Brak prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w całości lub w części od wydatków związanych z inwestycją - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.60.2023.1.KK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.60.2023.1.KK

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w całości lub w części od wydatków związanych z inwestycją

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w całości lub w części od wydatków związanych z inwestycją pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina K. (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40, dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W ramach realizacji ww. zadań Gmina wykonała inwestycję pn. „…”. Na realizację ww. inwestycji samorząd złożył wniosek o przyznanie pomocy i uzyskał dofinansowanie ze środków unijnych tj. Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”.

W ramach przedmiotowej inwestycji powstał:

- w miejscowości W. ogrodzony plac zabaw o nawierzchni trawiastej wyposażony w następujące elementy:

- piaskownica sześciokątna – szt. (...);

- bujak „Konik” – szt. (...);

- huśtawka wagowa – szt.1;

- zestaw zabawowy – szt. (...);

- karuzela pojedyncza – szt. (...);

- huśtawka „bocianie gniazdo” – szt. (...);

- huśtawka podwójna – szt. (...);

- ławki stalowe z oparciem o dł. (…) m – (...) szt.;

- kosz na śmieci – szt. (...);

- stojak dla rowerów – szt. (...);

- tablica regulaminowa –szt. (...)

oraz siłownia zewnętrzna wyposażona w urządzenia typu:

- wyciskanie siedząc – szt. (…);

- orbitrek – szt.1;

- wioślarz – szt.1;

- motyl zewnętrzny – szt. (…);

- drabinka – szt. (...).;

- w miejscowości G. rozbudowano istniejący plac zabaw o nawierzchni trawiastej oraz nawierzchni bezpiecznej z piasku w tzw. strefach bezpieczeństwa wyposażony w następujące elementy:

- huśtawka podwójna szt. (...);

- huśtawka ważka – szt. (...);

- bujak na sprężynie – konik – szt. (...);

- bujak na sprężynie – traktor – szt. (...);

- karuzela tarczowa – szt. (...);

- ławka – (…) szt.;

- kosz na śmieci – (...) szt.;

- tablica regulaminowa –(...) szt.;

oraz siłownia zewnętrza wyposażona w urządzenia typu:

- orbitek i biegacz na pylonie – szt. (...);

- rower – szt. (...);

- wyciskanie siedząc – szt. (...);

- wahadło i twister – szt. (...).

Teren jest własnością gminy. Zagospodarowany w ramach projektu teren jest miejscem ogólnodostępnym dla wszystkich mieszkańców, jak i również dla innych osób odwiedzających gminę. Wstęp jest darmowy dla wszystkich użytkowników. Gmina nie pobiera w związku z tym żadnych opłat. Inwestycja w ww. zakresie została dokonywana w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Majątek powstały w wyniku realizacji inwestycji nie jest i nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie prowadzi i nie planuje prowadzić działalności gospodarczej w związku z tą inwestycją.

W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Gmina poniosła i będzie ponosić wydatki dokumentowane fakturami MAT wystawionymi przez wykonawcę na Gminę. Źródłem finansowania przedmiotowych inwestycji są środki własne Gminy oraz środki unijne tj. Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”.

Gmina jako beneficjent środków unijnych, składając wniosek o płatność zaliczyła podatek VAT do kosztów kwalifikowanych operacji, dlatego występuje do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT w całości lub w części od wydatków związanych z inwestycją pn. „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy, w odniesieniu do realizacji inwestycji pn. „…”, nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT.

Uzasadnienie stanowiska Gminy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi o tyle, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT. Dodatkowo prawo to przysługuje w pełnym zakresie, o ile nie zachodzą okoliczności przewidziane w art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Tak, więc w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

   - zostały nabyte przez podatnika tego podatku,

   - pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a także

   - czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przestanki negatywne uregulowane w art. 88 ustawy o VAT oraz ograniczenia prawa do odliczenia z art. 90 i 91 tejże ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowa inwestycja nie służy i nie będzie służyła Gminie do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT a jedynie do realizacji zadań własnych Gminy, w konsekwencji, w opinii Gminy, nie będzie ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących realizację przedmiotowej inwestycji.

Pogląd ten znajduje aprobatę w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m in. w interpretacji indywidualnej z dnia 31 października 2017 r. o sygn. 0114-KDIP4.4012.570.2017.1.KR oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 22 listopada 2018 r., sygn.0112-KDIL2-2.4012.556.2018.1.MŁ.

Reasumując, Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację inwestycji pn. „….”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Państwa stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).