Zwolnienie od podatku aportu infrastruktury wodno-kanalizacyjnej - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.155.2022.2.ASZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.155.2022.2.ASZ

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku aportu infrastruktury wodno-kanalizacyjnej

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku aportu infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do własnej spółki komunalnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 czerwca 2022 r. (data wpływu 13 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Miasto ... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W strukturze organizacyjnej Miasta znajduje się obecnie 116 jednostek budżetowych, podlegających wspólnemu rozliczeniu z tytułu podatku VAT (zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2018 r poz. 280), w tym Urząd Miejski w Z., za pośrednictwem, m.in. którego Miasto dokonuje czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Miasto w latach 2013 - 2015 w ramach projektu finansowego ze środków unijnych pn. „…” realizowała inwestycję polegającą na budowie obiektów infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie Strefy Ekonomicznej.

W wyniku zakończenia inwestycji w 2015 r. zostały oddane do użytku oraz wprowadzone na stan Urzędu Miejskiego jako jednostki budżetowej Miasta następujące obiekty:

a)zbiorniki retencyjne i rowy,

b)kanalizacja deszczowa dla odwodnienia działek SE w ... wykonana z rur oraz studnie kanalizacyjne,

c)kanalizacja sanitarna grawitacyjna wraz z uzbrojeniem wykonana z rur wraz ze studniami betonowymi oraz kanalizacja sanitarna tłoczna wraz z uzbrojeniem oraz z przepompownią ścieków, zasilających je odcinków sieci elektroenergetycznej oraz ogrodzeniem,

d)wodociągi rozdzielcze i główne, uzbrojenie wodociągów - zasuwy, hydranty naziemne, zawory napowietrzające - odpowietrzające,

zwane dalej: „infrastrukturą wodno-kanalizacyjną”.

W trakcie realizacji projektu i trwania inwestycji, a także po jej zakończeniu, Miasto (jako podatnik VAT) nie dokonywało odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, zawartego w fakturach dotyczących robót budowlano-montażowych, zakupów towarów i usług z uwagi na brak związku z działalnością opodatkowaną Miasta, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.- dalej: „uptu”).

Od momentu przyjęcia na stan Miasta, ww. infrastruktura wodno-kanalizacyjna jest użytkowana nieodpłatnie przez spółkę komunalną ze 100% udziałem Gminy (Miasta ...) – P. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”), która na rzecz Miasta świadczy usługi utrzymania infrastruktury wraz z prawem do korzystania z niej oraz pobierania pożytków w postaci opłat za zbiorowe dostarczanie wody i odprowadzenie ścieków, w ramach własnej działalności gospodarczej. Za świadczone usługi utrzymania infrastruktury w zakresie bieżącej eksploatacji, usuwania awarii, przeprowadzania bieżących napraw i konserwacji Spółka wystawia Miastu faktury, zgodnie z zawartą umową.

Sfinansowanie budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej ze środków unijnych spowodowało wprowadzenie zakazu zbywania wytworzonego majątku w okresie trwałości projektu (5 lat od oddania do użytku), a w związku z upływem tego terminu Miasto podjęło decyzję o przeniesieniu własności ww. infrastruktury w formie aportu do Spółki.

W odniesieniu do rodzaju przekazywanego majątku, wobec braku legalnej definicji w uptu, Miasto kwalifikuje poszczególne obiekty przedmiotowej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej jako budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, przez budowlę należy rozumieć „należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i Innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową”.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego, przez obiekt liniowy należy rozumieć „obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego”.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że Miasto dokonało zwiększenia wartości środka trwałego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do dwóch obiektów wymienionych w opisie stanu faktycznego - w 2017 r., a mianowicie są to:

1)Zbiorniki retencyjne i rowy - punkt a) opisu - o wartości początkowej xxx zł, wartość ulepszenia wyniosła xx zł (co stanowi 30,2 % wartości początkowej),

2)Kanalizacja sanitarna grawitacyjna wraz z uzbrojeniem - punkt c) opisu - o wartości początkowej xxx zł , wartość ulepszenia wyniosła xx zł (co stanowi 1,2% wartości początkowej).

Od 2017 r. (a zatem w okresie dłuższym niż dwa lata od oddania środków trwałych po ulepszeniu do użytkowania) w stosunku do powyższych obiektów nie były dokonywane inne ulepszenia, a w stosunku do pozostałych środków trwałych wymienionych w opisie stanu faktycznego nie były dokonywane zwiększenia wartości początkowej - od momentu oddania ich do użytku po wybudowaniu. Wniesieniu aportu jest planowane na bieżący rok.

Podatek VAT zawarty w fakturach VAT dotyczących ww. ulepszeń nie został odliczony w całości lub w części od podatku należnego VAT, ze względu na brak związku z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT Miasta.

Pytanie

Czy zgodnie z opisanym stanem faktycznym, wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Miasto do własnej spółki komunalnej będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 uptu?

Państwa stanowisko w sprawie

Miasto, w związku z planowanym wniesieniem aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do Spółki ma prawo do zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 uptu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 uptu zwalnia się z VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W celu ustalenia, czy dostawa towaru (budowli) - także w formie wniesienia aportu do spółki

- będzie korzystała ze zwolnienia ma znaczenie spełnienie definicji pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do momentu, w którym ma nastąpić dostawa.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 uptu, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej:

Infrastruktura wodno-kanalizacyjna została oddana do użytku w 2015 r., po jej wybudowaniu i od tego momentu jest faktycznie użytkowana, mija zatem okres dłuższy niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, a co za tym idzie warunki dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 uptu dla przedmiotowej transakcji są spełnione.

Należy dodać, iż Miasto nie planuje zrezygnować ze zwolnienia z podatku VAT (w razie potwierdzenia jego zasadności w wyniku wydania wnioskowanej interpretacji indywidualnej) przez złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i 11 uptu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów w myśl art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub odpłatnego świadczenia usług, w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych), a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto realizowało inwestycję polegającą na budowie obiektów infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie Strefy Ekonomicznej. W wyniku zakończenia inwestycji w 2015 r. zostały oddane do użytku oraz wprowadzone na stan Urzędu Miejskiego jako jednostki budżetowej Miasta następujące obiekty:

a)zbiorniki retencyjne i rowy,

b)kanalizacja deszczowa dla odwodnienia działek SE w ... wykonana z rur oraz studnie kanalizacyjne,

c)kanalizacja sanitarna grawitacyjna wraz z uzbrojeniem wykonana z rur wraz ze studniami betonowymi oraz kanalizacja sanitarna tłoczna wraz z uzbrojeniem oraz z przepompownią ścieków, zasilających je odcinków sieci elektroenergetycznej oraz ogrodzeniem,

d)wodociągi rozdzielcze i główne, uzbrojenie wodociągów -zasuwy, hydranty naziemne, zawory napowietrzające - odpowietrzające.

Od momentu przyjęcia na stan Miasta, ww. infrastruktura wodno-kanalizacyjna jest użytkowana nieodpłatnie przez spółkę komunalną ze 100% udziałem Miasta. Za świadczone usługi utrzymania infrastruktury w zakresie bieżącej eksploatacji, usuwania awarii, przeprowadzania bieżących napraw i konserwacji Spółka wystawia Miastu faktury, zgodnie z zawartą umową. Miasto kwalifikuje poszczególne obiekty przedmiotowej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej jako budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Miasto dokonało zwiększenia wartości środka trwałego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do dwóch obiektów wymienionych w opisie stanu faktycznego – w 2017 r., a mianowicie są to:

1)zbiorniki retencyjne i rowy - o wartości początkowej xxx zł, wartość ulepszenia wyniosła xx zł (co stanowi 30,2 % wartości początkowej),

2)kanalizacja sanitarna grawitacyjna wraz z uzbrojeniem -o wartości początkowej xxx zł , wartość ulepszenia wyniosła xx zł (co stanowi 1,2% wartości początkowej).

Wniesieniu aportu jest planowane na bieżący rok.

Macie Państwo wątpliwości czy wniesienie aportem Infrastruktury do Spółki stanowić będzie transakcję zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.

Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy,

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem budynku, budowli lub ich części jest ich pierwsze zajęcie oraz ich używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku wymaga każdorazowego kompleksowego zbadania okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jak wskazano we wniosku, będące przedmiotem aportu elementy infrastruktury stanowią budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy stwierdzić, że w odniesieniu do wymienionych w punktach b, c i d elementów infrastruktury wodno-kanalizacyjnej tj.

-kanalizacji deszczowej dla odwodnienia działek SE w ... wykonanej z rur oraz studni kanalizacyjnych,

-kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej wraz z uzbrojeniem wykonanej z rur wraz ze studniami betonowymi oraz kanalizacji sanitarnej tłocznej wraz z uzbrojeniem oraz z przepompownią ścieków, zasilających je odcinków sieci elektroenergetycznej oraz ogrodzeniem,

-wodociągów rozdzielczych i głównych, uzbrojenia wodociągów - zasuw, hydrantów naziemnych, zaworów napowietrzających- odpowietrzających

nastąpiło już pierwsze zasiedlenie.

Jak wynika z opisu sprawy, w wyniku zakończenia inwestycji w 2015 r. ww. obiekty zostały oddane do użytku. Ponadto z wniosku wynika, że Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej ww. poszczególnych składników infrastruktury.

W konsekwencji pierwsze zasiedlenie ww. składników infrastruktury nastąpiło w 2015 r., a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a aportem ww. budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym w odniesieniu do aportu ww. składników infrastruktury znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Natomiast w stosunku do zbiorników retencyjnych i rowów (wymienionych w punkcie a), jak wynika z opisu sprawy, w 2017 r. były poczynione ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości 30,2% wartości początkowej.

Zatem w odniesieniu do zbiorników retencyjnych i rowów pierwsze zasiedlenie miało miejsce w 2017 r. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a mającym nastąpić aportem ww. składników infrastruktury upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W tych okolicznościach aport zbiorników retencyjnych i rowów również będzie mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż spełnione zostaną przesłanki wynikające z tego przepisu.

W konsekwencji Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności ocenie nie podlegała przedstawiona w Państwa stanowisku kwestia rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).