Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla usług polegających na organizacji kursów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniających wiedzę... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.506.2022.2.MC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.506.2022.2.MC

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla usług polegających na organizacji kursów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniających wiedzę określonej grupy wiekowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług polegających na organizacji kursów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniających wiedzę określonej grupy wiekowej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 grudnia 2022 r. (data wpływu 15 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest zgodnie z art. 116 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988), dalej upd wojewódzką osobą prawną, prowadzącą własną politykę finansową, samodzielnie zarządzającą posiadanymi środkami.

Wnioskodawca wykonuje jedynie działalność oświatową oznaczoną w art. 117 ust. 1 i 2 upd.

Zatem działalność Wnioskodawcy obejmuje wyłącznie: organizowanie egzaminów państwowych sprawdzających kwalifikacje osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz kierujących pojazdami, organizowanie egzaminów sprawdzających kwalifikacje osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami w zakresie określonym umową międzynarodową, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, organizowanie testów kwalifikacyjnych, prowadzenie 3-dniowych warsztatów doskonalenia zawodowego dla egzaminatorów, prowadzenie kursów reedukacyjnych w zakresie problematyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałania narkomanii, prowadzenie szkoleń w zakresie wykonywania niektórych czynności związanych z kierowaniem ruchem drogowym, organizowanie zajęć dla uczniów ubiegających się o kartę rowerową czy doskonalenie dla nauczycieli prowadzących zajęcia szkolne dla uczniów ubiegających się o kartę rowerową.

Są to zatem działania, określone w przepisach prawa dotyczących ruchu drogowego, które może wykonywać jedynie Wnioskodawca.

W ramach prowadzonej w/w działalności oświatowej Wnioskodawca pobiera opłaty, których wysokość jest ściśle określona w przepisach prawa powszechnie obowiązującego, a które nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Ponadto sam Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Niemniej jednak Wnioskodawca zamierza prowadzić na podstawie art. 117 ust. 1 pkt 9 i art. 117 ust. 2 upd działalność oświatową polegającą na organizacji kursów uaktualniających wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych.

Przykładowo Wnioskodawca zamierza zorganizować kurs bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym.

Organizowanie takich kursów będzie się odbywało bezpośrednio przez Wnioskodawcę bądź w ramach podwykonawstwa od podmiotu prowadzącego taki kurs, w szczególności jednostki samorządu terytorialnego otrzymującej dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej na aktywizację określonych grup obywateli.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na wezwanie o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego poprzez jednoznaczne wskazanie:

1) jaki jest dokładnie zakres wniosku – należy precyzyjnie wskazać czy będące przedmiotem zapytania kursy w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmują kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych oraz kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym – jeśli nie należy precyzyjnie wskazać które kursy wymienione w opisie zdarzenia przyszłego są przedmiotem zapytania,

2) na czym będą polegać organizowane przez Państwa kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych – należy wskazać:

a)z jakich elementów będą składać się organizowane przez Państwa kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców, jaki będzie zakres realizowanych kursów,

b)do wykonania jakich czynności będą Państwo zobowiązani w związku z realizacją tych kursów,

c)jaki będzie cel kursów uaktualniających wiedzę dla kierowców, jakie będą założenia przeprowadzanych kursów,

d)jaką wiedzę/umiejętności zdobywają uczestnicy kursów,

3) na czym będą polegać organizowane przez Państwa kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym – należy wskazać:

a)z jakich elementów będą składać się organizowane przez Państwa kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym, jaki będzie zakres realizowanych kursów,

b)do wykonania jakich czynności będą Państwo zobowiązani w związku z realizacją tych kursów,

c)jaki będzie cel kursów bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym, jakie są założenia przeprowadzanych kursów,

d)jaką wiedzę/umiejętności zdobywają uczestnicy kursów,

4) do jakich konkretnie osób będą skierowane kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych – należy wskazać kto będzie uczestnikiem kursów, czym będą zajmować się te osoby, jaki będą wykonywać zawód,

5) do jakich konkretnie osób będą skierowane kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym – należy wskazać kto będzie uczestnikiem kursów, czym będą zajmować się te osoby, czy będą wykonywać jakiś zawód (jeśli tak należy wskazać jaki),

6) czy uczestnictwo w kursach uaktualniających wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych dla uczestników tych kursów będzie obligatoryjne, czy też dobrowolne,

7) czy uczestnictwo w kursach bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym dla uczestników tych kursów będzie obligatoryjne, czy też dobrowolne,

8) czy z tytułu organizacji kursów uaktualniających wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych będą Państwo pobierać opłaty – jeśli tak należy wskazać:

a)w jaki sposób będzie skalkulowana wysokość tych opłat, czy cena kursu będzie odpowiadała cenie rynkowej tych kursów,

b)czy opłaty będą pokrywać uczestnicy kursów – jeśli nie należy wskazać przez jaki podmiot będą finansowane te kursy,

9) czy z tytułu organizacji kursów bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym będą Państwo pobierać opłaty – jeśli tak należy wskazać:

a)w jaki sposób będzie skalkulowana wysokość tych opłat, czy cena kursu będzie odpowiadała cenie rynkowej tych kursów,

b)czy opłaty będą pokrywać uczestnicy kursów – jeśli nie należy wskazać przez jaki podmiot będą finansowane te kursy,

10) jakie konkretnie przepisy (poza art. 117 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988 ze zm.) regulują kwestie związane z organizacją przez Państwa kursów uaktualniających wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych,

11) jakie konkretnie przepisy (poza art. 117 ust. 1 pkt 9 ustawy Prawo o ruchu drogowym) regulują kwestie związane z organizacją przez Państwa kursów bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym,

12) czy będące przedmiotem zapytania kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych oraz kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym mogą być organizowane oraz przeprowadzane wyłącznie przez (…), czy również przez inne podmioty niebędące podmiotem publicznym (podmioty prowadzące działalność gospodarczą),

13) na jakiej podstawie będą Państwo realizować kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych oraz kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym, czy zawierają Państwo umowy cywilnoprawne z tych uczestnikami,

14) czy są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),

15) czy będące przedmiotem zapytania kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych będą stanowić usługi w zakresie kształcenia,

16) czy będące przedmiotem zapytania kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym będą stanowić usługi w zakresie kształcenia,

17) czy posiadają Państwo status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego,

18) czy realizowane przez Państwa kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych będą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych,

19) czy kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych będą skierowane wyłącznie do osób czynnych zawodowo (jeśli nie należy wskazać jaki status będą posiadać uczestnicy tych kursów),

20) jaki będzie cel przeprowadzanych kursów uaktualniających wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych, czy celem tych kursów będzie podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym,

21) w czym będzie przejawiał się związek pomiędzy uczestnictwem w kursach uaktualniających wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych a wykonywanym przez uczestników tych kursów zawodem,

22) czy kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (przepisach odrębnych od ustawy o podatku od towarów i usług), jeśli tak należy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf), wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają (należy odrębnie wskazać w odniesieniu do kursów organizowanych przez Państwa bezpośrednio oraz odrębnie w odniesieniu do kursów organizowanych w ramach podwykonawstwa),

23) czy kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych będą objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (należy odrębnie wskazać w odniesieniu do kursów organizowanych przez Państwa bezpośrednio oraz odrębnie w odniesieniu do kursów organizowanych w ramach podwykonawstwa),

24) czy kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych będą w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.) (należy odrębnie wskazać w odniesieniu do kursów organizowanych przez Państwa bezpośrednio oraz odrębnie w odniesieniu do kursów organizowanych w ramach podwykonawstwa),

25) czy realizowane przez Państwa kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym będą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych,

26) czy kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym będą skierowane wyłącznie do osób czynnych zawodowo (jeśli nie należy wskazać jaki status będą posiadać uczestnicy tych kursów),

27) jaki będzie cel przeprowadzanych kursów bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym, czy celem tych kursów będzie podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym,

28) w czym będzie przejawiał się związek pomiędzy uczestnictwem w kursach bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym a wykonywanym przez uczestników tych kursów zawodem,

29) czy kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (przepisach odrębnych od ustawy o podatku od towarów i usług), jeśli tak należy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf), wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają (należy odrębnie wskazać w odniesieniu do kursów organizowanych przez Państwa bezpośrednio oraz odrębnie w odniesieniu do kursów organizowanych w ramach podwykonawstwa),

30) czy kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym będą objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (należy odrębnie wskazać w odniesieniu do kursów organizowanych przez Państwa bezpośrednio oraz odrębnie w odniesieniu do kursów organizowanych w ramach podwykonawstwa),

31) czy kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym będą w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (należy odrębnie wskazać w odniesieniu do kursów organizowanych przez Państwa bezpośrednio oraz odrębnie w odniesieniu do kursów organizowanych w ramach podwykonawstwa),

W odniesieniu do kursów uaktualniających wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych oraz kursów bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym realizowanych przez Państwa w ramach podwykonawstwa należy jednoznacznie wskazać:

32) na rzecz konkretnie jakich podmiotów będą Państwo wykonywać kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych oraz kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym w ramach podwykonawstwa,

33) na jakich konkretnie zasadach będą Państwo organizować wykonywać kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych oraz kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym w ramach podwykonawstwa – należy szczegółowo opisać w jaki sposób będzie wyglądała współpraca z podmiotami sektora finansów publicznych,

34) czy zakres kursów organizowanych przez Państwa bezpośrednio oraz zakres kursów organizowanych w ramach podwykonawstwa będzie taki sam, czy też kursy te będą się różniły zakresem (jeśli kursy będą się różniły zakresem – należy wskazać na czym będą polegały różnice),

35) czy podmioty sektora finansów publicznych, dla których będą Państwo realizować kursy w ramach podwykonawstwa korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług – jeśli tak należy odrębnie w odniesieniu do każdego podmiotu wskazać na podstawie którego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług podmiot ten korzysta ze zwolnienia od podatku,

36) czy będące przedmiotem zapytania kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych oraz kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym realizowane przez Państwa w ramach podwykonawstwa będą usługami podstawowymi, czy też usługami ściśle związanymi z usługą podstawową (jeśli kursy te będą usługami ściśle związanymi z usługą podstawową należy precyzyjnie wskazać i opisać usługę podstawową),

37) czy będące przedmiotem zapytania kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych oraz kursy bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym realizowane przez Państwa w ramach podwykonawstwa będą niezbędne do świadczenia usługi podstawowej,

wskazano:

„1. Wnioskodawca zamierza prowadzić na podstawie art. 117 ust. 1 pkt 9 i art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2022 r., poz. 988) dalej upd działalność oświatową polegającą na organizacji kursów uaktualniających wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych. Przykładowo Wnioskodawca zamierza zorganizować kurs bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym.

Organizowanie takich kursów będzie się odbywało bezpośrednio przez Wnioskodawcę bądź w ramach podwykonawstwa od podmiotu prowadzącego taki kurs, w szczególności jednostki samorządu terytorialnego otrzymującej dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej na aktywizację określonych grup obywateli.

W związku z tym zakres wniosku obejmuje jedynie kursy uaktualniające wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych, do których zalicza się także seniorów. Podany w opisie stanu faktycznego kurs bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym był jedynie określony przykładowo jako kurs w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego uaktualniający wiedzę dla kierowców należących do tej przykładowej grupy wiekowej. Wnioskodawca w chwili obecnej nie ma wiedzy dla jakich grup wiekowych będzie organizował te kursy. Jeżeli będą organizowane to dla każdej grupy wiekowej będzie oddzielny kurs. W związku z tym zapytanie dotyczy ogólnie kursów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniających wiedzę danej grupy wiekowej.

2. Kursy w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniające wiedzę danej grupy wiekowej składałyby się z kilku elementów (tzw. bloków tematycznych) podczas których uczestnicy, często po wielu latach od uzyskania swojego prawa jazdy mieliby możliwość ponownego uczestniczenia w wykładach, gdzie sami przekonaliby się jak wiele zmieniło się na przestrzeni ostatnich lat w przepisach ruchu drogowego. Zajęcia teoretyczne byłyby przeprowadzane w dwóch panelach:

1) Pierwszy, dotyczyłby szeroko pojętych zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego, który prowadziłby specjalista z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego i podczas którego uczestnicy mogliby również wymieniać się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami nabytymi przez wiele lat praktyki za tzw. kółkiem. Dowiedzieliby się czym tak naprawdę jest bezpieczeństwo czynne, a czym jest bezpieczeństwo bierne w naszych nowoczesnych samochodach. Omówione zostałyby skutki i konsekwencje jazdy pod wpływem alkoholu.

2) Tematem drugiego panelu, byłaby rzadko poruszana kwestia naszej świadomości za kierownicą , oraz możliwości psychomotorycznych naszego organizmu, które z upływem lat niestety nie są już idealne. Podczas tego panelu każdy uczestnik miałby możliwość sprawdzenia swojego czasu reakcji na specjalnie przygotowanym do tego aparacie pomiarowym. Wyniki i wnioski zostałyby wspólnie omówione przez psychologa transportu z wieloletnim doświadczeniem. Przedstawione zostałyby zagrożenia wynikające z przyjmowania leków, oraz przebytych chorób i ich skutków, jakie mogą wywierać na prowadzenie pojazdów.

3) Ponadto po zakończeniu części teoretycznej, uczestnicy w ramach zapobiegania wykluczeniu cyfrowemu, sprawdzaliby się pod okiem egzaminatorów podczas testowego egzaminu na prawo jazdy. Kolejnym modułem cyklu kursu, byłoby przeniesienie zdobytej wiedzy podczas szkolenia na umiejętności praktyczne, podczas prowadzenia samochodu przy wsparciu egzaminatora, czy pracownika Wnioskodawcy. Wszyscy mieliby możliwość sprawdzenia się na placu manewrowym oraz na tzw. mieście.

Każdy z w/w elementów kursu byłby prowadzony przez Wnioskodawcę. Celem takiego kursu byłaby poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uczestnicy kursu zdobyliby/ podnieśliby wiedzę opisaną powyżej, tj. w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym zarówno jeśli chodzi o umiejętności teoretyczne jak i praktyczne.

3. Bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym będą to te same kursy uaktualniające w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniające wiedzę danej grupy wiekowej w tym przypadku konkretnie seniorów. Tematyka tego kursu będzie taka sama jak w pkt 2 i składająca się z tym samych paneli. Każdy z w/w elementów kursu byłby prowadzony przez Wnioskodawcę. Celem takiego kursu byłaby poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uczestnicy kursu zdobyliby/podnieśliby wiedzę opisaną powyżej, tj. w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym zarówno jeśli chodzi o umiejętności teoretyczne, jak i praktyczne.

4. Na chwilę obecną Wnioskodawca nie jest w stanie określić do jakich konkretnie grup wiekowych będą skierowane kursy, gdyż nie wiadomo kto się zgłosi do takich kursów.

W przypadku podjęcia decyzji o organizacji kursu najpierw zostałaby upubliczniona informacja o takim kursie i w zależności od liczby zgłoszonych osób i ich wieku zostałby przeprowadzony kurs dla danej grupy wiekowej, np. młodocianych kierowców lub seniorów (dla zorganizowania kursu, Wnioskodawca dla danej grupy wiekowej przyjmuje co najmniej 10 zgłoszeń z tej grupy wiekowej). Wnioskodawca nie będzie ograniczał uczestnictwa w kursie od przynależności do danej grupy zawodowej. Nie została również podjęta decyzja jakich grup wiekowych dotyczyć będzie kurs. Zostanie to ustalone po wpłynięciu zgłoszeń i wieku danych zainteresowanych. W kursie uczestniczyć mogą jedynie osoby posiadające uprawnienia do kierowania pojazdami co najmniej kat. B.

5. Odpowiedź na pkt 5 znajduje się w pkt 4, kurs w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniający wiedzę danej grupy wiekowej w tym przypadku seniorów będzie organizowany w zależności od liczby zgłoszeń na taki kurs (dla zorganizowania kursu Wnioskodawca przyjmuje co najmniej 10 zgłoszeń).

6. Uczestnictwo w takich kursach będzie dobrowolne. To znaczy każdy zainteresowany może zgłosić udział w przedmiotowym kursie. Natomiast po zapisaniu się na dany kurs uczestnictwo w nim jest obowiązkowe, w tym sensie, że w przypadku nie wzięcia udziału w którymkolwiek z paneli nie otrzyma potwierdzenia ukończenia tego typu kursu (np. dyplomu).

7. Odpowiedź na pytanie nr 7 znajduje się w pkt 6.

8. Tak Wnioskodawca będzie pobierał opłaty od uczestników kursu. Z tym, że w przypadku gdy Wnioskodawca będzie organizował indywidualnie kursy w imieniu własnym to opłatę będzie musiał uiścić indywidualnie dany uczestnik. Natomiast gdy kurs będzie organizowany na zlecenie podmiotu trzeciego, w tym jednostki sektora finansów publicznych, który zapewni uczestnictwo danej grupy wiekowej osób to opłatę za kurs za te osoby będzie ponosił podmiot trzeci. Wysokość opłaty będzie uzależniona od kosztów jakie poniósłby Wnioskodawca przy organizacji danego kursu i będzie odpowiadała cenie rynkowej tych kursów. Z tym, że jeżeli kurs będzie odbywał się na zlecenie jednostki sektora finansów publicznych będzie finansowany w całości ze środków publicznych.

9. Odpowiedź na pytanie nr 9 znajduje się w pkt 8.

10. Poza przepisami wskazanymi we wniosku brak jest przepisów regulujących kwestie związane z organizacją kursów uaktualniających wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym dla danej grupy zawodowej przez Wnioskodawcę.

11. Odpowiedź na pytanie nr 11 znajduje się w pkt 10.

12. Wnioskodawca nie ma wiedzy czy inne podmioty mogą prowadzić i prowadzą tego typu kursu. Brak jest natomiast przepisów upoważniających jedynie Wnioskodawcę do prowadzenia tego typu kursów.

13. W przypadku gdy kursy organizowane będą na zlecenie podmiotu trzeciego w tym jednostki sektora finansów publicznych, który złoży ofertę zorganizowania takiego kursu przez Wnioskodawcę dla określonej grupy uczestników postępowania, to wtedy zawierana jest z podmiotem trzecim taka umowa. Natomiast w przypadku gdy kurs będzie organizowany bezpośrednio przez Wnioskodawcę i w imieniu własnym to z uczestnikami nie byłyby podpisywane żadne umowy, a jedynie uczestnictwo odbywałoby się na podstawie złożenia karty zgłoszeniowej i uiszczenia opłaty.

14. Nie. Nie jesteśmy jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego.

15. W ocenie Wnioskodawcy będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, gdyż dotyczyć będą aktualizacji wiedzy kierowców z różnych grup wiekowych w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wnioskodawca jako że może organizować te kursy na podstawie odrębnych przepisów prawa to jest zwolniony z obowiązku płatności podatku od towarów i usług w zakresie realizacji tych usług. Warto również zwrócić uwagę, iż skoro Wnioskodawca organizuje i przeprowadza egzaminy na prawo jazdy to organizacja kursów w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ściśle związana z tą działalnością, gdyż ma na celu uaktualnienie wiedzy poszczególnych grup obywateli z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Niezależnie jednak od tego w przypadku organizacji tego typu kursów jedynie jako podwykonawca w ramach realizacji programów zleconych przez jednostki sektora finansów publicznych, przy założeniu, że te kursy będą finansowe wyłącznie ze środków publicznych, to kursy te nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

16. Odpowiedź na pytanie nr 16 znajduje się w pkt 15.

17. Nie posiadamy.

18. Kursy jak zostało wskazane powyżej dotyczyć będą grup wiekowych osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami co najmniej kat. B. Kursy dotyczyć będą aktualizacji wiedzy kierowców z różnych grup wiekowych w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Warto również zwrócić uwagę, iż skoro Wnioskodawca organizuje i przeprowadza egzaminy na prawo jazdy to organizacja kursów w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ściśle związana z tą działalnością, gdyż ma na celu uaktualnienie wiedzy poszczególnych grup obywateli z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

19. Nie, skierowane są one do kierowców mających uprawnienia do kierowania pojazdami co najmniej kat. B, niezależnie od przynależności do grupy zawodowej i byciu czynnym zawodowo.

20. Tak, celem będzie podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

21. Kursy mają podnosić świadomość i wiedzę kierowcy w ruchu drogowym posiadającym uprawnienia do kierowania pojazdami kat. B bez względu na wykonywany zawód. Niewątpliwie jednak taki związek istnieje w przypadku kierowców zawodowych, którzy na co dzień uczestniczą w ruchu drogowym w celach zarobkowych, jak również pozostałych uczestników w zakresie bezpiecznego dojazdu i powrotu z pracy.

22. Nie. Nie będą przeprowadzane na podstawie odrębnych przepisów aniżeli podane we wniosku tj. art. 117 ust. 1 pkt 9 oraz art. 117 ust. 2 ustawy upd.

23. Nie. Nie będą objęte akredytacją w rozumieniu przepisów prawa oświatowego.

24. Nie mamy takiej wiedzy. Możemy powiedzieć, że w przypadku podwykonawstwa na zlecenie podmiotu trzeciego, tj. jednostki sektora finansów publicznych koszty w całości będzie pokrywał ten podmiot ze środków publicznych na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. W chwili obecnej nie jesteśmy w stanie określić czy koszty te będą finansowane przez dany podmiot na podstawie własnych programów, programów rządowych czy programów unijnych, jednakże na pewnie finansowane jest to ze środków publicznych.

25. Odpowiedź na to pytanie znajduje się w odpowiedzi na pytanie nr 18.

26. Odpowiedź na to pytanie znajduje się w odpowiedzi na pytanie nr 19.

27. Odpowiedź na to pytanie znajduje się w odpowiedzi na pytanie nr 20.

28. Odpowiedź na to pytanie znajduje się w odpowiedzi na pytanie nr 21.

29. Odpowiedź na to pytanie znajduje się w odpowiedzi na pytanie nr 22.

30. Odpowiedź na to pytanie znajduje się w odpowiedzi na pytanie nr 23.

31. Odpowiedź na to pytanie znajduje się w odpowiedzi na pytanie nr 24.

32. Wnioskodawca nie jest w stanie wskazać na rzecz jakich podmiotów będzie wykonywać podwykonawstwo. Może być to każdy podmiot, który wyrazi zainteresowanie organizacją przez Wnioskodawcę tego typu kursów. Najczęściej jednak będą to jednostki samorządu terytorialnego bądź jednostki sektora finansów publicznych bądź ich podmioty do których zadań własnych należy bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W przypadku wystąpienia z wnioskiem o organizację takiego kursu przez podmioty władzy publicznej, całość kursu finansowana jest ze środków publicznych na podstawie podpisanej umowy cywilnoprawnej.

33. Podmioty sektora finansów publicznych po wystąpieniu do Wnioskodawcy z zapytaniem co do organizacji w/w kursów, ustalą z Wnioskodawcą liczbę uczestników i koszt takiego kursu. Następnie zostanie podpisana umowa cywilnoprawna w zakresie przeprowadzenia kursu, w której zostanie wskazane źródło finansowania tego kursu czy ze środków własnych danej jednostki sektora finansów publicznych czy ze środków publicznych przyznawanych na podstawie programów rządowych lub europejskich w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

34. Zakres kursów organizowanych bezpośrednio i w ramach podwykonawstwa będzie taki sam.

35. Wnioskodawca nie ma wiedzy na ten temat, gdyż nie wiemy jakie konkretnie jednostki sektora finansów publicznych będą występować z zapytaniami do Wnioskodawcy o organizację takiego kursu. Pragniemy podkreślić, iż Wnioskodawca wystąpił z zapytaniem o zdarzenie przyszłe.

36. Nie mamy wiedzy na ten temat z powodów wskazanych powyżej. Niemniej jednak jeśli chodzi o kursy aktualizacji wiedzy kierowców z różnych grup wiekowych w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym także dotyczące seniorów będą w całości przeprowadzane przez Wnioskodawcę i w ramach zakresu określonego powyżej. Będzie to polegało na tym, iż dana jednostka sektora finansów publicznych będzie zgłaszała się do Wnioskodawcy z zapytaniem przeprowadzenia danego kursu dla określonej grupy wiekowej, niezależnie od tego czy jest to częścią jakiegoś innego programu czy cały program pochłania się w przeprowadzeniu danego kursu.

37. Jak wskazałem powyżej nasze zadanie ograniczone jest do przeprowadzenia w/w kursów dla danej grupy wiekowej. Wnioskodawca nie będzie miał wiedzy czy jest to wyłączna usługa danego programu czy jedynie jego część. W przypadku zawarcia umowy cywilnoprawnej z daną jednostką sektora finansów publicznych, w umowie wskazane zostanie jedynie źródło finansowania w/w kursu dla danej grupy wiekowej przeprowadzonego przez Wnioskodawcę. Źródło to pochodzić będzie ze środków publicznych w przypadku, gdy pytającym będzie jednostka sektora finansów publicznych. Ponadto jako, że jest to zlecenie przyszłe Wnioskodawca nie jest w stanie określić czy zadania danej jednostki sektora finansów publicznych która wystąpi do Wnioskodawcy w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego będzie obejmowało jedynie kurs przeprowadzony przez Wnioskodawcę o którym mowa powyżej czy obejmie też inne zadania organizowane przez tą jednostkę bądź innych podwykonawców.”

Pytanie

Czy wykonywanie działalności oświatowej przez Wnioskodawcę na podstawie art. 117 ust. 1 pkt 9 upd polegającej na organizowaniu kursów w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest zwolnione przedmiotowo z podatku od towarów i usług, a jeśli nie to czy wykonywanie tych kursów wyłącznie w ramach podwykonawstwa na zlecenie podmiotów sektora finansów publicznych i opłacanie ich ze środków publicznych jest zwolnione przedmiotowo z podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca jako samorządowa jednostka budżetowa Województwa realizuje jedynie te zadania które są na nią nałożone przepisami prawa w szczególności upd. W związku z czym nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Wnioskodawca zamierza organizować kursy w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego celem aktualizacji danych dla określonych grup zawodowych obywateli.

Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 29 zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;

Kursy prowadzone przez Wnioskodawcę dotyczyć będą aktualizacji wiedzy kierowców z różnych grup wiekowych w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Podstawą prawną prowadzenia takich kursów jest art. 117 ust. 1 pkt 9 i ust. 2 upd, który stanowi, iż do zadań ośrodka należy inna niż wymieniona w pkt 4a i 5-8 działalność oświatowa w zakresie ruchu i transportu drogowego.

Ponadto ośrodek może wykonywać inne zadania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się z podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Oznacza to zatem, iż Wnioskodawca jako, że może organizować te kursy na podstawie odrębnych przepisów prawa to jest zwolniony z obowiązku płatności podatku od towarów i usług w zakresie realizacji tych usług.

Warto również zwrócić uwagę, iż skoro Wnioskodawca organizuje i przeprowadza egzaminy na prawo jazdy to organizacja kursów w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ściśle związana z tą działalnością, gdyż ma na celu uaktualnienie wiedzy poszczególnych grup obywateli z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Niezależnie jednak od tego w przypadku organizacji tego typu kursów jedynie jako podwykonawca w ramach realizacji programów zleconych przez jednostki sektora finansów publicznych, przy założeniu, że te kursy będą finansowe wyłącznie ze środków publicznych, to kursy te nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując usługi Wnioskodawcy w zakresie organizacji kursów związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług                  objętych akredytacją, lub

c) finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 z ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem:

usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo prowadzić na podstawie art. 117 ust. 1 pkt 9 i art. 117 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym działalność oświatową polegającą na organizacji kursów uaktualniających wiedzę dla kierowców należących do określonych grup wiekowych (przykładowo kurs bezpieczeństwo seniora w ruchu drogowym). Organizowanie takich kursów będzie się odbywało bezpośrednio przez Państwa bądź w ramach podwykonawstwa od podmiotu prowadzącego taki kurs, w szczególności jednostki samorządu terytorialnego otrzymującej dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej na aktywizację określonych grup obywateli. W chwili obecnej nie mają Państwo wiedzy dla jakich grup wiekowych będą organizowali kursy. Dla każdej grupy wiekowej będzie oddzielny kurs.

Wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dla usług polegających na organizacji kursów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniających wiedzę określonej grupy wiekowej znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie w uzupełnieniu wniosku wskazano, że nie są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego. Ponadto nie posiadają Państwo statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego. Tym samym świadczone przez Państwa usługi polegające na organizacji kursów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniających wiedzę określonej grupy wiekowej nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Zatem należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Państwa usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innych niż wymienione w pkt 26 prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania ww. zwolnienia istotne jest zatem uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku świadczone przez Państwa usługi polegające na organizacji kursów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniających wiedzę określonej grupy wiekowej nie będą stanowić usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż nie będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w organizowanych przez Państwa kursach i nie będą mieć na celu uaktualnienia i poszerzenia wiedzy do celów zawodowych.

We wniosku wskazano bowiem, że kursy w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniające wiedzę określonej grupy wiekowej będą składały się z kilku elementów (tzw. bloków tematycznych), podczas których uczestnicy, często po wielu latach od uzyskania swojego prawa jazdy będą mieli możliwość ponownego uczestniczenia w wykładach, gdzie sami przekonają się jak wiele zmieniło się na przestrzeni ostatnich lat w przepisach ruchu drogowego. Zajęcia teoretyczne będą przeprowadzane w dwóch panelach. Pierwszy, będzie dotyczyć szeroko pojętych zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego, który będzie prowadzić specjalista z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego i podczas którego uczestnicy będą mogli wymieniać się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami nabytymi przez wiele lat praktyki za tzw. kółkiem. Uczestnicy dowiedzą się czym tak naprawdę jest bezpieczeństwo czynne, a czym jest bezpieczeństwo bierne w nowoczesnych samochodach. Omówione zostaną skutki i konsekwencje jazdy pod wpływem alkoholu. Tematem drugiego panelu, będzie rzadko poruszana kwestia świadomości za kierownicą oraz możliwości psychomotorycznych organizmu, które z upływem lat niestety nie są już idealne. Podczas tego panelu każdy uczestnik będzie mieć możliwość sprawdzenia swojego czasu reakcji na specjalnie przygotowanym do tego aparacie pomiarowym. Wyniki i wnioski zostaną wspólnie omówione przez psychologa transportu z wieloletnim doświadczeniem. Przedstawione zostaną zagrożenia wynikające z przyjmowania leków oraz przebytych chorób i ich skutków, jakie mogą wywierać na prowadzenie pojazdów. Ponadto po zakończeniu części teoretycznej, uczestnicy w ramach zapobiegania wykluczeniu cyfrowemu, sprawdzą się pod okiem egzaminatorów podczas testowego egzaminu na prawo jazdy. Kolejnym modułem cyklu kursu będzie przeniesienie zdobytej wiedzy podczas szkolenia na umiejętności praktyczne, podczas prowadzenia samochodu przy wsparciu egzaminatora, czy Państwa pracownika. Wszyscy będą mieli możliwość sprawdzenia się na placu manewrowym oraz na tzw. mieście.

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, celem kursu będzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uczestnicy kursu zdobędą/podniosą wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym zarówno jeśli chodzi o umiejętności teoretyczne, jak i praktyczne. Na chwilę obecną nie są Państwo w stanie określić do jakich konkretnie grup wiekowych będą skierowane kursy, gdyż nie wiadomo kto się zgłosi do takich kursów.

Kursy dotyczyć będą grup wiekowych osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami co najmniej kat. B. Kursy dotyczyć będą aktualizacji wiedzy kierowców z różnych grup wiekowych w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W przypadku podjęcia decyzji o organizacji kursu najpierw zostanie upubliczniona informacja o takim kursie i w zależności od liczby zgłoszonych osób i ich wieku zostanie przeprowadzony kurs dla danej grupy wiekowej (np. młodocianych kierowców lub seniorów). Nie będą Państwo ograniczali uczestnictwa w kursie od przynależności do danej grupy zawodowej.

Przy czym, co istotne, we wniosku wskazano, że kursy skierowane będą do kierowców mających uprawnienia do kierowania pojazdami co najmniej kat. B, niezależnie od przynależności do grupy zawodowej i bycia czynnym zawodowo. Celem kursów będzie podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Kursy mają podnosić świadomość i wiedzę kierowcy w ruchu drogowym posiadającego uprawnienia do kierowania pojazdami kat. B bez względu na wykonywany zawód.

Zatem w analizowanym przypadku nie można uznać, że usługi polegające na organizacji kursów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniających wiedzę określonej grupy wiekowej stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. W rozpatrywanej sprawie nie mamy bowiem do czynienia z nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem ani nauczaniem mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika kursu (szkolenia). Określone usługi będą więc stanowiły usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania gdy w zamierzeniu mają prowadzić do podwyższenia kwalifikacji zawodowych i poziomu wiedzy osób biorących udział w kursach (szkoleniach) oraz mają na celu ich szeroko pojęty rozwój zawodowy. W analizowanym przypadku natomiast zasadniczym celem kursów, które będą Państwo przeprowadzać będzie podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, nie zaś kształcenie, w wyniku którego dana osoba podniesie swoje kwalifikacje zawodowe. Istotnym w rozpatrywanej sprawie jest to, że wykonywane przez Państwa usługi nie będą ukierunkowane na podniesienie poziomu wiedzy osób biorących udział w kursach w kontekście ich rozwoju zawodowego. Prowadzone kursy, jak wskazali Państwo, będą mieć na celu podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym i będą kierowane do różnych grup wiekowych, przy czym nie będą Państwo weryfikować, czy osoby zgłaszające się do udziału w kursach będą aktywne zawodowo. W tym kontekście brak jest zatem uzasadnienia dla powiązania prowadzonych przez Państwa kursów z szeroko pojętym rozwojem zawodowym.

Tym samym dla usług polegających na organizacji kursów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym uaktualniających wiedzę określonej grupy wiekowej świadczonych przez Państwa bezpośrednio oraz w ramach podwykonawstwa nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z uwagi na to, że wykonywane przez Państwa usługi nie będą stanowić usług kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego.

W związku z niespełnieniem podstawowego warunku do zastosowania zwolnienia od podatku, tj. uznania usług, które będą Państwo świadczyć za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, rozpatrywanie spełnienia pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy stało się niezasadne.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).