Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.929.2022.2.AMA

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.929.2022.2.AMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 stycznia 2023 r. (data wpływu 2 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna w „…” zrealizowało projekt pn. „…”. Celem projektu był: Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury kulturalnej i rekreacyjnej na terenie działania LSR poprzez inwestycję w sali OSP w „…”, Gmina „…” i wyposażenie podmiotu działającego w sferze kultury mające na celu na potrzeby utworzenia świetlicy wiejskiej do dnia złożenia wniosku o płatność i udostępnianie placu w okresie trwałości projektu.

OSP w „…” otrzymało na realizację tego projektu dotację ze środków unijnych Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Stowarzyszenie zawarło umowę dotacyjną z Samorządem Województwa „…” w „…”. Umowa nr „…” z dnia „…” r. Przyznana dotacja wynosi „…” zł i 100% zwrot kosztów kwalifikowanych operacji.

Operacja składała się z dwóch zadań: malowania pomieszczeń i zakupu wyposażenia świetlicy wiejskiej. Zadanie: usługa malowania pomieszczeń obejmuje gipsowanie ścian, przecieranie ścian po gipsowaniu, gruntowanie pod farbę oraz malowanie farbą silikonową 65 m2. Zadanie: wyposażenie świetlicy wiejskiej obejmowało zakup i instalację niezbędnego wyposażenia świetlicy wiejskiej: stół szt. 1, krzesło metalowo - tapicerowane - 20 szt., meble kuchenne - 1 szt., chłodziarko zamrażalka - 1 szt., zmywarka do naczyń - 1 szt., zlewozmywak - 1 szt., płyta indukcyjna - 1 szt., piekarnik elektryczny - 1 szt., okap kominkowy - 1 szt., taboret grzewczy - 2 szt., chłodziarka wolnostojąca - 1 szt., zamrażalka wolnostojąca - 1 szt., czajnik elektryczny - 1 szt., zestaw zastawy obiadowej - 1 kompl., zestaw sztućców obiadowych - 1 kompl., zestaw naczyń szklanych - 1 kompl., zestaw kawowy - 1 kompl., zestaw garnków gastronomicznych - 1 kompl., zestaw narzędzi kuchennych - 1 kompl., zestaw naczyń uzupełniających - 1 kompl. oraz warnik 2 szt.

Zakres operacji dotyczył ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury na cele kulturalne i rekreacyjne, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MRIRW. W obiekcie funkcjonować będzie świetlica wiejska. Świetlica będzie miejscem spotkań i integracji środowisk lokalnych. W lokalu organizowane będą zajęcia edukacyjne i rekreacyjne dla dzieci oraz aktywności dla seniorów. Obiekt umożliwi różne formy rekreacji i kultury dla młodzieży dorosłych i seniorów. W obiekcie obywać się będą spotkania zajęcia organizowane całorocznie skierowane do dzieci i młodzieży prowadzone przez pracowników i trenerów Gminnego Ośrodka Kultury w „…” oraz Biblioteki Gminnej w „…”. Świetlica wiejska nie będzie służyć do wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia ani zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej w celu realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej.

Towary i usługi zakupione w ramach projektu dotacyjnego nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Podatnik w żadnym zakresie nie planuje wykorzystania zakupionego sprzętu czy infrastruktury do realizacji odpłatnych wydarzeń. Sprzęt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany komercyjnie lub odpłatnie. Zakupiony sprzęt muzyczny i elementy infrastruktury będą ogólnodostępne i niekomercyjnie dla społeczności lokalnej; wykorzystywane będą przez Podatnika wyłącznie na realizację celów statutowych i działania skierowane do mieszkańców Gminy „…” głównie mieszkańców miejscowości „…”.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

-Ochotnicza Straż Pożarna w „…” jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,

-faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu zostały wystawione na Ochotniczą Straż Pożarną jako nabywcę.

Pytanie

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stowarzyszenie OSP w „…” nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, ani nie jest podatnikiem VAT na mocy art. 15 i 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (tj. Dz. U. z 2022 r 931, 974, 1137, 1301, 1488, 1561, 2180). Z uwagi na powyższe nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w sytuacji, w której towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W tym przypadku sytuacja ta nie będzie miała miejsca, ponieważ Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca w zakresie przedmiotowego projektu, nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepis ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. 2013 poz. 247). Towary i usługi zakupione w ramach projektu dotacyjnego nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

W świetle 86 ust. 1 ustawy,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy,

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że zrealizowali Państwo projekt pn. „…”. Projekt składał się z dwóch zadań: malowania pomieszczeń i zakupu wyposażenia świetlicy wiejskiej. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu zostały wystawione na Ochotniczą Straż Pożarną jako nabywcę. Towary i usługi zakupione w ramach projektu dotacyjnego nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W żadnym zakresie nie planują Państwo wykorzystania zakupionego sprzętu czy infrastruktury do realizacji odpłatnych wydarzeń. Sprzęt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany komercyjnie lub odpłatnie. Zakupiony sprzęt muzyczny i elementy infrastruktury będą ogólnodostępne i niekomercyjnie dla społeczności lokalnej; wykorzystywane będą przez Państwa wyłącznie na realizację celów statutowych i działania skierowane do mieszkańców Gminy „…”, głównie mieszkańców miejscowości „…”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zatem, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu. W związku z powyższym nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego działania, nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tych warunków, nie mają Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Tym samym Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.