Zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit a ustawy VAT dla świadczonych usług w postaci zajęć/warsztatów. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.682.2022.2.AJB

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.682.2022.2.AJB

Temat interpretacji

Zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit a ustawy VAT dla świadczonych usług w postaci zajęć/warsztatów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy VAT dla świadczonych usług w postaci zajęć/warsztatów:

·animacji, baletu, tańca współczesnego (contemporary), Chóru ... "...", Chóru ... "..." dla dorosłych, filmowych, plastycznych, teatralnych dla dzieci i młodzieży, wokalnych dla dzieci i młodzieży, gimnastyki artystycznej – jest prawidłowe,

oraz

·strechingu, komputerowych dla seniorów, ..., Nowe Media dla dzieci i młodzieży, robotyki dla dzieci i młodzieży – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit a ustawy VAT dla świadczonych usług w postaci zajęć/warsztatów. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 września 2022 r. (wg daty wpływu) oraz w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 30 listopada 2022 r. (wpływ 30 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Centrum Kultury i Sztuki w ... (zwane dalej CKIS) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury Urzędu Miejskiego w ... pod numerem .... Instytucja działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U.2020 poz. 194). Celem statutowym CKIS jest prowadzenie szeroko pojętej działalności kulturalnej, a w szczególności:

1.prowadzenie stałych form działalności dla różnych grup wiekowych- warsztaty edukacji artystycznej,

2.produkcja wydarzeń kulturalnych z udziałem uczestników warsztatów edukacji artystycznej.

3.organizowanie imprez kulturalnych (koncerty, spektakle, występy kabaretowe, konkursy, festiwale itp.),

4.organizowanie imprez masowych,

5.świadczenie usług fotograficznych, fonograficznych, wydawniczych,

6.współorganizowanie wymiany kulturalnej,

7.dokumentowanie własnej działalności statutowej i działalności amatorskiego ruchu artystycznego.

CKIS prowadzi obecnie następujące odpłatne warsztaty edukacji artystycznej:

-animacja dzieci od 7 lat i młodzież: filmowcy - amatorzy poznają historię filmu animowanego, podstawy jego powstawania, nauczą się budować scenariusz i własnoręcznie wykonają scenografię i bohaterów. Na koniec animują wybraną przez siebie postać;

-balet: taniec łączący rytm i ruchy taneczne przy muzyce klasycznej;

-streching (rozciąganie): początkowo stworzony przez Państwa instruktora - tancerza, nauczyciela i choreografa - własny program rozciągania i wzmacniania mięśni z myślą o tancerzach zawodowych. Z czasem zmodyfikowany tak, aby był odpowiedni dla wszystkich, niezależnie od stopnia kondycji fizycznej. Główne cele zajęć strechingu, to: utrata masy ciała, rozciągnięcie mięśni, zwiększenie mobilności, poprawa kondycji fizycznej i wytrzymałości, oraz rozładowanie emocji poprzez intensywną aktywność fizyczną. Uczy zrozumieć i usłyszeć swoje ciało. Program strechingu pomaga przygotować się do dowolnego rodzaju tańca;

-taniec współczesny (contemporary): ukazanie w tańcu indywidualności każdej osoby;

-Chór ... "..." - dzieci od 6 lat i młodzież: nauka podstaw sztuki wokalnej oraz zachowania scenicznego;

-Chór ... "..." - dla dorosłych: wykonuje różne utwory świecie, ludowe, sakralne, patriotyczne;

-filmowe: teoretyczne i praktyczne zajęcia z obsługi sprzętu filmowego, nauki kadrowania, montażu i technik filmowych;

-gimnastyka artystyczna - dla dzieci powyżej 10 roku życia: kształtowanie kondycji ruchowej, siły i gibkości;

-...: zajęcia z komputerami dla dzieci, budowanie miasta w świecie wirtualnych sześcianów;

-plastyka dla dzieci od 6 lat i młodzieży, rozwijanie różnych technik plastycznych;

-zajęcia komputerowe dla seniorów (trwa nabór chętnych);

-zajęcia teatralne dla dzieci i młodzieży: tworzenie wspólnego scenariusza, praca nad dykcją, komunikatywnością, interpretacja utworów, zdobywanie umiejętności konferansjerskich, wspólne wystawianie spektakli;

-warsztaty wokalne dla dzieci i młodzieży: praca nad materiałem słowno-muzycznym, ćwiczenie głosu, praca z mikrofonem, zachowanie na scenie;

-warsztaty Nowe Media dla dzieci i młodzieży: nauka obsługi mediów społecznościowych (…, …, … itp.) poprzez udział uczestników w różnych wydarzeniach kulturalnych i przygotowywanie relacji z tych wydarzeń, zapoznawanie się uczestników zajęć z organizacją wydarzeń kulturalnych także od strony technicznej – organizacyjnej;

-zajęcia robotyki dla dzieci i młodzieży: nauka programowania robotów ...

Ponadto w uzupełnieniach wniosku wskazano, że:

1.Prowadzone warsztaty animacji są usługami kulturalnymi. Ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury poprzez szerzenie wiedzy dotyczącej sztuki animacji filmowej, historii animacji, pisanie scenariuszy, tworzenie postaci, poszerzanie wiedzy dotyczącej także kina i filmu animowanego. Ponadto tworzone są filmy animowane.

2.Prowadzone warsztaty baletowe są usługami kulturalnymi. Ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury poprzez szerzenie wiedzy i umiejętności dotyczących sztuki baletowej, nauka ruchów, figur baletowych i zachowań scenicznych. Ponadto tworzone są przedstawienia baletowe.

3.Streching (rozciąganie) - warsztaty te opierają się na programie stworzonym przez instruktora-tancerza, nauczyciela i choreografa, pierwotnie przeznaczonym dla tancerzy zawodowych. Zajęcia te poprzez utratę masy ciała, rozciągnięcie mięśni, zwiększenie mobilności, poprawę kondycji fizycznej i wytrzymałości pomagają przygotować się do wykonywania dowolnego rodzaju tańca.

4.Warsztaty tańca współczesnego (contemporary) są usługami kulturalnymi. Uczestnicy zajęć uczą się poprzez taniec wyrażać swoje indywidualne cechy, emocje. Poszerzają swoją wiedzę i umiejętności z zakresu tego mniej sformalizowanego tańca. Doskonalą swoje umiejętności w tej dziedzinie sztuki. Dzięki temu ten rodzaj tańca jest bardziej upowszechniany.

5.Celem prowadzenia Chóru ... "..." jest szeroko pojęte upowszechnianie sztuki wokalnej (chór koncertuje i odnosi sukcesy), nauka śpiewu zarówno grupowo jak i solo, nabycie umiejętności wykonywania układów choreograficznych do muzyki (koordynacja ruchowa w grupie). Zajęcia te pomagają zdobyć umiejętności sceniczne.

6.Chór ... "..." promuje sztukę wokalną wśród dojrzałych odbiorców poprzez wyjazdy na koncerty, gdzie wykonywane są m.in. utwory ludowe, czy patriotyczne. Dzięki możliwości doskonaleniu się w śpiewie chóralnym, uczestnicy warsztatów mogą rozwijać się muzycznie.

7.Warsztaty filmowe mają na celu upowszechnianie kultury wśród młodych ludzi w zakresie historii, powstawania filmu, pisania scenariuszy. Uczestnicy uczą się obsługi sprzętu filmowego, kadrowania, montażu i technik filmowych.

8.Warsztaty gimnastyki artystycznej mają na celu upowszechnienie wykorzystania gimnastyki (akrobatyki) w kulturze i sztuce. Prowadzone są przez doświadczonego instruktora, a jednocześnie aktora pracującego w teatrze muzycznym. Umożliwiają uczestnikom zajęć zdobycie sprawności ruchowej, gibkości bardzo przydatnych podczas występów na scenie (występy taneczne, baletowe, układy choreograficzne podczas spektakli). Dzięki tym zajęciom sztuka sceniczna jest wzbogacana o dodatkowe elementy ruchowe.

9.Warsztaty ... pozwalają dzieciom na zapoznanie się z nową formą sztuki. Dzieci uczą się posługiwania komputerem, jako narzędziem twórczym. Za pomocą programu ... tworzą m.in. budowle. Dzięki temu poszerzają wiedzę np. o zabytkach istniejących w Państwa mieście.

10.Warsztaty plastyczne są usługami kulturalnymi. Ich celem jest upowszechnianie wiedzy dotyczącej sztuki, malarstwa, rysunku. Nauka i doskonalenie umiejętności z różnych technik plastycznych (malarstwo, grafika, itd.). Ponadto tworzone są dzieła o charakterze materialnym, np. obrazy, różne formy przestrzenne.

11.Warsztaty teatralne są usługami kulturalnymi. Mają na celu edukację w dziedzinie teatru. Dzięki wspólnie wystawianym spektaklom, rozpowszechniana jest kultura w tym zakresie.

12.Warsztaty wokalne są usługami kulturalnymi. Promują i rozpowszechniają sztukę wokalną m.in. poprzez występy sceniczne uczestników. Pozwalają na rozwój w tej dziedzinie.

13.Warsztaty Nowych Mediów pozwalają uczestnikom na zapoznanie się z nowymi możliwościami rozpowszechniania kultury i sztuki w mediach społecznościowych. Powstają relacje z wydarzeń kulturalnych. Zajęcia te dają możliwość zapoznania się z kulturą i sztuką od strony organizacyjnotechnicznej.

14.Zajęcia robotyki - nauka programowania służy tworzeniu i upowszechnianiu kultury i sztuki. Obecnie stosowany sprzęt do realizacji i upowszechniania kultury opiera się na rozwiązaniach cyfrowych. Techniczna obsługa imprez polega między innymi na wcześniejszym zaprogramowaniu obsługi dźwięku, czy świateł przy organizacji imprez wykorzystywane są także drony. Uczestnicy zajęć stawiają pierwsze kroki w tym kierunku.

15.Warsztaty komputerowe dla seniorów są usługami kulturalnymi. Ich celem jest tworzenie i upowszechnianie wiedzy o kulturze. Pomagają one zdobyć umiejętności pozyskiwania informacji o kulturze i sztuce w internecie. Uczestnicy nauczą się np. zakupu online biletów na imprezy kulturalne, mogą zapoznać się z opiniami o wybranym wydarzeniu artystycznym i organizującym je podmiocie.

Usługi warsztatów edukacji artystycznej nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.). Centrum Kultury i Sztuki systematycznie osiąga przychody z organizacji ww. warsztatów (warsztaty te są także dofinansowane w postaci dotacji podmiotowej od organizatora Państwa  instytucji - Gminy). Wszelkie te przychody/zyski są w całości przeznaczane na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług.

Pytanie

Czy opłaty za uczestnictwo w przedstawionych we wniosku zajęciach (warsztatach) korzystają ze zwolnienia z podatku VAT jako usługi kulturalne prowadzone przez instytucję kultury wpisana do Rejestru Instytucji Kultury (PKD 9004Z)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, opłaty za udział we wszystkich wymienionych we wniosku zajęciach (warsztatach) prowadzonych przez Państwa instytucję podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a. Uważają Państwo, że są to wszystko usługi kulturalne świadczone przez samorządową instytucję kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy VAT dla świadczonych usług w postaci zajęć/warsztatów:

·animacji, baletu, tańca współczesnego (contemporary), Chóru ... "...", Chóru ... "..." dla dorosłych, filmowych, plastycznych, zajęć teatralnych dla dzieci i młodzieży, wokalnych dla dzieci i młodzieży, gimnastyki artystycznej – jest prawidłowe, oraz

·strechingu, komputerowych dla seniorów, ..., Nowe Media dla dzieci i młodzieży, zajęć robotyki dla dzieci i młodzieży – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.; dalej jako: „ustawa”):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji pojęcia „świadczenie usług” wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły da celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)wstępu:

a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)działalności agencji informacyjnych;

6)usług wydawniczych;

7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje zauważyć należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy wymienia trzy grupy podmiotów. Po pierwsze, podmioty prawa publicznego. Po drugie, inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym. Po trzecie, podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo  samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury Urzędu Miejskiego.

Zatem przedstawione informacje pozwalają stwierdzić, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ponadto sprawdzenia wymaga, czy usługi opisane we wniosku wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie ustala się w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem, zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/), kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”.

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), zwanej dalej ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Na podstawie art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalne:

Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Na podstawie art. 9 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

1. Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

2. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

3. Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Zgodnie z art. 13 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Reasumując, za usługi kulturalne można uznać usługi polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Tym samym świadczone usługi w postaci zajęć/warsztatów animacji, baletu, tańca współczesnego (contemporary), Chóru ... "...", Chóru ... "..." dla dorosłych, filmowych, plastycznych, zajęć teatralnych dla dzieci i młodzieży, wokalnych dla dzieci i młodzieży, gimnastyki artystycznej stanowią niewątpliwie usługi kulturalne.

W przypadku Państwa spełniony jest również warunek przewidziany w art. 43 ust. 18 ustawy, bowiem jak wynika z opisu sprawy, systematycznie osiągacie Państwo przychody z organizacji, a wszelkie przychody/zyski są w całości przeznaczane na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa - samorządową instytucje kultury - usługi kulturalne polegające na organizowaniu zajęć/warsztatów animacji, baletu, tańca współczesnego (contemporary), Chóru ... "...", Chóru ... "..." dla dorosłych, filmowych, plastycznych, zajęć teatralnych dla dzieci i młodzieży, wokalnych dla dzieci i młodzieży, gimnastyki artystycznej korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zajęć/warsztatów: animacji, baletu, tańca współczesnego (contemporary), Chóru... "...", Chóru ... "..." dla dorosłych, filmowych, plastycznych, teatralnych dla dzieci i młodzieży, wokalnych dla dzieci i młodzieży, gimnastyki artystycznej, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do świadczonych usług w postaci zajęć strechingu, komputerowych dla seniorów, ..., Nowe Media dla dzieci i młodzieży, zajęć robotyki dla dzieci i młodzieży nie sposób zgodzić się z Państwem, iż są to usługi kulturalne.

Wskazali Państwo, że zajęcia strechingu poprzez utratę masy ciała, rozciągnięcie mięśni, zwiększenie mobilności, poprawę kondycji fizycznej i wytrzymałości pomagają przygotować się do wykonywania dowolnego rodzaju tańca.

Tym samym należy stwierdzić, iż ww. zajęcia stanowią usługi związane z rekreacją i sportem, których głównym celem jest rozwój aktywności ruchowej.

W dalszej kolejności wskazali Państwo, że warsztaty Nowych Mediów pozwalają uczestnikom na zapoznanie się z nowymi możliwościami rozpowszechniania kultury i sztuki w mediach społecznościowych, dają możliwość zapoznania się z kulturą i sztuką od strony organizacyjnotechnicznej. Z kolei warsztaty ... uczą dzieci posługiwania się komputerem. W przypadku zajęć robotyki oraz warsztatów komputerowych - jakkolwiek wskazali Państwo -  iż służą tworzeniu i upowszechnianiu kultury i sztuki, to z okoliczności sprawy wynika, że elementem dominującym tych zajęć i warsztatów jest świadczenie edukacyjne, a nie kulturalne. 

Należy stwierdzić zatem, iż ww. zajęcia stanowią usługi związane z edukacją.

W konsekwencji świadczone przez Państwa usługi w postaci zajęć/warsztatów strechingu, komputerowych dla seniorów, ..., Nowe Media dla dzieci i młodzieży, zajęć robotyki dla dzieci i młodzieży nie są działalnością kulturalną polegająca na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury i tym samym nie spełniają przesłanki przedmiotowej warunkującej zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie świadczonych usług w postaci zajęć/warsztatów: strechingu, komputerowych dla seniorów, ..., Nowe Media dla dzieci i młodzieży, robotyki dla dzieci i młodzieży, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2022 r., poz. 329, z późn. zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.).