Prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego przy świadczeniu usług aranżacji wnętrz. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.16.2023.1.KF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.16.2023.1.KF

Temat interpretacji

Prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego przy świadczeniu usług aranżacji wnętrz.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 13 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych przez Panią usług. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 6 listopada 2020 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…). Od początku działalności korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego z VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W żadnym roku podatkowym wartość Pani sprzedaży nie przekroczyła kwoty 200.000 zł. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przeważające PKD 74.10.Z - działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, zajmuje się Pani sporządzaniem projektów aranżacji wnętrz. Wykonywane projekty aranżacji wnętrz, poprzedzone czynnościami tj.:

inwentaryzacja/praca na podstawie rzutu,

wywiad z inwestorem, omówienie koncepcji wnętrza,

ankieta zawierająca listę pytań do projektu, która pozwoli dopasować wnętrze do potrzeb inwestora, obejmują następujące elementy:

zaplanowanie układu funkcjonalnego, przedstawienie na rysunkach 2D oraz w formie przekrojów ścian,

moodboard (tablica inspiracji - za pomocą obrazów, zdjęć itp. Pokazuje Pani wizualizację np. mebli, pomieszczeń),

wizualizacje 3D,

projekt rozmieszczenia punktów elektrycznych (łączniki, gniazda, punkty oświetleniowe),

projekt instalacji wodno-kanalizacyjnej,

projekt sufitów podwieszanych,

projekt mebli na wymiar,

wykaz użytych w projekcie materiałów w formie przejrzystej listy wraz z ilościami oraz wskazaniem sklepów,

baza sprawdzonych wykonawców.

Zamierza Pani rozszerzyć swoją działalność gospodarczą o usługę nadzoru autorskiego nad realizacją sporządzonego przez Panią projektu aranżacji wnętrza. Nadzór autorski będzie ograniczał się do kontaktów z wykonawcami, wybranymi przez inwestora projektu wnętrzarskiego, w zakresie kontroli zgodności dostarczanych materiałów i wykonywanych prac z materiałami, terminami i rodzajami prac, określonymi w wykonanym konkretnym projekcie wnętrzarskim. Nadzów autorski służy wsparciu inwestora, który będzie miał pewność, że realizacja projektu przebiega pod okiem specjalisty i wnętrze mieszkania/domu/lokalu będzie takie, jak zostało określone w projekcie. Usługi nadzoru autorskiego, swoim zakresem nie obejmują żadnego rodzaju doradztwa, w szczególności technicznego, inżynierskiego, naukowego, zarządzania, merytoryczne, finansowe, jakościowe itp., nie obejmują także czynności udzielania porad, opinii i wyjaśnień.

Pytanie

Czy rozszerzając zakres wykonywanych czynności o usługi nadzoru autorskiego nad swoim projektem aranżacji wnętrz będzie miała Pani prawo do dalszego korzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, z uwagi na to, że rodzaj wykonywanej przez Panią działalności nie został wymieniony w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, w którym określa się rodzaje działalności, powodujące wyłączenie podatników z prawa do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i jeśli wartość Pani sprzedaży nie przekroczy kwoty 200.000 zł, będzie Pani mogła nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

 a) transakcji związanych z nieruchomościami,

 b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

 c) usług ubezpieczeniowych

 – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-5 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43

ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy stwierdzić należy, że ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa.

W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Z wniosku wynika, że od 6 listopada 2020 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…). Od początku działalności korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego z VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 Ustawy podatku od towarów i usług. W żadnym roku podatkowym wartość Pani sprzedaży nie przekroczyła kwoty 200 000 zł. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przeważające PKD 74.10.Z - działalność w zakresie specjalistycznego projektowania. Zajmuje się Pani sporządzaniem projektów aranżacji wnętrz. Wykonywane projekty aranżacji wnętrz, poprzedzone czynnościami tj.: inwentaryzacja/praca na podstawie rzutu, wywiad z inwestorem, omówienie koncepcji wnętrza, ankieta zawierająca listę pytań do projektu, która pozwoli dopasować wnętrze do potrzeb inwestora, obejmują następujące elementy: zaplanowanie układu funkcjonalnego, przedstawienie na rysunkach 2D oraz w formie przekrojów ścian, moodboard (tablica inspiracji - za pomocą obrazów, zdjęć itp. Pokazuje Pani wizualizację np. mebli, pomieszczeń), wizualizacje 3D, projekt rozmieszczenia punktów elektrycznych (łączniki, gniazda, punkty oświetleniowe), projekt instalacji wodno-kanalizacyjnej, projekt sufitów podwieszanych, projekt mebli na wymiar, wykaz użytych w projekcie materiałów w formie przejrzystej listy wraz z ilościami oraz wskazaniem sklepów, baza sprawdzonych wykonawców.

Zamierza Pani rozszerzyć swoją działalność gospodarczą o usługę nadzoru autorskiego nad realizacją sporządzonego przez Panią projektu aranżacji wnętrza. Nadzór autorski będzie ograniczał się do kontaktów z wykonawcami, wybranymi przez inwestora projektu wnętrzarskiego, w zakresie kontroli zgodności dostarczanych materiałów i wykonywanych prac z materiałami, terminami i rodzajami prac, określonymi w wykonanym konkretnym projekcie wnętrzarskim. Nadzów autorski służy wsparciu inwestora, który będzie miał pewność, że realizacja projektu przebiega pod okiem specjalisty i wnętrze mieszkania/domu/lokalu będzie takie, jak zostało określone w projekcie. Usługi nadzoru autorskiego, swoim zakresem nie obejmują żadnego rodzaju doradztwa, w szczególności technicznego, inżynierskiego, naukowego, zarządzania, merytoryczne, finansowe, jakościowe itp., nie obejmują także czynności udzielania porad, opinii i wyjaśnień.

W tak przedstawionych okolicznościach Pani wątpliwości dotyczą tego, czy rozszerzając prowadzoną dotychczas działalność, która korzysta ze zwolnienia podmiotowego o usługi nadzoru, może Pani dalej korzystać z tego zwolnienia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy i powołane przepisy należy stwierdzić, że prowadzona przez Panią działalność gospodarcza, obejmująca czynności wymienione we wniosku, nie została wyłączona ze zwolnienia z podatku VAT w oparciu o art. 113 ust. 13 ustawy. Przede wszystkim świadczone przez Panią usługi nie są usługami w zakresie doradztwa. Jak wyżej wskazano prowadzi Pani działalność w zakresie specjalistycznego projektowania. Zajmuje się Pani sporządzaniem projektów aranżacji wnętrz. Ponadto, łączna wartość sprzedaży w prowadzonej działalności gospodarczej w poprzednich latach nie przekroczyła kwoty 200.000 zł.

Rozszerzając zakres wykonywanych czynności o usługi nadzoru autorskiego nad swoim projektem aranżacji wnętrz nie będzie Pani świadczyć usług doradztwa, ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy. Tym samym będzie miała Pani prawo do dalszego korzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Zaznaczyć jednak należy, że w sytuacji, gdy wartość sprzedaży usług świadczonych przez Panią przekroczy w trakcie roku podatkowego wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy kwotę 200.000 zł, bądź też w ramach działalności będzie Pani wykonywała którąkolwiek z czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pani prawo do zwolnienia podmiotowego.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).