Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.98.2023.1.RMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.98.2023.1.RMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gminny Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej w (…) posiada osobowość prawną. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług Gminny Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT. Gminny Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej nie prowadzi działalności gospodarczej i nie podlega rejestracji w rejestrze podatników.

Gminny Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej w 2023 roku będzie realizować projekt pt. „(…)”, w ramach Osi priorytetowej 13 Odporna i zdrowa gospodarka przyszłości, Działanie 13.2 Ochrona zdrowia. Wykonując zadanie w ramach projektu GSZOZ dokona zakupu sprzętu, który zawiera podatek VAT. W myśl wytycznych kosztem kwalifikowalnym realizowanych zadań może być podatek VAT pod warunkiem, że nie może być on w żaden sposób odzyskany. W ramach realizowanej operacji zakupiono: zestaw do elektroterapii, zestaw do biostymulacji, spirometr, defibrylator, biofeedback, dwukomorowy elektrostymulator, szynę rehabilitacyjną, spirometr dziecięcy, komorę hiperbaryczną, ciśnieniomierz elektryczny, laser okulistyczny.

Gminny Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej w (…) nie prowadzi działalności dochodowej. Nie jest także czynnie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Po zakończeniu realizacji projektu powstałe materiały nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy Gminny Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej, nie będąc podatnikiem VAT, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w ramach dotacji w ramach Osi priorytetowej 13 Odporna i zdrowa gospodarka przyszłości, działanie 13.2 Ochrona zdrowia?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminny Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług Gminny Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej w żaden sposób nie może odzyskać podatku VAT poniesionego w ramach realizowanego projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

We wniosku wskazano, że Gminny Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej w (…) jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie podlega rejestracji w rejestrze podatników. Nie jest czynnie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Zakład w 2023 roku będzie realizować projekt pt. „(…)”, w ramach Osi priorytetowej 13 Odporna i zdrowa gospodarka przyszłości, Działanie 13.2 Ochrona zdrowia.

Po zakończeniu realizacji projektu powstałe materiały nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Państwa wątpliwości dotyczą braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (odliczenia i zwrotu) w związku z dotacją przyznaną w ramach Osi priorytetowej 13 Odporna i zdrowa gospodarka przyszłości, działanie 13.2 Ochrona zdrowia.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że nie są Państwo czynnie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Po zakończeniu realizacji projektu powstałe materiały nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W tej sytuacji z uwagi na niespełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 (brak związku dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych) oraz w art. 88 ust. 4 ustawy (brak rejestracji jako podatnik VAT czynny), warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu „(…)”, w ramach Osi priorytetowej 13 Odporna i zdrowa gospodarka przyszłości, Działanie 13.2 Ochrona zdrowia.

Jednocześnie nie mają Państwo prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).