu do przepustu betonowego, wykoszenie skarp, wygrabienie całego terenu, prace rębakiem drobnych gałęzi, wywózka zrębków, grubych gałęzi i ściętego drewna;

2)etap drugi - rekultywacja stawu, wypompowanie wody, odłowienie ryb, wyprofilowanie dna stawu, załadunek szlamu-mułu, odtworzenie skarp, prace porządkowe, wywózka mułu-szlamu na składowisko odpadów;

3)etap trzeci - montaż elementów małej architektury, roboty ziemne i fundamentowe pod urządzenia, dostawa i montaż nowych urządzeń, wykonanie terenów zielonych.

Po zakończeniu inwestycji jej rezultatem będzie wzrost liczby przebudowanych obiektów infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej. Powstała infrastruktura w postaci zrewitalizowanego stawu będzie ogólnodostępna i niekomercyjna. To oznacza, że staw będzie wykorzystywany jako obiekt rekreacyjny, przy czym bez przeznaczenia na cel kąpieliska, ale jako miejsce spacerów i spotkań lokalnej społeczności na świeżym powietrzu. Gmina działając poprzez swoje jednostki organizacyjne - w tym Urząd Miejski nie będzie w przyszłości pobierała żadnych opłat za korzystanie z tego stawu i terenów przyległych na cele rekreacyjne (tzn. będzie on stanowił ogólnodostępną przestrzeń publiczną o charakterze rekreacyjnym). Nie będą pobierane opłaty za korzystanie z terenu rekreacyjnego wokół stawu ani od mieszkańców, przyjezdnych gości ani przedsiębiorców. Wokół odnowionego stawu zostaną postawione ławki mające zachęcać do spędzania czasu w tym miejscu na świeżym powietrzy. Tym samym Projekt będzie prowadził do stworzenia ogólnodostępnego miejsca dla mieszkańców i przyjezdnych o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym.

Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów w ramach zadań z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1), ochrony przeciwpowodziowej (pkt 14), jak również utrzymanie i zapewnienie infrastruktury rekreacyjno-turystycznej - w tym terenów rekreacyjnych (pkt 10) należą do zadań własnych Gminy, co wynika i zostało wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Projekt zostaje wykonany przez Gminę w związku z realizacją wymienionych zadań własnych i ma związek z nimi. Realizacja tych zadań w ramach Projektu stanowi działalność publiczną Gminy poza zakresem opodatkowania VAT.

Gmina działając poprzez Urząd Miejski zleciła wykonanie rewitalizacji stawu podmiotowi wybranemu zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. 2022, poz. 1710 ze zm.). W konsekwencji w związku z Projektem Gmina otrzymuje zasadniczo faktury VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym.

Gmina uznała podatek VAT naliczony od kosztów ponoszonych na Projekt za wydatek kwalifikowany, co oznacza, że Jej zdaniem nie podlega on odliczeniu ani w całości, ani w części.

Gmina działając poprzez Urząd Miejski dokonuje odliczenia VAT od wydatków mieszanych w oparciu o tzw. sposób określenia proporcji z art. 86 ust. 2a-2b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., dalej: ustawa o VAT) oraz w oparciu o współczynnik, o którym mowa w art. 90 ust. 3-4 ustawy o VAT - w szczególności odliczenia VAT od wydatków Gminy ponoszonych na poziomie Urzędu Miejskiego na funkcjonowanie Urzędu oraz na budowę i utrzymanie środków trwałych służących jednocześnie działalności gospodarczej i działalności publicznej. Ponadto Gmina dokonuje odliczenia VAT w całości przykładowo w związku z taką działalnością jak wynajem mienia na podstawie umów cywilnoprawnych, sprzedaż nieruchomości, obciążenie kosztami eksploatacji wynajmowanych pomieszczeń czy świadczenie innych odpłatnych usług opodatkowanych VAT. Ponadto na poziomie Urzędu Miejskiego Gmina ponosi cały szereg wydatków publicznych, które służą wyłącznie działalności publicznej i w odniesieniu do których Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT, a w konsekwencji, od których Gmina nie dokonuje w ogóle odliczenia podatku VAT.

W ocenie Gminy wydatki na Projekt stanowią wydatki inwestycyjne, od których Gminie w ogóle nie przysługuje prawo do odliczenia VAT w związku z ich związkiem wyłącznie z działalnością publiczną Gminy poza zakresem opodatkowania VAT.

Pytanie

Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na projekt pn. „…” na podstawie art. 86 ust. 1, 2a-2b i art. 13 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków na projekt pn. „…” na podstawie art. 86 ust. 1, 2a oraz art. 13 ustawy o VAT.

Uzasadnienie

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Mając powyższe na uwadze jednostki samorządu terytorialnego wraz ze swoimi scentralizowanymi dla celów VAT jednostkami organizacyjnymi mogą występować w dwojakim charakterze: (i) podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz (ii) podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki - wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Ponadto w myśl art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów działalności publicznoprawnej), gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”). Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W związku z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych (...) po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak wskazano w opisie sprawy Gmina działając poprzez Urząd Miejski realizuje Projekt pn. „…”, którego głównym celem jest przywrócenie poprzedniego, dobrego stanu stawu oraz utworzenie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej. W efekcie wykonania Projektu powstało ogólnodostępne miejsce dla mieszkańców i przyjezdnych o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym, jak również zostanie doprowadzony do właściwego stanu technicznego gminny ciek wodny i staw.

Projekt polegał na odnowieniu stawu, bowiem zbiornik wodny i teren wokół niego nie były zagospodarowane. Niesprzyjające warunki środowiskowe spowodowały, że zaistniało realne ryzyko eutrofizacji (zarastania), a w konsekwencji całkowitego jego zaniku. Teren wokół stawu był zarośnięty, woda zawiera liczne osady denne.

Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów w ramach zadań z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1), ochrona przeciwpowodziowa (pkt 14), jak również utrzymanie i zapewnienie infrastruktury rekreacyjno-turystycznej - w tym terenów rekreacyjnych (pkt 10) należą do zadań własnych Gminy, co wynika i zostało wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Projekt został wykonany przez Gminę w związku z realizacją wymienionych zadań własnych i ma związek z nimi. Realizacja tych zadań w ramach Projektu stanowi działalność publiczną Gminy poza zakresem opodatkowania VAT.

Gmina działając poprzez Urząd Miejski i wszystkie inne jednostki organizacyjne scentralizowane dla celów VAT nie wykorzystuje w trakcie realizacji inwestycji i nie będzie wykorzystywała po realizacji Projektu stawu, jak również przyległych do niego terenów, do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Po zakończeniu inwestycji staw w … pełnić będzie dotychczasową funkcję retencyjną oraz będzie wykorzystywany jako obiekt rekreacyjny, przy czym bez przeznaczenia na cel kąpieliska, ale jako miejsce spacerów i spotkań lokalnej społeczności na świeżym powietrzu. Gmina działając poprzez swoje jednostki organizacyjne - w tym Urząd Miejski nie będzie w przyszłości pobierała żadnych opłat za korzystanie z tego stawu i terenów przyległych na cele rekreacyjne (tzn. będzie on stanowił ogólnodostępną przestrzeń publiczną o charakterze rekreacyjnym). Wydatki na Projekt, a następnie jego efekty są związane wyłącznie z nieodpłatną działalnością publicznoprawną Gminy poza zakresem opodatkowania VAT.

Wobec powyższego Gminie działającej przez Urząd Miejski nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych na Projekt. W ramach realizowanego przedsięwzięcia wszystkie wydatki na projekt będą przez Gminę ponoszone jako wydatki organu władzy publicznej a nie jako wydatki podatnika VAT. W konsekwencji nie zostanie spełniony pierwszy z warunków niezbędnych do odliczenia podatku VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazane na fakturach zakupowych Gminy otrzymanych przez Urząd Miejski w związku z tym Projektem.

Ponadto Gmina nie przeznaczy wydatków poniesionych na Projekt do czynności opodatkowanych VAT generujących podatek VAT należny. W konsekwencji nie będzie również spełniony drugi warunek odliczenia VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT definiującym warunki odliczenia VAT - warunek przeznaczenia wydatków do działalności opodatkowanej VAT.

Jednocześnie, jak Gmina wskazała w opisie sprawy, wydatki na Projekt służą wyłącznie działalności publicznej poza zakresem opodatkowania VAT, zatem jako wydatki publiczne nie stanowią również przedmiotu odliczeń w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Wydatki na Projekt nie są wydatkami mieszanymi z uwagi na brak związku choćby częściowego z wykonywaniem przez Gminę czynności o charakterze gospodarczym, które generowałyby podatek VAT należny.

Mając powyższe na uwadze Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków na projekt pn. „…” na podstawie art. 86 ust. 1, 2a oraz art. 13 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy.

Art. 86 ust. 2a ustawy wskazuje, że:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Według art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10 – ust. 13 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)  za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)  za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 10 i pkt 14 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Jak już wskazano wcześniej, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z okoliczności sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz realizujecie projekt pn. „…”. Powstała infrastruktura w postaci zrewitalizowanego stawu będzie ogólnodostępna i niekomercyjna. Państwo działając poprzez swoje jednostki organizacyjne - w tym Urząd Miejski nie będziecie w przyszłości pobierali żadnych opłat za korzystanie z tego stawu i terenów przyległych na cele rekreacyjne. Nie będą pobierane opłaty za korzystanie z terenu rekreacyjnego wokół stawu ani od mieszkańców, przyjezdnych gości ani przedsiębiorców. Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów w ramach zadań z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1), ochrony przeciwpowodziowej (pkt 14), jak również utrzymanie i zapewnienie infrastruktury rekreacyjno-turystycznej - w tym terenów rekreacyjnych (pkt 10) należą do zadań własnych gminy, co wynika i zostało wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Projekt zostaje wykonany przez Państwa w związku z realizacją wymienionych zadań własnych i ma związek z nimi. Realizacja tych zadań w ramach Projektu - jak Państwo podali - stanowi działalność publiczną Gminy poza zakresem opodatkowania VAT.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że Państwo będziecie ponosić wydatki związane z projektem pn. „…”, który będzie realizowany w ramach zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 10 i pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto - jak Państwo podali - powstała infrastruktura w postaci zrewitalizowanego stawu będzie ogólnodostępna i niekomercyjna oraz nie będą pobierane opłaty za korzystanie z terenu rekreacyjnego wokół stawu ani od mieszkańców, przyjezdnych gości ani przedsiębiorców. Tym samym inwestycja objęta wnioskiem będzie realizowana poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Państwo realizując ww. inwestycję nie będziecie działali w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem w tym zakresie będziecie Państwo działali jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

Podkreślić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej sprawie warunek, o którym mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z wniosku – towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będziecie mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.

Ponadto należy wskazać, że skoro Państwu nie przysługuje w ogóle prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, to w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe, ponieważ wywiedliście Państwo prawidłowy skutek prawny na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że wskazany przez Państwa w pytaniu i własnym stanowisku art. 13 ustawy o VAT nie ma żadnego związku z kwestią objętą pytaniem we wniosku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).