Zwolnienia z podatku VAT dostawy nieruchomości w ramach opisanej zamiany nieruchomości - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.707.2022.2.AB

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.707.2022.2.AB

Temat interpretacji

Zwolnienia z podatku VAT dostawy nieruchomości w ramach opisanej zamiany nieruchomości

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z podatku VAT dostawy nieruchomości nr (...) w ramach opisanej zamiany nieruchomości. Wniosek został uzupełniony pismem z 14 listopada 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) w dniu (...) września 2022 roku dokonał zamiany nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność (...), położonej w obrębie (…) miasta (...), oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr (...) o powierzchni 0,0766 ha, na nieruchomość zabudowaną położoną w obrębie (…) miasta (...), oznaczoną jako działka nr (...) o powierzchni 0,1240ha, będącą współwłasnością M i N.W. w udziale 1/4 na prawach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej i J.C. w udziale 3/4. Nieruchomość stanowiąca działkę ewidencyjną oznaczoną nr (...) o powierzchni (...), zabudowana jest budynkiem biurowym o powierzchni użytkowej (...), budynkiem portierni o powierzchni użytkowej (...) i budynkiem garażowym o powierzchni użytkowej (...).

Zgodnie z obowiązującą zmianą miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta (...) dla obszaru oznaczonego w tym planie jako T.6 i część T.I wraz z odpowiednim fragmentem Strefy Ekologicznie Ważnej zatwierdzoną uchwałą Rady Miejskiej Nr (…) z dnia (...) sierpnia 2001 (Dz. Urz. Woj. nr (...) z dnia (...) października 2001 roku, poz. 985), działka nr (...) położona jest na terenie elementarnym 06.01.UG o dominującej funkcji komercyjnej (funkcje komercyjne/o charakterze komercyjnym/ - funkcje terenów, na których prowadzona jest /będzie/ działalność nastawiona na zysk, np.: produkcyjna, przemysłowa, składowa, usługowa, a także przeznaczonych dla urządzeń infrastruktury technicznej).

W dniu (...) marca 2018 roku uchwałą Rady (...) przedmiotową nieruchomość przeznaczono do sprzedaży w drodze przetargu. Na tej podstawie (...) wystąpił do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży podatkiem od towarów i usług. W dniu 19 czerwca 2018 roku Dyrektor KIS wydał interpretację nr 0115-KDITI-3.4012.212.2018.2.AT, w której, po analizie przedstawionych okoliczności sprawy orzekł, iż „(...) dla dostawy zastosowanie znajdzie zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt. 10 ustawy”.

Z uwagi na nieskuteczną procedurę przetargową, w dniu (...) czerwca 2022 roku Uchwałą nr (…)  Rada (...) wyraziła zgodę na zbycie nieruchomości oznaczonej jako działka nr (...) obręb (...), w drodze zamiany, na nieruchomość oznaczoną nr (...) obręb (...), w trybie art. 15 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1899 ze zm.).

Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr (...) położona w obrębie (…) miasta (...) zabudowana jest jednokondygnacyjnym budynkiem usługowym (budynek opieki zdrowotnej), o powierzchni użytkowej (…).

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w kwartale ulic: (…) w (...)  zatwierdzonym Uchwałą nr (…) Rady Miejskiej w (...) z dnia (...) grudnia 2019 r. (Dz. Urz. Woj. z dnia 2020 r. poz. 714), działka nr (...) znajduje się na terenie oznaczonym symbolem 18.U o przeznaczeniu - tereny zabudowy usługowej.

Przed dokonaniem transakcji zamiany obie nieruchomości zostały wycenione przez rzeczoznawcę majątkowego. Wartości kształtowały się następująco:

1.nieruchomości oznaczonej nr (...), obr. (...) - 872.000 zł. (słownie: osiemset siedemdziesiąt dwa tysiące złotych 00/100),

2.nieruchomości oznaczonej nr (...), obr.  (...) - 1.421.000 zł. (słownie: jeden milion czterysta dwadzieścia jeden tysięcy złotych 00/100).

W związku z nierówną wartością zamienianych nieruchomości (...) dokonał dopłaty na rzecz współwłaścicieli działki nr (...), której wysokość była równa różnicy zamienianych nieruchomości i wynosiła 549.000 zł (słownie: pięćset czterdzieści dziewięć tysięcy złotych 00/100).

Kwota, o której mowa powyżej płatna była proporcjonalnie do posiadanych udziałów w prawie własności nieruchomości zabudowanej oznaczonej nr (...).

Pan J.C., aktem notarialnym Repertorium „A” nr (…) nabył nieruchomość oznaczoną nr (...) obr. (...) od J i U.M. W treści powołanego wyżej aktu notarialnego małżonkowie M oświadczyli, że „nie są podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług”. J.C. oświadczył natomiast, że „jest czynnym przedsiębiorcą wykonującym działalność gospodarczą pod nazwą (…) J.C. z siedzibą w (...) (...) i jest zaewidencjonowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej (...) oraz, że nieruchomość będącą przedmiotem tej umowy nabywa na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej”.

W dniu 15 grudnia 2021 roku J.C., aktem notarialnym Repertorium A nr (…), sprzedał N. i M. małżonkom W. udział wynoszący 1/4 części w nieruchomości stanowiącej działkę oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków nr (...) obręb (...). Powyższy stan prawny nie uległ zmianie do dnia zamiany nieruchomości.

Przed zawarciem aktu notarialnego zamiany nieruchomości małżonkowie M i N.W. oświadczyli, iż sprzedaż ich udziału w nieruchomości zabudowanej stanowiącej działkę nr (...), to sprzedaż składnika majątku prywatnego, objętego małżeńską wspólnością majątkową, która dokonywana jest poza prowadzoną działalnością gospodarczą i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu VAT. Natomiast J.C. oświadczył, że „transakcja zbycia jego udziału w nieruchomości zabudowanej stanowiącej działkę nr (...) będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931). Po zawarciu umowy w formie aktu notarialnego zostanie wystawiona faktura VAT”.

Ponadto oświadczył, iż po nabyciu nieruchomości „nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku VAT o kwotę podatku odliczonego (Art. 43 ust. 10A pkt a ustawy o VAT)” oraz, że „nie poniósł żadnych wydatków na ulepszenie nieruchomości i nie obniżył podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków (Art. 43 ust. 10 pkt b ustawy o VAT)”. Jednocześnie wskazał, że „Również od pierwszego zasiedlenia przedmiotowej nieruchomości minęły dwa lata”.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

(...), nabył na własność nieruchomość zabudowaną położoną w obrębie (…) miasta (...), oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków nr (...), z mocy prawa, nieodpłatnie z dniem 1 stycznia 1999 roku, na mocy decyzji administracyjnej Wojewody nr (…) z dnia (...).01.2001 r. Budynki posadowione na wskazanej nieruchomości zostały wybudowane w latach siedemdziesiątych XX w.

Przed nabyciem nieruchomości przez (...) nieruchomość stanowiła własność Skarbu Państwa i była wykorzystywana wyłącznie jako siedziba jednostki – (…). Pierwsze zasiedlenie nieruchomości nastąpiło zatem przed rokiem 1999. Organ nie dysponuje dokładnymi danymi co do konkretnej daty.

Nieruchomość po jej nabyciu przez powiat została przekazana decyzją Zarządu (...) w trwały zarząd w (...) z przeznaczeniem na siedzibę jednostki. Zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2021r. poz. 1899 ze zm.) to trwały zarządca w okresie sprawowania trwałego zarządu ma prawo do: „zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy, remontu lub rozbiórki obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego”. Jak oświadczył trwały zarządca w piśmie z dnia (...).03.2018 roku „nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości”.

W dniu (...) marca 2018 roku uchwałą Rady (...) nieruchomość oznaczona nr (...) została przeznaczona do sprzedaży w drodze przetargu, a trwały zarząd wygaszono na podstawie decyzji Zarządu (...) z dnia (...) czerwca 2019 roku. (...), po przejęciu nieruchomości do zasobu nie ponosił wydatków na ulepszenie poszczególnych budynków. Nieruchomość do chwili jej zbycia na podstawie umowy notarialnej z dnia (...) września 2022 roku, pozostawała niezagospodarowana.

Ponadto informuję, że nieruchomość oznaczona nr (...) nigdy nie była przedmiotem odpłatnego wynajmu, dzierżawy lub udostępniana nieodpłatnie. Wykorzystywana była wyłącznie na potrzeby jednostek organizacyjnych, pierwotnie Skarbu Państwa, a po roku 1999 - (...).

Pytanie

Czy transakcja zamiany nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl regulacji zawartej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że nieruchomość spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż traktowana jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Zdaniem wnioskodawcy, pomimo, że zamiana nieruchomości stanowi odpłatną dostawę towarów, spełnione są warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Właściciel nieruchomości - (...) - jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od 01 stycznia 2017 roku.

Do zbycia nieruchomości (dz. nr (...)) (...) uzyskał stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług i uznaje je za wiążące.

Ponadto, zgodnie z oświadczeniami współwłaścicieli nieruchomości oznaczonej nr (...) obr. (...) (...) sprzedaż udziału wynoszącego 1/4 to sprzedaż składnika majątku prywatnego, objętego małżeńską wspólnością majątkową, która dokonywana jest poza prowadzoną działalnością gospodarczą i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu VAT. Według oświadczenia J.C. sprzedaż jego udziału wynoszącego 3/4 w części nieruchomości korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, co szczegółowo przedstawiono w stanie faktycznym sprawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości w postaci zabudowanej działki nr (...) w ramach opisanej zamiany nieruchomości jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Jak wynika z art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 ust. 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle powyższego grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy mówi, że:

Z przepisu art. 15 ust. 2 ustawy wynika, że:

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Co istotne, z przywołanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy regulacji nie wynika, że odpłatność za czynność dostawy towarów lub świadczenia usług powinna mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (towar lub usługa otrzymana jako zapłata), albo mieszaną – zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa. Zatem dla uznania czynności za odpłatną, musi zaistnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W myśl powyższych regulacji prawnych, zamiana towarów, co do zasady, jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 2022 r., poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

Natomiast na mocy art. 158 Kodeksu cywilnego:

Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości (również w drodze zamiany) jest czynnością cywilnoprawną. Z uwagi na powyższe przepisy należy stwierdzić, że umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów. W konsekwencji, przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy zamiany stanowi odpłatną dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Zasady zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli i ich części znajdują się w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który stanowi że:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na  potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na  potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w  najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o  którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do  obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do  których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Tak więc, by dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na  podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub  ich  części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży (zamiany) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że dokonali Państwo zamiany działki nr (...), na której znajdują się budynek biurowy, budynek portierni i budynek garażowy. Pierwsze zasiedlenie nieruchomości nastąpiło przed rokiem 1999. Po przejęciu nieruchomości do zasobu nie ponieśli Państwo wydatków na ulepszenie poszczególnych budynków.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa w ww. budynków nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż jak Państwo wskazali w opisie sprawy, pierwsze zasiedlenie nieruchomości nastąpiło przed 1999 r. a zatem od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres przekraczający 2 lata. Ponadto nie ponieśli Państwo nakładów na ulepszenie przedmiotowych budynków.

Zatem spełniony zostanie również drugi warunek umożliwiający zwolnienie budynku biurowego, budynku portierni i budynku garażowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż między pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynków minie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z  powyższym zamiana ww. budynków będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W związku z tym, że zamiana ww. budynków korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT to odpowiednio zwolnieniem tym objęta będzie także transakcja zamiany gruntu w postaci działki nr (...), na której ww. budynki są posadowione.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Kwestia dotycząca zwolnienia z podatku VAT dostawy nieruchomości nr (...) przez N. i M.W. i J.C. na rzecz Państwa w ramach opisanej zamiany nieruchomości jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).