Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z real... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.30.2023.1.JK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.30.2023.1.JK

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółdzielnia Mieszkaniowa planuje złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania w projekcie pn. „(...)”, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020. W ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca wykona usługi specjalistyczne polegające na wykonaniu audytów energetycznych budynków Spółdzielni Mieszkaniowej wraz z analizą techniczną i ekonomiczną w zakresie opłacalności bądź nieopłacalności zastosowania podzielników kosztów ogrzewania.

Realizacja ww. usług dotyczyć będzie wyłącznie budynków mieszkalnych, będących w zasobach Wnioskodawcy i ma na celu utrzymanie ww. budynków mieszkalnych w należytym stanie technicznym i poprawę stanu energetyczno-cieplnego ww. budynków mieszkalnych. Zatem beneficjentami końcowymi ww. usług będą członkowie Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych oraz właściciele lokali mieszkalnych, zarówno będących członkami Spółdzielni jak i nie będących członkami Spółdzielni.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług, nabywanych w ramach realizacji ww. projektu jako nabywca wskazywany będzie Wnioskodawca.

Nabyte w ramach ww. projektu usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)”, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na realizację projektu „(...)”, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020.

W ramach ww. projektu wykonane zostaną usługi specjalistyczne, polegające na opracowaniu audytów energetycznych budynków Spółdzielni Mieszkaniowej wraz z analizą techniczną i ekonomiczną, w zakresie opłacalności bądź nieopłacalności zastosowania podzielników kosztów ogrzewania.

Przepisy ww. art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowią bowiem, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z ww. przepisu wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje osobie zarejestrowanej jako czynny podatnik podatku VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z ww. przepisu wynika zatem a contrario, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli gdy są one wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu lub czynności zwolnionych od podatku.

Nabyte przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu towary i usługi w postaci opracowań audytów energetycznych i analiz dla wybranych budynków mieszkalnych będących w zasobach Wnioskodawcy mają na celu utrzymanie ww. budynków mieszkalnych, będących w zasobach Wnioskodawcy w należytym stanie technicznym i poprawę stanu energetyczno -cieplnego ww. budynków mieszkalnych.

Na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości, będących w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej pobierane są opłaty od członków Spółdzielni i właścicieli lokali, na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 3, 4, 5 ustawy z 15 grudnia 2000 r., o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 845 ze zm.).

Zgodnie natomiast z przepisami art. 43 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy o podatku od towarów i usług ww. opłaty, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 3, 4, 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zwolnione są od podatku VAT.

Skoro zatem nabyte przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności zwolnionych od podatku VAT, to tym samym Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu „(...)” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 listopada 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4012.570.2019.LS: „Z informacji zawartych w opisie sprawy wynika bowiem, że w ramach projektu zostaną przeprowadzone następujące prace: wykonanie audytów energetycznych dla budynków, wyliczenie mocy zamówionych przed i po termomodernizacji dla tych budynków. Usługi zostaną przeprowadzone w nieruchomościach budynkowych obejmujących lokale mieszkalne. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez spółdzielnię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym – pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym – nie będzie on miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu, ponieważ nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka związku zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT”.

Również w interpretacji indywidualnej z 9 sierpnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.352. 2019.2.MJ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził: „Mając na uwadze wskazane okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86. ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – systemy produkcji energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania”.

Wskazując zatem na wszystkie ww. okoliczności – w ocenie Wnioskodawcy – uzasadnione jest stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) planuje złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania w projekcie „(…)”, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020. W ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca wykona usługi specjalistyczne polegające na wykonaniu audytów energetycznych budynków Spółdzielni Mieszkaniowej wraz z analizą techniczną i ekonomiczną w zakresie opłacalności bądź nieopłacalności zastosowania podzielników kosztów ogrzewania. Realizacja ww. usług dotyczyć będzie wyłącznie budynków mieszkalnych, będących w zasobach Wnioskodawcy i ma na celu utrzymanie ww. budynków mieszkalnych w należytym stanie technicznym i poprawę stanu energetyczno-cieplnego ww. budynków mieszkalnych. Beneficjentami końcowymi ww. usług będą członkowie Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych oraz właściciele lokali mieszkalnych, zarówno będących członkami Spółdzielni jak i nie będących członkami Spółdzielni.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług, nabywanych w ramach realizacji ww. projektu jako nabywca wskazywany będzie Wnioskodawca.

Nabyte w ramach ww. projektu usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi, które są opodatkowane podatkiem VAT, były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem mimo iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak – jak wynika z opisu sprawy – nie będzie wykorzystywał nabytych w ramach projektu pn. „(...)” usług polegających na wykonaniu audytów energetycznych budynków Spółdzielni wraz z analizą techniczną i ekonomiczną w zakresie opłacalności bądź nieopłacalności zastosowania podzielników kosztów ogrzewania, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).