Świadczone przez Państwa usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako usługi ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.399.2022.2.KS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.399.2022.2.KS

Temat interpretacji

Świadczone przez Państwa usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako usługi ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku świadczonych usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 sierpnia 2022 r. (wpływ 28 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka planuje rozszerzenie prowadzonej działalności gospodarczej. Obecnie przedmiotem działalności gospodarczej jest prowadzenie żłobka świadczącego usługi polegające na sprawowaniu opieki nad dziećmi do lat 3. Usługi te są świadczone w wynajmowanych przez Spółkę lokalach przy pomocy zatrudnionych pracowników. Spółka jest podmiotem prowadzącym żłobek zgodnie z ustawą z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat trzech w formie żłobka, klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna.

Spółka planuje rozszerzenie świadczonych usług. Zakładany model działania przewiduje świadczenie tych usług w lokalach należących do klientów Spółki. Ma to polegać na oddelegowaniu personelu Spółki do podmiotów sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3. Pracownicy Spółki będą sprawowali opiekę nad dziećmi w placówkach prowadzonych przez Klientów Spółki w wyznaczonym terminie. Zakładane jest sprawowanie opieki w wybranych dniach, ale też w dłuższym okresie czasu. Zakres świadczonej usługi obejmował będzie przede wszystkim wypełnienie brakujących etatów w placówkach klienta - umowa nie będzie gwarantowała oddelegowania wyznaczonych osób, a po prostu zapewnienie opiekuna dla dzieci celem sprawowania opieki w wyznaczonym czasie.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu wniosku z 18 sierpnia 2022 r. wskazali Państwo, że:

1)W momencie planowanego rozpoczęcia świadczenia usług objętych przedmiotem wniosku firma Spółka będzie posiadała status podmiotu sprawującego opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Rozdział 1, art. 2 ust. 1: Opieka nad dziećmi w wieku do lat 3 może być organizowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego, a także sprawowana przez dziennego opiekuna oraz nianię).

2)Na moment świadczenia usług objętych przedmiotem wniosku klienci Spółki będą posiadali status podmiotu sprawującego opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Rozdział 1, art. 2 ust. 1: Opieka nad dziećmi w wieku do lat 3 może być organizowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego, a także sprawowana przez dziennego opiekuna oraz nianię).

3)Przedmiotem umowy będzie dostarczenie określonej ilości pracowników do świadczenia usługi opieki nad dziećmi do lat 3 posiadających kwalifikacje zgodne z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. W ramach umowy Spółka zobowiąże się do zapewnienia określonej ilości pracowników w wyznaczonym czasie.

4)W trakcie trwania umowy pracownicy będą wyznaczeni do dyspozycji klienta w określonym czasie. Ich rolą będzie zapewnienie opieki dzieciom w wyznaczonej lokalizacji i czasie. Przedmiot umowy obejmie zapewnienie określonej liczby osób do opieki nad dziećmi do lat 3 w danym czasie. Zleceniodawca nie będzie miał możliwości wskazywania wybranych osób spośród kadry Spółki.

5)Pracownicy będą udostępniani tylko i wyłącznie do sprawowania opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Spółka planuje zastrzec w umowie zakaz zlecenia im wykonywania innych czynności.

6)Pracownicy będą wykonywać usługę przez czas ustalony w umowie z Klientem.

7)Spółka zatrudnia pracowników do opieki nad dziećmi w ramach własnej działalności. Dodatkowo Spółka zatrudnia pracowników w celu ich wyłącznego udostępnienia Klientowi do świadczenia usługi opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.

8)Spółka będzie wyszukiwać i udostępniać Klientowi pracowników wg kryteriów dot. kwalifikacji określonych w umowie z Klientem i zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

9)Pracownicy nie będą stroną umowy. Umowa będzie zawierana tylko pomiędzy Spółką a Klientem.

10)Przedmiotem umowy będzie zapewnienie określonej ilości pracowników do sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3 w określonym czasie. Spółki nie będzie obowiązywał maksymalny czas wykonywania pracy przez pracownika świadczącego takie usługi np. okres nie dłuższy niż 18 miesięcy w rozpiętości czasowej obejmującej 36 kolejnych miesięcy.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy usługi świadczone przez Spółką będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wyrażonego w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w art. 41 ust. 1 pkt 24?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, usługi jakie ma zamiar świadczyć Spółka, będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy. Świadczone usługi będą obejmowały swym zakresem sprawowanie opieki nad dziećmi do lat 3 w placówkach prowadzonych przez klientów Spółki. Zgodnie z wymienionym przepisem zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3 i usługi ściśle z tymi usługami związane. Usługi jakie Spółka ma zamiar świadczyć - tj. zapewnienie opiekunów do opieki nad dziećmi do lat 3 w wyznaczonym czasie w placówkach klientów Spółki niewątpliwie spełniają te przesłanki i jako takie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Fakt korzystania ze zwolnienia usług tego typu został również potwierdzony w wydanej interpretacji indywidualnej numer 0114-KDIP1-3.4012.457.2019.2.KP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4),

b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1324):

opieka nad dziećmi w wieku do lat 3 może być organizowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego, a także sprawowana przez dziennego opiekuna oraz nianię.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

żłobki i kluby dziecięce mogą tworzyć i prowadzić:

1)zasady organizowania i funkcjonowania opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,

2)warunki świadczonych usług,

3)kwalifikacje osób sprawujących opiekę,

4)zasady finansowania opieki,

5)nadzór nad warunkami i jakością sprawowanej opieki,

6)jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne,

7)osoby fizyczne,

8)osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.)

W myśl art. 132 ust. 1 lit. h oraz lit. i ww. Dyrektywy:

państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie; państwa członkowskie zwalniają także kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Zgodnie z art. 13 część A ust. 1 pkt i) szóstej dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 221/9): ujednolicona podstawa wymiaru podatku:

nie naruszając innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają z podatku na warunkach, które określają w celu zapewnienia prawidłowego i prostego zastosowania takich zwolnień, jak również, aby zapobiec oszustwom podatkowym, unikaniu opodatkowania i nadużyciom edukacja dzieci i młodzieży, szkolnictwo powszechne i wyższe, szkolenia zawodowe lub zmiana kwalifikacji zawodowych łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, dokonywaną przez instytucje prawa publicznego, którym te zadania są powierzone lub przez inne organizacje określone przez zainteresowane Państwa Członkowskie jako mające podobne cele.

W analizowanej sprawie istotny jest wyrok TSUE w sprawie C-434/05 Horizon College. W sprawie tej Horizon College przekazywał niektórych spośród swoich nauczycieli do dyspozycji innych instytucji edukacyjnych, które przejmowały odpowiedzialność za działalność tych nauczycieli. W każdym przypadku przekazania zawierana była umowa pomiędzy Horizon College, nauczycielem i instytucją przejmującą. Zgodnie z postanowieniami takiej umowy instytucja przejmująca miała określać zadania delegowanego nauczyciela z uwzględnieniem okresu przekazania i funkcji, jakie nauczyciel ten pełnił w Horizon College. Instytucja przejmująca zobowiązana była ponadto do ponoszenia kosztów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w okresie, w którym nauczyciel pozostawał do jej dyspozycji. Wynagrodzenie nauczyciela w dalszym ciągu płacone było przez Horizon College. Instytucja przejmująca zobowiązana była do zwrotu kosztów tego wynagrodzenia, bez dodatkowej prowizji. Horizon College nie doliczał do tych kwot podatku VAT.

W wyroku tym TSUE stwierdził:

- „(…) na pierwsze pytanie rozpatrywane łącznie z pytaniem trzecim należy odpowiedzieć, że art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, iż zawarte w tym przepisie pojęcia „edukacji dzieci i młodzieży, szkolnictwa powszechnego i wyższego, szkoleń zawodowych lub zmiany kwalifikacji zawodowych” nie obejmują odpłatnego udostępniania nauczyciela instytucji edukacyjnej w rozumieniu tego przepisu, w której nauczyciel ten tymczasowo prowadzi nauczanie w ramach jej zakresu odpowiedzialności, nawet jeśli instytucja, która udostępnia nauczyciela, sama jest podmiotem prawa publicznego mającym cele edukacyjne lub innym podmiotem określonym przez dane państwo członkowskie jako mający podobne cele.”,

-„(…) na pytania drugie i trzecie, rozpatrywane łącznie, należy odpowiedzieć, że art. 13 część A ust. 1 lit. i) w związku z art. 13 część A ust. 2, szóstej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, iż odpłatne udostępnianie nauczyciela instytucji edukacyjnej, w której nauczyciel ten tymczasowo prowadzi nauczanie w ramach jej zakresu odpowiedzialności, może stanowić czynność zwolnioną od podatku VAT, jako świadczenie usług „ściśle związanych” z działalnością edukacyjną w rozumieniu tego przepisu, jeśli jest ono środkiem do lepszego korzystania z nauczania traktowanego jako świadczenie główne, o ile jednak sąd krajowy stwierdzi spełnienie następujących warunków:

— zarówno to świadczenie główne, jak i ściśle z nim związane udostępnienie nauczyciela dokonywane są przez podmioty, o których mowa w przywołanym art. 13 część A ust. 1 lit. i), z uwzględnieniem ewentualnych warunków, jakie dane państwo członkowskie mogło wprowadzić na podstawie ust. 2 lit. a) tego przepisu,

— omawiane świadczenie — polegające na udostępnieniu nauczyciela — ma taki charakter lub taką jakość, że bez odwołania się do tej usługi nie byłoby gwarancji, iż nauczanie prowadzone przez instytucję przejmującą, czyli nauczanie, z którego korzystają jej uczniowie lub studenci, miałoby równoważną wartość, oraz

— udostępnienie nauczyciela nie ma głównie na celu osiągnięcia dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT.”

Z opisu sprawy wynika, że obecnie przedmiotem działalności gospodarczej Państwa Spółki jest prowadzenie żłobka świadczącego usługi polegające na sprawowaniu opieki nad dziećmi do lat 3. Spółka jest podmiotem prowadzącym żłobek zgodnie z ustawą z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat trzech w formie żłobka, klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna. Zakładany model działania przewiduje prowadzenie tych usług w lokalach należących do Klientów Spółki. Pracownicy Spółki będą sprawowali opiekę nad dziećmi w placówkach prowadzonych przez Klientów Spółki w wyznaczonym terminie. Zakładane jest sprawowanie opieki w wybranych dniach, ale też w dłuższym okresie czasu. W momencie planowanego rozpoczęcia świadczenia usług objętych przedmiotem wniosku zarówno Państwa Spółka, jak i klienci będą posiadali status podmiotu sprawującego opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Przedmiotem umowy będzie dostarczenie określonej ilości pracowników do świadczenia usługi opieki nad dziećmi do lat 3 posiadających kwalifikacje zgodne z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. W trakcie trwania umowy pracownicy będą wyznaczeni do dyspozycji klienta w określonym czasie. Ich rolą będzie zapewnienie opieki dzieciom w wyznaczonej lokalizacji i czasie. Zleceniodawca nie będzie miał możliwości wskazywania wybranych osób spośród kadry Spółki. Pracownicy będą udostępniani tylko i wyłącznie do sprawowania opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Spółka planuje zastrzec w umowie zakaz zlecenia im wykonywania innych czynności. Pracownicy będą wykonywać usługę przez czas ustalony w umowie z Klientem. Państwa Spółka zatrudnia pracowników do opieki nad dziećmi w ramach własnej działalności. Dodatkowo zatrudnia pracowników w celu ich wyłącznego udostępnienia Klientowi do świadczenia usługi opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Państwa Spółka będzie wyszukiwać i udostępniać Klientowi pracowników wg kryteriów dotyczących kwalifikacji określonych w umowie z Klientem i zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Pracownicy nie będą stroną umowy. Umowa będzie zawierana tylko pomiędzy Państwa Spółką a Klientem. Spółki nie będzie obowiązywał maksymalny czas wykonywania pracy przez pracownika świadczącego takie usługi np. okres nie dłuższy niż 18 miesięcy w rozpiętości czasowej obejmującej 36 kolejnych miesięcy.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy mają Państwa wątpliwości, czy usługi świadczone przez Spółkę będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle powołanych regulacji prawnych, istniejącego orzecznictwa TSUE oraz przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, że przedmiotem umowy będzie dostarczenie określonej ilości pracowników Klientowi (kontrahentowi). Pracownicy Ci będą wyznaczeni do dyspozycji Klienta w określonym czasie. Wprawdzie będą oni sprawowali opiekę nad dziećmi do lat 3 w placówkach Klienta i wymagane są od nich odpowiednie kwalifikacje, ale nie można uznać, że Państwa Spółka świadczyć będzie usługi opieki nad dziećmi.

W opisanej sprawie Spółka w ramach umowy zobowiąże się do zapewnienia Klientowi określonej ilości pracowników w wyznaczonym czasie. Zakres świadczonej usługi obejmował będzie przede wszystkim wypełnienie brakujących etatów w placówkach klienta. Zatem nie świadczą Państwo na rzecz Klienta zwolnionych od podatku VAT usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, tylko świadczą Państwo usługi udostępnienia pracowników. Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy dotyczy usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywanych przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W rozpatrywanej sprawie nie świadczą Państwo na podstawie zawartej umowy o udostępnienie pracowników usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, zatem nie mają Państwo prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Zawierając umowę z kontrahentem świadczą Państwo usługę sprowadzającą się w istocie do udostępnienia Klientowi pracownika na warunkach określonych w umowie.

Nie przysługuje Państwu również zwolnienie od podatku VAT przewidziane dla dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi określonymi w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Zwolnienie to dotyczy bowiem tylko świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto w świetle art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienie nie może mieć zastosowania, gdyż głównym celem świadczenia w przedmiotowej sprawie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W powołanym wyżej wyroku w sprawie C-434/05 Horizon College, TSUE wskazał jak należy rozumieć świadczenie usług „ściśle związanych” z działalnością edukacyjną, stwierdzając m.in., że udostępnienie nauczyciela nie może mieć głównie na celu osiągnięcia dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT. TSUE wskazał, że „Na gruncie sporu toczącego się przed sądem krajowym do niego należy określenie, czy głównym celem udostępniania przez Horizon College niektórych spośród swoich nauczycieli innym instytucjom edukacyjnym jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT, jak na przykład agencji pośrednictwa pracy. W tym zakresie okoliczność, że instytucja udostępniająca nauczycieli otrzymuje wynagrodzenie równe temu, które płaci oddelegowanym nauczycielom, sama w sobie nie jest wystarczająca do ustalenia, że transakcja ta nie ma na celu osiągniecie dodatkowego dochodu.”

Korzystając z tych wskazówek, w analizowanej sprawie stwierdzić należy, że świadczone przez Państwa usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako usługi ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi. Planują Państwo bowiem rozszerzenie świadczonych usług poprzez dodatkowe zatrudnienie pracowników w celu ich wyłącznego udostępniania Klientowi do świadczenia usług opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Zakres świadczonej usługi obejmował będzie przede wszystkim wypełnienie brakujących etatów w placówkach klienta. Świadczenie przez Państwa usług zwolnionych w opisanym schemacie stanowiłoby zatem konkurencję w stosunku do działalności np. agencji pośrednictwa pracy, zatem wyklucza to zastosowanie zwolnienia od podatku w tym przypadku.

W związku z powyższym świadczone przez Państwa usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT również jako usługi ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi do lat 3.

W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Odnośnie powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięć, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Trzeba też podkreślić, że interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważniony do tego organ w tym także ta powołana przez Państwa na poparcie własnego stanowiska, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).